Permalänk
Medlem

domännamn ledighet?

Hur kollar webbhotell upp domänernas ledighet? Letar efter ett sånt script eller alternativt ifall någon kan peka mig i rätt riktning.
Någon som har en idé ?

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Bra fråga

Permalänk
Medlem

Ja jag kände det också, jag gissar på ett whois, men jag menar som one.com som exempel dom har ju så man kans e vilka domäner som är lediga, det måste ju vara något script av något slag.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk

Sant, bra fråga. Jag vet inte hur dem gör det och det kan rent utav hända att de gör olika (eftersom vissa kan säga att det inte är ledigt när andra säger att det är det).
Skulle jag själv gjort någon form utav verktyg för detta skulle man antagligen kunna använda sig av en enkel dns-sökning på namnet. Ifall det returnerar en adress är det antagligen upptaget och om det inte gör det, dvs du får tillbaka ett fel, är det antagligen ledigt.

Permalänk
Medlem

Men ifall den returnerar en adress betyder ju det bara att den används just då eller är kopplad någonstans, men tar man bort att den inte ska vara pekad någonstans så borde den väl ge ett false positive svar?

eller tänker jag fel?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ren gissning är att de ha kontakt med servrar för TLD i fråga, för att kolla upp där. Är så jag har fått för mig att man registrerar domän om man skulle vara ett så stort företag.
Reserverar mig för att allt jag sa är totalt fel.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk

Det är rätt. Ifall adressen inte är ledig men är inte heller kopplad till någon adress kommer det ge en false positive. Men även att notera är att whois har samma problem. Många domännamn är lediga men har köpts upp av något företag för att sälja vidare och länkar då till deras egna "domain for sale" sida vilket get false positives från whois.

Antagligen kan det hända att dem använder antingen eller båda vägarna för att skapa bra resultat.

Kan hända att TLD-ägarna kan ha någon databas/register över adresserna under dem. Känns som det skulle vara relativt enkelt och skulle ge bra resultat genom att bara slå upp i en sådan.

Permalänk
Medlem

De som har hand om TLDna ger registrars möjlighet att kolla upp en domäns existens via API/Prorokoll (http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Provisioning_Protocol). I Sveriges fall är det ".SE" (https://www.iis.se/domaner/) som står för det.

Permalänk
Medlem

Nice, TLD script är det man ska rikta sig mot då kanske Tack för svaren

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamber:

Nice, TLD script är det man ska rikta sig mot då kanske Tack för svaren

Skulle man inte bara kunna göra ett PHP-script som provar att ansluta till domänen - om det blir timeout så kan man påstå att domänen är ledig?

edit:
Googlade lite snabbt och hittade det här:

<?php if ( checkdnsrr('example.com.', 'ANY') ) { echo "DNS Record found"; } else { echo "NO DNS Record found"; } ?>

<?php $domain = 'example.com'; if ( gethostbyname($domain) != $domain ) { echo "DNS Record found"; } else { echo "NO DNS Record found"; } ?>

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Skulle man inte bara kunna göra ett PHP-script som provar att ansluta till domänen - om det blir timeout så kan man påstå att domänen är ledig?

Nej. En registrerad domän behöver inte ha något DNS-record (Annat än NS?) Dessutom kan domäner vara i olika former av stadier såsom karantän osv vilket gör att de är oanvändbara men inte lediga.

Permalänk
Medlem

Vet inte dom detta apiet kan va något att ha, har inte testat själv. http://www.domaintools.com/api/docs/

Permalänk
Medlem

Hittade sen i vårat system finns det inbyggt mot samtliga TLD's Tack för alla svaren

Visa signatur

Citera för svar!