Behöver dessa nätagg bytas?

Permalänk
Medlem

Behöver dessa nätagg bytas?

Hej,

Med allt snack om Japanska vs Taiwanesiska kondningar börjar jag undra om jag behöver byta mina nätagg.

Jag är en snål jävel, så jag har följande nätagg:

FSP 650-80ENG 80+ Gold
-Full med CapXon kondningar
-Ca 1.5 år gammalt
-Driver medelmåttig dator med I5 2500k och HD7870
http://www.inet.se/produkt/6909625/fsp-650-80egn-650w-80-gold...

Hiper Type R 480w
-Fuhiyyu kondningar
-Ca 5 år gammalt
-Driver surfdator
http://www.nordichardware.se/Nataggregat/hiper-type-r-480w.ht...

Behöver en, båda eller ingen bytas, eller håller de fortfarande måttet?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Hej,

Med allt snack om Japanska vs Taiwanesiska kondningar börjar jag undra om jag behöver byta mina nätagg.

Jag är en snål jävel, så jag har följande nätagg:

FSP 650-80ENG 80+ Gold
-Full med CapXon kondningar
-Ca 1.5 år gammalt
-Driver medelmåttig dator med I5 2500k och HD7870
http://www.inet.se/produkt/6909625/fsp-650-80egn-650w-80-gold...

Hiper Type R 480w
-Fuhiyyu kondningar
-Ca 5 år gammalt
-Driver surfdator
http://www.nordichardware.se/Nataggregat/hiper-type-r-480w.ht...

Behöver en, båda eller ingen bytas, eller håller de fortfarande måttet?

Tack på förhand.

På den första skulle jag direkt säga nej, den behöver inte bytas. Den andra dock som du uppger är 5 år gammal hade jag nog själv valt att byta på grund av dess ålder. Man vill ju inte ha en nätdel som brinner upp i burken.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle inte säga att något just behöver bytas. Men Hiper-nätagget skulle jag bytt ut inom det närmaste, till något effektivare och tystare.

Hiper har haft väldigt blandad kvalité på sina nätaggregat, vissa har varit rent skräp.

Ditt FSP kan du låta köra i många år till

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

På den första skulle jag direkt säga nej, den behöver inte bytas. Den andra dock som du uppger är 5 år gammal hade jag nog själv valt att byta på grund av dess ålder. Man vill ju inte ha en nätdel som brinner upp i burken.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag skulle inte säga att något just behöver bytas. Men Hiper-nätagget skulle jag bytt ut inom det närmaste, till något effektivare och tystare.

Hiper har haft väldigt blandad kvalité på sina nätaggregat, vissa har varit rent skräp.

Ditt FSP kan du låta köra i många år till

Tack för svaren.

Jag misstänkte att FSP agget kunde köras ett tag till Det som oroade mig angående det agget var att det var CapXon kondningar, men jag antar att de har blivit bättre än vad de var förr.

Är det ganska bråttom att byta Hiper agget? Jag hittade denna definition av Fuhjyyu kondningar:
"(2) Brand name of abysmal quality capacitors that are installed on logic boards, switching power supplies and various other electronic components. They are known to rupture and leak out electrolyte when exposed to temperatures 45 C + for extended periods."
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Fuhjyyu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snill3t:

Tack för svaren.

Jag misstänkte att FSP agget kunde köras ett tag till Det som oroade mig angående det agget var att det var CapXon kondningar, men jag antar att de har blivit bättre än vad de var förr.

Är det ganska bråttom att byta Hiper agget? Jag hittade denna definition av Fuhjyyu kondningar:
"(2) Brand name of abysmal quality capacitors that are installed on logic boards, switching power supplies and various other electronic components. They are known to rupture and leak out electrolyte when exposed to temperatures 45 C + for extended periods."
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Fuhjyyu

Tvekar på att alla kondingar skulle vara av Fuhjyyu. Oavsett vad så är det inga favoriter direkt.

Däremot så är just Hiper Type-R ATX 1.3, så dom har en ordentlig 5volts lina som härstammar från Pentium 3 etc

Jag hade bytt av anledningen att det är gammalt, utdaterat rent teknologimässigt och rätt genomgående låg kvalité.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Hiper agg är rent skräp och ska genast rivas ut och kastas under vild panik.

Fullständigt normalt att Hiper ägare köpt och förstört 1-2 datorer under några veckors tid innan agget dött helt. Då struntar jag helt i att vissa brunnit och exploderat. Hiper recensionerna kan man inte heller lita på för dom misstänks ha fått special versioner så att folk som läste lurades att tro att dom inte var skräp.

Edit:
Diskar har också förstörts för många under dom veckorna så glöm inte ha backup.

Permalänk
Medlem

Det Panpo säger stämmer, byt ut ditt Hiper snarast!

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Panik! Nää, har du inte haft några problem på de senaste fem åren så är det nog ingen större fara. Särskilt om du inte ligger i närheten av angiven maxload. Om jag hade varit orolig så hade jag rivit ur nätagget, blåst rent det ordentligt och kikat på kondensatorerna, de sväller och börjar spricka när de börjar bli dåliga.

Självklart är det bättre med ett ordentligt nätagg, men jag tycker som sagt var inte att du behöver ha panik. Jag menar hur mycket är din surfdator värd om det nu skulle rasa och ta med sig t.ex. moderkortet i värsta fall? Finns ju ingenting som säger att det kommer att skada några komponenter när det rasar heller...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Taiwanesiska kondingar fick dåligt rykte på grund av en serie kondensatorer för över tio år sedan, dessa satt främst i moderkort och jag vet inte om något nätaggregat var berört. Den serien har dessutom inte funnits på marknaden på många år nu. Finns egentligen ingen anledning att tro att de skulle vara sämre än Japanska idag.
Och 5 år inte så gammalt för ett nätagg. Jag har aldrig varit med om ett nätagg som dött av ålder.

Permalänk
Medlem

Händer det att komponenter pajjar när nätagget pajjar? Har varit med om många nätagg som smällt både själv och för bekanta och det har alltid hänt. jag skulle kört på nätaggen och om de pajjar köpa nytt. Why fix it if it isn't broken.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Händer det att komponenter pajjar när nätagget pajjar? Har varit med om många nätagg som smällt både själv och för bekanta och det har alltid hänt. jag skulle kört på nätaggen och om de pajjar köpa nytt. Why fix it if it isn't broken.

Ja, det händer, dock inte så mycket nu för tiden som förr. I dagens nätagg finns en hel del skydd just för att dina komponenter inte skall skadas om nätagget brinner upp.

Men om det vill sig riktigt illa så, du kan ju testa att mata ditt moderkort eller din hårddisk med 220V växelström...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Det blev en Corsair AX 760w till speldatorn och FSP agget ersätter Hiper agget i surfdatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Tack för alla svar

Det blev en Corsair AX 760w till speldatorn och FSP agget ersätter Hiper agget i surfdatorn.

Bra val!

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

FSP-agget är bra, byt till japanska kondingar i det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

FSP-agget är bra, byt till japanska kondingar i det.

Varför?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Tack för alla svar

Det blev en Corsair AX 760w till speldatorn och FSP agget ersätter Hiper agget i surfdatorn.

Kraftig och extremt dyr overkill till en dator som inte kan dra mycket mer än 200W från nätaggregatet i load. Hur tror du nätaggregatstillverkare skulle kunna lämna 5-7 års garanti om de smällde så fort de blev något år gammalt? Bli inte lurad av dumma internetmyter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Frågan var om agget skulle bytas: svar nej, vill du byta så gör detta istället, billigare och tillräckligt mycket bättre.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kraftig och extremt dyr overkill till en dator som inte kan dra mycket mer än 200W från nätaggregatet i load. Hur tror du nätaggregatstillverkare skulle kunna lämna 5-7 års garanti om de smällde så fort de blev något år gammalt? Bli inte lurad av dumma internetmyter.

Är väll ingen myt att hiper aggen gick sönder lite för ofta? Är ju ett under att han lyckats köra den i 5år, säkert för att datorn drar lite ström.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Är väll ingen myt att hiper aggen gick sönder lite för ofta? Är ju ett under att han lyckats köra den i 5år, säkert för att datorn drar lite ström.

Och ett 1400:- aggregat är vad som krävs menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Och ett 1400:- aggregat är vad som krävs menar du?

Ja, var exakt det jag skrev.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja, var exakt det jag skrev.

Kanske inte, man kan ju diskutera om man ska ha just Hiper i sin dator, det får jag hålla med om. Men ett 1400:- aggregat är knappast ett balanserat val att ersätta det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kanske inte, man kan ju diskutera om man ska ha just Hiper i sin dator, det får jag hålla med om. Men ett 1400:- aggregat är knappast ett balanserat val att ersätta det med.

Visst det är ju helt i överkant att köpa 760W platinum till den datorn, men han kanske har planer på SLI titan snart. Eller helt enkelt har lite extra pengar och vill köpa ordentliga saker den här gången.

Alla hiper slutades väll säljas pga problemen (eller konkade de bara?)?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kanske inte, man kan ju diskutera om man ska ha just Hiper i sin dator, det får jag hålla med om. Men ett 1400:- aggregat är knappast ett balanserat val att ersätta det med.

Hiper agget skulle helt klart ut ur burken då de har ett förtjänat dåligt rykte om att inte bara självdö utan att plocka resten av burken med sig.
Sen kan jag hålla med dig om att valet av nytt agg var extremt overkill, skulle själv valt något runt 4-500W med 80+ gold märkning som hade blivit klart billigare och minst lika effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Visst det är ju helt i överkant att köpa 760W platinum till den datorn, men han kanske har planer på SLI titan snart. Eller helt enkelt har lite extra pengar och vill köpa ordentliga saker den här gången.

Alla hiper slutades väll säljas pga problemen (eller konkade de bara?)?

Hiper konkade, deras felprocent låg kring 4%, något högre än branschsnittet. 2-3% är inget ovanligt för andra märken.

Permalänk
Medlem

En liten klargörelse: Det nya 760w agget kommer naturligtvis inte att sitta i surfdatorn

Ax 760w åker in i speldatorn.
FSP agget som sitter i speldatorn åker in i surfdatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Frågan var om agget skulle bytas: svar nej, vill du byta så gör detta istället, billigare och tillräckligt mycket bättre.

Var lite otydlig, varför byta kondingarna agget funger som det ska även med orginalkondingarna!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

En liten klargörelse: Det nya 760w agget kommer naturligtvis inte att sitta i surfdatorn

Ax 760w åker in i speldatorn.
FSP agget som sitter i speldatorn åker in i surfdatorn.

Jo det var väl tydligt från början. Men en liten klargörelse. Speldatorn kan inte dra mycket mer än 200W från nätaggregatet. Om ens så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Var lite otydlig, varför byta kondingarna agget funger som det ska även med orginalkondingarna!

Ja, det är sant. Bättre kondensatorer kan be mindre rippel och speciellt bättre livslängd i och med att det är kompontenten som brukar dö först.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hiper konkade, deras felprocent låg kring 4%, något högre än branschsnittet. 2-3% är inget ovanligt för andra märken.

Mörkertalet lär vara mycket högre för Hiper som bevisligen gick sönder oftare. Antar att siffrorna är från nån butik för tillverkarna lär inte ha släppa såna affärshemligheter.

Många lär inte ha använt garantin och ville nog inte en likadan igen. Frakt, tid, ork mm avskräcker också för under den perioden snackades det om butikers 1 års gränsen varefter man fick vända sig direkt till tillverkaren för garantiärenden. Många Hiper gick sönder några veckor över 1 år inom ett halvår efter det som inte lär ha kommit med i butikers statistik.