Hårddisk som klarar 250/250 utan problem

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Alltså, 250mbit = 31,25MB/s

Finns nog inte en enda disk som inte klarar det.

Ska du ha 1gbit i framtiden så behöver disken klara av 125mb/s

Så här är ett förslag http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=984881
3TB versionen kostar strax över tusenappen.
Har för mig att vi kom upp i 190mb/s med en nästan tom sådan.

En WD caviar green är ett gränsfall när den är tom, och klarar definitivt inte det när den är nästan full.
men som sagt, 250mbit är inga problem för någon disk

Ja men då så Varför kringå ett "problem" som inte ens finns då?

Edit: Vad är det för egenskaper man ska kolla in på en disk som ser att den klarar överföringshastigheten?

Permalänk
Medlem

Du har fått svar på dina frågor flera gånger om i tråden, förslagsvis så läser du igenom och begrundrar det innan du ställer samma fråga om och om igen. Det är hyfsat otrevligt när folk lägger ner tid för att försöka hjälpa dig men du totalt ignorerar deras hjälp.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Alternativt så kan du ju köpa 8 st vanliga 2tb/7200rpm och ladda ner filer till alla diskarna samtidigt så ska det inte "flaska". Själv hade jag nöjt mig med 100/100 en mekanisk disk och tagit en kopp kaffe under tiden datorn jobbar men folk är olika.

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Du har fått svar på dina frågor flera gånger om i tråden, förslagsvis så läser du igenom och begrundrar det innan du ställer samma fråga om och om igen. Det är hyfsat otrevligt när folk lägger ner tid för att försöka hjälpa dig men du totalt ignorerar deras hjälp.

Jag har fått veta vad en hårddisk klarar och inte klarar. Det har ju blivit ett helt annat ämne än vad jag var ute efter ifrån första början.

Det är dessa två personer som har svarat på de jag vill veta:

Skrivet av Apanx:

Här så. I princip billigaste 2TB från vettig butik.
http://www.dustinhome.se/product/5010617329/seagate-barracuda...

Annars, en vettig 3TB för 1000kr, köp inte från Pixmania bara.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=984882

Valfri modern disk på 1-2TB, även Green, Eco, PowerSave, yadda yadda pallar av överföringshastigheten sekventiellt.
Öka RAM-minnescachen så att det inte skrivs slumpmässigt på disken så ska det inte vara några problem.

Skrivet av Blargmode:

Alltså, 250mbit = 31,25MB/s

Finns nog inte en enda disk som inte klarar det.

Ska du ha 1gbit i framtiden så behöver disken klara av 125mb/s

Så här är ett förslag http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=984881
3TB versionen kostar strax över tusenappen.
Har för mig att vi kom upp i 190mb/s med en nästan tom sådan.

En WD caviar green är ett gränsfall när den är tom, och klarar definitivt inte det när den är nästan full.
men som sagt, 250mbit är inga problem för någon disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Jag har fått veta vad en hårddisk klarar och inte klarar. Det har ju blivit ett helt annat ämne än vad jag var ute efter ifrån första början.

Det är dessa två personer som har svarat på de jag vill veta:

Flera stycken har påpekat att vilken disk som helst klarar 250 megabit...

Permalänk
Rekordmedlem

Är du orolig så skaffa nått som har lite överkapacitet http://www8.hp.com/us/en/products/disk-storage/product-detail...
Annars är det väl inget verkligt problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Flera stycken har påpekat att vilken disk som helst klarar 250 megabit...

Det säger jag inte emot dig om. Men jag skulle vilja få en disk rekommenderad, det skrev jag också.

Permalänk
Medlem

Skaffa en valfri WD Black som uppfyller dina pris och storlekskrav. Du kan nu tanka friskt!

Senare om du skall ha 1000 MBit så kan du köpa 2 till och köra dom två i RAID 0 och föra över allt från den gamla och ha den gamla till något annat.

Låter bra?

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skinnsoffa:

Vad är det för egenskaper man ska kolla in på en disk som ser att den klarar överföringshastigheten?

Det är lite blandat, först och främst den måste var på över 7000 rpm. Sen ju större cache desto bättre.

Men det finns typ bara två tillverkare nuförtiden, så det är antingen en Seagate Barracuda eller en Western digital Black som gäller för dig.

Sen spelar antalet skivor/plattor i disken också in. Ju färre desto bättre. Färre skivor betyder högre densitet på datan, vilket i sin tur betyder kortare sträckor för läsarmen.
Dock är det inget du behöver grotta ner dig i, det räcker med det förstnämnda, rpm.

Men bästa sättet att får reda på överföringshastigheten på en disk är väl att googla den, brukar stå i reviews och sånt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blargmode:

Det är lite blandat, först och främst den måste var på över 7000 rpm. Sen ju större cache desto bättre.

Men det finns typ bara två tillverkare nuförtiden, så det är antingen en Seagate Barracuda eller en Western digital Black som gäller för dig.

Sen spelar antalet skivor/plattor i disken också in. Ju färre desto bättre. Färre skivor betyder högre densitet på datan, vilket i sin tur betyder kortare sträckor för läsarmen.
Dock är det inget du behöver grotta ner dig i, det räcker med det förstnämnda, rpm.

Men bästa sättet att får reda på överföringshastigheten på en disk är väl att googla den, brukar stå i reviews och sånt

Seagate Constellation ES är den satadisk som är snabbast idag, inte Barracuda eller WD black.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1480413

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Jag har fått veta vad en hårddisk klarar och inte klarar. Det har ju blivit ett helt annat ämne än vad jag var ute efter ifrån första början.

Det är dessa två personer som har svarat på de jag vill veta:

Du frågar om en hårddisk som klarar 250/250 utan problem. Eftersom du inte har skrivit vad du ska använda uppkopplingen till så får du svar därefter. Om du går efter vad de två svaren säger så kommer det att funkar skitbra, ända tills du börjar köra torrents. Då kommer du att bli grymt besviken när du inte kan maxa din 250/250 lina, vilket är precis vad alla andra svar i tråden säger.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Det säger jag inte emot dig om. Men jag skulle vilja få en disk rekommenderad, det skrev jag också.

Men eftersom alla diskar klarar den hastigheten så finns det ju inte några kriterier att ge rekommendationer efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det är stor skillnad på teoretisk/benchad maxhastighet på en hårddisk och den verkliga hastigheten på en mekanisk hårddisk med fragmentering och vid skrivning av flera olika filer samtidigt.

Skaffa SSD som dump och lagra på mekanisk HDD ?

Skrivet av lorgix:

Men eftersom alla diskar klarar den hastigheten så finns det ju inte några kriterier att ge rekommendationer efter.

Fundera över det lite.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Fundera över det lite.

Med tillräckligt stor cache funkar det utmärkt, som påpekats några gånger i denna tråd.

Permalänk
Medlem

Eventuellt..

Men visst, kör på.

Jag hade nog valt något vassare

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Gör som jag, använd en SSD som mellanlagring för "icke kompletta" torrents så skriver den över dem till lagringsdisken i sin egen takt. Ingen HDD overloaded skit. Antar att dem flesta swec medlemmarna har en/två gamla SSDer från uppgraderingar dem kan använda till sådant

Tankar man flera torrents samtidigt i max hastighet hinner inte mekaniska med. Det har med I/O kapacitet att göra och inget som går att ... det är mekaniska diskars svaga punkt helt enkelt och inget som går att kringgå helt. Raid minskar problemen det löser dem inte. Att använda en stor snabb cache och låta dem mekaniska diskarna skriva i vad dem klarar av är det enda alternativet som inte kostar massor. Använder en Intel 510 120GB som mellanlagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Gör som jag, använd en SSD som mellanlagring för "icke kompletta" torrents så skriver den över dem till lagringsdisken i sin egen takt. Ingen HDD overloaded skit. Antar att dem flesta swec medlemmarna har en/två gamla SSDer från uppgraderingar dem kan använda till sådant

Tankar man flera torrents samtidigt i max hastighet hinner inte mekaniska med. Det har med I/O kapacitet att göra och inget som går att ... det är mekaniska diskars svaga punkt helt enkelt och inget som går att kringgå helt. Raid minskar problemen det löser dem inte. Att använda en stor snabb cache och låta dem mekaniska diskarna skriva i vad dem klarar av är det enda alternativet som inte kostar massor. Använder en Intel 510 120GB som mellanlagring.

Raid boostar läs och skrivhastighet, inte söktid.

Söktid = verklig prestanda.

Bara o kolla på när 7200rpm IDE var det vassaste folk köpte till sina datorer och jämföra med den tidens 15krpm SCSI diskar, behöver jag säga vad som spöade vad ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Raid boostar läs och skrivhastighet, inte söktid.

Söktid = verklig prestanda.

Bara o kolla på när 7200rpm IDE var det vassaste folk köpte till sina datorer och jämföra med den tidens 15krpm SCSI diskar, behöver jag säga vad som spöade vad ?

Så du menar att en raid setup som läser en bit från en HDD medans den flyttar huvudet på en annan till nästa bit som ska läsas inte presterar mer I/O än en ensam mekanisk disk?

Problemet är när bitarna är för utspridda på en ensam disk, en raid setup avhjälper belastningen vid torrenting markant.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Flera stycken har påpekat att vilken disk som helst klarar 250 megabit...

Skrivet av giplet:

Du frågar om en hårddisk som klarar 250/250 utan problem. Eftersom du inte har skrivit vad du ska använda uppkopplingen till så får du svar därefter. Om du går efter vad de två svaren säger så kommer det att funkar skitbra, ända tills du börjar köra torrents. Då kommer du att bli grymt besviken när du inte kan maxa din 250/250 lina, vilket är precis vad alla andra svar i tråden säger.

Skrivet av lorgix:

Men eftersom alla diskar klarar den hastigheten så finns det ju inte några kriterier att ge rekommendationer efter.

Lätt för mig att veta hur jag ska göra när folk säger olika. Dock har jag skrivit att jag ska använda den till att tanka torrenter.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Gör som jag, använd en SSD som mellanlagring för "icke kompletta" torrents så skriver den över dem till lagringsdisken i sin egen takt. Ingen HDD overloaded skit. Antar att dem flesta swec medlemmarna har en/två gamla SSDer från uppgraderingar dem kan använda till sådant

Tankar man flera torrents samtidigt i max hastighet hinner inte mekaniska med. Det har med I/O kapacitet att göra och inget som går att ... det är mekaniska diskars svaga punkt helt enkelt och inget som går att kringgå helt. Raid minskar problemen det löser dem inte. Att använda en stor snabb cache och låta dem mekaniska diskarna skriva i vad dem klarar av är det enda alternativet som inte kostar massor. Använder en Intel 510 120GB som mellanlagring.

Vad kör du på för lina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Vad kör du på för lina?

Jag kör bara med en 100/100
Går relativt bra om jag laddar ned två-tre torrents samtidigt. Släng på några mer och HDD overloaded för den mekaniska hinner inte skriva ned allt. Det är med cachen satt till 1.3GB. Så jag tog helt enkelt en SSD som mellanlagring eftersom dem flesta klienterna stödjer en sådan lösning.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Jag kör bara med en 100/100
Går relativt bra om jag laddar ned två-tre torrents samtidigt. Släng på några mer och HDD overloaded för den mekaniska hinner inte skriva ned allt. Det är med cachen satt till 1.3GB. Så jag tog helt enkelt en SSD som mellanlagring eftersom dem flesta klienterna stödjer en sådan lösning.

Så det bästa alternativet hade alltså varit att köpa en SSD och köpt egentligen vilken annan hårddisk som helst som man sedan för över filerna till?

Vilken ssd som helst bör funka för detta ändamål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Så det bästa alternativet hade alltså varit att köpa en SSD och köpt egentligen vilken annan hårddisk som helst som man sedan för över filerna till?

Vilken ssd som helst bör funka för detta ändamål?

Klienten flyttar dem själv, uppgradera din nuvarande system-SSD och använd den gamla :). Att tortera en ny SSD med att ha den skyffla data är elakt.

Permalänk
Medlem

Varför spara på hårddisken för överhuvudtaget? Jag har 2GB som RAM-disk som jag sparar på när jag laddar ner stora filer och ZIP-filer. Sedan kopierar dom till hårddisken.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Jag fattar faktiskt inte riktigt varför den här tråden behöver 2 sidor, snubben ska tanka, inget mer. Köp dig den största disken du kan få för pengarna så lönar det sig. Om hastigheten skulle droppa på 10mb/s är det ändå inget du märker.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av 4everapple1:

Jag fattar faktiskt inte riktigt varför den här tråden behöver 2 sidor, snubben ska tanka, inget mer. Köp dig den största disken du kan få för pengarna så lönar det sig. Om hastigheten skulle droppa på 10mb/s är det ändå inget du märker.

Anledningen är ju uppenbarligen att folk säger emot varandra. "Det funkar" "Du kommer bli besviken" etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Anledningen är ju uppenbarligen att folk säger emot varandra. "Det funkar" "Du kommer bli besviken" etc

Och folk kommer fortsätta säga det ena eller andra i all evighet. Förväntade du dig att alla skulle vara överens om vad du skall köpa?
Det är här DU skall bestämma dig för vad som är rätt eller fel för dig.

Jag håller med föregående postare, du har mer än tillräckligt med information för att ta ett beslut nu och om du inte vill ta ett beslut är det bara att inse. Du kommer inte köpa någon disk avsedd för 250/250 MBit internet och kommer sitta i limbo för evigt.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt