varför måste jag betala för windows????

Permalänk
Medlem

Alla som tror att Microsoft inte tillåter gratis nedladdning av Windows 7 ISO från Digital River kan läsa denna tråd från Microsoft egna forum http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/w7itproinsta...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon158432:

Jag ställer mig väldigt tveksam till att du bara får använda återställningspartitionen. När jag skulle formatera följde jag sweclockers artikel och använde microsofts officiella ISO som länkas i artikeln med nyckeln som satt på en klisterlapp på datorn. Enda skillnaden mot att använda återställningspartitionen var att jag var tvungen att aktivera manuellt (via telefon).

Hade samma erfarenhet och detta funkade perfekt. Bara tvungen att aktivera manuellt via telefon.

Visa signatur

Dator 1: ASUS P8Z77-V PRO, MSI GTX 1060 3GB OC, Intel 2700K @stock, CM Hyper 212+, HAF 932 Advanced + DemcifleX filters, 4x4(16)gb Vengeance LP 1866 CL9, G400 mus, LG IPS236V IPS, 1TB Samsung F3 HDD, Samsung EVO 1TB SSD, TP-Link 300mbps 802.11n PCI, Realtek Gbit PCI, Logitech C270 webcam.
Dator 2: Laptop Acer 5742G (8GB RAM, NVIDIA 540M, Bluray, Samsung EVO 500GB SSD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Det är just servicen dom tar betalt för.

Du får inte ett windows för 350kr.

JEsus tänk.

Och du har lyckats missa poängen milatal.

Skrivet av Virre39:

Jag brukar kolla vilken version som var installerad, ladda ner den ISOn från valfritt ställe och sedan använda koden på baksidan. Det fungerar utmärkt alla gånger jag testat. Ska de hålla på med massa gnäll om OEM och licenser så tänker inte jag vara med. Jag har betalat för windows av en specifik utgåva. Hur jag fixar den utgåvan på datorn är enligt mig irrelevant.

Så tycker jag också. Att hålla på och fjanta med fjanteriavtal och om jag läste rätt i någon post att man inte ens får(?!) göra en recovery-skiva.

Längtar tills Linux är en tillräckligt bra och stabil spel-plattform så rycker jag ut windows från SSD:n

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Oj va mycket tjafs som vanligt.

1. ladda ner windows från microsoft.
2. installera med hjälp av nyckeln som sitter under din laptop som tidigare berättats.
3. aktiveras inte windows så får du ringa och aktivera, inget tjafs och enkelt att fixa.
4. problemet löst.

Fattar inte varför det ska bli så mycket off topic tjafs hela tiden.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Du kan ladda ner en windows installationsavblid som du bränner till DVD helt gratis, och sedan använda klisterlappen på baksidan av datorn där din aktiveringskod finns klistrad. Du måste bara se till att installera samma version av Windows som ursprungligen fanns på datorn, annars går det inte att aktivera.

Om du vill ha en skiva av datortillverkaren måste du betala för tillverkningen och transporten av den skivan.

Skrivet av Virre39:

Jag brukar kolla vilken version som var installerad, ladda ner den ISOn från valfritt ställe och sedan använda koden på baksidan. Det fungerar utmärkt alla gånger jag testat. Ska de hålla på med massa gnäll om OEM och licenser så tänker inte jag vara med. Jag har betalat för windows av en specifik utgåva. Hur jag fixar den utgåvan på datorn är enligt mig irrelevant.

Skrivet av LSD:

Oj va mycket tjafs som vanligt.

1. ladda ner windows från microsoft.
2. installera med hjälp av nyckeln som sitter under din laptop som tidigare berättats.
3. aktiveras inte windows så får du ringa och aktivera, inget tjafs och enkelt att fixa.
4. problemet löst.

Fattar inte varför det ska bli så mycket off topic tjafs hela tiden.

Det är exakt så här du ska göra. Anledningen till en avgift är att företagen tröttnat på folk som inte gör återställningsskivor utan bara "klickar vidare".

Det tar en halvtimme när datorn är ny men man får igen det strulet när man behöver hjälp. Vissa firmor skickar t.o.m. med tomma skivor så man lätt kan bränna nya.

Sen är skivorna ovärdeliga när man hjälper folk att byta sin gamla slitna HDD mot en ny SSD.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Om man inte kan datorer så får man betala för service.

Är väl inget konstigt med de, har varit så sen datorns uppkomst.

suck..har jag sagt emot det ? , jag gick på hans uttalande, om gör om gör rätt..

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Alla som tror att Microsoft inte tillåter gratis nedladdning av Windows 7 ISO från Digital River kan läsa denna tråd från Microsoft egna forum http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/w7itproinsta...

Det är inte från Microsoft som avsändare, Microsofts forum sköts inte av Microsoft med svar från anställda därifrån och är inte supportforum där du får hjälp av Microsoft. Samma gäller Apples forum. De lägger sig inte i forumen och kommer inte censurera allt som kommer upp i dem. Självklart kan du skaffa media hur du vill, upphovsrätten kräver dock att man ska ha givits rätt av ägaren att använda verket och göra kopior för att sprida verket vidare till sådana som inte har rätt är såklart egentligen samma sak som piratkopiering. Som är så hemsk. Ingen bryr sig självklart. Microsofts forum är fullt av andra licensbrott och folk som gör fel och säger att de gör fel. Det är ingen poäng med en licens om du inte följer den. Det blir i praktiken som att köra olicensierat i många fall, vilket BSA såklart inte går så hårt om. De jagar inte olicensierad mjukvara på samma sätt som resterande upphovsrättsintrång.

Hur som helst behöver som sagt de flesta aldrig några nya skivor, det är sånt som lever kvar sen man fick rent installationsmedia. Har du inte gjort några skivor ligger återställningspartitionen du kan boota in till kvar. Går man över till SSD kan man såklart klona om man vill slippa aktivera Windows. Det är få gånger man egentligen behöver gå till kopior av retail eller oem, firmorna som gör det och professionellt bryter mot lagen för att hjälpa sina kunder gör det givetvis för att göra det så enkelt som möjligt för sig. Egentligen ska kunderna kommer där med återställningsskivor. Eller använda återställningspartitionen. Fast då hade de upptäckt hur lätt det är och inte behövt hjälp. Både Microsoft och firmorna som kör in kopior gör användarna en otjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inte från Microsoft som avsändare, Microsofts forum sköts inte av Microsoft med svar från anställda därifrån och är inte supportforum där du får hjälp av Microsoft. Samma gäller Apples forum. De lägger sig inte i forumen och kommer inte censurera allt som kommer upp i dem. Självklart kan du skaffa media hur du vill, upphovsrätten kräver dock att man ska ha givits rätt av ägaren att använda verket och göra kopior för att sprida verket vidare till sådana som inte har rätt är såklart egentligen samma sak som piratkopiering. Som är så hemsk. Ingen bryr sig självklart. Microsofts forum är fullt av andra licensbrott och folk som gör fel och säger att de gör fel. Det är ingen poäng med en licens om du inte följer den. Det blir i praktiken som att köra olicensierat i många fall, vilket BSA såklart inte går så hårt om. De jagar inte olicensierad mjukvara på samma sätt som resterande upphovsrättsintrång.

Hur som helst behöver som sagt de flesta aldrig några nya skivor, det är sånt som lever kvar sen man fick rent installationsmedia. Har du inte gjort några skivor ligger återställningspartitionen du kan boota in till kvar. Går man över till SSD kan man såklart klona om man vill slippa aktivera Windows. Det är få gånger man egentligen behöver gå till kopior av retail eller oem, firmorna som gör det och professionellt bryter mot lagen för att hjälpa sina kunder gör det givetvis för att göra det så enkelt som möjligt för sig. Egentligen ska kunderna kommer där med återställningsskivor. Eller använda återställningspartitionen. Fast då hade de upptäckt hur lätt det är och inte behövt hjälp. Både Microsoft och firmorna som kör in kopior gör användarna en otjänst.

Windows 7 ISO från Digital River är inte några piratkopior, dom är 100% äkta och dessutom har dom senaste versionerna av W7 ISOn även Service Pack 1 och det gör att en ny och fräsch installation går mycket snabbare och med mindre krångel.

Och om du har försökt att rensa bort allt skit som datortillverkarna lägger på hårddiskarna så förstår du nyttan av en helt ren och 100% äkta W7 ISO med SP1 från Digital River, och dom lägger ut W7 för gratis nedladdning på uppdrag av Microsoft så jag är säker på att detta är helt lagligt.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Windows 7 ISO från Digital River är inte några piratkopior, dom är 100% äkta och dessutom har dom senaste versionerna av W7 ISOn även Service Pack 1 och det gör att en ny och fräsch installation går mycket snabbare och med mindre krångel.

Och om du har försökt att rensa bort allt skit som datortillverkarna lägger på hårddiskarna så förstår du nyttan av en helt ren och 100% äkta W7 ISO med SP1 från Digital River, och dom lägger ut W7 för gratis nedladdning på uppdrag av Microsoft så jag är säker på att detta är helt lagligt.

De har inte rätt att distribuera grejerna till allmänheten. En ISO från volymlicensavtal, MSDN, någon annans digitala tjänst osv är lika riktiga de med, men du måste har rätt att använda dem du får inte ge dem till din granne oavsett om hans nyckel fungerar. En olovlig kopia är inte laglig. Det är bara hotlänkat, de har inte rätt att ge dig något innan du betalat. Men det är som sagt inget jävla hinder.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är inte från Microsoft som avsändare, Microsofts forum sköts inte av Microsoft med svar från anställda därifrån och är inte supportforum där du får hjälp av Microsoft. Samma gäller Apples forum. De lägger sig inte i forumen och kommer inte censurera allt som kommer upp i dem. Självklart kan du skaffa media hur du vill, upphovsrätten kräver dock att man ska ha givits rätt av ägaren att använda verket och göra kopior för att sprida verket vidare till sådana som inte har rätt är såklart egentligen samma sak som piratkopiering. Som är så hemsk. Ingen bryr sig självklart. Microsofts forum är fullt av andra licensbrott och folk som gör fel och säger att de gör fel. Det är ingen poäng med en licens om du inte följer den. Det blir i praktiken som att köra olicensierat i många fall, vilket BSA såklart inte går så hårt om. De jagar inte olicensierad mjukvara på samma sätt som resterande upphovsrättsintrång.

Hur som helst behöver som sagt de flesta aldrig några nya skivor, det är sånt som lever kvar sen man fick rent installationsmedia. Har du inte gjort några skivor ligger återställningspartitionen du kan boota in till kvar. Går man över till SSD kan man såklart klona om man vill slippa aktivera Windows. Det är få gånger man egentligen behöver gå till kopior av retail eller oem, firmorna som gör det och professionellt bryter mot lagen för att hjälpa sina kunder gör det givetvis för att göra det så enkelt som möjligt för sig. Egentligen ska kunderna kommer där med återställningsskivor. Eller använda återställningspartitionen. Fast då hade de upptäckt hur lätt det är och inte behövt hjälp. Både Microsoft och firmorna som kör in kopior gör användarna en otjänst.

skulle Sweclockers egna Chefredaktör Andreas Dimestam förespråka piratkopiering ??? har du verkligen alla hästar hemma ? skulle alla som installerar denna iso göra ett lagbrott..? länka gärna någonstans som visar detta.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Microsoft och Digital River har ett avtal som åtminstone låter Digital River hantera köp av Microsoft-produkter, t ex som denna Office för Mac: http://www.microsoft.com/sverige/mac/order-faq/privacy
Det vore konstigt om Digital River distribuerade Windows olagligt utan att Microsoft sa upp det avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

skulle Sweclockers egna Chefredaktör Andreas Dimestam förespråka piratkopiering ??? har du verkligen alla hästar hemma ? skulle alla som installerar denna iso göra ett lagbrott..? länka gärna någonstans som visar detta.

Det var en jävla anklagelse. Det finns gott om media som länkar till mjukvara du inte har rätt att köra, ett annat exempel är Adobes CS2-program http://www.adobe.com/downloads/cs2_downloads/index.html som först förväxlades som att de hade släppts för gratis användning. Upphovsrättsintrång är ingen stor sak.

Läs Microsofts Windows 7 OEM EULA. http://download.microsoft.com/Documents/UseTerms/Windows_7%20... W7HP EULA Eng [För Svenska]

Läs vad Microsoft säger själva på, http://www.microsoft.com/OEM/en/licensing/sblicensing/pages/l...

Bland annat detta, "System builders are bound by the Microsoft OEM System Builder License, affixed to the side of the System Builder pack, which is different than the direct agreements utilized by direct OEMs. The licensing terms for system builders and large OEMs are different because they are designed to address the specific needs of each community. The right to create recovery media is limited to OEMs with direct agreements; however, these OEMs are also bound by other contractual obligations. The OEM System Builder License is designed to make it easy for system builders to acquire and distribute genuine Microsoft software, and accordingly, its terms are different."

T ex får alltså inte en datorbutik skicka med en avbild (recovery/backup) på skivor t ex Komplett, de får däremot skapa en återställningspartition. Skiva får de skicka med från OEM-licenspaketet de köpt. Inte göra några egna. Att stora OEMer inte skickar med skivorna handlar bara om snålhet, deras avtal ser också annorlunda ut och de får helt enkelt inte skivor per automatik från Microsoft, de flesta kommer ta något för hanteringen kring detta. Butiker som sålt recoveryskivor (kopior av OEM-burkars recoveryskivor) har åkt på stämningar och hot om böter för detta, det handlar om stora kedjor som Comet i Storbritannien. Microsoft kallade det faktiskt för förfalskning där. Du har varken rätt att göra kopior eller använda kopior du inte fått rätt att använda av Microsoft. Du får däremot göra backup på den egen dator, den får du sen inte återställa till någon annans dator. Varken butiker eller datorleverantörer får sälja rena backupavbilder på skivor. Avbildningsrättigheter måste också företag köpa från volymlicensavtal med Microsoft. Annars för du inte göra några images.

Detta är också relevant till diskussionen:

Citat:

Q. If I need to reinstall the operating system on a machine from a direct OEM (e.g., Dell) that my customer has brought in. How should I do this?

A. A customer who wants you to reinstall Windows must provide recovery media from the direct OEM, because the software is licensed to the customer for use on that PC by that OEM. You cannot use your own OEM System Builder media to reinstall the operating system, or any other version of media (e.g., TechNet, MSDN, Action Pack, etc.), because these versions differ from the original OEM Windows license your customer acquired from the direct OEM. A customer who doesn't have a backup copy of the software for reinstallation will need to contact the original OEM and request replacement recovery media; you can use that media to reinstall the operating system on that machine.

Microsoft äger givetvis upphovsrätten och kontrollerar därför hur du får använda eller sprida deras verk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Microsoft och Digital River har ett avtal som åtminstone låter Digital River hantera köp av Microsoft-produkter, t ex som denna Office för Mac: http://www.microsoft.com/sverige/mac/order-faq/privacy
Det vore konstigt om Digital River distribuerade Windows olagligt utan att Microsoft sa upp det avtalet.

Det är bara att de inte orkar gömma det bakom någon teknisk lösning som möjliggör hotlänkning. De länkar inte själv till ISO-filerna öppet utan ger dig rätt att tanka och använda mediat när du betalat. Dessutom har Microsoft börjat med licenser som inte är knutna till nyckeln utöver detta. Alla som har MSDN, TechNet, Volymlicens och liknande kan ladda ner ISOs också, det betyder inte att de får använda dem på grannens hemdator eller överföra ISOn till grannen. Microsoft bestämmer självklart hur deras upphovsrättsskyddade material får användas.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det var en jävla anklagelse. Det finns gott om media som länkar till mjukvara du inte har rätt att köra, ett annat exempel är Adobes CS2-program http://www.adobe.com/downloads/cs2_downloads/index.html som först förväxlades som att de hade släppts för gratis användning. Upphovsrättsintrång är ingen stor sak.

Läs Microsofts Windows 7 OEM EULA. http://download.microsoft.com/Documents/UseTerms/Windows_7%20... W7HP EULA Eng [För Svenska]

Läs vad Microsoft säger själva på, http://www.microsoft.com/OEM/en/licensing/sblicensing/pages/l...

Bland annat detta, "System builders are bound by the Microsoft OEM System Builder License, affixed to the side of the System Builder pack, which is different than the direct agreements utilized by direct OEMs. The licensing terms for system builders and large OEMs are different because they are designed to address the specific needs of each community. The right to create recovery media is limited to OEMs with direct agreements; however, these OEMs are also bound by other contractual obligations. The OEM System Builder License is designed to make it easy for system builders to acquire and distribute genuine Microsoft software, and accordingly, its terms are different."

T ex får alltså inte en datorbutik skicka med en avbild (recovery/backup) på skivor t ex Komplett, de får däremot skapa en återställningspartition. Skiva får de skicka med från OEM-licenspaketet de köpt. Inte göra några egna. Att stora OEMer inte skickar med skivorna handlar bara om snålhet, deras avtal ser också annorlunda ut och de får helt enkelt inte skivor per automatik från Microsoft, de flesta kommer ta något för hanteringen kring detta. Butiker som sålt recoveryskivor (kopior av OEM-burkars recoveryskivor) har åkt på stämningar och hot om böter för detta, det handlar om stora kedjor som Comet i Storbritannien. Microsoft kallade det faktiskt för förfalskning där. Du har varken rätt att göra kopior eller använda kopior du inte fått rätt att använda av Microsoft. Du får däremot göra backup på den egen dator, den får du sen inte återställa till någon annans dator. Varken butiker eller datorleverantörer får sälja rena backupavbilder på skivor. Avbildningsrättigheter måste också företag köpa från volymlicensavtal med Microsoft. Annars för du inte göra några images.

Detta är också relevant till diskussionen:

Microsoft äger givetvis upphovsrätten och kontrollerar därför hur du får använda eller sprida deras verk.

fråga förespråkar Andreas Dimestam piratkopiering när han visar i en guide visar hur man gör http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Så först kan man alltså ladda ner helt lagligt (inte enligt dig då) en ISO av Windows för att installera på sin dator direkt från Microsoft. däremot står det i EULA att man måste använda den OEM skiva som kommer med datorn.. inte för att kritisera men om du nu inte förespråkar dessa regler varför påpekar du då ens det från början.. ? paragrafryttare har man hört talas om men du tar ju 1: pris

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag tycker folk ska vara informerade och att man inte ska gå runt och fråga om folk har alla hästar hemma eller anklaga dem för massor saker de inte sagt något om eller uttryckt och samtidigt skriva som en kratta. Det ger inte seriöst intryck för fem öre.

Sen får folk välja utifrån informationen själv, jag kan inte förespråka det ena eller andra. Givetvis behöver man inte hoppa ifrån det licensierade alternativet med återställningsskivor eller återställningsverktygen i partitionen och stöd från OEM:n bara för att man vill börja om från början. Det är få fall då man verkligen behöver gå den andra vägen, det finns ingen anledning till att det ska vara det man väljer som utgångspunkt. Man kan rensa ut medföljande bloatware fint och man kan byta språk om man så vill också. I vilka fall som helst så måste man se till att den man rekommenderar installera om går in på tillverkarens hemsida (eller komponenttillverkaren) och hämtar hem nya drivrutiner.

Du förespråkar inte till brott om du länkar, men väl behöver du inte har rätt att använda allt du kan tanka ner, även om det kommer från leverantören själv. Det hela är inte brottsligt för fem öre sen det är ett civilrättsligt område. Jag tänker inte lägga något moraliskt ansvar på Sweclockers eftersom stor media är betydligt värre när det gäller att förespråka eller begå upphovsrättsintrång. Sweclockers uttalar sig inte mer än att de säger att det är officiella utgåvor som är samma länkar du får när du köper operativsystemet som digital download.

Du kan lura Windows 8-installerings/köpverktyget att ladda ner Windows 8 ISOs utan att betala för det också. För den delen måste kanske företag kunna gå igenom en revision av licenserna, då kan du inte stå där och klona burkar utan volymlicens t ex. Jag behöver inte förespråka Microsofts regler eller acceptera dem, eller motsätta mig dem, de finns där för det. Det är inte mindre moraliskt än att sitta och prata om hur man lurar Microsoft och skiter i deras begränsningar som bland annat händer hela tiden på supportforumet hos Microsoft det talades om. Microsoft har upphovsrätten och avtalen på sin sida tills domstol beslutar om annat eller lagen i grunden ändras, och då den är baserad på internationella fördrag så kommer det sistnämnda inte hända.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Jag tycker folk ska vara informerade och att man inte ska gå runt och fråga om folk har alla hästar hemma eller anklaga dem för massor saker de inte sagt något om eller uttryckt och samtidigt skriva som en kratta. Det ger inte seriöst intryck för fem öre.

Sen får folk välja utifrån informationen själv, jag kan inte förespråka det ena eller andra. Givetvis behöver man inte hoppa ifrån det licensierade alternativet med återställningsskivor eller återställningsverktygen i partitionen och stöd från OEM:n bara för att man vill börja om från början. Det är få fall då man verkligen behöver gå den andra vägen, det finns ingen anledning till att det ska vara det man väljer som utgångspunkt. Man kan rensa ut medföljande bloatware fint och man kan byta språk om man så vill också. I vilka fall som helst så måste man se till att den man rekommenderar installera om går in på tillverkarens hemsida (eller komponenttillverkaren) och hämtar hem nya drivrutiner.

Du förespråkar inte till brott om du länkar, men väl behöver du inte har rätt att använda allt du kan tanka ner, även om det kommer från leverantören själv. Det hela är inte brottsligt för fem öre sen det är ett civilrättsligt område. Jag tänker inte lägga något moraliskt ansvar på Sweclockers eftersom stor media är betydligt värre när det gäller att förespråka eller begå upphovsrättsintrång. Sweclockers uttalar sig inte mer än att de säger att det är officiella utgåvor som är samma länkar du får när du köper operativsystemet som digital download.

Du kan lura Windows 8-installerings/köpverktyget att ladda ner Windows 8 ISOs utan att betala för det också. För den delen måste kanske företag kunna gå igenom en revision av licenserna, då kan du inte stå där och klona burkar utan volymlicens t ex. Jag behöver inte förespråka Microsofts regler eller acceptera dem, eller motsätta mig dem, de finns där för det. Det är inte mindre moraliskt än att sitta och prata om hur man lurar Microsoft och skiter i deras begränsningar som bland annat händer hela tiden på supportforumet hos Microsoft det talades om. Microsoft har upphovsrätten och avtalen på sin sida tills domstol beslutar om annat eller lagen i grunden ändras, och då den är baserad på internationella fördrag så kommer det sistnämnda inte hända.

1. det är ingen som har snackat om klona burkar utan volymlicens t ex.
2. om företaget i det här fallet själva lägger ut ISO på windows 7/8 där det också står hur man gör om man redan har en nyckel, så vore det ju idioti av samma företag påstå att man måste använda OEM CD
3.TS har redan en nyckel = alltså redan köpt en laglig Windows. han delar inte ut kopian själv utan använder den till privat bruk var kommer piratkopieringen in ??
NYHET!! Microsoft delar ut olagliga Windows kopior från deras egen sida!! Läs bara i Expressen.
4.hur lurar vi Microsoft och skiter i deras begränsningar ??
*Upphovsrätten* om jag la upp en server med alla .iso så kan vi snacka upphovsrätt men om Microsoft själva lägger ut denna iso/img så slutar din retorik att fungera.. varför ? jo det ska ja förklara.. det är nämligen så att man betalar för licensnyckeln. CD/DVD/usb med windows på är upphovsrättsligt skyddat. det är då Inte moraliskt fel att länka till Microsofts egna servrar för att ladda ner dom där ifrån.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

1. det är ingen som har snackat om klona burkar utan volymlicens t ex.
2. om företaget i det här fallet själva lägger ut ISO på windows 7/8 där det också står hur man gör om man redan har en nyckel, så vore det ju idioti av samma företag påstå att man måste använda OEM CD
3.TS har redan en nyckel = alltså redan köpt en laglig Windows. han delar inte ut kopian själv utan använder den till privat bruk var kommer piratkopieringen in ??
NYHET!! Microsoft delar ut olagliga Windows kopior från deras egen sida!! Läs bara i Expressen.
4.hur lurar vi Microsoft och skiter i deras begränsningar ??
*Upphovsrätten* om jag la upp en server med alla .iso så kan vi snacka upphovsrätt men om Microsoft själva lägger ut denna iso/img så slutar din retorik att fungera.. varför ? jo det ska ja förklara.. det är nämligen så att man betalar för licensnyckeln. CD/DVD/usb med windows på är upphovsrättsligt skyddat. det är då Inte moraliskt fel att länka till Microsofts egna servrar för att ladda ner dom där ifrån.

Du skriver fortfarande raljerande och osammanhängande.

Trådskaparen har köpt en dator, det är OEM:n som ger han rätt att använda licensen och medföljande mjukvaran. Den har inte rätt att låta dig använda något annat media. Microsoft i sin tur har ytterligare krav på hur användaren får använda mjukvaran. Microsoft tillåter inte att du använder media som du inte lagligt köpt eller fått via avtal.

Microsoft säger inte hur du ska tanka ner isofilen utan att köpa den via deras butik online. Du betalar för rätten att använda mjukvaran alltså även rätten att använda medföljande media, inte något annat media.

I övrigt rikta det mot Microsoft.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du skriver fortfarande raljerande och osammanhängande.

Trådskaparen har köpt en dator, det är OEM:n som ger han rätt att använda licensen och medföljande mjukvaran. Den har inte rätt att låta dig använda något annat media. Microsoft i sin tur har ytterligare krav på hur användaren får använda mjukvaran. Microsoft tillåter inte att du använder media som du inte lagligt köpt eller fått via avtal.

Microsoft säger inte hur du ska tanka ner isofilen utan att köpa den via deras butik online. Du betalar för rätten att använda mjukvaran alltså även rätten att använda medföljande media, inte något annat media.

I övrigt rikta det mot Microsoft.

Osammanhängande kan det bli om man har Dyslexi men kan inte fatta logiskt hur nånting som är lagligt genom guiden.. plötsligt kan bli mot lagar/regler
*Microsoft säger inte hur du ska tanka ner isofilen* nä självklart säger dom inte det. men fram tills att win8 släpptes så fanns det en länk på Microsofts egen hemsida med samma .iso filer har den alltså varit laglig för att nu bli pirat ? är den här laglig ? http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59273.iso
*OEM-licens* så köper jag en laptop så har ja inte rätten att instalera Linux/ubuntu på den ?

*Microsoft tillåter inte att du använder media som du inte lagligt köpt eller fått via avtal* läser du nånting? är inte en OEM-licens med nyckel lagligt köpt?

*Jag tycker folk ska vara informerade och att man inte ska gå runt och fråga om folk har alla hästar hemma eller anklaga dem för massor saker de inte sagt något om eller uttryckt och samtidigt skriva som en kratta. Det ger inte seriöst intryck för fem öre.*

jag tycker inte det är seriöst för fem öre att anklaga folk/sweclockers egen chefredaktör för piratkopiering när du själv är paragrafryttare med ögonlapparna på.

ps att ja skriver som en kratta skiter jag i ds

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Måste bara inlägga att jag pratade med Microsofts support för några månader sedan, när jag skulle installera en SSD i min laptop och inte hade någon skiva. Då jag hade min cd-key på undersidan av datorn så var det ok, för supporten iaf, att använda den utgåvan som kom från hemsidan ni nämner så länge jag använde min egna nyckel. Anledningen till att jag prata med dem var för att jag ville ha ett helt lagligt Windows på min laptop.

Till TS: det fungerade superbra att köra en egen installation av Windows på datorn men nyckel som stod uppskriven på undersidan av datorn. Bara tuta och köra

Permalänk

Angående OEM-nyckeln som medföljer en dator. Om man använder ett program som Everest, AIDA, så kommer man inte att hitta den licenskod som återfinns på klisterlappen. Det som sker är att i en krets återfinns aktiveringen som gör att återställningsavbilden är laglig. Det är också därför en OEM-dator inte behöver aktiveras. Det sköter kretsen. Någon där ute kanske vet vad det heter, jag har tyvärr tappat namnet.
Licenskoden som medföljer är mest till för att du ska ha en möjlighet att aktivera systemet om något händer, så som att avbild eller krets inte fungerar.
Om jag har fel i detta ämne så rätta mig.
Dessutom, jag vet att delar av EULAn inte gäller i Sverige. Om just delen om OEM räknas dit eller ej vet jag inte. Någon annan som vet?

Digital River är en partner till Microsoft och jag tvivlar att de skulle riskera sitt samarbete med Microsoft genom att lägga ut olagliga ISO-filer.

Självklart måste Microsoft försvara alla OEM-tillverkare genom att säga att endast en OEM-avbild får användas. OEM-tillverkarna vill att vi användare ska använda deras version, eftersom de får betalt av tredjepart för att skicka med program. Om Microsoft gick ut och sade att det är OK att använda ISO-filerna från Digital River så skulle var enda datorägare till en OEM-version blåsa om systemet och slippa dessa skräpprogram. Vilken trepart skulle vara beredd att betala då?
Just detta med tredjepart har det varit sedan XP och vi lär inte se slutet på detta ännu.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Nu hittar ni ju på. Anledningen att du inte får rena installationsskivor med datorn är för att Microsoft satt upp avtalen så. Du får inte distribuera programskivor hur som helst. Avbilder på installationsmedia (ISOs) måste du också har rätt att använda, inte bara kunna hitta länk till. Microsoft länkade bara ISO-filen om du köpte mjukvaran. Tillverkarna själva får ju inte göra återställningsskivor utan avtal med Microsoft och skivor måste innehålla Microsofts hologram.

Att supporten säger konstiga saker beror på okunskap. De rekommendera länge att man körde OEM (innan 8 och Personal Use-avtalet) av Windows på hemmabyggen eller på Macar trotts att det inte var tillåtet. I övrigt har jag inte sagt något om att någon skulle förespråka att bryta EULAn och gå runt begränsningarna för re-imaging rights här. Utan de gör detta på supportforumet ni så snällt hänvisade till som är hostat hos Microsoft, men inte administreras och eller svaras av de anställda.

Digital River länkar inte ISO-filerna utan det är några som luskat ut vad Microsoft skickat din köpta nedladdning till och sen länkat direkt till dessa. För att göra motsvarande med Windows 8 måste du använda installations/köp/uppgraderingsverktyget för Windows 8, där behöver du aldrig ange någon giltig nyckel heller utan du kan gå runt det. Inte för att det hjälper om du har en burk som det inte kommer någon nyckel till utan är låst till maskin/bios istället. Du får heller ingen nyckel för att nedgradera till Windows 7 trotts att OEM-licensen tillåter det. Man kan gå runt mycket annat också, och så länge artiklarna om hur man gör detta inte ligger bakom någon aftonbladet plus-paywall så tänker jag inte lägga någon skuld på medierna som säger hur du ska gå runt begränsningarna, licenser eller regionspärrar på onlinetjänster. Jag tänker inte kriga mot att de har guider eller använder verktyg som rippar DVD-skivor och olagligt tar bort tekniska åtgärder ämnade för att minska möjligheterna till kopiering heller, eller att de verktygen inte licensierat patenten som är giltiga i Sverige också. Världen är inte svart och vit. Det blir inte mer okej bara för att en tidning skriver hur du gör, det är inget du kan använda för att rättfärdiga det. Du får stå för vad du gör istället för att gömma dig bakom annat, eller utifrån var du hittat grejerna någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kira9204:

Nu kan man faktiskt göra det lätt för sig och ta en valfri Windows ISO och aktivera OEM nyckeln på det.
Jag och en kompis har gjort detta på hans HP laptop med Vista förut smärtfritt.
Att EULAN specifikt kräver att man använder just den oem tillverkarens installationsmedium känns ganska puckat och onödigt, i detta fall så skulle det innebära att datorn skulle skickas in och är borta några veckor bara för att få in ett OS. Men å andra sidan, OEM är OEM (kattpiss med andra ord).
Ingen kommer dock att böra jaga dig bara för att du inte följt EULAn till punkt och pricka. Vill du göra "mer" rätt så betala för CDn.

Med Vista ja... Win7 funkade på detta sätt tills Kb971033 kom ut, efter det tar den din Win7 som "not genuine".

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Angående OEM-nyckeln som medföljer en dator. Om man använder ett program som Everest, AIDA, så kommer man inte att hitta den licenskod som återfinns på klisterlappen. Det som sker är att i en krets återfinns aktiveringen som gör att återställningsavbilden är laglig. Det är också därför en OEM-dator inte behöver aktiveras. Det sköter kretsen. Någon där ute kanske vet vad det heter, jag har tyvärr tappat namnet.
Licenskoden som medföljer är mest till för att du ska ha en möjlighet att aktivera systemet om något händer, så som att avbild eller krets inte fungerar.
Om jag har fel i detta ämne så rätta mig.
Dessutom, jag vet att delar av EULAn inte gäller i Sverige. Om just delen om OEM räknas dit eller ej vet jag inte. Någon annan som vet?

Digital River är en partner till Microsoft och jag tvivlar att de skulle riskera sitt samarbete med Microsoft genom att lägga ut olagliga ISO-filer.

Självklart måste Microsoft försvara alla OEM-tillverkare genom att säga att endast en OEM-avbild får användas. OEM-tillverkarna vill att vi användare ska använda deras version, eftersom de får betalt av tredjepart för att skicka med program. Om Microsoft gick ut och sade att det är OK att använda ISO-filerna från Digital River så skulle var enda datorägare till en OEM-version blåsa om systemet och slippa dessa skräpprogram. Vilken trepart skulle vara beredd att betala då?
Just detta med tredjepart har det varit sedan XP och vi lär inte se slutet på detta ännu.

//Freezer

Slic heter det och det är ingen krets utan ett värde i bios

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av Petterk:

För du måste följa lagen om upphovsrätt om du vill ha ett lagligt Windows. Datortillverkarna skapar en bild med Microsofts verktyg som sen appliceras på din datormodell. De kan ge dig detta media så du kan göra motsvarande själv, låta dig bränna ut recoveryskivor för att återställa eller låta dig återställa från recoverypartitionen via verktygen de installerat där. Något annat media har du inte rätt att använda

Det låter inte rätt. Har du någon referens för detta?

Köparens licens gäller för Microsoft Windows, Toshiba (eller andra datortillverkare) har inga rättigheter på Windows.

Att tillverkaren inte vill att köparen ska blåsa om systemet (eftersom det tar bort all bloatware tillverkaren får betalt för att installera) och försöker hindra det må vara, men olagligt tror jag inte det är.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk

Du TS: Om hårddisken går sönder i en 1,5 år gammal dator så faller det under garantin (eller rättare sagt den lagstadgade reklamationsrätten), och du kan lämna in datorn där du köpte den och få en ny hårddisk monterad, och Windows installerat.

Permalänk
Medlem

Har TS fått hjälp, eller pratar alla utan hans närvaro ändå?

TS: Kolla vilken version av Windows din nyckel under datorn gäller, så kan kanske någon länka dig direkt till rätt skiva att bränna ut och installera ifrån.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Hedersmedlem

Digital River är en legitim källa att hämta från. En av de få.

*Inlägg och svar med innehåll som bröt mot §7 i reglerna raderat/editerat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Du TS: Om hårddisken går sönder i en 1,5 år gammal dator så faller det under garantin (eller rättare sagt den lagstadgade reklamationsrätten), och du kan lämna in datorn där du köpte den och få en ny hårddisk monterad, och Windows installerat.

Förutom det faktum att reklamationsrätten enbart gäller för hårdvara och inte mjuvara, dessutom godkänner man microsofts AULA avtal när man startar datorn och installerar operativet, samt blir bokstavligen spammad med att man måste bränna ut nya skivor när man startar upp en nyinstallerad kopia.

Permalänk
Medlem

Det är bara Apple som har fattat detta. Installationsprogrammet för mac os x finns i EFI på alla macar från 2011 och framåt tror jag det är. Kanske tom 2010 modellerna. Smidigt värre. Funkar även om hårddisken skulle dö.

Permalänk
Medlem

Först o främst lär ni komma ihåg att när ni köper en toshibadator för 5000kr är knappast 1000kr av det ett windows operativ.

Toshiba betalar väääälidigt mycket mindre för operativen då de köper så stora mängder samt egna OEM versioner.