Bahnhof byter till privata IP-Adresser.

Permalänk
Medlem

Detta måste ju vara ett skärmt. Hur fan tänker dem?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av puppetm:

Du måste antagligen förklara varför

För att annars så byter jag internetleverantör, är inte det tillräckligt för dem så är det ju deras förlust.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Jag ringde in, lite orolig över mitt privata moln hemma. Men det gäller tydligen bara Sundsvallsområdet i dagsläget. Kunde de ju informerat om på hemsidan.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Vill snarare hävda att det var exakt det svar du ville ha, för nu slipper du se dum ut om din TS helt plötsligt inte går att komma åt

HAHA.... De förstås

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Enda fördelen är väl att om man blir DDoSad så stannar den i Banhofs ände och de borde kunna mitigera en attack ganska lätt.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Bahnhof
Skrivet av devhdc:

EN fråga till Bahnhof : Hur stor del av stadsnäten kör IPV6 fullt ut med ipv4 bridging nu?

Bahnhof levererar idag tjänster i runt 150 stadsnät, landet över. Bland dessa finns två stora tekniska skiljaktigheter. Den vanligaste formen av stadsnät är de som själva gör routing i sitt nät, och den lite mindre vanliga varianten är de stadsnäten som lämnar all routing till tjänsteleverantörerna. Det är i de sistnämnda stadsnäten som vi enklast har kunnat rulla ut IPv6. I ett tidigare inlägg nämnde jag att man som Bahnhofkund i Servanet (stadsnätet i sundsvall) kunnat surfa via IPv6 i över 5 år. Sollentuna Energi är ett annat exempel på stadsnät där vi länge har haft stöd för detta (nu håller förvisso sollentuna energi precis på och byta teknisk plattform, så vi får väl se hur det ser ut när detta är klart). En grej som är viktig att komma ihåg, dock, är att mycket av utmaningen i IPv6-utrullningen uppstår vid angöringen av hushållet, och det som ofta sitter ivägen är den klassiska bredbandsdelaren. Din gamla D-link hemma kan mycket väl vara end of life, och då kommer den inte heller att få stöd för IPv6. Därför är det inte helt ovanligt att de av våra kunder som sitter med sina datorer direkt emot uttaget i väggen, är de som först får tillgång till IPv6 (ofta helt ovetande).

För att komma tillbaka till frågan om stadsnätet; Den återstående skaran av stadsnät är de som själva routrar, och här är vi helt beronde av deras tekniska mognad. Många av dessa nät jobbar idag flitigt med att ta fram systemstöd och andra förutsättningar för utrullning av IPv6, medan andra är nöjda med att försäkra sig om att den nätutrustning de köper in är IPv6-kompatibel.

Jag skulle säga att idag har ca 20% av landets stadsnät mer eller mindre uttalat stöd för IPv6.

Hoppas du känner dig lite visare iaf, och tveka inte på att skicka meddelande direkt till mig om du har några särskilda funderingar.

Permalänk
Bahnhof
Skrivet av ZaInT:

Även jag sitter på Öresundskrafts stadsnät och skickade nyss ett meddelande till Bahnhofs tekniska support.
Kommer att byta ISP den sekund jag får privat IP, behöver absolut en publik IP och att erbjuda något annat utan en REJÄL prissänkning och TYDLIG information är absurt.
Hade mycket högre tankar om Bahnhof än så här :/

Det råder inga tvivel om att du kommer få behålla din nuvarande IP-adress. Denna tekniska omläggning kommer för de allra flesta vara helt transparent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyflakes:

Det råder inga tvivel om att du kommer få behålla din nuvarande IP-adress. Denna tekniska omläggning kommer för de allra flesta vara helt transparent.

Detsamma gäller om jag skulle hamna bakom NAT, om jag på någon vänster ändå skulle få behålla min IP. Jag har en halv serverpark hemma som behöver öppet nät.
Förstår inte hur det skulle kunna vara transparent om jag inte får ta hand om min uppkoppling själv.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Skönt att man fick syn på detta skickade in ett mail direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyflakes:

Bahnhof levererar idag tjänster i runt 150 stadsnät, landet över. Bland dessa finns två stora tekniska skiljaktigheter. Den vanligaste formen av stadsnät är de som själva gör routing i sitt nät, och den lite mindre vanliga varianten är de stadsnäten som lämnar all routing till tjänsteleverantörerna. Det är i de sistnämnda stadsnäten som vi enklast har kunnat rulla ut IPv6. I ett tidigare inlägg nämnde jag att man som Bahnhofkund i Servanet (stadsnätet i sundsvall) kunnat surfa via IPv6 i över 5 år. Sollentuna Energi är ett annat exempel på stadsnät där vi länge har haft stöd för detta (nu håller förvisso sollentuna energi precis på och byta teknisk plattform, så vi får väl se hur det ser ut när detta är klart). En grej som är viktig att komma ihåg, dock, är att mycket av utmaningen i IPv6-utrullningen uppstår vid angöringen av hushållet, och det som ofta sitter ivägen är den klassiska bredbandsdelaren. Din gamla D-link hemma kan mycket väl vara end of life, och då kommer den inte heller att få stöd för IPv6. Därför är det inte helt ovanligt att de av våra kunder som sitter med sina datorer direkt emot uttaget i väggen, är de som först får tillgång till IPv6 (ofta helt ovetande).

För att komma tillbaka till frågan om stadsnätet; Den återstående skaran av stadsnät är de som själva routrar, och här är vi helt beronde av deras tekniska mognad. Många av dessa nät jobbar idag flitigt med att ta fram systemstöd och andra förutsättningar för utrullning av IPv6, medan andra är nöjda med att försäkra sig om att den nätutrustning de köper in är IPv6-kompatibel.

Jag skulle säga att idag har ca 20% av landets stadsnät mer eller mindre uttalat stöd för IPv6.

Hoppas du känner dig lite visare iaf, och tveka inte på att skicka meddelande direkt till mig om du har några särskilda funderingar.

Bra och informativt svar.
Hur ser det ut vad det gäller routing i Telia's öppen fiber då? Frågar för dom håller på att gräva ner fiber där jag bor i Kristinehamn.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Jag må nog ringa dem jag å fast jag tagit bort viasat genom nätet så når speedtest bara 90/25 på 100/100 abonemang

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

Jag må nog ringa dem jag å fast jag tagit bort viasat genom nätet så når speedtest bara 90/25 på 100/100 abonemang

Du har alltså Viakab.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Du har alltså Viakab.

jag hade viasatpaketet via serverado och när jag beställde det så sa bahhof att jag inte kunde få 100/100 pga viasat men nu har jag sagt upp viasat guld och det är helt avslutat men har fortfarande bara 90/25 borde åtminståne va mer åt 90/70 minst iaf. när man har 100/100 nån fiber habrovink de har dragit fiber till huset sen e d cat6 kablar tror jag in i lägenheten.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Ja detta blev ju tråkigt.
Sedan lunchtid igår hamnade mitt internet helt plötsligt bakom en router på banhof, med privat IP.
Fattade först inte alls vad det var frågan om, tills jag snubblade över blänkaren på deras hemsida.
( Kör en egen VPN-lösning emot en serverhall som kräver publik ip, och som nu inte funkar. )
Om man fått information i förväg, hade jag haft en chans att lösa detta på annat sätt, eller kanske förhindrat förändringen, men nu står jag bara med byxorna nere.
Ringde omedelbart, men hamnar i kö, och skickar mail istället.
Inget svar 1,5 dagar senare.
Inte bra, inte bra...

Visa signatur

Server: #1 Dell PowerEdge 2650, 2x Xeon 3Ghz, 12G RAM, Raid1 60G. #2 Dell PowerEdge 2650, 2x Xeon 3.2Ghz, 12G RAM, Raid1 60G. #DAS LSI E2600 diskarray + exapansion med 2*Raid-ctrl 22*65G 10Krpm seagate cheetah. #3 NAS Intel Atom 512M RAM, 4*1G sw-raid5 (mdadm). WS: en flora av hembyggen.

Permalänk
Medlem

Dom verkar hålla på med mycket just nu.
Förra månaden så bytte dom VPN tjänst från Anonine till Integrity.st , och det har knappt fungerat för mig.
Så igår sa jag upp den tjänsten hos dom :\ Ska testa lite annat, annars får jag återkomma när dom är klara med sitt beta-test.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Någon som fått svar ifrån Bahnhofs support gällande detta? Detta riktats då till de som mailat in.

Permalänk
Medlem

Jag mailade dem i torsdags efter att jag suttit bakis och pillat med routers och DNS-servrar och kliat mig i huvudet flera timmar. Att Bahnhof skulle göra så här med min uppkoppling var det sista jag kunde tänka på.

Har flera servertjänster som legat nere sedan de bytte till privat IP på torsdag morgon. Tycker att det är dålig stil att gömma undan infon i en f.a.q på hemsidan istf att ge sina kunder en rimlig chans att vara förberedd på ändringen. Cred till zoiper för infon iaf.

Inget svar från Bahnhof ännu.

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte heller fått något svar men jag är inte i Sundsvall heller så det, får man hoppas, kanske prioriteras där.

Permalänk
Medlem

Fick idag kontakt med supporten via telefon.
Och, man var tvungen att göra en 'ansökan' om publik address...
Jag ifrågasatte detta efterssom jag absolut vill minnas att jag en gång i tiden köpte ett abonnemang med publika addresser.
Han hävdade stenhårt att bahnhof bara erbjudit 10 'addresser', inte specifikt publika... ( Jag tror det är bullshit och att man åtminstonde marknadsfört publika addresser. ).
Jag angav iallafall spelservrar och VPN kopplingar som skäl, och det skall nu lösa sig idag eller i morgon.
Vi får väl se...
( Jag byter ISP så fort som möjligt när detta är löst, för såhär skall det inte gå till. )

Visa signatur

Server: #1 Dell PowerEdge 2650, 2x Xeon 3Ghz, 12G RAM, Raid1 60G. #2 Dell PowerEdge 2650, 2x Xeon 3.2Ghz, 12G RAM, Raid1 60G. #DAS LSI E2600 diskarray + exapansion med 2*Raid-ctrl 22*65G 10Krpm seagate cheetah. #3 NAS Intel Atom 512M RAM, 4*1G sw-raid5 (mdadm). WS: en flora av hembyggen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smartsim:

Någon som fått svar ifrån Bahnhofs support gällande detta? Detta riktats då till de som mailat in.

Jag har aldrig nånsin fått svar på mail från Bahnhof inom en vecka, oavsett ärende...mycket bättre att ringa om man vill kundtjänst nånting.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Är det någon annan av de större ISP:erna som kör med privata adresser?
Är det bara Bahnhof som plötsligt drabbats av sån akut adressbrist?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Är det någon annan av de större ISP:erna som kör med privata adresser?
Är det bara Bahnhof som plötsligt drabbats av sån akut adressbrist?

Stryk "plötsligt", tycker jag. Alla har ju under lång tid vetat att IPv4-adresserna håller på att sina (globalt).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Är det någon annan av de större ISP:erna som kör med privata adresser?
Är det bara Bahnhof som plötsligt drabbats av sån akut adressbrist?

Tror inte, har iallfall inte hört något, min ISP gör inte det, Kan vara något som är i mellanfasen innan man övergår till Ipv6, men vem vet hur länge det kommer att ta. Att ansöka om publika ip adresser känns bara konstigt. Någon annan som vet om någon annan ISP Har samma problem ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Stryk "plötsligt", tycker jag. Alla har ju under lång tid vetat att IPv4-adresserna håller på att sina (globalt).

Att IPv4-adresserna börjar ta slut globalt är allmänt känt, att just Bahnhof har sådan brist att de tvingas till adressbesparingsåtgärder riktade direkt mot kunderna kan knappast vara det.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Att IPv4-adresserna börjar ta slut globalt är allmänt känt, att just Bahnhof har sådan brist att de tvingas till adressbesparingsåtgärder riktade direkt mot kunderna kan knappast vara det.

Det jag säger är egentligen bara att jag inte tycker att "plötsligt" passar in när det som förväntats under lång tid händer, oavsett var det börjar synas först.

(Gällande "först" så är väl CGN vida spritt för 3g/4g-tjänster i mobilnäten?)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

UPDATE!

Efter att jag fått tillbaka mina publika adresser märkte jag att en av mina labbmiljöer hade anslutningsproblem, efter en del felsökning såg jag att bahnhof har strypt antalet adresser till tre mot tidigare fem som utlovades när vi tecknade avtalet. Efter 30 minuter telefonkö "Du har köplats 32" fick jag som svar att det var något jag fick finna mig i och inget dom kunde göra något åt. Blir till att koppla in ARN i detta ärende.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zoiper:

UPDATE!

Efter att jag fått tillbaka mina publika adresser märkte jag att en av mina labbmiljöer hade anslutningsproblem, efter en del felsökning såg jag att bahnhof har strypt antalet adresser till tre mot tidigare fem som utlovades när vi tecknade avtalet. Efter 30 minuter telefonkö "Du har köplats 32" fick jag som svar att det var något jag fick finna mig i och inget dom kunde göra något åt. Blir till att koppla in ARN i detta ärende.

Ur Bahnhofs allmäna villkor:

Bahnhof äger rätt att utan föregående underrättelse till kund utföra ändringar i tjänsten som inte avsevärt påverkar tjänstens funktion för den del som härleds till själva bredbandsanslutningen.

Anser du att skillnaden mellan tre och fem ip-adresser är en avsevärd skillnad i funktion, och inte får gehör hos Bahnhof, får du ta det till allmän domstol och pröva det där.

Till vad är det du behöver fler än tre adresser, som inte går att lösa på annat sätt?

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Ur Bahnhofs allmäna villkor:

Bahnhof äger rätt att utan föregående underrättelse till kund utföra ändringar i tjänsten som inte avsevärt påverkar tjänstens funktion för den del som härleds till själva bredbandsanslutningen.

Anser du att skillnaden mellan tre och fem ip-adresser är en avsevärd skillnad i funktion, och inte får gehör hos Bahnhof, får du ta det till allmän domstol och pröva det där.

Till vad är det du behöver fler än tre adresser, som inte går att lösa på annat sätt?

Det är mest för att separera olika domäner till olika ipadresser av säkerhetsskäl, klart det går att lösa på annat sätt men när de har utlovat en sak och plötsligt bryter avtalet utan att meddela kunden blir man lite upprörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Ur Bahnhofs allmäna villkor:

Bahnhof äger rätt att utan föregående underrättelse till kund utföra ändringar i tjänsten som inte avsevärt påverkar tjänstens funktion för den del som härleds till själva bredbandsanslutningen.

Anser du att skillnaden mellan tre och fem ip-adresser är en avsevärd skillnad i funktion, och inte får gehör hos Bahnhof, får du ta det till allmän domstol och pröva det där.

Till vad är det du behöver fler än tre adresser, som inte går att lösa på annat sätt?

Men det du pekar på gäller väl inte för saker som redan specificerats i avtalet? Som exempel kan man väl ta att de börjar ge lägre prioritet till torrenttrafik. Åtminstone i mitt avtal står det inget om att viss trafik ska prioriteras/deprioriteras, och då ger ovanstående punkt dem rätt att ändra prioriteten på torrenttrafik, om det inte avsevärt påverkar tjänstens funktion. Men om det står i avtalet att all trafik ska prioriteras lika kan inte ovanstående klsusul åsidosätta det.

Så om det stämmer att det i TS avtal står att han ska ha 5 publika IP-adresser så kan ju inte ISP:n neka TS detta. För punkten du nämnde så gäller som jag uppfattar det endast saker som inte nämns i avtalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Bahnhof äger rätt att utan föregående underrättelse till kund utföra ändringar i tjänsten som inte avsevärt påverkar tjänstens funktion för den del som härleds till själva bredbandsanslutningen.

Anser du att skillnaden mellan tre och fem ip-adresser är en avsevärd skillnad i funktion

Tjänstens funktion är väldigt tydligt specificerad i avtalet om man köpt 5 IP addresser. Det är inget att "anse" hit eller dit om...