Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Pipande ljud när jag rör musen

Permalänk
Medlem

Pipande ljud när jag rör musen

Jag har panik.
När jag rör musen så hör man ett svagt pipande ljud. Här är min dator. Färdigbyggd i början av januari i år. (Jag har Logitech g400)
Jag har inte felsökt mer än att jag har listat ut att det inte är mitt headset. Då jag har testat med flera olika.
Hjälp uppskattas stort.
/J0EL

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem, med pipande/fräsande/modemljud så fort man rört musen eller scrollat på någon websida.

Det svar jag fick var att det var jordfel.. Har inte hört av det, sen jag bytte låda och nätagg. Så något av detta var problemet för mig..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Det är troligen störningar på usb bussen, vad har du för ljudsystem och har du jordat uttag till pcn?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ja jag har jordat uttag. men det piper fortfarande om man stänger av ljud totalt

Permalänk
Rekordmedlem

Det som hörs är störningar via usb bussen, de har egentligen inget med ljudet att göra utan det är ett hårdvaruproblem, dålig filtrering så att man hör datatrafik på usb bussen.
Det kan bli skillnad mellan olika usb portar eller med en hub och med en annan nätdel och med ett annat ljudkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan det vara fel på musen? (vild gissning)
Har du testat i frontpanelen?

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk

Troligen interna störningar som beror på jordproblem

DaBone har antagligen rätt. Jag hade precis samma problem i ett nytt fint verktygsfritt chassi. När jag sedan bytte tillbaka till ett gammalt chassi där allt skruvas fast försvann problemet. Målade skruvar och kontaktytor leder ofta till dålig jordning och det i kombination med plastklämmor så händer dessa fenomen. Jag hade testat att byta ut de fina svarta tumskruvarna till gamla hederliga skruvmejselskruvar i omålad metall. Likaså omålade skruvar till nätagg och i grunden se till att allt sitter ordentligt. Det kanske inte hjälper men har du tur så jordas de saker som ger problemen och då blir det tyst;)

Permalänk
Medlem

Flytta alla kablar i lådan som ligger i närheten av PCI-korten, och lägg kablarna så långt ifrån som möjligt.

Jag hade svaga störningar i spel men jag löste det helt genom att isolera ljudkortets backplate från lådan. Dvs täcka den med eltejp och skippa att skruva fast det (gick inte med all eltejp).

Permalänk
Rekordmedlem

Jag kom att tänka på en sak, Fractal design har haft fel på frontpanelen, det kanske är samma panel i din låda så du kan ju kolla på det och lösningen i den här tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.