Klocka Amd Athlon II 440 X3 hjälp en nybörjare?

Permalänk
Medlem

Klocka Amd Athlon II 440 X3 hjälp en nybörjare?

Hej! det är så att jag har en gammal Amd cpu som jag skulle vilja ha hjälp att klocka, den går i 3.3Ghz nu men jag vågar inte piska på den mer då jag inte har så bra kunskaper inom ämnet, jag har försökt att ställa upp den mer men då har jag varit tvungen att "nolla" bios efteråt då min skärm har blivit svart och tangentbordet har slutat fungera och lite annat skoj haha!
Så om någon mer erfaren person kunde hjälpa mej med det så skulle det vara jättesnällt! helst någon av erfarenhet av just den cpu:n.
Jag har ett Asrock m3n78d moderkort om någon undrar. Mvh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbobbin:

Hej! det är så att jag har en gammal Amd cpu som jag skulle vilja ha hjälp att klocka, den går i 3.3Ghz nu men jag vågar inte piska på den mer då jag inte har så bra kunskaper inom ämnet, jag har försökt att ställa upp den mer men då har jag varit tvungen att "nolla" bios efteråt då min skärm har blivit svart och tangentbordet har slutat fungera och lite annat skoj haha!
Så om någon mer erfaren person kunde hjälpa mej med det så skulle det vara jättesnällt! helst någon av erfarenhet av just den cpu:n.
Jag har ett Asrock m3n78d moderkort om någon undrar. Mvh!

De e bara å läsa http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

här har du lite snabb info:

1. Ha en bra kylare.

2. höj ration med jätte små steg (fast du kanske har FSB, och då höjs även minnenas klock) och då måste du ställa in Volten till ram minnena, timingen och mhz på dom så att dom klarar klocken du vill ha.

3. när den väl Bluscreenar när du har kommit till en viss klock /ex: 3.6ghz dra då upp volten ett litet snepp och testa igen.

Jag e ganska trött just nu men läs på länken jag skicka eller kolla youtube, nånstanns finns nog en beskrivning för just din CPU hur du ska klocka

Komihåg att alla CPUer är olika, bara för att "killen" på youtube får upp sin i /ex 4.4Ghz på (1.4volt) så kanske din behöver 1.5 volt för att klara samma Ghz

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

Okey! tack så hemskt mycket! jo jag fick hem en Be quiet Dark rock 2 igår så den ska räcka och när en kompis hjälpte mej för länge sedan så klockade vi upp den i 3.6 stabilt så jag vet att den klockar bra