varför måste jag betala för windows????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Junker:

Förutom det faktum att reklamationsrätten enbart gäller för hårdvara och inte mjuvara, dessutom godkänner man microsofts AULA avtal när man startar datorn och installerar operativet, samt blir bokstavligen spammad med att man måste bränna ut nya skivor när man startar upp en nyinstallerad kopia.

Nu hittar du på. Reklamation gäller en vara, i det här fallet en dator. Enskilda delkomponenter undantas inte reklamationsrätten. Har jag fel går det bra att hänvisa till relevant paragraf i KKL som styrker ditt "faktum".
Vidare är inte KKL dispositiv, vilket innebär att Microsoft EULA är i praktiken irrelevant i detta sammanhang.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Junker:

dessutom godkänner man microsofts AULA avtal när man startar datorn och installerar operative

Såvitt jag vet är shrinkwraplicenser inte kontrakt. De har inte mer laga kraft än en readme.txt.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det låter inte rätt. Har du någon referens för detta?

Köparens licens gäller för Microsoft Windows, Toshiba (eller andra datortillverkare) har inga rättigheter på Windows.

Att tillverkaren inte vill att köparen ska blåsa om systemet (eftersom det tar bort all bloatware tillverkaren får betalt för att installera) och försöker hindra det må vara, men olagligt tror jag inte det är.

Jag har ju redan länkat vad Microsoft yttrat sig, http://www.microsoft.com/OEM/en/licensing/sblicensing/pages/l...

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Slic heter det och det är ingen krets utan ett värde i bios

Tack för namnet. Att det var i BIOS värdet låg hade jag glömt bort, men var återfinns BIOS? Är det inte i en slags krets det återfinns. Jag är osäker om man kan kalla en minneskapsel för krets.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Vilken punkt är det du anser innebär att köparen inte har laglig rätt att ominstallera windows på sin maskin?

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Vilken punkt är det du anser innebär att köparen inte har laglig rätt att ominstallera windows på sin maskin?

Men ge dig, #13343913

Jag anser ingenting och Microsoft bestämmer själv över sina villkor så långt de lagligt kan enligt internationella konventioner. Microsoft har både krav på OEM och användare. Skivor som skickas med datorer måste innehålla Microsofts hologram osv. Du får inte göra olovliga kopior eller använda media du inte har givits rätt av Microsoft att använda. Det finner du också under samma inlägg. Vi behöver inte dra upp samma grejer flera gånger. Läs och rikta kritik mot Microsoft och kräv att Microsoft och OEMer ska omförhandla om du vill något annat. Annars får du propagera för vad du vill hur olagligt det än är utöver det så länge du står för det.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Men ge dig

Det är skillnad mellan Microsofts regelverk och svensk lag. Shrinkwrap-licenser är fullproppade med olagliga krav och är främst avsedda att skrämma användarna. Skriv att det är emot Microsofts regler om det är det du menar, om du fortfarande hävdar att det är emot svensk lag att installera en windows man äger på en dator man äger så vill jag ha en referens på det.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det är skillnad mellan Microsofts regelverk och svensk lag. Shrinkwrap-licenser är fullproppade med olagliga krav och är främst avsedda att skrämma användarna. Skriv att det är emot Microsofts regler om det är det du menar, om du fortfarande hävdar att det är emot svensk lag att installera en windows man äger på en dator man äger så vill jag ha en referens på det.

ge upp!! Petterk e paragrafryttare så det stänker om det, fast han varken är för eller emot samma regler. han kommer alltid att hävda att det är pirat att installera en clean win7 utan bloat-ware, när man ända har en laglig windows nyckel så är det fortfarande mot lagen... hur det nu går ihop
ps Hästar finns inte bara så ni vet!! ds

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det är skillnad mellan Microsofts regelverk och svensk lag. Shrinkwrap-licenser är fullproppade med olagliga krav och är främst avsedda att skrämma användarna. Skriv att det är emot Microsofts regler om det är det du menar, om du fortfarande hävdar att det är emot svensk lag att installera en windows man äger på en dator man äger så vill jag ha en referens på det.

Enligt svensk lag måste du ha rätt av upphovsrättsinnehavaren till media:t (datorprogrammet) självfallet. Möjligheten att ta backup (säkerhetsexemplar) gäller bara köparen/användaren. URL gäller och bygger på internationella konventioner. Har du problem ta det någon annan stans med någon annan. Du har bara rätt att använda eller framställa exemplar av saker som du ges rätt att använda. Sen är det Microsofts fel att de anser att media från annat håll som inte är OEM-versionen är något du inte har rätt till. Du har bara förvärvat rätt att använda OEM-versionen från din OEM-leverantör. Så enkelt är det. Om du inte accepterar det så får det stå för dig och du får stå för konsekvenserna utan att skylla på någon annan. Du får ta ansvar själv. Att det är riskfritt är en annan sak, det är mycket annat också i princip. Du har alternativ både som är erkända av Microsoft och datorleverantören och sånt de inte godkänner, men som alla gör. Vad som är smidigast att göra själv behöver inte vara ren installation, men vill man kommer inget hindra dig.

Permalänk
Skrivet av Junker:

Förutom det faktum att reklamationsrätten enbart gäller för hårdvara och inte mjuvara, dessutom godkänner man microsofts AULA avtal när man startar datorn och installerar operativet, samt blir bokstavligen spammad med att man måste bränna ut nya skivor när man startar upp en nyinstallerad kopia.

Sån tur då för TS att det var hårddisken (=hårdvara) som gått sönder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

ge upp!! Petterk e paragrafryttare så det stänker om det, fast han varken är för eller emot samma regler. han kommer alltid att hävda att det är pirat att installera en clean win7 utan bloat-ware, när man ända har en laglig windows nyckel så är det fortfarande mot lagen... hur det nu går ihop
ps Hästar finns inte bara så ni vet!! ds

Ad hominem och straw man är populära metoder hör jag.

Permalänk
Medlem

Om disken, och inte filsystemet/Windows rasade så bör för övrigt trådskaparen både få ny disk och Windowsskiva. Datorn har ju två års garanti inom EMEA, alltså Europa, Mellanöstern och Afrika även om det är lite otydligt. Iaf ska du få detta om du lämnar in den. Kolla med försäljaren annars.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Digital River är en legitim källa att hämta från. En av de få.

*Inlägg och svar med innehåll som bröt mot §7 i reglerna raderat/editerat*

Skrivet av Petterk:

Ad hominem och straw man är populära metoder hör jag.

ja kan se det komiska i att varken vara för eller emot en regel men samtidigt Förespråka den så hårdnackat när all information man kan hitta pekar på motsatta.. men du godkänner ju inte dessa svar så.. lite som att bevisa att gud finns eller inte finns genom en bok, det kommer alltid finnas 2 olika svar på samma fråga.

Digital river har servrar för universitet/högskolor där dom köpt X antal licens-nycklar sen kan man då ladda ner .iso och då belastas inte Microsofts egna bandbredd. är det lagligt för vanliga dödliga som inte läser på universitet? men som sagt min diskussion med dig petterk är avslutad då jag inte ser nån lösning till problemet

https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/w7itprogene...

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-wi...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Nu kommer det svar som inte kommer från Microsoft igen, avsändaren för dessa forum och svar är inte Microsoft eller anställda. Dem beskriver för övrigt bra att det inte är med Microsofts välsignelse som de utgåvorna finns ute till nedladdning utan bara till Digital rivers tidigare kunder. Kb-artiklen som länkas beskriver bra hur de tycker du ska göra. MVPs kör lika mycket warez som resten av oss och är bara personer som blivit uppmärksammade av Microsoft, och representerar de inte för fem öre. Microsoft har sina svar på sin egen hemsida med sig själv som avsändare, i alla avtal med slutanvändare, OEM, i upphovsrätten osv. Vill du inte följa det så får du stå för det, men då får du väl ändå stå för att det formellt inte är tillåtet. Går inte att komma med massor ursäkter eller hitta på konspirationsteorier när det hela tydligt har avtalats fram.

Permalänk
Medlem

För mig är det helt barockt att ens överväga att betala för Windows i någon form. Dels av ideologiska skäl, och dels för att jag är för missnöjd med produkten men ändå vill åtnjuta de fördelar den har.

I övrigt hänvisar jag till 7§ i forumets regler, titulerad "Piratkopiering".

Kom ihåg, företag är inte människor. Vi har inga moraliska förpliktelser mot dem precis som de aldrig inbillat sig att de har moraliska förpliktelser mot oss. Vi är marknaden, det är vi som bestämmer.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Sån tur då för TS att det var hårddisken (=hårdvara) som gått sönder.

Skickades från m.sweclockers.com

Man har som val med Toshiba att antingen skicka in dator där dem byter ut hårddisken samt installerar en ny kopia eller så väljer man att få en hårddisk skickad till sig där man själv får installera operativet.

Alternativ två går betydligt fortare så därför valde troligtvis TS detta utan att tänka på att han inte har någon skiva hemma, när han då vänder sig till Toshiba för hjälp igen så blir han tvungen att betala för att få skivorna skickade till sig vilket i mina ögon är helt självklart då han haft två val från början.

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad från §7*

Vi diskuterar inte eller uppmuntrar till piratkopiering, läs på forumreglerna.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Lan:

*tråd rensad från §7*

Vi diskuterar inte eller uppmuntrar till piratkopiering, läs på forumreglerna.

kan man anmäla Sweclockers till Sweclockers? eftersom ni länkar till digital rivers iso filer & då borde vara piratkopiering

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av jonatan80:

kan man anmäla Sweclockers till Sweclockers? eftersom ni länkar till digital rivers iso filer & då borde vara piratkopiering

Anmäl de inlägg du tror är mot reglerna oavsett vem som skriver det. Jag kommer inte att diskutera modererande i forumet. Ställ din fråga i Feedback delen eller via en anmälan direkt till mods. Du kan självklart även skicka mig ett PM.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

kan man anmäla Sweclockers till Sweclockers? eftersom ni länkar till digital rivers iso filer & då borde vara piratkopiering

Om jag inte minns rätt så är dem en av de få källor som är godkända från Microsoft att dela ut .iso filer, därmed är det ingen piratkopiering på talan.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Om jag inte minns rätt så är dem en av de få källor som är godkända från Microsoft att dela ut .iso filer, därmed är det ingen piratkopiering på talan.

det finns vissa som påstår det, läs högre upp

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644