Copyswede stämmer Telia för utebliven kopieringsavgift

Permalänk
Melding Plague

Copyswede stämmer Telia för utebliven kopieringsavgift

Upphovsrättsorganisationen Copyswede drar teleoperatören Telia Sonera till domstol eftersom företaget importerat och sålt Apple Iphone utan att betala kopieringsavgift.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Gör de allt för att få så mycket pengar som möjligt att stoppa i deras egna fickor?

Permalänk
Medlem

Någon borde stämma Copyswede för utebliven IQ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Någon borde stämma Copyswede för utebliven IQ.

Håller med!

Helt patetiskt att detta är acceptabelt.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Sluta copyswede, det är inte skoj längre :/

Permalänk
Medlem

De bråkar med Telia? Oj oj oj.. En match som faktiskt skulle kunna bli spännande!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Hoppas Telia vinner, och anlitar svindyra ombud som Copyswede får betala. Förhoppningsvis får Copyswede begära konkurs för att de inte kan täcka rättegångskostnaderna.

Permalänk
Medlem

Detta drabbar ju som vanligt de som har lägre lön i slutändan.
Jävla häxjakt på att få in pengar överallt är det.
Men bygger man ett samhälle på Girighet och egoism så blir det ju så

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Är inte det här så olagligt som det bara går?.. Gamar är vad dom är.

Permalänk

Jag gillar inte Telia personligen, men kan inte de ta och vinna det här caset för alla oss?!?!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Entusiast

Hörde jag storhetsvansinne? Kanske dags att någon ser över den där extremt luddigt formulerade lagen för den öppnar ju uppenbarligen för missbruk.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Åh herrejävlar, de väntar inte ens på att lagstiftningen hänger med utan slänger sig rätt in i ringen med telia?

Första gånga på förbannat länge som jag hoppas Televerket gör bra ifrån sig i en tvist.

Permalänk
Medlem

"Kulturskapare" och musiker som gör dålig musik ska fanimej inte få något betalt. Hata blodsugarna Copyswede!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är självklart helt absurt detta, men måste ändå säga att jag är glad att Telia blir stämda, de om några har de resurser och kontakter i branschen som krävs för att på allvar kunna bestrida denna typ av aktiviteter, anlita många bra advokater, kanske göra egna utredningar osv!

Nu ska man kanske inte göra allt för vidlyftiga antaganden eller anta att de faktiskt kommer vinna, men OM Telia vinner detta med motiveringen att huvudfunktionen för en MobilTELEFON är att kunna ringa borde man väl kunna tillämpa samma resonemeng inom tv-avgiften att huvudfunktionen för en dator INTE är att titta på tv?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

skönt när ett företag som Telia importerat in telefoner och nu ska copyswede ha pengar retroaktivt? hmm ja som andra skriver hoppas Telia faktiskt vinner detta för då kanske ögonen öppnas lite

Skrivet av mitrix:

Det är självklart helt absurt detta, men måste ändå säga att jag är glad att Telia blir stämda, de om några har de resurser och kontakter i branschen som krävs för att på allvar kunna bestrida denna typ av aktiviteter, anlita många bra advokater, kanske göra egna utredningar osv!

Nu ska man kanske inte göra allt för vidlyftiga antaganden eller anta att de faktiskt kommer vinna, men OM Telia vinner detta med motiveringen att huvudfunktionen för en MobilTELEFON är att kunna ringa borde man väl kunna tillämpa samma resonemeng inom tv-avgiften att huvudfunktionen för en dator INTE är att titta på tv?

precis

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Undrar vad kravet för att få arbeta på copyswede är. Att vara efterbliven och radikalt verklighetsfrånvarande verkar stå högt upp på listan.

Nu försvarar jag inte "Felia" ett dugg men copyswede är tamefan helt sanslösa...

Permalänk
Medlem

Men förhelvete, det finns inte en enda jävel som privatkopierar.

Permalänk
Medlem

Varför tillåts företag som copyswede att ens existera ?.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk

Betyder detta att alla andra tele-operatörer redan betalat denna avgift till Copyswede, i och med att endast Telia dras inför rätta?

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Borde stämma Copyswede för att dom använder munnen då den också kan användas för att sprida något man har läst, sett eller hört!

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem

Börjar bli löjligt det här, ska de ha retroaktivt nu också på sånt som såldes innan deras lag började gälla?
Varför blir jag inte förvånad längre...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av mitrix:

Nu ska man kanske inte göra allt för vidlyftiga antaganden eller anta att de faktiskt kommer vinna, men OM Telia vinner detta med motiveringen att huvudfunktionen för en MobilTELEFON är att kunna ringa borde man väl kunna tillämpa samma resonemeng inom tv-avgiften att huvudfunktionen för en dator INTE är att titta på tv?

Rent spontant känns deras motargument inte som någon vinnare i sammanhanget. Inga av mina teknikprylar som är belagda med Copyswedes avgift är direkt avsedda att privatkopiera på heller men det har ju inte hjälpt. Vinner Telia så känns det som att hela avgiften måste tas bort helt och hållet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av AcolYte:

Men förhelvete, det finns inte en enda jävel som privatkopierar.

klart det finns, finns säkert lika mycket som PRIVATkopierar som PIRATkopierar men klart att sjunkit då större delen av folk skaffat smar telefoner osv men tror att den privata kopieringen finns kvar dock inte med lika stor utsträckning som den var för.

privatkopiering behöver dock inte bara betyda att du koipierar en skiva och ger den till någon familje medlem det är ju även ifall du gör egna backups på skivor eller annan lagrings media för dig själv

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Jag trodde aldrig jag skulle säga detta men... Go telia!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av FribBe:

Någon borde stämma Copyswede för utebliven IQ.

http://klockren.nu/

Håller med fullständigt!

får väl hoppas att Telia på något sätt kan försvara sig så kan Copyswede stå där med händerna i fickorna...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig vad "privatkopieringsersättning" är och vad det ska vara bra för?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Men förhelvete, det finns inte en enda jävel som privatkopierar.

Exakt, men möjligheten finns.

Copyswede är en städad variant av maffia. Man skulle även kunna lägga till radiotjänst i den kategorin.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Så copyswede kräver pengar för att rättighetsinnehavare förlorar pengar... Jag fattar inte riktigt :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag ha Telia men skulle aldrig vilja beställa en Äppelskrutt o ha i min ficka för de bli så kladdigt. Jag föredrar hellre Samsung.

Telia både nu skötta sig och följa lagen som andra operatörer, dom kan ju inte göra precis vad dom vill, så hur många kunder tappar dom nu? säkert 1%

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Mest:

Kan någon förklara för mig vad "privatkopieringsersättning" är och vad det ska vara bra för?

Så att artisterna osv ska få några kronor eftersom du KAN göra backup och dela med dig av låtar som du köpt...

Helt idiotiskt, detsamma som dom gjorde med kassetter förr...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.