Wake on LAN fungerar inte med Dinovo mini + NUC

Permalänk
Medlem

Wake on LAN fungerar inte med Dinovo mini + NUC

Hej,
Jag har köpt en NUC och vill styra den till fullo med min dinovo mini. I NUC har jag intel centrino 6235 wifi/BT som jag ansluter tangentbordet till.
När NUC har gått i sömnläge förlorar jag dock kontakten med tangentbordet och kan inte väcka datorn igen.

Några förslag på lösningar?

Permalänk
Medlem

Ändra vilket läge den använder ?
Valen är ju suspend, hibernate och sleep.

Permalänk
Rekordmedlem

Men tangentbordet använder väl inte lan?
Det du försöker göra är ju "wake on bluetooth"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ändra vilket läge den använder ?
Valen är ju suspend, hibernate och sleep.

Menar du när jag stänger av datorn med dinovo? den går in i sömnläge. Jag kan väcka den med vanligt USB tangentbord samt USB mus. Kan också väcka den med dinovon kopplad till medföljande USB/BT adapter. Dock har logitech dinovo ett känt problem att den tappar kontakten till den medföljande BT-usbn efter sleep.

Det jag i ställlet vill är att ansluta dinovnon till mitt integrerade wifi/BT-kort och att det i sin tur inte inaktiveras i sleep.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men tangentbordet använder väl inte lan?
Det du försöker göra är ju "wake on bluetooth"

Ja, precis. Kan tycker att det borde fungera. Det som är värt att nämna är att även Ethernet inaktiveras i sleep, detta trots att jag i device manager har stängt av att datorn skall kunna stänga av nätverkskorten för att spara energi.

Permalänk
Rekordmedlem

Usb brukar ha spänning när datorn sover, men trådlöst brukar vara av, så att väcka den via blåtand på wifikortet kan kanske vara omöjligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

varför stänga av?

Permalänk
Medlem

Någon som fått "wake on bluetooth" att fungera?
Funderar på att köpa en smidigt Bluetooth "fjärr" till min NUC

typ.. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1070631

Visa signatur

i5 2500k @ 4.2ghz
2x 670 GTX SLi
CD och HDD å sånt där..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sauka:

Ja, precis. Kan tycker att det borde fungera. Det som är värt att nämna är att även Ethernet inaktiveras i sleep, detta trots att jag i device manager har stängt av att datorn skall kunna stänga av nätverkskorten för att spara energi.

Du ska gå in i Bios för att ändra inställningar inom 'powersaving' (eller vad det kan tänkas heta). Vet själv att det är ett helvete att få igång det då inställningarna i Bios ofta har väldigt kryptiska namn som vardagsanvändaren inte förstår. Kan även tillägga att om du har Windows 8 kan du få ytterligare problem.

Det jag kom fram till med min dator var att i W8 har Microsoft ändrat så ingenting får dra ström när datorn är avstängd, så Wake on LAN fungerar endast i Sleep/Hibernate. Dock tappade min mus och tangentbord anslutning efter uppväckning ur dessa lägen. Men du kan göra det trådlöst, då jag gjorde det genom WiFi. Du måste som sagt bara låta enheten få ström även om resten inte är igång.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein