[Diskussion] Samsung Galaxy S4 (Android 4.2)

Permalänk
Permalänk

Versioner: Exynos 5410 Octa (EU), Qualcomm Snapdragon 600 (US)

Var där inte någon nyhet för några veckor sen att Snapdragon 600 skulle vara en klart potentare processor? Är det så att vi i Eu blir blåsta på delar av konfekten denna gången också (US fick mer RAM i s3an om jag inte är helt ute och cyklar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Versioner: Exynos 5410 Octa (EU), Qualcomm Snapdragon 600 (US)

Är det så att vi i Eu blir blåsta på delar av konfekten denna gången också (US fick mer RAM i s3an om jag inte är helt ute och cyklar)

US-versionen fick mer RAM från början ja, men en klenare processor jämfört med EU-versionen. När slutligen SGS III 4G släpptes fick den 2 GB RAM, men behöll den kraftfullare processorn som EU-versionen hade.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Galaxy S IV to have floating touch and Green PHOLED material AMOLED display

AMOLED kanske inte är helt ute ur leken än alltså? Kanske så var det bara en prototypenhet som hade en SoLux-skärm? Floating touch vore också riktigt grymt!

För bra för att vara sant kan man ju undra dock...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Det verkar så gott som klart att den amerikanska versionen av telefonen kommer ha Qualcomm Snapdragon 600 och en SuperLCD3 display, medan den internationella varianten kommer att ha Exynos Octa 5 med en energisnålare AMOLED-hybrid som lösning. Dessutom ska den internationella varianten inte ha stöd för LTE. Det jag undrar är vad detta innebär för oss i Sverige. Vi har ett ganska väl utbyggt 4G-nät, och jag som har Tele2 som operatör använder LTE för sitt 4G-nät vad jag vet. Betyder detta alltså att S4:an inte kommer fungera över 4G? Någon som har bra koll på detta?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mortac:

Det verkar så gott som klart att den amerikanska versionen av telefonen kommer ha Qualcomm Snapdragon 600 och en SuperLCD3 display, medan den internationella varianten kommer att ha Exynos Octa 5 med en energisnålare AMOLED-hybrid som lösning. Dessutom ska den internationella varianten inte ha stöd för LTE. Det jag undrar är vad detta innebär för oss i Sverige. Vi har ett ganska väl utbyggt 4G-nät, och jag som har Tele2 som operatör använder LTE för sitt 4G-nät vad jag vet. Betyder detta alltså att S4:an inte kommer fungera över 4G? Någon som har bra koll på detta?

Om nu S4an inte har LTE så kommer du såklart inte kunna använda 4G nätet, säger sig själv. Å andra sidan lär Samsung släppa en med 4G senare, precis som man gjorde med S3an.

Har vi ett väl utbyggt 4G nät? Möjligt, känns inte som det(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Det verkar så gott som klart att den amerikanska versionen av telefonen kommer ha Qualcomm Snapdragon 600 och en SuperLCD3 display, medan den internationella varianten kommer att ha Exynos Octa 5 med en energisnålare AMOLED-hybrid som lösning. Dessutom ska den internationella varianten inte ha stöd för LTE. Det jag undrar är vad detta innebär för oss i Sverige. Vi har ett ganska väl utbyggt 4G-nät, och jag som har Tele2 som operatör använder LTE för sitt 4G-nät vad jag vet. Betyder detta alltså att S4:an inte kommer fungera över 4G? Någon som har bra koll på detta?

Jag måste säga att jag är mycket skeptisk till att den internationella versionen inte skulle få 4G, får jag fråga var du läst detta? Och att Samsung skulle släppa två olika enheter med olika skärmar känns mycket underligt.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att dom skulle kunna uppgradera batteriet lite grann. jag menar.. 2600 mAh räcker inte långt med sådan mobil.. 3000 mAh är MINIUM!
Och en främre kamera på 5 mpix hade varit riktigt trevligt att se.
Annars så verkar mobilen helt underbar, och jag ska nog skaffa mig en sådan vid release.

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Har vi ett väl utbyggt 4G nät? Möjligt, känns inte som det(?)

Ja, Sverige har ett (relativt) väl utbyggt 4G/LTE nät. Den 14 december 2009 lanserade TeliaSonera, som första telekomoperatör i världen, LTE i Stockholm och Oslo.

Sedan dess har utbyggnaden gått ganska fort fram, och många andra operatörer erbjuder idag 4G/LTE i Sverige. Ta dig en titt på Telias täckningskartor

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av RambOFreAc:

Jag tycker att dom skulle kunna uppgradera batteriet lite grann. jag menar.. 2600 mAh räcker inte långt med sådan mobil..

"On top of that, we're now hearing that a new technology will be employed by Samsung in the shape of green-PHOLED materials, using a newer technology that improves the efficiency of the screen by managing to turn more of the energy into light at the display level. It wouldn't be used for every colour of the screen, so there's still room for more energy efficient screens in the future."

Så det blir nog bra :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av alex5555:

Ja, Sverige har ett (relativt) väl utbyggt 4G/LTE nät. Den 14 december 2009 lanserade TeliaSonera, som första telekomoperatör i världen, LTE i Stockholm och Oslo.

Sedan dess har utbyggnaden gått ganska fort fram, och många andra operatörer erbjuder idag 4G/LTE i Sverige. Ta dig en titt på Telias täckningskartor

Då får man ta och göra det:) Även om jag inte kommer använda 4G på ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Jag måste säga att jag är mycket skeptisk till att den internationella versionen inte skulle få 4G, får jag fråga var du läst detta? Och att Samsung skulle släppa två olika enheter med olika skärmar känns mycket underligt.

http://www.ibtimes.com/samsung-galaxy-s4-release-nears-new-spec-leak-suggests-green-pholed-display-floating-touch-1117459

"Android Authority reports the two types of organic light emitting diodes (OLEDs) used to illuminate AMOLED displays are fluorescent and phosphorescent. Fluorescent materials are notably harder to produce and less energy-efficient but tend to last much longer than phosphorescent, so Samsung usually uses a mix of the two in its AMOLED displays -- fluorescent green and blue OLEDs and phosphorescent red OLEDs.

The Galaxy S4 however, is expected to use phosphorescent materials for its yellow and green OLEDs, and fluorescent materials for the blue ones. These "green" PHOLEDs -- phosphorescent materials -- can make the display up to 30 percent more energy-efficient than an LCD panel while maintaining the quality of the display.

"

...

"SamMobile also claims to have confirmation that Samsung is focusing on two prototypes for the Galaxy S4, as rumors have suggested. Sources tell the tech website that we should expect one model with the Qualcomm Snapdragon 600 chip and SuperLCD3 display and another with the Exynos Octa 5 chip and Full HD GreenPHOLED / AMOLED display. Rumors indicate that the first will be seen on the U.S. variant while the second will be seen on the international version."

Var jag läste om att LTE saknas i internationella versionen minns jag dock inte.

Permalänk
Avstängd

Underskatta inte LTE, detta får jag ut inomhus, får 10-15Mbit till utomhus. Vid surf är det en fröjd att använda telefonen

https://www.dropbox.com/s/oo80n7lq834rltw/lte.jpg

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

"On top of that, we're now hearing that a new technology will be employed by Samsung in the shape of green-PHOLED materials, using a newer technology that improves the efficiency of the screen by managing to turn more of the energy into light at the display level. It wouldn't be used for every colour of the screen, so there's still room for more energy efficient screens in the future."

Så det blir nog bra :).

Jahaja, ja men då behövs nog inte bättre batteri!

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk

Väldigt likt en S3a

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aure:

Underskatta inte LTE, detta får jag ut inomhus, får 10-15Mbit till utomhus. Vid surf är det en fröjd att använda telefonen

https://www.dropbox.com/s/oo80n7lq834rltw/lte.jpg

Du verkar ha skitkass svarstid. Just svarstiden är ju det som lockar mest med LTE.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Om nu S4an inte har LTE så kommer du såklart inte kunna använda 4G nätet, säger sig själv. Å andra sidan lär Samsung släppa en med 4G senare, precis som man gjorde med S3an.

Har vi ett väl utbyggt 4G nät? Möjligt, känns inte som det(?)

Jag har läst att telefonen skulle vara 2G/3G/4G redo out of the box (annars hade jag inte skrivit det i min post) men det dumma är att jag inte länkade källan. Letade runt en stund men hittade inget och börjar därmed tro att jag såg det i en kommentar på Swedroid.

Skrivet av lanbonden:

Väldigt likt en S3a

Kommer underligt nog inte åt bilderna. Fungerar det fortfarande för dig?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Jag har läst att telefonen skulle vara 2G/3G/4G redo out of the box (annars hade jag inte skrivit det i min post) men det dumma är att jag inte länkade källan. Letade runt en stund men hittade inget och börjar därmed tro att jag såg det i en kommentar på Swedroid.

Kommer underligt nog inte åt bilderna. Fungerar det fortfarande för dig?

Funkar utmärkt för mig i alla fall.

här är de annars, ser som sagt ut som en väldigt lätt photoshopad S3a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag har läst att telefonen skulle vara 2G/3G/4G redo out of the box (annars hade jag inte skrivit det i min post) men det dumma är att jag inte länkade källan. Letade runt en stund men hittade inget och börjar därmed tro att jag såg det i en kommentar på Swedroid.

Kommer underligt nog inte åt bilderna. Fungerar det fortfarande för dig?

Klicka bara på länken i sidan som säger access denied.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mocka:

Jag har läst att telefonen skulle vara 2G/3G/4G redo out of the box (annars hade jag inte skrivit det i min post) men det dumma är att jag inte länkade källan. Letade runt en stund men hittade inget och börjar därmed tro att jag såg det i en kommentar på Swedroid.

Kommer underligt nog inte åt bilderna. Fungerar det fortfarande för dig?

Det är möjligt att du läste på Swedroid, hänger där själv men tyvär inte så mycket i tråden om SGS IV, än..

Inte omöjligt heller att den är LTE redo, hur pass utbyggt är övriga nät? Jag själv har Comviq och inte Telia. Inga direkta planer på att byta till en lur med 4G men S4an kan bli riktigt trevlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Funkar utmärkt för mig i alla fall.

här är de annars, ser som sagt ut som en väldigt lätt photoshopad S3a

Skrivet av RainesX:

Klicka bara på länken i sidan som säger access denied.

Ah tackar, klickade inte så långt.

Ja hehe, hoppas verkligen inte det är slutresultatet.

Skrivet av tcntad:

Det är möjligt att du läste på Swedroid, hänger där själv men tyvär inte så mycket i tråden om SGS IV, än..

Inte omöjligt heller att den är LTE redo, hur pass utbyggt är övriga nät? Jag själv har Comviq och inte Telia. Inga direkta planer på att byta till en lur med 4G men S4an kan bli riktigt trevlig.

Mjo det måste ha varit så. Personligen hade jag inte haft något emot att testa 4G men känner som du inget direkt tvång att byta till en 4G lur. Var det inte rätt så batterikrävande?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mocka:

Ah tackar, klickade inte så långt.

Ja hehe, hoppas verkligen inte det är slutresultatet.

Mjo det måste ha varit så. Personligen hade jag inte haft något emot att testa 4G men känner som du inget direkt tvång att byta till en 4G lur. Var det inte rätt så batterikrävande?

Hyffsat. En på jobbet har en S3 4G och hans batteri räcker ca 12 timmar enl. honom.

Permalänk
Medlem

Man kan i princip se på bilderna att telefonen inte har AMOLED.
Den verkar den verkar ha en metallram runt om vilket höjer känslan och styvheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hyffsat. En på jobbet har en S3 4G och hans batteri räcker ca 12 timmar enl. honom.

Det var inte illa. Tyckte jag läste någonstans att latencyn var bättre på 4G än 3G.

Skrivet av leafbranch:

Man kan i princip se på bilderna att telefonen inte har AMOLED.
Den verkar den verkar ha en metallram runt om vilket höjer känslan och styvheten.

Om du menar bilderna ovan så är det inte en S4 utan något photoshoppat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Om du menar bilderna ovan så är det inte en S4 utan något photoshoppat.

Hur kan du vara så säker? Ser rätt verklig ut och ganska sannolikt att det kan va S4?

Ja, jag tänker på de och delvis dessa bilder http://www.gsmarena.com/galaxy_s_iv_i9502_photos_leak_is_this...

Men jag hoppas på att det är fake...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Hur kan du vara så säker? Ser rätt verklig ut och ganska sannolikt att det kan va S4?

Ja, jag tänker på de och delvis dessa bilder http://www.gsmarena.com/galaxy_s_iv_i9502_photos_leak_is_this...

Men jag hoppas på att det är fake...

Jag vill inte tro på att det är slutresultatet för håller jag min S3a bredvid bilderna på skärmen så är de identiska förutom att sensorerna och kamerorna där fram sitter längre upp på S4 samt att knappen är lite fyrkantigare. Eventuellt att skärmen går ut lite mer mot sidokanterna. Baksidan var ju lite annorlunda dock med högtalaren placerad som den var på S2. Vore helt enkelt trist om inte S4ans design var lite annorlunda mot S3an Men vi får se om 3 dagar.

Din länk hade ju en hel del bilder där ja, visst ser det äkta ut. Hoppas det bara är en tidig prototyp

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mocka:

Det var inte illa. Tyckte jag läste någonstans att latencyn var bättre på 4G än 3G.

Om du menar bilderna ovan så är det inte en S4 utan något photoshoppat.

Nepp, med synk, blåtand, gps allt avstängt iofs:)
Helt OK ändå kanske?

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Jag vill inte tro på att det är slutresultatet för håller jag min S3a bredvid bilderna på skärmen så är de identiska förutom att sensorerna och kamerorna där fram sitter längre upp på S4 samt att knappen är lite fyrkantigare. Eventuellt att skärmen går ut lite mer mot sidokanterna. Baksidan var ju lite annorlunda dock med högtalaren placerad som den var på S2. Vore helt enkelt trist om inte S4ans design var lite annorlunda mot S3an Men vi får se om 3 dagar.

Din länk hade ju en hel del bilder där ja, visst ser det äkta ut. Hoppas det bara är en tidig prototyp

Första officiella bilden på S4an, svårt att säga i mörkret men finns ett par skillnader mot de "läckta" bilderna, tex inget högtalargaller. Dock fortfarande väldigt lik S3an på det lilla vi ser.

http://www.prisjakt.nu/pryl/tele/3479_foersta_bilden_pa_samsu...

Permalänk
Medlem

Ja... vet inte vad jag ska tro. Kan vara ännu en prototyp eller så är detta the real deal.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless