spillde ungefär 1 dl saft i min stationära burk, kan den ha klarat sig?

Permalänk
Medlem

spillde ungefär 1 dl saft i min stationära burk, kan den ha klarat sig?

hej idag när väckarklockan ringde å jag skulle sträcka mig efter snooze knappen så hade man klantig som man är ställt ett glas med lite saft kvar i brevid alarm klockan. och både väckarklockan och glaset stog på datorn som jag har presis brevid sängen(javligt korkat) men datorn var iaf avstäng när det hände. och jag kastade mig på nätagget dirr å drog ur kabeln. det mästa hamnade i mitt grafikkort å lite grann som stänkte på moderkortet. men om den har överlevt hur illa är det att ha saftkladd på kretskorten? leder det nånting? har ju försökt torka bort så mkt som möjligt. kanske man borde tvätta med något? t-röd? har såklart inte provat starta den en

Permalänk

Tvätta med T- röd eller valfri annan steril vätska, och låt torka.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Torka bort så mycket du kan och låt den stå 2 dagar så ska den nog klara sig

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

åk till macken eller biltema och köp destillerat vatten, batterivatten / strykjärnsvatten
jag skulle inte använda något starkt medel då du kommer att lösa upp det som sitter limmat på MK

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem

tackar för svaren! du menar att kylpasta/lim löser upp utav t-röden?

Permalänk
Medlem

förstår inte hur folk lyckas :Pp
Rätt sjysst väckarklocka iaf, du kom ju upp lätt iaf.

Destillerat vatten skulle nog fungera bra, och sen låt stå.

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Elektronikspray & låt sedan vila i några dagar brukar funka fint.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Antingen isopropyl eller destillerat vatten funkar bra.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Wow, tur det är saft iallfall. Som är lite lättare att lösa upp än mjölk..
Kände en nisse som lyckades spotta mjölk in i fronten. Var ren tur det bara höll sig till front panelen och lite grann på fläkten..... Men han torka inte upp allt ordentligt.. När jag var förbi en dag och skulle ta en titt på datorn. Så hade mjölken som var kvar därinne vid fläkten surnat och härdats..

Om du har tur. Och mesta av saften bara landa på grafikkortet, och inte moderkortet. Så lär det ha klarat sig. Får bara rengöra allt ordentligt, och låta det torka i ett par dagar. Skulle även rekommendera du ev plockar av kylaren på grafikortet. Så att du kan komma åt under den osv.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Ska med största sannolikhet inte vara några problem. Kom saften på några komponenter? Gör rent med t-röd om så är fallet och sätt en fläkt som blåser mot burken under dagen så ska det nog inte vara några problem

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Entusiast

Fan vad skönt att det för en gångs skull är någon som har insett situationen och dragit ut strömmen direkt. Här kryllar av trådar med folk som typ spiller ett glas mjölk i datorn och sen blir fett förvånade när den bara tvärdör en liten stund senare.

Mitt tips är en mix av de två tidigare, börja med att skölja lite försiktigt med destillerat vatten, och få sedan bort det sista med t-röd eller någon annan ren sprit som dunstar av sig själv. (tex isopropyl).

Sen låter du det hela torka i några dagar, är du otålig så kan du lägga korten i ugnen på låg värme, typ 60ºC.
När det är rent och torrt så är det bara att koppla in allt igen och hoppas på det bästa. Men med tanke på att den var avstängd så är oddsen stora att det fungerar

Permalänk

Inte för att vara elak mot någon. Men snart borde det startas en tråd. Veckans klant (men en sån finns kanske redan?)

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Var de inte allt för mycket socker i saften så går det lika bra med vanlig fukt trasa o sen låta de stå i nått varmt rum i nån dag..Skulle nog också monterat bort grafikkortet o tagit en koll på det. Har spillt vatten på moderkort några gånger och det har aldrig hänt något när de är avstängt men man kan ha otur med restström. Lycka till ialf!

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Helst skall du använda en ESD-säker matta (naturligtvis jordad) och ett ESD-armband när du grejar med kortet. Armband är ju tokbilligt, köp innan du mekar.

Lycka till!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

hahah den tar vi tänkte kalla tråden årets fail lr nåt men veckans klant haha klockrent xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Helst skall du använda en ESD-säker matta (naturligtvis jordad) och ett ESD-armband när du grejar med kortet. Armband är ju tokbilligt, köp innan du mekar.

Lycka till!

haha esd armband, har skruvat med mina datorer sen jag var 12- 13 år har aldrig använt de det är bara att pilla på ett element lr nåt så blir man jordad tror dedär med esd armband e nå påhitt för att tjäna några extra kronor bara xD

Permalänk
Skrivet av flintec:

tackar för svaren! du menar att kylpasta/lim löser upp utav t-röden?

tvättar man nån form av elektronik så tar man isär allt... ja T-sprit löser upp kylpasta

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flintec:

haha esd armband, har skruvat med mina datorer sen jag var 12- 13 år har aldrig använt de det är bara att pilla på ett element lr nåt så blir man jordad tror dedär med esd armband e nå påhitt för att tjäna några extra kronor bara xD

Dags igen:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande lite fuktigt så gör som jag har gjort med mobiler som badat. Dränk det som är fuktigt med ris. Vanligt jäkla ris. Borde inte lämna något spår efter sig när du skaka/blåser ut det sen. Jag kan dock ha fel i detta att det inte lämnar något ledande efter sig. Det har fungerat på mina 2 mobiler som har fått bada iaf. Akta så att det inte fastnar i någon fläkt eller något. Sen att det är saft gör ju det lite kletigt kanske.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Dags igen:

<3 <3 <3 <3 <3

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Skrivet av Subzero299:

Är det fortfarande lite fuktigt så gör som jag har gjort med mobiler som badat. Dränk det som är fuktigt med ris. Vanligt jäkla ris. Borde inte lämna något spår efter sig när du skaka/blåser ut det sen. Jag kan dock ha fel i detta att det inte lämnar något ledande efter sig. Det har fungerat på mina 2 mobiler som har fått bada iaf. Akta så att det inte fastnar i någon fläkt eller något. Sen att det är saft gör ju det lite kletigt kanske.

det är inte vattnet/fuktigheten som är problemet det är jonerna från vattnet/saften som när det torkat fortfarande leder ström... så nej ris löser inte problemet. tandborste rengöra allt med destillerat vatten eller Isopropanol då får man bort allt.

det är en stationär dator hur hade du tänkt han skulle få in allt ris ? hälla rakt ner i chassit eller 20kg blir ju 400kr eller mer bättre köpa Isopropanol 1liter på kjell&kompany+ gammal tandborste

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Destillerat vatten är det du ska använda för att lösa upp saftkladdet och få bort socker mm, ofarligt att använda bara du låter allt torka ordentligt innan du kopplar på spänning. ESD armband är väl OK men det funkar bra att hålli i chassit med andra handen också, ger samma effekt. Däremot är det helt meningslöst att hålla i ett element då det är potentialen till chassit som är intressant och inte till något annat.

Du bör nog ta av kylaren till grafikkortet och göra rent, du behöver ny kylpasta när du sätter tillbaka den och den gamla kan du ta bort med T-röd eller isopropanol.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flintec:

haha esd armband, har skruvat med mina datorer sen jag var 12- 13 år har aldrig använt de det är bara att pilla på ett element lr nåt så blir man jordad tror dedär med esd armband e nå påhitt för att tjäna några extra kronor bara xD

Där har du fel helt enkelt. Man kan inte veta allt, men att ge ut detta som råd är inte nå vidare då det garanterat orsakar skador både här och där.
För det första är inte komponenterna i datorn gjorda för att tåla urladdningar på tiotusentals volt som en statisk urladdning kan ge. Finelektronik som bara är gjord för att tåla någon enstaka volt är självfallet känslig för en spänning som är tusentals gånger högre.
För det andra hjälper det inte att jorda sig mot ett element. Det är potentialskillnaden mellan dig och komponenten som är relevant då du kan vara neutralt laddad (jord) och komponenten kan vara positivt/negativt laddad. Alltså skall armbandet kopplas mot komponenten och inte elementet. Glöm bort jord och potentialutjämning mot element helt och hållet i detta sammanhang för det gör ändå ingen nytta.
För det tredje kan den statiska elektriciteten byggas upp till skadlig nivå av endast en kroppsrörelse med fel underlag och kläder och därmed kan du ha byggt upp en skadlig laddning bara sekunden efter att du släppt kontakten mellan dig och komponenten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Borde vara lugnt, hela mitt chassi samt moderkort består av kaffefläckar efter att dottern tyckte det var en bra idé att tömma en full kaffekopp rakt ner i topphålet på min FD Define Mini, den lever och frodas!
Torka rent som tidigare posts säger och det borde vara lugnt

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define Mini, ASUS M4A78LT-M. AMD Phenom II X6 1090T @3.8ghz, 6GB DDR3 1033Mhz, HDD1 150GB. HDD2 150GB, HDD3 500GB, Corsair TX650W, XFX AMD HD7850 2GB GDDR5.

Permalänk
Medlem

Tvätta med vatten låt torka.
Inga problem

Permalänk
Medlem

Låt den torka upp. Sen lär du behöva göra rent allehanda komponenter. Problemet är inte vattnet i ditt fall. Snarare sockret. Sen bli inte förvånad om du får lite problem här och var. Har du ingen hemförsäkring du kan byta datorn på mot självrisk.?
Började skratta då jag läste multimans inlägg så kom att tänka offtopic. Spide ca 3dl vatten i en dator för några år sedan, då polaren spelade wow. Var inte kul då men att vi fick i gång den efter ca 30 min med hjälp av att torka pcie bussen med en hårtork, var lite smått oroligt. (vattnet slog in från sidan så han bryta strömmen innan det blev kortis)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Tvätta med vatten låt torka.
Inga problem

Snälla, nej. Jag vet inte om du skämtar, men om så inte är fallet, varför tipsa när du inte är säker på vad du talar om?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Snälla, nej. Jag vet inte om du skämtar, men om så inte är fallet, varför tipsa när du inte är säker på vad du talar om?

Vatten fungerar väl om man bara låter det torka men det kan innehålla otrevliga saker som joner. Däremot är destillerat vatten helt ofarligt.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Skrivet av lang666:

Tvätta med vatten låt torka.
Inga problem

lägg av.. kan du nånting om hur läckströmmar uppkommer vid vattenskada så vet du att man inte ska använda vanligt vatten

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Thompaam:

Vatten fungerar väl om man bara låter det torka.

nej! Gör om gör rätt

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644