Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

Vilken update är den senaste? Min gen8 kom levererad med
System ROM: J06 07/16/2015 och
iLO Firmware Version: 2.30 Aug 19 2015

Finns det senare firmware?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zepophan:

Eftersom man är otålig så körde jag vidare med att uppdatera bios. nu blev det 2.1.. och försöker man igen så står där 2.1 installed och 2.1 som uppgradering.. så 2.2 är som borta. Jäkligt märkligt att de levereras med iLO 4 med 2.2 fast deras servers är kvar på 2.1...

Får forskas mer i detta. Givetvis vill man ha det senaste

2.3 är den senaste

Permalänk
Medlem

Nu har man äntligen fått uppdaterat både iLO och bios till 2.30 och J06 07/16/2015.

Märkligt påfund av HP att låsa vissa uppdateringar att gälla endast under garantiperioden. Snålt!

Tack för all input. Nu börjar själva resan

Visa signatur

-----

AMD 5600x :: 3080 :: Oculus Rift S + Flygnördsprylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zepophan:

Märkligt påfund av HP att låsa vissa uppdateringar att gälla endast under garantiperioden. Snålt!

Mycket. Och inte svarar de på email i heller. Garanti, eller serviceavtal, annars, dra åt skogen, tack så mycket.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Mycket. Och inte svarar de på email i heller. Garanti, eller serviceavtal, annars, dra åt skogen, tack så mycket.
B!

Inte så konstigt. Supportpersonal kostar pengar varje månad. Då är det viktigt att de hjälper de kunder som betalar varje månad.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Inte så konstigt. Supportpersonal kostar pengar varje månad. Då är det viktigt att de hjälper de kunder som betalar varje månad.

Fast märkligt nog klarar alla andra av att ta för gamla kunder, utan giltig garanti, och service avtal. Och att inte låta folk komma åt uppdateringar och patchar, är bara löjligt. Det kostar inte ens dem något, uppkopplingen är betald, och filerna ligger på servern. Grejerna måste vara tillgängliga i alla fall, eftersom det finns folk som kan, ska, och får komma åt dem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Måste bara tacka för denna tråds existens. Utan den hade jag inte fått upp ögonen för denna lilla pärla till prisvärd maskin.
Den har nu ersatt min gamla slöa NAS, tuffar på med Unraid och lite blandade diskar. Kör en Docker för Logitech Media Server som servar mina Squeezeboxar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidala:

Vilken update är den senaste? Min gen8 kom levererad med
System ROM: J06 07/16/2015 och
iLO Firmware Version: 2.30 Aug 19 2015

Finns det senare firmware?

Det är det senaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast märkligt nog klarar alla andra av att ta för gamla kunder, utan giltig garanti, och service avtal. Och att inte låta folk komma åt uppdateringar och patchar, är bara löjligt. Det kostar inte ens dem något, uppkopplingen är betald, och filerna ligger på servern. Grejerna måste vara tillgängliga i alla fall, eftersom det finns folk som kan, ska, och får komma åt dem.
B!

HP blöder och tvingas till stora nedskärningar. Då behöver de ompröva alla beslut och hitta nya inkomstkällor.
Om det är rätt eller fel kommer att visas med tiden.

De vill också kommer åt företagen som säljer begagnade datorer. Nu behöver de skaffa avtal med HP om de vill kunna
uppgradera gamla enheter med den senaste FW.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Fast det här är inte precis någon nyordning. HP har varit snåla med supporten alltid. Tyvärr.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

HP's site måste ju vara den i särklass långsammaste och mest svårnavigerade i branschen iaf...

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

@MickeMM: Köpte den faktiskt begagnad med denna config så vet inte riktigt. Polaren byggde en identisk maskin och köpte sin Xeon hos Dustin. Inte billigast men troligen snabbast

Permalänk

Hallå

Jag hoppar in här med lite frågor. Jag trodde att jag var ute efter en Nas som jag hade tänkt använda till att spara familjefoton/filmer på samt lägga in mina skivor och filmer. Inget avancerat trodde jag, nu låter det som att jag behöver något som kan transcoda mina filmer för att jag ska kunna se dem i min apple tv, detta klarar visst inte alla NASar av iaf inte i den prisklass jag hade tänkt lägga mig i ca 2-3000kr (kostnad för hdd utöver detta).
Jag skulle vilja kolla filmer och lyssna på mina egna album via plex, kanske finns det någon spotify app också.
Via länk från annat forum kom jag nu in på HPn och tycker att den låter vettig, bra pris och möjlighet till fler diskar samt möjlighet till viss utbyggnad samt uppgradering gör ju denna till en het kandidat. Jag tolkar det som att man kan lägga in DSM som är Synologys operativsystem och sedan använda den som just en sådan.
Frågan är då, har jag förstått det rätt ang DSM? kan jag ladda ner och installera detta samt medföljande appar och helt enkelt köra den som en synology NAS, när jag känner mig varm i kläderna kan man såklart börja använda övriga funktioner och kapacitet som denna maskin besitter.

Långt inlägg men tacksam för svar

Edit: Jag använder macbook och Iphone för att komma åt och styra om det har någon påverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slick_RiCk:

Hallå

Jag hoppar in här med lite frågor. Jag trodde att jag var ute efter en Nas som jag hade tänkt använda till att spara familjefoton/filmer på samt lägga in mina skivor och filmer. Inget avancerat trodde jag, nu låter det som att jag behöver något som kan transcoda mina filmer för att jag ska kunna se dem i min apple tv, detta klarar visst inte alla NASar av iaf inte i den prisklass jag hade tänkt lägga mig i ca 2-3000kr (kostnad för hdd utöver detta).
Jag skulle vilja kolla filmer och lyssna på mina egna album via plex, kanske finns det någon spotify app också.
Via länk från annat forum kom jag nu in på HPn och tycker att den låter vettig, bra pris och möjlighet till fler diskar samt möjlighet till viss utbyggnad samt uppgradering gör ju denna till en het kandidat. Jag tolkar det som att man kan lägga in DSM som är Synologys operativsystem och sedan använda den som just en sådan.
Frågan är då, har jag förstått det rätt ang DSM? kan jag ladda ner och installera detta samt medföljande appar och helt enkelt köra den som en synology NAS, när jag känner mig varm i kläderna kan man såklart börja använda övriga funktioner och kapacitet som denna maskin besitter.

Långt inlägg men tacksam för svar

Edit: Jag använder macbook och Iphone för att komma åt och styra om det har någon påverkan.

Japp, är det korta svaret. Du får inget Synology ID och kan inte uppgradera via gränssnittet men funkar för övrigt precis som en äkta Synology. Du lägger enklast in boot-loadern på ett gammalt microSD kort samt tar den matchande versionen av DSM sedan är det bara att köra.

Kör så sedan ca 6 månader hemma. Nu ska jag bara lära mig uppgradera ochså... detta rekommenderar jag att du tränar på innan du lägger in all data. Min plan är att prova på en virtuell maskin först för att göra alla fel först.

Mvh, z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Skrivet av zonar:

Japp, är det korta svaret. Du får inget Synology ID och kan inte uppgradera via gränssnittet men funkar för övrigt precis som en äkta Synology. Du lägger enklast in boot-loadern på ett gammalt microSD kort samt tar den matchande versionen av DSM sedan är det bara att köra.

Kör så sedan ca 6 månader hemma. Nu ska jag bara lära mig uppgradera ochså... detta rekommenderar jag att du tränar på innan du lägger in all data. Min plan är att prova på en virtuell maskin först för att göra alla fel först.

Mvh, z

Kanon! Då får det bli ett köp inom en snar framtid, tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Mvh, z

Har du koll på om Xpenology skickar data någonstans? Rätt säker på att Synology DSM skickade data till Synologys huvudkontor.

Vem står bakom Xpenology?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KiWo:

@MickeMM: Köpte den faktiskt begagnad med denna config så vet inte riktigt. Polaren byggde en identisk maskin och köpte sin Xeon hos Dustin. Inte billigast men troligen snabbast

Tack för dit svar! Kollade prisjakt och priset var ju inte helt fel, Mullet säljer den för runt 2000 kr tror jag det var.
Jag är dock mer inne på T20. Det känns som den är lite mer framtidssäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

Tack för dit svar! Kollade prisjakt och priset var ju inte helt fel, Mullet säljer den för runt 2000 kr tror jag det var.
Jag är dock mer inne på T20. Det känns som den är lite mer framtidssäker.

Ja du kan nog ha rätt, Microservern börjar bli lite till åren. Håller tummarna för en Gen9 lagom till Server 2016-release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Ja du kan nog ha rätt, Microservern börjar bli lite till åren. Håller tummarna för en Gen9 lagom till Server 2016-release.

Läste att det inte kommer någon Gen9, kommer inte ihåg vart eller hur trovärdig källan var. Det kommer komma en Gen10 sen tillsammans med deras övriga produkter. Som sagt, kommer inte ihåg källa eller hur trovärdig den var

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Läste att det inte kommer någon Gen9, kommer inte ihåg vart eller hur trovärdig källan var. Det kommer komma en Gen10 sen tillsammans med deras övriga produkter. Som sagt, kommer inte ihåg källa eller hur trovärdig den var

Då hoppas jag att min Gen8 överlever tills dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Har du koll på om Xpenology skickar data någonstans? Rätt säker på att Synology DSM skickade data till Synologys huvudkontor.

Vem står bakom Xpenology?

Nej jag har inte synat dem i sömmarna. Dock bör du tänka på följande, xpenology är en Boot-loader om jag fattad det hela rätt. Där efter installeras DSM som du laddar ner från Synology.

Det är inte omöjligt att viss information skickas tillbaka till Synology dock vet jag ej vilken då jag ej har undersökt trafiken.

Mvh,
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Det är väl inte svårare än att blockera den tänkta hårdvarans MAC(:ar) i brandväggen? Kanske det räcker med dess IP iofs. om man nu är rädd att den är för snackig?

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Nej jag har inte synat dem i sömmarna. Dock bör du tänka på följande, xpenology är en Boot-loader om jag fattad det hela rätt. Där efter installeras DSM som du laddar ner från Synology.

Det är inte omöjligt att viss information skickas tillbaka till Synology dock vet jag ej vilken då jag ej har undersökt trafiken.

Mvh,
z

OK, det va inte så jag uppfattat det, men det stämmer säkert som du säger.

Skrivet av Micke O:

Det är väl inte svårare än att blockera den tänkta hårdvarans MAC(:ar) i brandväggen? Kanske det räcker med dess IP iofs. om man nu är rädd att den är för snackig?

Men blockas inte all trafik ut då? Vill ju fortfarande kunna göra andra saker på den, som behöver ha kontakt utåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Men blockas inte all trafik ut då? Vill ju fortfarande kunna göra andra saker på den, som behöver ha kontakt utåt.

Ja, då är du ju torsk såvida du inte vet vilka adresser den kan tänkas vilja kontakta hos "mammaskeppet" och kan blockera dessa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Det kanske inte är omöjligt att det inte blir någon Gen9 då det i princip inte går att hitta någon information alls om en potentiell kommande lansering, samtidigt lanserades övriga Gen9 servrar i augusti 2014. Hade varit intressant att känna till lite detaljer om en potentiell Gen9 Microserver, har varit sugen på Gen8 ett tag men om Gen9 lanseringen skulle vara runt hörnet så skulle jag givetvis vänta med köpet.

Permalänk
Medlem

@Mackey: däremot om man kollar denna länk så listas Gen9 i drop down för generation. men det känns skumt att det skulle komma en gen9 så pass långt efter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@issue: Det är ju bara ett resultatfilter baserat på dina kriterier som inte har något med kommande versioner att göra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: så är det ja

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@Dr.Mabuse: så är det ja

Det får vi verkligen hoppas. Har precis investerat i två Gen8 så det vore surt om de släppte en Gen9 nu...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det får vi verkligen hoppas. Har precis investerat i två Gen8 så det vore surt om de släppte en Gen9 nu...

Får se om jag shoppar en sen, man sitter ju å väntar på gen9/10 men samtidigt så lär de vara bra mycket dyrare än gen8

Visa signatur