Vad tycker ni om den nya Xbox One?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=581089
1. Confirmed Microsoft is actively attempting to get developers to not mention PS4 versions. If they don't say "OUR GAME IS EXCLUSIVE FOR XBONE" expect a PS4 version. #truthfact

2. More DRM messaging at Gamescom. There is no rental strategy. Try to sweep it under the rug and hope people don't remember.

3. Cloud power was designed as DRM. Period. DRM was Microsoft's idea. EA and Ubisoft are supporters, Activision slightly less so.

4. DRM plans are actually worse than what they've stated.

5. Mirror's Edge 2 at MS conference.

6. Prince of Persia (reboot?) at MS conference.

7. Secret Phil Spencer game = World of Tanks

8. Live paywall still there.

9. Dead Rising 3, and exclusive DLC for another Capcom game at MS conference.

Killen som skrev detta har aldrig haft fel, hans läckor är störst på Neogaf. Förvånande hur gamers kan acceptera detta. Men det är väl som grodan som inte märker att vattnet blir varmare och varmare innan det är försent. Ungefär som när svenskarna gick med på att bli övervakade och gick på regeringens löften. Här tar nu MS bort spelarens äganderätt. De kan när som helst stänga av en server och du kan aldrig sälja dina spel. Från att i praktiken ägt spelen så hyr man dem, till fullpris. Även free to play kommer kräva att man betalar för Live.

Utan en begagnatmarknad att slåss emot kan ni räkna med att priserna på spel kommer att gå upp. På en fri marknad är det tillgång och efterfrågan som styr, men när MS tar bort tillgången och själva styr reor osv, så kommer vi se helt andra mönster än idag.

Som det är nu kan man hitta begagnat på tradera och blocket för halva priset bara dagar och veckor efter release. Sådana "drop" i pris kommer MS aldrig tillåta, man får vackert vänta, ungefär som steams julrea och då på utvalda titlar som de tycker att du ska köpa med rabatter de tycker är rimliga.

Allt detta på att MS dessutom strypt både processor, gpu och systemminne för sina OSl, då utöver en redan 33% långsammare gpu till förmån för kinect, tv och DRM får mig att undra hur mycket man kan försvara MS innan man vaknar?
Ok att man kan blunda för en lägre framerate och annat ögongodis för "sitt" spel, men att offra sin personliga integritet och framtiden för spel?

Då menar jag inte bara priset på spel. Indie-scenen blir strypt redan nu och MS gör inget för att ändra på det. Sen hela grejen med att bli övervakad, det ligger starka intressen bakom det och det kommer inte att gå att stoppa sen, på samma sätt som att det idag inte går att stoppa att polisen nu har tillgång till din position, ditt kontaktnät, dina sms och mail, och dina samtal och det du skriver på nätet. Regeringar kommer gå in och sponsra för att få in teknik i hemmen som förut bara militären haft tillgång till. Att kunna mäta din hjärtrytm och se när dina pupiller utvidgas är som att få en lögndetektor framför sig. Att räkna och ta betalt beroende på hur många som befinner sig i ditt rum har de redan tänkt på. Tror ni det slutar där?

Tänk dig att du gör något som i framtiden blir förbjudet pga ekonomiska intressen. Eftersom du har lögndetektorn framför dig och ditt konto är knutet till Live, så kan dagsböterna dras direkt efter att du har begått ditt "brott". Dessutom är allt inspelat och retroaktiva domar efter lagändringar kan sätta dit även de med "rent mjöl i påsen". Överdriver lite för att väcka uppmärksamhet, men tror ni verkligen MS består av socker och regnbågar?

Eller anar ni hur värmen stiger och det kanske är dags att hoppa ur?

När vattnet kokar är grodan redan död.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Skrivet av Fredag:

Utan en begagnatmarknad att slåss emot kan ni räkna med att priserna på spel kommer att gå upp. På en fri marknad är det tillgång och efterfrågan som styr, men när MS tar bort tillgången och själva styr reor osv, så kommer vi se helt andra mönster än idag.

Som det är nu kan man hitta begagnat på tradera och blocket för halva priset bara dagar och veckor efter release. Sådana "drop" i pris kommer MS aldrig tillåta, man får vackert vänta, ungefär som steams julrea och då på utvalda titlar som de tycker att du ska köpa med rabatter de tycker är rimliga.

Snabb kommentar bara, är inte helt insatt i diskussionen..
Men man får inte sälja vidare steam spel etc.. Och där är det billigt och populärt?

Permalänk
Skrivet av Dubbelklabbe:

Snabb kommentar bara, är inte helt insatt i diskussionen..
Men man får inte sälja vidare steam spel etc.. Och där är det billigt och populärt?

Svårt att veta hur begagnatmarknaden kommer se ut. Med tanke på hur "anti-konsumentvänlig" hela deras idé med Xbox One är (min åsikt) så antar jag det värsta och säger att det inte kommer bli billigt och bra för oss konsumenter.

Permalänk
Skrivet av GoheiTakeda:

Svårt att veta hur begagnatmarknaden kommer se ut. Med tanke på hur "anti-konsumentvänlig" hela deras idé med Xbox One är så antar jag det värsta och säger att det inte kommer bli billigt och bra för oss konsumenter.

Men är inte Steam lika dåligt då? Vad är skillnaden?

Permalänk
Skrivet av Dubbelklabbe:

Men är inte Steam lika dåligt då? Vad är skillnaden?

Förstår inte riktigt vad du menar. Microsofts begagnatmarknad är ej i bruk så går ej att göra en jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubbelklabbe:

Men är inte Steam lika dåligt då? Vad är skillnaden?

Som PC spelare är man ju van med att 1 CD key = 1 spelare men för argumentets skull så skulle jag säga den största skillnaden är Steams grymma rea erbjudanden. Tror knappast M$ kommer ha något liknande...

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Om nu begagnad marknaden stängs ner på nästa generation (vilket jag hoppas på) så sjunker priserna på spel, och inte stiger som vissa här påstår.

Många verkar inte förstå att när man nu i dagsläget betalar för ett nytt spel, betalar man även för eventuell vidare försäljning utav just det spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edlar:

Om nu begagnad marknaden stängs ner på nästa generation (vilket jag hoppas på) så sjunker priserna på spel, och inte stiger som vissa här påstår.

Många verkar inte förstå att när man nu i dagsläget betalar för ett nytt spel, betalar man även för eventuell vidare försäljning utav just det spelet.

Det kommer inte komma in mer pengar i spel branchen bara för att man tar bort begagnad marknaden, utan snarare folk som köper spel, säljer vidare och köper nya spel kommer försvinna till stor del. Dessa kanske bara har råd att köpa spel genom detta sätt, dessa kommer nu köpa bland annat färre spel.

jag ser inte hur på något vis detta gynnar konsumenter, speciellt inte i billigare spelpriset då de själva nu kan bestämma vad de tror marknaden är villig att betala för en begagnad produkt eller inte tillåta det alls.

Skrivet av Dubbelklabbe:

Snabb kommentar bara, är inte helt insatt i diskussionen..
Men man får inte sälja vidare steam spel etc.. Och där är det billigt och populärt?

Enligt lag och EU beslut har du rätt att sälja vidare spel du köpt digital, det sagt det går inte på steam då det inte finns några möjligheter att göra så. Sedan att PC går si och så betyder ju inte heller att det är rätt, eller att folk gillar det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edlar:

Om nu begagnad marknaden stängs ner på nästa generation (vilket jag hoppas på) så sjunker priserna på spel, och inte stiger som vissa här påstår.

Många verkar inte förstå att när man nu i dagsläget betalar för ett nytt spel, betalar man även för eventuell vidare försäljning utav just det spelet.

Tänkte precis kommentera på det. Säljer de mer behöver de inte göra lika mycket vinst per såld kopia och på så vis sjunker priset. Är väl snarare Sony som kommer få problem om de inte följer suit med det här.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem

Då Microsoft inte kan garantera att informationen dom samlar in inte lämnas ut till någon annan så avstår jag helt enkelt från att köpa en Xbox One.

Ska dock bli intressant och se vilka spel Microsoft avslöjar ikväll

Permalänk
Medlem

Alla som klagar på att Xbox One kommer samla information och sälja det vidare. Det är ju något Facebook gjort i några år nu och jag är rätt säker på att många av er är medlem där och mer eller mindre låter facebook kartlägga era liv.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Alla som klagar på att Xbox One kommer samla information och sälja det vidare. Det är ju något Facebook gjort i några år nu och jag är rätt säker på att många av er är medlem där och mer eller mindre låter facebook kartlägga era liv.

Du har inte tänkt på att man litar mer på Facebook än Microsoft när det gäller att samla information och sälja det vidare? Nu har jag inte Facebook utan kör enbart på Google+ men det kan vara värt att komma ihåg.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

tycker de gör på tok för mycket restriktioner och regler som kommer att påverka användarupplevelsen imo. Hoppas att PS4an blir bättre i detta avseende.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Köper PS4 och Xbox ONE direkt. Bra enheter för hela familjen.

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bockis:

Köper PS4 och Xbox ONE direkt. Bra enheter för hela familjen.

Dold text

Xbox one är ett enda långfinger mot konsumenten.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Du har inte tänkt på att man litar mer på Facebook än Microsoft när det gäller att samla information och sälja det vidare? Nu har jag inte Facebook utan kör enbart på Google+ men det kan vara värt att komma ihåg.

Dom berätta senast igår på nyheterna att CIA har full acces till Facebook och Google+ bl.a

Men visst lita du mer på dom

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 - AMD Phenom II 1090T @ 4,4Ghz
Sapphire 6970 @ CrossFire 930/1410Mhz
120Gb OCZ-AGILITY3, 16Gb G.Skill Ripjaws X

Permalänk
Medlem

Mr. George Orwell visste redan 1949 att TV-apparaterna skulle spionera på individen på uppdrag av regeringen. Visst för att vi bor i Sverige men jag är likt förbaskat rädd för denna totala slakt av privatliv.. Ingen Xbox för mig Hoppas på en stark konsol från Sony!

Permalänk

Vänta lite.

Så ni menar att det är bra att begagnatmarknaden tas bort med Xbox One. Att spelen idag säljs till ett högre pris för att kompensera för begagnatmarknaden? Då tror ni att utvecklarna/utgivarna kommer sänka priset på spel till Xbox One och minska sina marginaler? Det lär nog inte hända.

Sen när det gäller DRM på PC spel så ogillar en stor majoritet det men när en hel konsol får DRM i detta fallet Xbox One så är det helt acceptabelt då?

Ett spel som man köpt är ens eget men med Xbox One är det egentligen som ett slags lån från Microsoft och utvecklare/utgivare eftersom man måste verifiera sig varje dag för att kunna få spela spelen.

Det börjar kanske med Xbox One men sen sprider sig detta kanske till andra konsoler och Blu Ray filmer och annat där man måste verifiera sig online varje dag för att kunna få använda något man betalat för innan.

Hur kan det vara en bra utveckling för spelbranschen detta? Kan någon förklara detta för mig? Jag förstår inte hur detta kan vara bra.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Xbox one är ett enda långfinger mot konsumenten.

Meh, känns som att åsikter på internet inte kan påverka vad jag spenderar mina pengar på

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonge:

Dom berätta senast igår på nyheterna att CIA har full acces till Facebook och Google+ bl.a

Facebook har ju samlat information för att sälja vidare, så att CIA haft tillgång till det är ingen överaskning.

Är inte medlem i facebook för stödjer inte den typen av verksamhet dom driver. Men all information dom kan samla om mig har nog ingen betydelse för jag har inget att dölja och skulle nog bara ta en massa plats i deras databaser.

Men om försäljare köper info av facebook eller Microsoft och börjar rikta reklam till mig, då blir det ett problem och därför vill jag inte bli kartlagd.

Skrivet av Swedish Berserk:

Så ni menar att det är bra att begagnatmarknaden tas bort med Xbox One. Att spelen idag säljs till ett högre pris för att kompensera för begagnatmarknaden? Då tror ni att utvecklarna/utgivarna kommer sänka priset på spel till Xbox One och minska sina marginaler? Det lär nog inte hända.

Det var ju så när vi skulle gå med i EG (eu). Priserna på mat och allt sånt skulle sjunka för nu skulle man slippa tull osv. Men grossisterna såg att man kunde tjänar pengar på det och istället hade samma priser på varor och tom. höjde priset på en del varor.

Skrivet av Swedish Berserk:

Sen när det gäller DRM på PC spel så ogillar en stor majoritet det men när en hel konsol får DRM i detta fallet Xbox One så är det helt acceptabelt då?

Vi PC spelare har ju svalt och accepterat DRM när vi började använda Steam och liknande tjänster. Då började vi binda våra nycklar till våra konton och kan nu i efterhand inte sälja vidare eller liknande.

Så att Xbox one binder spelen till spelaren Xbox live konto är ingen större skillnad mot vad vi har i steam.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bockis:

Meh, känns som att åsikter på internet inte kan påverka vad jag spenderar mina pengar på

Verkar ju snarare vara fakta..

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Jag tycker Xbox One är mycket bättre än både 360 och PS3 så jag tänker köpa en. Själv har jag internet här hemma så DRM är inget problem.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Jag tycker Xbox One är mycket bättre än både 360 och PS3 så jag tänker köpa en.

På vilka sätt?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag tycker Xbox One är mycket bättre än både 360 och PS3 så jag tänker köpa en. Själv har jag internet här hemma så DRM är inget problem.

Spelar mest på min PC men när Internet går ner brukar jag spela lite PS3. Nu blir ju inte det här en möjlighet med Xbox one då det krävs att man är online minst en gång per 24 timmar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Xbox One - Kinect Sports Rival - Scanna in din kropp och spara det i molnet....

Buueh tror jag nog skippar detta spelet till 100%, Varför måste 'molnet' vara inblandat i spel i huvud taget? Speciellt som skit som detta.

Aja mer nyheter lär väl trilla in men första spelet som annonserats på E3 vart ju snarare bläää, bara skrämmer iväg en.

Inte som man litar på Microsoft och data i HUVUD taget efter PRISM.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Xbox One - Kinect Sports Rival - Scanna in din kropp och spara det i molnet....

Ska bli roligt att få se en tjockis vinna OS i 12 olika grenar för första gången.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Bonge:

Dom berätta senast igår på nyheterna att CIA har full acces till Facebook och Google+ bl.a

Men visst lita du mer på dom

Jag använder inte Facebook men Google litar jag på. Varför ska jag lita på Microsoft då? Det känns inte bättre med det företaget direkt efter allt man läst om Microsoft tycker jag.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Vad i helvete. 499euros europa och 499dollar i usa. Vi får betala 1000kr mer. VAD FAN!?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xclusiv8:

Vad i helvete. 499euros europa och 499dollar i usa. Vi får betala 1000kr mer. VAD FAN!?

Skatt.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

På vilka sätt?

Bättre grafik och nya spel

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken