Vore det inte ganska coolt om alla på nätet var riktiga människor?

Permalänk
Medlem

Vore det coolt om alla på nätet var riktiga människor?
Nej, inte ens nästan. Möjligheten till att vara anonym är någonting som skall uppskattas. Den ger möjlighet till att uttrycka saker som annars skulle straffa sig på olika sätt. Nu missbrukas ju tyvärr detta av vad jag anser är människor med mindre än lovligt bristande hjärnkapacitet, men problemet jag ser är inte att de gömmer sig bakom anonymiteten utan att de missbrukar den.

Att kunna vara anonym är i min värld en grundläggande sten i ett öppet och demokratiskt samhälle. Vi vet alla att det finns normer, och att folk som går utanför dessa behandlas olika. I de flesta fall är detta ingenting allvarligt, eller ens någonting som förtjänar att uppmärksammas. Men i vissa fall händer det, och att någons åsikter skall ligga till grund för särbehandling anser jag vara både fel och ett större problem än att några nötter gömmer sig bakom anonymitet för att ge utlopp åt sina inre puckon.

Skrivet av MBY:

En helt korrekt tolkning! Jag blir så förbaskad på mig själv att jag inte kan vara rak och koncis utan skriver horder av TL;DR!

Edit: Du är nog den som oftast förklarar vad jag menar. Jag uppskattar det verkligen!

Tycker väldigt lite av det du skriver är TL;DR. Det är bara en fråga om intresse och fokus

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Drömmen vore ju att man har rätt att vara anonym, men folk ändå kunde bete sig... Visst, i många fall vore det riktigt bra om man inte var anonym, men jag tycker inte att det räcker. Till exempel i forumdelar som denna, skulle jag tveka på att uttala mig i många fall om jag inte visste att jag var anonym.

Ett bra alternativ vore kanske att vissa sidor måste man legetimera sig för att använda, medans andra kan man vara anonym på. Det skulle ju lösa problem med troll på vissa håll i alla fall. Men det kommer aldrig gå att lösa helt, och det är inte värt det heller för den delen, om det innebär att man förlorar rätten att vara anonym på internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Ett bra alternativ vore kanske att vissa sidor måste man legetimera sig för att använda, medans andra kan man vara anonym på. Det skulle ju lösa problem med troll på vissa håll i alla fall.

Jag legitimerade mig genom BankID på Skatteverkets hemsida igår. Trollar jag dem kan det få konsekvenser. Bör vi inte vara nöjda där?

Visa signatur

Dekadens