Synka filer mellan två mappar?

Permalänk

Synka filer mellan två mappar?

Jag har en stationär dator hemma och en bärbar som jag ofta har med mig när jag är i skolan eller hos kompisar mm. På båda dessa har jag ett spel installerat, och jag vill gärna kunna fortsätta på samma sparfil på båda två. Jag tänker att det lättaste vore att på något sätt synka filerna mellan spelmappen och min dropbox-mapp på båda datorerna. Finns det något bra sätt att låta detta ske automatiskt?

Permalänk
Medlem

Det du skulle kunna göra är att köra Dropbox eller liknande tjänst och sedan skapa en symlänk dit där sparfillskatalogen vanligtvis skall ligga. Symlänkar finns i windows också. Exempelvis om du har ett spel som sparar i C:\TheSaveFolder så kan du skapa en symlänk på de båda datorerna så den jobbar mot din Dropbox istället.

C:\mklink /D C:\TheSaveFolder C:\Users\Foo\Dropbox\TheSaveFolder

Nu kommer saker sparade i C:\TheSaveFolder hamna i din Dropbox\TheSaveFolder och sedan synkas över dina anslutna datorer.

Detta kan även användas för att flytta bort exempelvis C:\Program Files till en annan disk om den C drive är en mindre SSD eller liknande. Kopiera exempelvis allt i C:\Program Files till D:\Porgram Files och skapa en symlänk från C:\Program Files till D:\Program Files

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Hojta gärna till om du testade och hur det funkade för dig.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P