Dynamisk disk till vanlig?

Permalänk
Medlem

Dynamisk disk till vanlig?

Skulle krympa en partition och utöka en annan på samma disk i windows 7.
Detta slutade med att disken blev dynamisk.
Nu får jag inte tillbaka den till vanlig.
Jag kan inte formatera nåt på disken,alternativet "ta bort partition" är inte tillgängligt,avaktivera i enhetshanteraren finns inte som alternativ utan endast avinstallera finns och är testat utan resultat eftersom disken hittas direkt vid omstart och därmed aktiveras i sitt gamla läge igen.
Disken består nu av en 97.66Gb del som (inte allokerad) + en 11.24Gb NTFS Felfri (växlingsfil) + en 356.86Gb del som (inte allokerad).
Jag kan utöka de de 2 stora så att disken blir 3 "partitioner" med samma namn i diskhanteringen men endast en i utforskaren.

Har testat att starta upp datorn utan denna disk för att sedan starta om med den inkopplad på en annan sata men det hjälpte inte heller.

Vad gör man med detta elände?

Tomas

Visa signatur

How do you write women so well?
I think of a man.
And I take away reason and accountability

Permalänk
Rekordmedlem

Man kopierar över innehållet till en annan disk om man vill ha kvar det och raderar sedan allt på disken och "börjar om"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja men HUR börjar man om?
Den förblir ju dynamisk vad jag än gör,jag kan ju inte ta bort partitionen eller formatera den eller nåt alls.
Så hur börjar jag om?

Visa signatur

I think of a man.

Permalänk
Medlem

Jag ser att du har växlingsfilen på den dynamiska hårddisken och då hade jag först stängt av den och lagt en 1GB (1024MB) växlingsfil på din systemdisk.

Sedan finns det många olika metoder för att konvertera hårddisken från dynamisk till basic http://www.sevenforums.com/tutorials/26829-convert-dynamic-di...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag ser att du har växlingsfilen på den dynamiska hårddisken och då hade jag först stängt av den och lagt en 1GB (1024MB) växlingsfil på din systemdisk.

Sedan finns det många olika metoder för att konvertera hårddisken från dynamisk till basic http://www.sevenforums.com/tutorials/26829-convert-dynamic-di...

Hade redan försökt att stänga av den men efter omstart så ville den fortfarande att "systemet hanterade den"
Nu testade jag en gång till och då funkade det som det skulle.
Disken övergick dessutom helt automatiskt till att vara standard och full storlek igen.

Härligt då kan man sova i natt trots allt...........................snart iallafall

Tack för hjälpen och att du skrämde min burk på rätt väg.

Visa signatur

I think of a man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomsa:

Hade redan försökt att stänga av den men efter omstart så ville den fortfarande att "systemet hanterade den"
Nu testade jag en gång till och då funkade det som det skulle.
Disken övergick dessutom helt automatiskt till att vara standard och full storlek igen.

Härligt då kan man sova i natt trots allt...........................snart iallafall

Tack för hjälpen och att du skrämde min burk på rätt väg.

Nu har jag inte full koll på hur det fungerar men jag tror att hårddisken kan bli dynamisk när man skapar för många partitioner på en hårddisk.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Nu har jag inte full koll på hur det fungerar men jag tror att hårddisken kan bli dynamisk när man skapar för många partitioner på en hårddisk.

Jag hade 3 partitioner men ville utöka den ena så jag krympte en för att få utrymmet och när jag skulle utöka den så blev hela disken dynamisk.
Fick frågan men eftersom jag inte hade nåt annat alternativ än svara ok så antog jag att det var så det gick till.
Svarade jag nej (som jag först testade) så avbröts allt och då fick jag ju ingen större partition.

Men nu är det löst iallafall med nyformaterade partitionen och det som ska ligga där återställt.

Visa signatur

I think of a man.