Störningar från PSU?

Permalänk
Medlem

Störningar från PSU?

Hej!

Jag har aktiva monitorer som högtalare, Yamaha HS80. När jag spelar spel i 3D får jag sjukt irriterande brus i högtalarna. Bruset varierar med vad som visas på skärmen. Högtalarna och datorn sitter i samma uttag och jag har ingen möjlighet att byta detta. Min teori är att det är nätagget som är kasst och låter bruset från grafikkortet komma ut i grendosan som sen plockas upp av högtalarna. Låter detta rimligt? Ljudet är konstant även om högtalarna inte är inkopplade till datorn utan bara sitter på samma el. Det är alltså inget som kommer ut ur ljudkortet.

Skulle ett nytt nätagg lösa mitt problem? Finns det nån annan fiffig lösning ni kan tänka er?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Ja du det där kan vara lurigt. Visst skulle det kunna vara som du säger. Bäst är att testa annat aggregat,låna av någon polare och testa om problemet försvinner. Det är ju trist att köpa nytt för att sen upptäcka att felet är kvar.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Hej!

Jag har aktiva monitorer som högtalare, Yamaha HS80. När jag spelar spel i 3D får jag sjukt irriterande brus i högtalarna. Bruset varierar med vad som visas på skärmen. Högtalarna och datorn sitter i samma uttag och jag har ingen möjlighet att byta detta. Min teori är att det är nätagget som är kasst och låter bruset från grafikkortet komma ut i grendosan som sen plockas upp av högtalarna. Låter detta rimligt? Ljudet är konstant även om högtalarna inte är inkopplade till datorn utan bara sitter på samma el. Det är alltså inget som kommer ut ur ljudkortet.

Skulle ett nytt nätagg lösa mitt problem? Finns det nån annan fiffig lösning ni kan tänka er?

Du använder inte ett jordat uttag va?

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver troligen galvanisk isolation mellan dator och ljudsystem, det finns enkla och billiga på tex Kjell, och man kan även använda en di box om man har högre krav.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare-...
http://www.behringer.com/EN/Category/Signal-Processors.aspx?s...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.