Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@Mackey: däremot om man kollar denna länk så listas Gen9 i drop down för generation. men det känns skumt att det skulle komma en gen9 så pass långt efter

Jo jag såg det, nämndes i en tråd på HP's forum så det finns hopp trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Jo jag såg det, nämndes i en tråd på HP's forum så det finns hopp trots allt.

Om man klickar i Gen9 i första menyn så går det inte välja Microserver i andra menyn vilket är nog så det är tänkt att fungera. Naturligtvis borde det fungera tvärtom också men det är nog bara kass menydesign som gör att det blir så. Alternativt så har de gjort att om filtret inte ger fler än 4-5 alternativ så kan man inte filtrera mera. Systemet känns trasig hur som helst.

Permalänk
Medlem

Har en del modifikationer jag skulle vilja testa på en originalkylfläns. Inte för att jag ligger på höga temps nu, men skulle ju inte skada att få den "aktivt" kyld.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Laptop: Macbook Pro M4 Pro

Permalänk
Inaktiv

Hade lite tråkigt.... Igen!
Tänkte först fräsa ut en fyrkant som fläktarna kunde sitta i.. Men jag saknade rätt bit för det så jag körde bara rakt genom ;).

Denna enkla ghetto-mod plockade faktiskt ner tempen på hela burken med ett par Celcius.

Ja, de sitter som berget utan skruv eller lim :D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Hade lite tråkigt.... Igen!
Tänkte först fräsa ut en fyrkant som fläktarna kunde sitta i.. Men jag saknade rätt bit för det så jag körde bara rakt genom ;).

Denna enkla ghetto-mod plockade faktiskt ner tempen på hela burken med ett par Celcius.

Ja, de sitter som berget utan skruv eller lim :D.
http://hem.bredband.net/zarxan/IMG_20160308_173458.jpg

Något åt det hållet jag tänkt mig också.. Har dock tillgång till en fräs. Vad är det för noctua fläktar? och hur mycket har det påverkat ljudvolymen? Vill ju dock inte stänga ner servern för länge så måste hitta någon annan kylfläns att leka med.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Laptop: Macbook Pro M4 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av depalma:

Något åt det hållet jag tänkt mig också.. Har dock tillgång till en fräs. Vad är det för noctua fläktar? och hur mycket har det påverkat ljudvolymen? Vill ju dock inte stänga ner servern för länge så måste hitta någon annan kylfläns att leka med.

Då tycker jag att du ska ta och göra något åt det! :D.
Noctua NF-A4x10 FLX 40mm.
De små fläktarna hörs väldigt lite över de 4st WD RED. Det man hör är ett litet fjantigt vinande om man står väldigt nära maskinen.

Säg till om du hittar någon intressant kylfläns. Jag har tittat på kylflänsar till servrar, de med sidomonterade fläktar för att vara precis. Finns massor som ser ut att passa men inga mått!!!

EDIT: Jag ställde ner fläktarna till ca 80% via en kontroller, då hörs de verkligen inte.

Permalänk
Medlem

Hej
Har 4a 3TB Red diskar som jag tänkte sätta i, och funderar vilken configuration som ni skulle rekommendera. Raid 10 HW raid via existerande raid controller eller mjukvaru Raid5 via openmediavault. Jag kommer använda den som Plexserver och bild-backup. HW raiden =6TB och raid-5an betydligt mer, men jag behöver egentligen inte så mkt space, använder ca 3.5 TB i nuläget.
Jag får en känsla av att mjukvaru raid är mer "säkert" ifall HW-controllen skulle "braka ihop"

Visa signatur

P4 2.8@3.2Ghz HT, 1 Gig Ram, Asus 9800XT, Audigy Zs paltinum Pro, 193P

Permalänk
Medlem
Skrivet av broccoli:

Hej
Har 4a 3TB Red diskar som jag tänkte sätta i, och funderar vilken configuration som ni skulle rekommendera. Raid 10 HW raid via existerande raid controller eller mjukvaru Raid5 via openmediavault. Jag kommer använda den som Plexserver och bild-backup. HW raiden =6TB och raid-5an betydligt mer, men jag behöver egentligen inte så mkt space, använder ca 3.5 TB i nuläget.
Jag får en känsla av att mjukvaru raid är mer "säkert" ifall HW-controllen skulle "braka ihop"

Jag är utav uppfattningen att B120i controller inte är en HW controller, utan SW ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av C0mbat:

Jag är utav uppfattningen att B120i controller inte är en HW controller, utan SW ...

Korrekt, det är en HBA+mjukvarulösning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ang. registrering av servern på HP-konto (för nedladdning av BIOS)

Hej alla Microserver-ägare!

Återkommer här med en uppdatering angående nedladdning av senaste BIOS till servern. Som har framgått tidigare i tråden krävs ju att man registrerar sig på HP:s "servicecenter" samt att man även länkar en garanti till sin server genom att ange serienummer samt inköpsland. Tidigare i tråden har också framgått att de som köpt Microservern från Dustin många gånger har behövt ange Spanien som inköpsland för att kunna länka garantin till sitt HP-konto.

Jag köpte servern på Dustin för cirka två månader sedan och har sedan dess försökt länka en garanti till mitt HP-konto utan att lyckas. Att ange Sverige eller Spanien som inköpsland fungerade dessvärre inte för mig. Jag mailade även HP:s support för en vecka sedan men har fortfarande inte fått något svar. När jag slutligen prövade att systematiskt ange olika Europeiska länder som inköpsland lyckades jag dock till slut länka min garanti genom att ange Nederländerna.

Om någon annan har problem att länka garantin till sin server inköpt från Dustin rekommenderar jag således att pröva med just Nederländerna som inköpsland.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades registrera min som jag köpte under Dustins senaste Weekend rush. Jag fick ange Spanien som inköpsland.

När jag använder Remote Console får jag meddelande om att jag är tvungen att ha ILO Advanced licens för att köra det när OS har laddat. Så jag funderar på att köpa ett billigt via ex. EBay.
Är det krångligt att ändra IP-adressen som routern ska styra till för Remote access? Jag får in fiber om några månader och kommer ändra och göra om allt i nätverket då.
Läste någonstans att man ställer in IP och så när man registrerad licensen, men de känns väl som att när jag kopplat om allt så tilldelas ILO-porten en ny IP-adress som jag kan peka mot för Remote access?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:: Abit IS7-G | P4 2,4C| Zalman ZM-7000A-ALCU | Compucase CI-69U6 | 2x256 TwinMos PC3200 | Seagate Barracuda 120 gb Sata | Radeon 9500pro ::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cogo123:

Jag lyckades registrera min som jag köpte under Dustins senaste Weekend rush. Jag fick ange Spanien som inköpsland.

När jag använder Remote Console får jag meddelande om att jag är tvungen att ha ILO Advanced licens för att köra det när OS har laddat. Så jag funderar på att köpa ett billigt via ex. EBay.
Är det krångligt att ändra IP-adressen som routern ska styra till för Remote access? Jag får in fiber om några månader och kommer ändra och göra om allt i nätverket då.
Läste någonstans att man ställer in IP och så när man registrerad licensen, men de känns väl som att när jag kopplat om allt så tilldelas ILO-porten en ny IP-adress som jag kan peka mot för Remote access?

ILO porten blir tilldelad ett internt IP av din Router. Det har inget med registrering av licensen att göra. Eller är det extern åtkomst du är ute efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

ILO porten blir tilldelad ett internt IP av din Router. Det har inget med registrering av licensen att göra. Eller är det extern åtkomst du är ute efter?

Precis, det är den externa åtkomsten jag tänker på. Men då ställer man väl in serverns lokala IP i inställningarna på routern? Har lite koll på nätverk i nuläget men ska sätta mig in i det när fibern kommit.
Vill bara försäkra mig om att jag inte krånglar till det om jag registrerar Advanced licensen nu, om servern senare får ett nytt IP.

Visa signatur

:: Abit IS7-G | P4 2,4C| Zalman ZM-7000A-ALCU | Compucase CI-69U6 | 2x256 TwinMos PC3200 | Seagate Barracuda 120 gb Sata | Radeon 9500pro ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av cogo123:

Precis, det är den externa åtkomsten jag tänker på. Men då ställer man väl in serverns lokala IP i inställningarna på routern? Har lite koll på nätverk i nuläget men ska sätta mig in i det när fibern kommit.
Vill bara försäkra mig om att jag inte krånglar till det om jag registrerar Advanced licensen nu, om servern senare får ett nytt IP.

Alla dina tre NIC (nätverksuttag) har olika MAC addresser. Det är iLO'ns MAC adress som du skall ange i din router när du dedikerar en fast/statisk IP address för det interfacet.

Själva registreringen av Advanced licensen har inget med vilken IP address som iLO interfacet kommer att tilldelas!

Avseende "extern åtkomst", menar du access till burken inom/från ditt eget nätverk eller att du "remote", typ från jobb, som du skall ha access till den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av C0mbat:

Alla dina tre NIC (nätverksuttag) har olika MAC addresser. Det är iLO'ns MAC adress som du skall ange i din router när du dedikerar en fast/statisk IP address för det interfacet.

Själva registreringen av Advanced licensen har inget med vilken IP address som iLO interfacet kommer att tilldelas!

Avseende "extern åtkomst", menar du access till burken inom/från ditt eget nätverk eller att du "remote", typ från jobb, som du skall ha access till den?

Ok. Jag menar "remote", via telefonen på 4g-nätet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beställde precis denna för att ha till min Microserver... Känns som lite som ett impulsköp, kommer den fungera dugligt till servern?
Vad är det för skillnad på server- och workstation-ups'er?
https://www.dustinhome.se/product/5010485773/back-ups-rs-lcd-...

Glömde länken
Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Beställde precis denna för att ha till min Microserver... Känns som lite som ett impulsköp, kommer den fungera dugligt till servern?
Vad är det för skillnad på server- och workstation-ups'er?
https://www.dustinhome.se/product/5010485773/back-ups-rs-lcd-...

Jag har även funderat på att köpa en UPS, men har ännu inte gjort något inköp. Dock så tror jag att microservern behöver "pure sine wave", men du får kolla upp det! Inlägg angående N54L (Gen7) servern; N54L UPS.

Ångrar du ditt köp så kan du nog avbeställa ordern innan den når ditt utlämningsställe, se punkt 6; Ändring/avbeställning av order. Du vill ju inte själva betala returnen på ett så tungt paket ....

Ha det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av C0mbat:

Jag har även funderat på att köpa en UPS, men har ännu inte gjort något inköp. Dock så tror jag att microservern behöver "pure sine wave", men du får kolla upp det! Inlägg angående N54L (Gen7) servern; N54L UPS.

Ångrar du ditt köp så kan du nog avbeställa ordern innan den når ditt utlämningsställe, se punkt 6; Ändring/avbeställning av order. Du vill ju inte själva betala returnen på ett så tungt paket ....

Ha det!

Visst att det var nått jag inte tänkt på...
Googlade lite och flertalet inlägg menar att moderna grejer inte är så beroende ren sinusvåg, drar en chansning och testar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av C0mbat:

Ha det!

Skrivet av breakman:

Visst att det var nått jag inte tänkt på...
Googlade lite och flertalet inlägg menar att moderna grejer inte är så beroende ren sinusvåg, drar en chansning och testar.

Hämtade ut i tisdags, kopplade in i fredags. Den svarade fint och rullar på, nu återstår det bara att lösa själva övervakningen sån den stänger ner sig vid strömbortfall...

Tips någon?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av C0mbat:

Ha det!

Kan meddela att Dustin nästintill alltid står för returkostnaden (frakten) även vid ångerrätt, efter kontakt med kundservice.
Man ber bara att få ut en fraktsedel, så skickas den antingen ut via mail, så den bara skrivs ut och tejpas på paketet, eller via brev (om man inte har skrivare) och bara klistrar på.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av breakman:

Hämtade ut i tisdags, kopplade in i fredags. Den svarade fint och rullar på, nu återstår det bara att lösa själva övervakningen sån den stänger ner sig vid strömbortfall...

Tips någon?

Anslut den medföljande USB kabeln mellan UPSen och MicroServern och installera PowerChute på servern. I PowerChute kan du konfigurera vad som ska hända vid strömavbrott...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boombaaz:

Om man klickar i Gen9 i första menyn så går det inte välja Microserver i andra menyn vilket är nog så det är tänkt att fungera. Naturligtvis borde det fungera tvärtom också men det är nog bara kass menydesign som gör att det blir så. Alternativt så har de gjort att om filtret inte ger fler än 4-5 alternativ så kan man inte filtrera mera. Systemet känns trasig hur som helst.

På Dustins lilla mässa, stod det en liten microserver i skuggorna av de stora klumparna, kollade lite snabbt. Den var helsvart, det fanns tillbehör stående bredvid såsom en switch och några andra saker som var dolda under ett tyg.

Så det finns något på gång, bara att hålla tummarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coolg8:

På Dustins lilla mässa, stod det en liten microserver i skuggorna av de stora klumparna, kollade lite snabbt. Den var helsvart, det fanns tillbehör stående bredvid såsom en switch och några andra saker som var dolda under ett tyg.

Du passade inte på att fråga utställarna vad det var eller fick de inte säga något?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Coolg8:

Switch har dock funnits bra länge:
http://www8.hp.com/us/en/products/networking-switches/product...
Sedan kan det varit GEN8 microserver som de hade framme, men med annan front (då det finns fler färger att köpa till).

Sen att GEN9 är på väg är väl inte svårgissat, då GEN8 microserver börjar bli rätt gammal nu, och GEN9 har släppts i rack/blade/tower.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

har 3st G8 servrar nu

Det enda some skulle vara bättre för mig med en G9 är antagligen 32GB+ RAM och UEFI så man kan välja boot disk

G8 kommer nog att hålla i 10 år för mig
Med tanke på hur utvecklingen har stagnerat och fokus ligger på flops/watt

Permalänk
Medlem

Snart är även jag en i Gen8-gänget

Nu är bara frågan vilket operativsystem man ska köra, ska till en början bara använda den som Plex-server och eventuellt Time Machine-server så jag tror inte att jag kommer köra någon hypervisor, utan istället installera ett operativsystem direkt på ett microSD-kort/USB-minne som jag sätter internt.

Jag funderar även på att köpa en 1240v2, den borde räcka för att transcoda åtminstone en 1080p-ström i Plex? (eller kanske två? eller ännu fler?)

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Inaktiv

@ToJa92: FreeNAS (FreeBSD) på usb sticka ?. Kan även rekommendera att testa Windows Server 2016 Essentials som är "gratis" just nu.

Du kan behöva lite mer ram om du ska köra FreeNAS. Starkt rekommenderat 8GB som minst.

Original processorn G1610T klarar att transcoda en Plex ström. Om du ändå vill ha lite mer kräm och uppgradera.. Glöm då inte att du kan behöva installera 3e part kylning alt stänga av turbo.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

@anon246659: FreeNAS såg ju intressant ut, jag har aldrig kört FreeBSD innan så det skulle också kunna vara en kul erfarenhet. Har tänkt komplettera med en till 4GB RAM-sticka, så då blir det ju 8GB totalt.

Skönt att höra att originalprocessorn räcker, då kan jag ju se om jag har något behov av ytterligare kraft.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Inaktiv

@ToJa92: Ja det är lite av en halvkomplett lösning. Men det är kul att rota sig ner lite i de avancerade inställningarna och få allt funka. Men är man lat så det går bra att bara ställa in raidz, share och plugins. Men det är en fördel om man ställer in saker som felrapporter till mail, scubs och smart test osv.