Samsung Magician tips. Optimera disken.

Permalänk

Samsung Magician tips. Optimera disken.

Tjo!

Jag har en 250GB Basic och tänkte jag skulle kolla upp Samsung magician nu för att kika hur det såg ut.
Har lite frågor. Först och främst, OS optimization vill den att jag ska kolla igenom.
Finns en hel drös med inställningar där så som indexing service, cache buffer, hibernation mode etc.
Vad bör man ha? Använder den till Windows, program och spel.

Sen ser jag att det finns ny firmware. Hur funkar det att uppdatera den när jag kör Windows på SSDn?

Mina värden enligt testet:

Sequental Read: 525MB/s
Sequental Write: 255MB/s
Random read: 42489 IOPS
Randon write: 32316 IOPS

Dom där random ser lite skumma ut? Read ska vara upp till 96000 och write upp till 62000 står det.
Kanske borde kolla igenom optimazation delen antar jag? Sequental read och write ser ju dock riktigt bra ut.

AHCI är på och jag kör via SATA3.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodfeast:

Tjo!

Jag har en 250GB Basic och tänkte jag skulle kolla upp Samsung magician nu för att kika hur det såg ut.
Har lite frågor. Först och främst, OS optimization vill den att jag ska kolla igenom.
Finns en hel drös med inställningar där så som indexing service, cache buffer, hibernation mode etc.
Vad bör man ha? Använder den till Windows, program och spel.

Sen ser jag att det finns ny firmware. Hur funkar det att uppdatera den när jag kör Windows på SSDn?

Mina värden enligt testet:

Sequental Read: 525MB/s
Sequental Write: 255MB/s
Random read: 42489 IOPS
Randon write: 32316 IOPS

Dom där random ser lite skumma ut? Read ska vara upp till 96000 och write upp till 62000 står det.
Kanske borde kolla igenom optimazation delen antar jag? Sequental read och write ser ju dock riktigt bra ut.

AHCI är på och jag kör via SATA3.

OS optimization handlar främst om att säkerställa att funktioner som är onödiga, t.ex. pre fetch, eller kan orsaka onödigt slitage på SSDn, t.ex. defragmentering stängs av. Samsungs Magian har korrekt info och du bör följa råden.

FW update påverkar inte installerade operativsystem. På alla SSDer finns förutom flashminne också en eller flera processorer, oftast någon ARM version, det är FW till dessa du uppdaterar. Historiskt har de ofta inneburit prestandaförbättring.

Har ingen direkt uppfattning om dina prestanda siffror, testade precis på en Samsung 840 240Gb, vet inte om det är den du har, och fick:

Read seq: 525MB/s
Write seg: 230MB/s
Read ran: 55417 IOPS
Write ran 49092 IOPS

Lite bättre på random än din, kör senaste FW DXT07B0Q, vilket kan påverka.

Men som alltid kan man aldrig vara 100% säker när det gäller datorer.

Jag skulle uppgraderat, men det gör du ju på egen risk och sedan skulle jag köra en prestanda mätning till och sedan sluta med det!

(Prestanda tester sliter faktiskt på SSD, men jag hoppas att alla vet hur en SSD funkar)

Permalänk
Skrivet av Zirk:

OS optimization handlar främst om att säkerställa att funktioner som är onödiga, t.ex. pre fetch, eller kan orsaka onödigt slitage på SSDn, t.ex. defragmentering stängs av. Samsungs Magian har korrekt info och du bör följa råden.

FW update påverkar inte installerade operativsystem. På alla SSDer finns förutom flashminne också en eller flera processorer, oftast någon ARM version, det är FW till dessa du uppdaterar. Historiskt har de ofta inneburit prestandaförbättring.

Har ingen direkt uppfattning om dina prestanda siffror, testade precis på en Samsung 840 240Gb, vet inte om det är den du har, och fick:

Read seq: 525MB/s
Write seg: 230MB/s
Read ran: 55417 IOPS
Write ran 49092 IOPS

Lite bättre på random än din, kör senaste FW DXT07B0Q, vilket kan påverka.

Men som alltid kan man aldrig vara 100% säker när det gäller datorer.

Jag skulle uppgraderat, men det gör du ju på egen risk och sedan skulle jag köra en prestanda mätning till och sedan sluta med det!

(Prestanda tester sliter faktiskt på SSD, men jag hoppas att alla vet hur en SSD funkar)

Tack för ditt svar!

Nej precis. Jag vill inte sitta och hålla på med massor med tester. Ville bara kolla en gång för att se hur det såg ut.
Det finns ju även nåt som heter Performance optimization. "If your current OS does not offer native TRIM support for SSD..." står det.
Men det kanske man inte behöver göra i Win 7?

Annars kanske det finns något jag borde ändra i OS optimization? Eller ska jag låta det vara?
Dom där värdena på random var ju inte så bra som sagt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Att du får lägre siffror än Zirk kan ju bero på hur mycket du har på disken för tillfället.
Ju mer du fyller den des då slöare blir den.

Ska kika på programmet i morgon då det är sängläge som gäller för mig nu.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

Ingen som har några tips? Det är ju massor personer här som har Samsung diskar.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350