Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kr0owe:

Um, alla processorer/kylare (Intel) som jag har monterat så har det alltid följt med kylpasta...

Nope. Inte de äldre modellerna.

Permalänk
Medlem

Har du ingen kylpasta kommer antagligen datorn kortsluta, huset börjar brinna. Grannens hund kommer inspringandes i det brinnande huset, släpar ut dig i ansiktet, sen äter han upp öronen på dig. Du blir naturligtvis döv, stapplar ut i vägen där du inte ser den kommande lastbilen. Du blir påkörd och köttfärs!

Vill du verkligen chansa ? Köp en Arctic Silver pasta för 99 spänn!

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

Har du ingen kylpasta kommer antagligen datorn kortsluta, huset börjar brinna. Grannens hund kommer inspringandes i det brinnande huset, släpar ut dig i ansiktet, sen äter han upp öronen på dig. Du blir naturligtvis döv, stapplar ut i vägen där du inte ser den kommande lastbilen. Du blir påkörd och köttfärs!

Vill du verkligen chansa? Köp en Arctic Silver pasta för 99 spänn!

haha Kungsörnen pasta. 12,90 på ICA, here I come

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Jag har läst att majonäs fungerar, så kylpasta är väl inte så viktigt. Men det beror ju på hur du vill hantera din grejer. Köp kylpasta för 50kr så ska du se att det räcker. Många cpu kylare idag kommer också med kylpasta!

MAJONÄS!! ^^^^^

Choklad fungerar inte!

Dold text
Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Hur mycket äldre snackar vi? Måste vara många år bakåt. Kylaren på bilden har haft kylpasta på sig, bara att den är tvättad nu. Jag fick förövrigt med en sån kylare till min i5 750 och den hade kylpasta.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Kostar ~60 kr. Väldigt prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Jag har länge tänkt testa med Biltemas kopparpasta, den är ännu billigare. Problemet kanske blir att koppar-partiklarna är för stora i den pastan. Men vore kul att testa

Men som sagt så behöver man inte köpa extra dyr pasta för 150 spänn. Billigaste pastan avsedd för CPU:er duger gott. Använd inte för mycket bara.

kopparfastan funkar också bra =D men skulle ha silikonfettet till annat med så =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Jag har läst att majonäs fungerar, så kylpasta är väl inte så viktigt. Men det beror ju på hur du vill hantera din grejer. Köp kylpasta för 50kr så ska du se att det räcker. Många cpu kylare idag kommer också med kylpasta!

http://img.techpowerup.org/111019/Capture1430.jpg

MAJONÄS!! ^^^^^

Choklad fungerar inte!

Då stämmer det han säger fast det är inte bara bra för "you" utan datorn också

http://www.youtube.com/watch?v=Akxgb5ONhB0&feature=youtu.be&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Jag har läst att majonäs fungerar, så kylpasta är väl inte så viktigt. Men det beror ju på hur du vill hantera din grejer. Köp kylpasta för 50kr så ska du se att det räcker. Många cpu kylare idag kommer också med kylpasta!

http://img.techpowerup.org/111019/Capture1430.jpg

MAJONÄS!! ^^^^^

Choklad fungerar inte!

Shit, upp över 60 graders temperaturökning utan nåt bindande medel? Det var som fan .. inte CPU-vänligt.
Läppstift och tandkräm slog ju ut dom flesta pastorna med känt namn. Men varför var dom tvugna att skriva ut att läppstiftet var just Rosa? Har rött eller svart sämre temp-ledande egenskaper

Men smeta in processor-slotten i majonäs .. fet-glöm!

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Om det var en i5 CPU med medföljande kylfläns du använde så sitter det kylpasta
på flänsen redan...

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Jag har länge tänkt testa med Biltemas kopparpasta, den är ännu billigare. Problemet kanske blir att koppar-partiklarna är för stora i den pastan. Men vore kul att testa

Men som sagt så behöver man inte köpa extra dyr pasta för 150 spänn. Billigaste pastan avsedd för CPU:er duger gott. Använd inte för mycket bara.

Ehh... om jag inta är helt ute och cyklar så är kopparpasta elledande, det skulle jag inte vilja ha i närheten av mina komponenter.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

Det stämmer inte. Alla processorkylare som hänger med vid köp av processor har förapplicerad kylpasta. Har alltid haft.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag satte ihop några datorer mellan 2002-2005. Det fanns några få som inte kom med pasta - även om det är längesen.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Skrivet av TomKe:

Precis fått hem paketet med nytt mobo, cpu m.m. men glömde kylpasta. Det kan ja köpa inne i stan förstås, men ... hur viktig är kylpastan - egentligen?

På en av gam-datorerna (P4 2,8ghz single core från 2004), dom gånger jag lossat kylflänsen från CPUn för att rengöra CPU-fläkten, så ser man att det finns knappt nåt kvar av kylpasta man tröck dit för 3000 år sen. Men CPUn har alltid legat på typ 45 grader idle och drygt 70 grader vid 100% belastning ändå. Har funkat i 8-9 år liksom ..

Funderar hur pass nödvändigt det är att slänga ut 150 spänn på lite klegg när det troligen inte gör mycket nytta ändå. Eller?

tack för svar
/T

EDIT: I mitt fall är det Intel Core I5 på Asus P8Z77

LIVSVIKTIGT, om du söker utan kommer du märka det, så var så god (:

Permalänk
Medlem

Du behöver* inte kylpasta på processor fläkten. Pastan i sig gör att det blir bättre kontakt mellan processorn och kylaren. Det kan ge olika temperatur skillnader beroende på hur bra kylaren får kontakt med processorn. Värmen från processorn kan lättare färdas genom pastan, än genom de små hålrum av luft som annars inte täpps igen mellan dem. Rekommenderar att man har kylpasta på om man vill hålla temperaturen nere på sina grejer.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Kort fattat angående klyplasta i min mening: Viktigt att ha och lägga på rätt (mängd och sätt) men vilken typ av kylpasta kvittar nästan helt. det viktiga är att ha nån!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Ehh... om jag inta är helt ute och cyklar så är kopparpasta elledande, det skulle jag inte vilja ha i närheten av mina komponenter.

problemet blir om det blir för varmt då kan pastan bli flytande, och då kan det kanske ske något som inte borde ske. Och att det leder spelar ingen roll sålänge den ligger där den ska, kylarna leder ju med så. Men kopparpastan funkar som TIM, inte lika finkornigt som man kanske skulle vilja. Fast köper man sig ny dator kan man unna sig något som är testat och använt en längre tid, har själv använt just kopparpasta på mina äldre amd prollar men inte längre, har gått över till datorinriktad TIM lr Silikonfett.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Ehh... om jag inta är helt ute och cyklar så är kopparpasta elledande, det skulle jag inte vilja ha i närheten av mina komponenter.

Finns gott om kylpastor som är elektriskt ledande. Artic Silver tex.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Värmeledningspasta är benämningen annars.

Kör själv med Dow Corning 340 som är en standard industri värmeledningspasta.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Du borde ha kylpasta förapplicerat på processorkylaren. annars kan man köpa 25g Arctic Silver Ceramiqué för 79 kr på Inet. Bland den bästa pastan och tillräckligt för att räcka till mer än 100 kylarbyten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Min processor i fråga var en Phenom2 1100T som var kyld av en Corsair A70 utan kylpasta. Kan ju kanske varit att det faktiskt var en eftermarknadskylare som gjorde det möjligt

Då kommer ju frågan, satt du och skrapade bort kylpastan från din A70 innan du installerade den då eller? För det sitter kylpasta på A70 från början precis som det gör på de flesta kylare (inte alla).

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Tawen:

Du behöver* inte kylpasta på processor fläkten.

Nej, Varför skulle man vilja ha det? Då blir ju fläkten alldeles seg och geggig.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av kr0owe:

Um, alla processorer/kylare (Intel) som jag har monterat så har det alltid följt med kylpasta...

det ska finnas förapplicerad ja.. om han nu inte köpt processorn som begagnad ifrån typ komplett eller något sånt (de brukar ju sälja lite såna saker.)
själv så har jag arctic silver ceramique och den kyler någon grad sämre än arctic silver 5 efter ca 200 timmar men är sjukt mkt mer värt priset ^^
https://www.inet.se/produkt/5321168/arctic-ceramique-kylpasta...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Nej, Varför skulle man vilja ha det? Då blir ju fläkten alldeles seg och geggig.

äsch då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toye666:

Kan inte minnas en enda kylare jag har köpt dom senaste 6-7 åren som inte har haft kylpasta på sig eller en tub med i paketet.

Säger inte att alla har det, men dom flesta skulle jag tro.

Samma här. Senaste kylarna jag investerat i är Noctua och litar på att deras medföljande grejer håller tillräckligt hög kvalité.

Permalänk
Medlem

Tänk dig att kylpastan är som smöret på en macka. Mackan har massa håligheter som du vill fylla ut. Du ska inte ha ett tjockt lager så att mackan inte längre syns, eftersom kylpastan leder värme mycket sämre än metall, men det viktiga är att du framför allt inte vill ha någon luft där. Luft leder värme katastrofdåligt och hör därför inte hemma mellan kylare och processor, att ersätta denna luft är pastans enda syfte.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Virre39:

Tänk dig att kylpastan är som smöret på en macka. Mackan har massa håligheter som du vill fylla ut. Du ska inte ha ett tjockt lager så att mackan inte längre syns, eftersom kylpastan leder värme mycket sämre än metall, men det viktiga är att du framför allt inte vill ha någon luft där. Luft leder värme katastrofdåligt och hör därför inte hemma mellan kylare och processor, att ersätta denna luft är pastans enda syfte.

Jag gillar ost och apelsinmarmelad, ingen luft som slipper igenom där kan jag lova även om kokt riskorns metoden kommer på skam. Då är brödet helst rostat också vilket kanske inte är en idealisk jämförelse..rostad processor känns som om man kan bita av en tand på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

Shit, upp över 60 graders temperaturökning utan nåt bindande medel? Det var som fan .. inte CPU-vänligt.
Läppstift och tandkräm slog ju ut dom flesta pastorna med känt namn. Men varför var dom tvugna att skriva ut att läppstiftet var just Rosa? Har rött eller svart sämre temp-ledande egenskaper

Men smeta in processor-slotten i majonäs .. fet-glöm!

För de testade rosa läppstift och vill inte uttala sig om saker de inte testat

+ att tänka på när man använder smör/majonäs och liknande som värmeledare är att de åldras snabbare än traditionell kylpasta. Torkar de ut kommer de isolera vilket man verkligen inte vill så kör du majonäs byt ut den regelbundet

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

ser ut som det har varit kylpasta på den.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

prova utan o se vad som händer.