Sapphire Radeon HD 7870 XT (Tahiti LE) överklockning

Permalänk
Avstängd

Sapphire Radeon HD 7870 XT (Tahiti LE) överklockning

2000:- för ett kort som en aning överklockat presterar som ett stock 7950 eller bättre är riktigt prisvärt.
Först och främst borde det inte heta 7930 eller så? Kör stabilt på core 1200 och memory på 1550. Minnet verkar vara känsligt men har inte provat att höja volten (som är upplåst) Erfarenheter från andra Tahiti LE ägare?
Vad innebär "power limit" i afterburner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

2000:- för ett kort som en aning överklockat presterar som ett stock 7950 eller bättre är riktigt prisvärt.
Först och främst borde det inte heta 7930 eller så? Kör stabilt på core 1200 och memory på 1550. Minnet verkar vara känsligt men har inte provat att höja volten (som är upplåst) Erfarenheter från andra Tahiti LE ägare?
Vad innebär "power limit" i afterburner?

Det sista där undrar jag med. Vad exakt gör power limit?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Undrar också vad power limit gör. Jag tror jag vet hur det fungerar men är inte säker.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Avstängd

Ganska ovanligt kort är det nog men några fler än mig borde väl äga provat att överklocka det?

Permalänk
Medlem

Köpte det till en kompis för någon vecka sedan. Klart mest fps för pengarna för den som redan har ett bra nätag och inte bryr sig om att datorn drar lite extra.

Körde en runda 3dmark och den presterade i klass med 7950 och överklockade 7870 (1150-1250Mhz) får se om han låter mig överklocka den lite, iaf se vart max på stockvolt är.

Väldigt dumt att det heter 7870 och att de få tillverkarna som använder sig utav den inte har en gemensam namnsättning...finns black edition, myst, xt, joker osv, ovetande konsumenter kan omöjligt gissa att de är tahiti le i kortet. Om alla iaf kunde ha XT i namnet , tex 7870 XT Joker, XT Myst, XT Black Edition .

7890 eller 7930 borde den ha hetet men nu finns det iaf fynd för dem som vet.

Power limit tror jag har att göra med hur många mV du får höja i relation till default V. Eller så var det en annan funktion.

Köpte från pixmania för 1600 kr har jag för mig, så det är väl ett tips för den som är sugen på mycket för pengarna och vågar handla därifrån, för mig/oss gick det riktigt bra den här gången...vi råkade få lite extra med i vår beställning gratis..men förra gången då jag handla två sapphire 7850 så sakanades hdmi kabeln i båda och grafikkortskartongen såg ut att ha varit öppnad (står på deras sida och på tillverkarens sida att det följer med 1x 1m hdmi kabel). Orkade inte tjafsa med dem i och med att jag inte behövde kabeln.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raffor:

Väldigt dumt att det heter 7870 och att de få tillverkarna som använder sig utav den inte har en gemensam namnsättning...finns black edition, myst, xt, joker osv, ovetande konsumenter kan omöjligt gissa att de är tahiti le i kortet. Om alla iaf kunde ha XT i namnet , tex 7870 XT Joker, XT Myst, XT Black Edition .
7890 eller 7930 borde den ha hetet men nu finns det iaf fynd för dem som vet.

Jepp, idiotisk namnsättning, 7930 vore ju det logiska då den har mer gemensamt med 79 serien än 78 dito..
Sapphire Radeon HD7870XT har ju en helt ok kylare, kanske den bästa bland dessa kort? 2048:- på webhallen för det sista kortet - tyckte jag gjorde ett fynd...1600:- är ju rena stölden