Behöver tips på onlinedatabaser

Permalänk
Medlem

Behöver tips på onlinedatabaser

Jag har fått i uppgift av min arbetsplats att försöka hitta ett sätt att få en databas online stället för lokalt på en dator. Databasen körs i filemaker pro och vi vill lägga den online istället så att runt 3-4 personer lätt kan få tillgång till den. Tjänsten behöver absolut inte vara gratis men får heller inte kosta en förmögenhet. Kravet är väl mest att den ska vara hyfsat lättanvänd. Någon som har nått tips nån bra tjänst för detta?

Permalänk

Jag hoppas att du får några bra tips - jag försökte göra liknande migreringar från MS Access (Windows) för ett par år sedan, men inte lyckats med att hitta något ens hyfsat alternativ. Hoppas att läget är bättre nu för tiden.

Om du inte kan tänka dig att bygga en webb-applikation och använda en databastjänst för bara tabellerna - då finns det massvis med alternativ. Men de flesta Access/Filemaker-utvecklare känner sig inte bekväma med att börja utveckla webbsidor. Det är väl den vägen som de flesta företagsinterna Access-applikationer är på väg. Det går till och med att utveckla dem i Access (och publicera på en Sharepoint-server i molnet), men det är som att börja om från scratch. Utvecklingsmiljön för annan webbutveckling är inte alls lika trevlig för nybörjare, och framför allt inte lika "trygg".

Det finns en *gigantisk* affärsmöjlighet för den som gör en "Access/Filemaker i molnet", men den verkar inte ha kommit ännu.