Klarar inte hårddisken min nya hastighet?

Permalänk
Skrivet av grabben!:

Exaktemente...! Så gör jag åtminstone. Så fort filen är 100 % så flyttas den automatiskt till annan hd (från SSD´n).
(I utorrent går det tom. att automatisera vad som skall ske med filen efter att den är 100%.)

Varför skaffar du inte en extra SSD som buffer disk. Kostar så lite som 600 kr nu.

EDIT
Såg nu att du har en laptop
Då får du väl skaffa en extern hd med snabb överföringshastighet och kanske stor buffer kapacitet.
Kan du inte byta ut interna hd´n till ssd?

Interna är redan en SSD

Skrivet av FudgieCars:

Finns nog inte så mycket att göra förutom att skaffa en ny lagringsenhet med e-SATA. En USB till e-SATA dock skulle nog förmodligen inte funka då det är fortfarande beroende på USB 2.0.

Edit: Om du inte vill lägga nedladdningen på SSD:n först.

Får nog göra det, att lägga nedladdningarna på SSD först alltså.

Skrivet av keffing:

Aha! Men då blir det ju lite annorlunda...
Om du ställer in i ditt torrentprogram att filerna laddas ner till din ssd, men att dom när dom är klara förs över till den externa så borde det ju lösa problemet någorlunda. Nackdelen är ju att du får många långa skrivningar till den externa då du i princip inte kan läsa/skriva något annat till den, men det kanske du kan leva med. Alternativet skulle ju vara att köpa en eSata kompatibel extern hårddisk, men frågan är ju om det är värt att köpa en ny disk bara för den lilla nackdelen. Så vad tänkte du göra?

Tänkte köpa en esata dockningsstation, men verkar som att tanka ner till min SSD är ett bättre alternativ.

Skrivet av mr_sQuinty:

Skaffa en NAS och stoppa din disk i så är alla dina problem lösta.

Har du förslag på någon bra NAS för ett rimligt pris?

Permalänk
Medlem

Om du har USB 3.0 på din dator så kan du väl köpa ett nytt USB 3.0-kabinett till din hårddisk för 100kr i valfri datorbutik?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag varnar fortfarande för torrents randomiserade skrivningar a la databashantering, något som är känt att för köra slut på SSD. Det är just alla dessa små block som skrivs överallt på disken som gör att vanliga hårddiskar inte hänger med alltid.

Får du krångel med seghet eller varningar med din SSD vet du iaf orsaken till problemen.

Men, som alltid handlar det om datamängderna. Dock är vanlig användning inte jämförbar med torrent, just pga hur torrent fungerar. Ska ni läsa tester måste det vara värsta tänkbara scenario.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Aiwzor:

Om du har USB 3.0 på din dator så kan du väl köpa ett nytt USB 3.0-kabinett till din hårddisk för 100kr i valfri datorbutik?

Har tyvärr inte USB 3.0. E-sata verkar vara enda alternativet om jag nu inte tankar ner på SSDn eller skaffar en NAS.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag varnar fortfarande för torrents randomiserade skrivningar a la databashantering, något som är känt att för köra slut på SSD. Det är just alla dessa små block som skrivs överallt på disken som gör att vanliga hårddiskar inte hänger med alltid.

Får du krångel med seghet eller varningar med din SSD vet du iaf orsaken till problemen.

Men, som alltid handlar det om datamängderna. Dock är vanlig användning inte jämförbar med torrent, just pga hur torrent fungerar. Ska ni läsa tester måste det vara värsta tänkbara scenario.

Okej, får undvika detta då. Att uppgradera mitt bredband blev dyrare än jag trodde Haha

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna göra en ram-disk och automatisera flytten av färdiga torrents från den till externa hårddisken.
Kopiera en stor färdignerladdad sak till USB-disken borde väl gå snabbare än de spridda skurer av skrivningar som torrent genererar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag varnar fortfarande för torrents randomiserade skrivningar a la databashantering, något som är känt att för köra slut på SSD. Det är just alla dessa små block som skrivs överallt på disken som gör att vanliga hårddiskar inte hänger med alltid.

Får du krångel med seghet eller varningar med din SSD vet du iaf orsaken till problemen.

Men, som alltid handlar det om datamängderna. Dock är vanlig användning inte jämförbar med torrent, just pga hur torrent fungerar. Ska ni läsa tester måste det vara värsta tänkbara scenario.

Har kört torrents på min SSD förut, båda min gamla crucial M4 samt den nyvarande samsung 830.
Blev aldrig mycket men totalt har allafall 800GB torrents gått igenom dom utan problem. Tror inte just att han ska fylla 80TB eller något sånt roligt så jag tvivlar på att fylla en 1TB disk via torrents (som man laddar på ssd'n först dvs) kommer döda den.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Du skulle kunna göra en ram-disk och automatisera flytten av färdiga torrents från den till externa hårddisken.
Kopiera en stor färdignerladdad sak till USB-disken borde väl gå snabbare än de spridda skurer av skrivningar som torrent genererar.

Begränsar inte ram-disk torrentstorleken rätt mycket? Har bara 8GB ram.

Permalänk

Vad är mitt billigaste alternativ för att få detta att fungera? Förutom att tanka ner på min SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markenswe:

Har tyvärr inte USB 3.0. E-sata verkar vara enda alternativet om jag nu inte tankar ner på SSDn eller skaffar en NAS.

har du e-sata uttag på datorn då ?

för om jag inte är helt ute å cyklar så spelar det inte så stor roll om du har en e-sata dockningsstation och kopplar in i usb uttag för då blir det väl ändå precis som att ha en extern hårddisk ?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MultiMan:

Extern USB2-disk med Green invändigt till 99% hade jag aldrig ens funderat på till snabbt torrentbruk. För klen kylning och prestanda för så hård belastning.

Den kan hjälpa att öka minnesbufferten i utorrent, annars får du väl begränsa hastigheten tills disken orkar. Med 250Mb/s och torrent är det egentligen Black eller liknande, internt i burken som gäller, iaf för mig.

Esata är samma protokoll som vanlig s-ata i datorn, så enormt mycket bättre.

Hm, 250 Mbit/s = ca 30 MB/s. Det borde väl valfri intern hårddisk klara? Jag menar, det behöver inte vara en Black.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av fax110:

har du e-sata uttag på datorn då ?

för om jag inte är helt ute å cyklar så spelar det inte så stor roll om du har en e-sata dockningsstation och kopplar in i usb uttag för då blir det väl ändå precis som att ha en extern hårddisk ?

Vad jag fattade det som så koppla man in den i e-sata? Eller har jag helt fel nu? Alltså att kunna koppla till både USB och e-sata? http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/97273-deltaco_usb-esa...

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Hm, 250 Mbit/s = ca 30 MB/s. Det borde väl valfri intern hårddisk klara? Jag menar, det behöver inte vara en Black.

Dock är min externa kopplad via USB, vilket begränsar en hel del om jag förstått allt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markenswe:

Vad jag fattade det som så koppla man in den i e-sata? Eller har jag helt fel nu? Alltså att kunna koppla till både USB och e-sata? http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/97273-deltaco_usb-esa...

jo, men har du ett e-sata uttag på datorn då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Hm, 250 Mbit/s = ca 30 MB/s. Det borde väl valfri intern hårddisk klara? Jag menar, det behöver inte vara en Black.

Valfri hårddisk klarar det om det handlar om sekventiella skrivningar ja, men när du kör torrents och speciellt då om du maxar en 250Mbit uppkoppling så handlar det snarare om 100 skrivningar samtidigt och inte en enda. Prova själv att starta 100 samtida kopieringar mellan 2 diskar så ska du se att du inte kommer i närheten av den farten man får vid sekventiell skrivning.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av fax110:

jo, men har du ett e-sata uttag på datorn då ?

Japp! Det har jag Men vill inte köpa om det inte gör någon skillnad Tänkte om hårddisken i sig begränsar hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markenswe:

Vad är mitt billigaste alternativ för att få detta att fungera? Förutom att tanka ner på min SSD.

Montera ur disken från det externa kabinettet, stoppa i det i eSata-prylen du länkade till tidigare.
Alternativt om du inte vill bryta garantin på din externa genom att öppna, så blir det väl till att du får köpa en annan extern disk med eSata anslutning.

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem

Jag har en likadan extern. Tröttnade på USB 2.0 och plockade ur den och smällde in den i datorn där den ligger som mediadisk i sata 2. Funkar utmärkt!

Visa signatur

ASUS ZenBook UX32VD | Intel i7 Mobile 3517u | Full HD 13,3" GeForce GT 620M | RAM 6GB | HDD/SSD 500GB/24GB

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Hm, 250 Mbit/s = ca 30 MB/s. Det borde väl valfri intern hårddisk klara? Jag menar, det behöver inte vara en Black.

Läst tråden

USB 2 interfacet klarar väldigt långsamma hastigheter då standarden har en hel del år på nacken där sådana här hastigheter i stort sätt aldrig inträffade!

till ts:
Skaffa en SSD till som du kan sätta i e Sata porten och kör cache på den, det kommer snabba upp väldigt mycket! (ifall där finns seeders)

Till mr moderator multiman:
Själv har jag tankat väldigt mycket på min SSD(diverse små skrivningar samt en massa torrent under ett års tid, Ca 10-15GB torrent skrivningar varannan dag)

Och min disk var fortfarande på 100% enl HD Sentinel

Så att dom tar mycket stryk vette tusan, denne disken lär ju inte dö pga massa skrivningar än på ett tag(A-data SP900)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av keffing:

Montera ur disken från det externa kabinettet, stoppa i det i eSata-prylen du länkade till tidigare.
Alternativt om du inte vill bryta garantin på din externa genom att öppna, så blir det väl till att du får köpa en annan extern disk med eSata anslutning.

Okej, får hoppas att inte hårddisken är för klen då

Permalänk
Skrivet av bobinush:

Jag har en likadan extern. Tröttnade på USB 2.0 och plockade ur den och smällde in den i datorn där den ligger som mediadisk i sata 2. Funkar utmärkt!

Okej, har dock en laptop, så att sätta in den i datorn blir lite jobbigt

Skrivet av SwedenVirre:

Läst tråden

USB 2 interfacet klarar väldigt långsamma hastigheter då standarden har en hel del år på nacken där sådana här hastigheter i stort sätt aldrig inträffade!

till ts:
Skaffa en SSD till som du kan sätta i e Sata porten och kör cache på den, det kommer snabba upp väldigt mycket! (ifall där finns seeders)

Till mr moderator multiman:
Själv har jag tankat väldigt mycket på min SSD(diverse små skrivningar samt en massa torrent under ett års tid, Ca 10-15GB torrent skrivningar varannan dag)

Och min disk var fortfarande på 100% enl HD Sentinel

Så att dom tar mycket stryk vette tusan, denne disken lär ju inte dö pga massa skrivningar än på ett tag(A-data SP900)

Okej, inte billigare att köpa en sån jag länka till tidigare i tråden då? http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/97273-deltaco_usb-esa...

Permalänk
Medlem

Köp en NAS. I princip vilken Synology som helst, så gott som alla är väldigt bra och värda priset.

Visa signatur

But moooooooom !

Permalänk
Medlem

Begränsa skrivningarna till disken. Jag tror att det är möjligt i utorrent att välja att den inte skall skriva ner till disken för varje bit den får ner. Prova t.ex. med att stäng av funktionen "skriv färdiga delar omedelbart" och prova även ha "öka cache-storlek automatiskt" ikryssat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markenswe:

Okej, får hoppas att inte hårddisken är för klen då

Svårt att säga ifall den blir för klen för 250mbit/s random skrivningar, men den borde iaf bli 4-5 gånger snabbare än den är nu.

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Skrivet av Altaire:

Köp en NAS. I princip vilken Synology som helst, så gott som alla är väldigt bra och värda priset.

Blir dock rätt dyrt =/ Billigaste jag hitta kostar ca 1600:-

Skrivet av warzo:

Begränsa skrivningarna till disken. Jag tror att det är möjligt i utorrent att välja att den inte skall skriva ner till disken för varje bit den får ner. Prova t.ex. med att stäng av funktionen "skriv färdiga delar omedelbart" och prova även ha "öka cache-storlek automatiskt" ikryssat.

Har testat alla möjliga inställningar tyvärr. Funkar en stund, men sen blir det "disk overloaded" igen.

Permalänk
Skrivet av keffing:

Svårt att säga ifall den blir för klen för 250mbit/s random skrivningar, men den borde iaf bli 4-5 gånger snabbare än den är nu.

Låter ju som att det borde funka då Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markenswe:

Har testat max, vilket är 1800 har jag för mig. Funkar inte ändå.

Antingen så skaffar Du en 64-bitars version utav µTorrent och där höjer Du cachen till mer än 1800 MB(dock begränsas Du så klart utav max ledigt och tillgängligt RAM-minne) eller så skaffar Du en mjukvara/drivrutin för en RAM-disk och väljer att mellanlagra till RAM-disken innan Du gör flytt av nerladdad data till en permanent lagringsenhet.

Ovanstående lösningar begränsas så klart utav tillgängligt ledigt RAM-minne. Eller som andra har påpekat, prova att köra till en SSD eller så trycker Du in en 2.5" SATA Velociraptor @ 10k RPM som t.ex en http://www.wdc.com/global/products/specs/?driveID=1200&langua....

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Antingen så skaffar Du en 64-bitars version utav µTorrent och där höjer Du cachen till mer än 1800 MB(dock begränsas Du så klart utav max ledigt och tillgängligt RAM-minne) eller så skaffar Du en mjukvara/drivrutin för en RAM-disk och väljer att mellanlagra till RAM-disken innan Du gör flytt av nerladdad data till en permanent lagringsenhet.

Ovanstående lösningar begränsas så klart utav tillgängligt ledigt RAM-minne. Eller som andra har påpekat, prova att köra till en SSD eller så trycker Du in en 2.5" SATA Velociraptor @ 10k RPM som t.ex en http://www.wdc.com/global/products/specs/?driveID=1200&langua....

64-bitars? Trodde bara att µTorrent fanns i 32? Har 8GB i ram så kommer begränsas rätt mycket om jag kör ram-disk. SSD är ju fortfarande ett alternativ, men vill inte riskera att köra sönder min systemdisk helst. Verkar nog som att köpa en dockningsstation är det bästa/billigaste alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markenswe:

64-bitars? Trodde bara att µTorrent fanns i 32? [...]

http://download.utorrent.com/beta/utorrent-3.0-latest.x64.exe

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

"Please enter a valid disk cache size 0-1800" Står det när jag ska höja cachen :s