Skoluppgift att bygga termos

Permalänk
Medlem

Skoluppgift att bygga termos

Hej!

Har en uppgift på fysiken i skolan att bygga en termos av en 50cl pet-flaska, som man sedan ska tävla med och se vilken som håller temperaturen längst.
Undrar då om ni har några idéer på hur man kan bygga den så bra som möjligt? Hade själv tänkt att sätta aluminiumfolié i och utanpå flaskan (För att minska värme utstrålningen), och ha något tyg emellan som isolerar.

Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Du vill ha så låg konduktiv värmeledningsförmåga som möjligt. Här är några värden från Wikipedia:

Som du ser är luft väldigt bra. De flesta enkla isolerande material jobbar helt enkelt med att vara porösa, så att de fångar luft i fickor i materialet som inte får cirkulera fritt. En vanlig termos jobbar med att skapa just en luftficka (i praktiken med undertryck, så nära vakuum som möjligt) mellan innehållet och omgivningen. Om ni har t ex bubbelplast tillgängligt skulle det kunna vara en idé, då det håller fast många luftfickor, med pga att det är svårt att packa bubbelplast ordentligt så kommer det bli lite luft mellan bubblorna som kan röra på sig.

Lite aluminiumfolie som du nämner minimerar strålningsvärmen, men troligen kommer denna del påverka rätt lite om materialet inuti termosen är inom rimliga gränser (det skadar ju dock inte). Du behöver inte ha det på både in- och utsidan, utsidan räcker.

Om ni vill så är detta ett experiment som inte borde vara så svårt att testa lite innan "tävlingen", så länge ni har en termometer (en vanlig stektermometer är praktisk), t ex en vattenkokare och ett tidtagarur. Se till att hela tiden börja med ett system med ungefär samma temperatur (dvs att flaskan och isoleringen är samma temperatur varje gång ni börjar mäta). Fyll sedan flaskan med vatten som är t ex 70 °C (testa er fram, men jag tror att vanliga PET-flaskor deformeras kraftigt om ni skulle ta kokande vatten direkt i flaskan) och påbörja mätserier, t ex tiden det tar att nå 30 °C. Upprepa dessa serier ett par gånger för varje konfiguration och se vad som påverkar, och hur mycket.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Du vill ha så låg konduktiv värmeledningsförmåga som möjligt. Här är några värden från Wikipedia:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1e/Thermal_co...

Som du ser är luft väldigt bra. De flesta enkla isolerande material jobbar helt enkelt med att vara porösa, så att de fångar luft i fickor i materialet som inte får cirkulera fritt. En vanlig termos jobbar med att skapa just en luftficka (i praktiken med undertryck, så nära vakuum som möjligt) mellan innehållet och omgivningen. Om ni har t ex bubbelplast tillgängligt skulle det kunna vara en idé, då det håller fast många luftfickor, med pga att det är svårt att packa bubbelplast ordentligt så kommer det bli lite luft mellan bubblorna som kan röra på sig.

Lite aluminiumfolie som du nämner minimerar strålningsvärmen, men troligen kommer denna del påverka rätt lite om materialet inuti termosen är inom rimliga gränser (det skadar ju dock inte). Du behöver inte ha det på både in- och utsidan, utsidan räcker.

Om ni vill så är detta ett experiment som inte borde vara så svårt att testa lite innan "tävlingen", så länge ni har en termometer (en vanlig stektermometer är praktisk), t ex en vattenkokare och ett tidtagarur. Se till att hela tiden börja med ett system med ungefär samma temperatur (dvs att flaskan och isoleringen är samma temperatur varje gång ni börjar mäta). Fyll sedan flaskan med vatten som är t ex 70 °C (testa er fram, men jag tror att vanliga PET-flaskor deformeras kraftigt om ni skulle ta kokande vatten direkt i flaskan) och påbörja mätserier, t ex tiden det tar att nå 30 °C. Upprepa dessa serier ett par gånger för varje konfiguration och se vad som påverkar, och hur mycket.

Jag vet ej men om det är bra så skulle man ju sätta en 50cl petflaska i en 2liters, sedan så skulle man
linda bubbelplast runt den stora flaskan och slutligen linda in den stora i aluminiumfolie.
Det borde vara den bästa lösningen eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Du vet att man använder aluminium till bland annat kylflänsar.
Använder du det på utsidan så av isoleringen så kommer den att kyla isoleringen istället för att isolera.
De finns ingen större värmestrålning från flaskan, så att använda aluminium folie längst in mot flaskan ger nog ingen fördel, det finns snarare en risk att du får sämre isolering av flaskan pga aluminiumets utmärkta värmeledningsegenskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Du vet att man använder aluminium till bland annat kylflänsar.
Använder du det på utsidan så av isoleringen så kommer den att kyla isoleringen istället för att isolera.
De finns ingen större värmestrålning från flaskan, så att använda aluminium folie längst in mot flaskan ger nog ingen fördel, det finns snarare en risk att du får sämre isolering av flaskan pga aluminiumets utmärkta värmeledningsegenskaper.

Så du tycker att man ska strunta i aluminiumfolie? Vad tror du om att sätta 50cl i en 2liters flaska? Tror du att luften emellan flaskorna kommer kyla mera än om man sätter bubbelplast direkt på 50cl flaskan?

Permalänk
Medlem

Förresten, vad tror ni om man lägger olika material lager på lager?
Läste att det bör vara ganska bra.

Permalänk
Medlem

Att sätta en flaska i en annan är rätt tänkt, men för att det skall göra verklig nytta måste du tömma ut luften, annars cirkulerar luften runt och flaskan kyls av.

kan du däremot få luften att stå helt stilla så isolerar det bättre

frigolit

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spang420:

Så du tycker att man ska strunta i aluminiumfolie? Vad tror du om att sätta 50cl i en 2liters flaska? Tror du att luften emellan flaskorna kommer kyla mera än om man sätter bubbelplast direkt på 50cl flaskan?

strunta i folien, fyll ett glas med hett vatten och känn efter i luften när glaset så kommer du känna att det inte strålar nämnvärt från glaset jämför med om du sätter handen mot glaset(ledning).
Tror bubbelplats funkar bättre än "en flaska i en annan flask", då du får självkonvention på luften, dvs luften kommer röra på sig och kylas av mot den kalla ytterflaskan.

Skaffa fogskum och speja på utsidan av flaskan, detta borde isolera rätt bra då de expanderar och bildar små luft fickor i massan.
Man kan även använda två flaskor som du var inne på tidigare och spruta fogskum mellan dem, dock kan mängden man skall använda vara svår att avgör då fogskum expanderar mer än vad man tror. Hål i ytterflaskan som tillåter att fogskummet pressas ut genom skulle kunna lösa en del av problemet.

Permalänk
Medlem

Jag har hittat en bubbelplast med stora bubblor i och undrar då om det vore bättre än med små bubblor? Tycker det borde bli bättre med mer luft i fickorna, eller har jag fel?

Permalänk

Neopren eller liggunderlag från biltema runt flaskan.

Gjorde sådant till ölburkarna i bastun, håller sig kalla längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Har nu byggt den och tänkte uppdatera med lite resultat.
Jag lindade 6lager bubbelplast runt flaskan och satt ett
lager aluminiumfolie runt om den.
Den fylldes med 70 grader varmt vatten
(för att inte demolera den så mycket) och sjönk ca 2 grader under 10 minuter, temperaturen sjönk ca 9 grader under en timme.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spang420:

Har nu byggt den och tänkte uppdatera med lite resultat.
Jag lindade 6lager bubbelplast runt flaskan och satt ett
lager aluminiumfolie runt om den.
Den fylldes med 70 grader varmt vatten
(för att inte demolera den så mycket) och sjönk ca 2 grader under 10 minuter, temperaturen sjönk ca 9 grader under en timme.

Låter bra!

För att göra "vetenskap" av det så bör du nu variera någon variabel och se hur det påverkar temperaturfallet.

Testa exempelvis med att ta bort aluminiumfolien för att se vad som händer. Se till att ursprungsförhållandena är lika, och upprepa dina försök flera gånger för att få ett par värden.

Testa med hälften så många varv bubbelplast, testa med dubbelt så många, testa utan något alls, etc. För en tydlig loggbok där du skriver vad du gör, och skriv ner mätvärden.

Varje experiment tar ju en timme, men förutom de två mätningarna så är det ju enbart dötid. Med ett alarm satt så blir det inte mycket arbete, men däremot en nyttig erfarenhet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Neopren eller liggunderlag från biltema runt flaskan.

Gjorde sådant till ölburkarna i bastun, håller sig kalla längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inget runt mina öl i bastun och trotts 90-105 grader så hinner de inte bli varma.. du dricker för långsamt

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Jag har inget runt mina öl i bastun och trotts 90-105 grader så hinner de inte bli varma.. du dricker för långsamt

Nja, 5-8 öl tar en stund..

3.5% max, så inga starka grejer

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB