Permalänk

Rengöra datorn med tryckluft ?.

Tja sweclockers. Hade tänkt rengöra min dator idag på damm. Märkte att ena fläkten började låta så körde lite tryckluft mot den (Inte TRYCKLUFT PÅ burk!) och det slutade direkt att låta. Nu när jag endå har trycklufts maskinen här tycker jag att det är lika bra att jag rengör datorn. Är det någon fara att rengöra den med det eller så ?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

det ska inte vara någon direkt fara med det. hur många kilos tryck ger din kompressor ut?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Kolla så det inte finns vatten i tanken.

Permalänk
Medlem

Ska inte vara farligt så länge den inte sprutar ut allt för många bar och sliter loss komponenter ;). (man räknar väl även luft/gas i bar?).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kör på bara. Så länge du inte håller blåsmunstycket intill komponenterna så är det lugnt. Och låt gärna grejerna ligga några minuter så fukten dunstar innan du kopplar in i eluttaget.

Permalänk

Tänk bara på att spärra fläkten när du blåser på. Det är inte att rekomendera att köra fullt luftflöde så fläkten övervarvar. Jag håller alltid emot när jag blåser rent.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Skrivet av hjorten66:

Tänk bara på att spärra fläkten när du blåser på. Det är inte att rekomendera att köra fullt luftflöde så fläkten övervarvar. Jag håller alltid emot när jag blåser rent.

mm, precis. Du kan förstöra lagret i fläkten om du blåser med fullt tryck.

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk

http://www.verktygsboden.se/vattenavskiljare

Köp en billig på biltema, sen är det bara att spruta på.

Permalänk

Så där har rengjort datorn nu med tryckluft. Allt gick felfritt osv, Har en vattenavskiljare på luftryckaren redan ^^.
Men när jag startade datorn igen knastrade samma fläkt igen. Misstänker att lagret på den har gått sönder ist för att det var nå damm. Vad tror ni. Det knastrar inte just nu utan bara några sekunder vid uppstart. Det är fläkten som följer med på mitt chassi Cooler master K350 Elite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Ska inte vara farligt så länge den inte sprutar ut allt för många bar och sliter loss komponenter ;). (man räknar väl även luft/gas i bar?).

1 bar = 1.019716kg/cm2 så man kan räkna i kg, cm2, kg/m2, pound/foot, PSI osv osv. Om du har en stark kompressor så kan det ju vara en bra idé att hålla munstycken en bit ifrån datorn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vredeskaninen:

Så där har rengjort datorn nu med tryckluft. Allt gick felfritt osv, Har en vattenavskiljare på luftryckaren redan ^^.
Men när jag startade datorn igen knastrade samma fläkt igen. Misstänker att lagret på den har gått sönder ist för att det var nå damm. Vad tror ni. Det knastrar inte just nu utan bara några sekunder vid uppstart. Det är fläkten som följer med på mitt chassi Cooler master K350 Elite.

Om den inte knastrar mer än vid start, vad är problemet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Om den inte knastrar mer än vid start, vad är problemet?

Ingenting förutom fläkten ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vredeskaninen:

Ingenting förutom fläkten ?

Men den slutar låta? Antagligen bara lite obalans vid start alltså inget som är farligt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Rekordmedlem

Lagret kan ha torkat, då fixar nån droppe olja det så det blir tyst igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Lagret kan ha torkat, då fixar nån droppe olja det så det blir tyst igen.

Tack där hade vi förmodligen felet !