Polygonfel (artefakter?) med Asus GTX 660 DC2 TOP

Permalänk
Medlem

Polygonfel (artefakter?) med Asus GTX 660 DC2 TOP

Byggde ihop en liten dator att ha i vardagsrummet med ett Asus GTX 660 DC2 TOP i och upptäckte efter en eller två timmar av Street Fighter IV att det började bli polygonfel. Jag tog och stängde av spelet och kollade temperaturen på grafikkortet, det hade legat under 60 hela tiden. Installerade Unigine Heaven och efter första loopen började det dyka upp polygonfel där också, trots att temperaturen som högst nådde 64 grader. Nedgraderade drivrutinerna från 314.22 till 306.23 (det som är det som kommer med på skivan med kortet) och provade Heaven igen, men felet kvarstod.

Kan det vara något annat som är fel än grafikkortet? Jag funderar på att testa kortet i en annan dator, men min andra dator står lite illa till. Bör jag bara ta kontakt med återförsäljaren direkt, eller bör jag testa kortet i en annan dator?

Bild på eländet:

/Marcus

Visa signatur

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Permalänk
Inaktiv

Kontakta din återförsäljare, ser definitivt ut som fabrikationsfel. Får du pengar tillbaks kan jag bara tipsa om att köpa ett AMD-kort istället, då dom är mycket billigare, ungefär samma prestanda, och det är väldigt sällan AMD-kort går sönder (förutsatt att man inte klockar dom och håller dom relativt kalla). Alla mina "Nvidia"-polare har erfarenheter av kort som bara går sönder pga kalllödningar eller andra fabrikationsfel, medans mina "AMD"-polare (om man nu ska dela upp dom så) aldrig haft något problem med det av vad jag vet.

EDIT: Kan vara minnet också, men tvivlar starkt på att unigine använder display lists / vertex arrays snarare än buffers(som lagras i gpuminnet ist).

Permalänk
Medlem

testa klocka ned kortet lite och se om det hjälper kortet kommer ju klockat från fabrik och det kan inte alltid vara stabilt nästa gång

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

testa klocka ned kortet lite och se om det hjälper kortet kommer ju klockat från fabrik och det kan inte alltid vara stabilt nästa gång

Tack för tipset, att jag inte tänkte på det själv. Klockade ner GPU:n 10 MHz och minnet 50 MHz och problemet försvann (det har åtminstone inte dykt upp efter en halvtimme i Heaven). Ökade också strömbegränsningen till 110%. Nöjer mig med det tills vidare, prestandan är ju i stort sett densamma.

Visa signatur

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Permalänk
Medlem

Om du kan konstatera att problemet försvinner när du klockar ner hade jag definitivt reklamerat och krävt att få ett som fungerar som avsett. Visst, prestanda förlusten är ju minimal, men principen för mig hade varit att jag inte får vad jag betalat för.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.