Funkar kartong som temp chassi, ur värme och statisk elek syn

Permalänk

Funkar kartong som temp chassi, ur värme och statisk elek syn

Har då en del komponenter övers, och i väntan på att man ska få tag i ett chassi (tänker inte köpa ett utan försöker hitta något som skänkes) så tänkte jag, kanske går att bygga allt i en kartong temporärt?

Men då började man ju fundera på värmen, kanske något som fattar eld? och även statisk elektricitet, nu ska väl inte kartong vara farligt på det antar jag?

En bild på hur jag tänkt att det ska se ut då:

Eller är det bara smartare att ha moderkortet på kartong och resten av delarna löst på skrivbordet (trä)

Självklart är moderkortet på distanser vilket fall som helst för att vara på säkraste sidan. Distanser och skruvar finns det gott över från andra byggen.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Ehmm.... Jag skulle nog inte vilja ha en dator vars delar kan nå ca80 grader på kartong. Det kanske inte börjar brinna, men om något går fel så tvivlar jag på att du får ut försäkring/garanti för det.. :/

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Skrivet av Skingken:

Ehmm.... Jag skulle nog inte vilja ha en dator vars delar kan nå ca80 grader på kartong. Det kanske inte börjar brinna, men om något går fel så tvivlar jag på att du får ut försäkring/garanti för det.. :/

Med tanke på att alla delar är äldre så finns det ingen garanti på något längre
Och detta var mer i test syfte så att jag vet att delarna fungerar som det ska, hade tråkigt idag så inte mycket att göra, i väntan på att jag får tag i ett chassi.
Detta var mer en fråga om det skulle vara möjligt. Kartong verkar ha en flampunkt på över 200*C så det verkar ju inte vara något problem ändå.
Och vad blir varmast? Delar inne i nätagget och spec saker på moderkortet och grafikkortet? Grafikkortet stödjer ju bara sig själv, även i ett riktigt chassi (delarna som blir varma), moderkortet sitter på distancer, luft mellan som förhindrar att det blir för varmt på kartongen.
Nätagget har sin låda

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage

Permalänk
Medlem

Jag har haft en dator ståendes på toalettrullar, utan papper såklart. Funka prima! Låter man bara bli att pilla på komponenterna så ska det absolut inte va något problem. Kartong är inte strömförande så att kretsar skulle kortsluta varandra är inte föga troligt.

Har du katt, småbarn eller något annat som tycker om att va på alla möjliga ställen ska du nog undvika mitt sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Och detta var mer i test syfte så att jag vet att delarna fungerar som det ska, hade tråkigt idag så inte mycket att göra, i väntan på att jag får tag i ett chassi.
Detta var mer en fråga om det skulle vara möjligt. Kartong verkar ha en flampunkt på över 200*C så det verkar ju inte vara något problem ändå.
Och vad blir varmast? Delar inne i nätagget och spec saker på moderkortet och grafikkortet? Grafikkortet stödjer ju bara sig själv, även i ett riktigt chassi (delarna som blir varma), moderkortet sitter på distancer, luft mellan som förhindrar att det blir för varmt på kartongen.
Nätagget har sin låda

A ok, gör så, men jag vill inte läsa att någons hus bran ned pga en dator i en kartong

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Hedersmedlem

Skruva fast den på insidan av kylskåpsdörren istället, så kan du överklocka mer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Känner en som har en dator i en papperskasse.. Och det funkar bra
Han har även fläkt och lufthål som de blåser

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Känner en som har en dator i en papperskasse.. Och det funkar bra
Han har även fläkt och lufthål som de blåser

Hahaha! Snälla, kan du fixa en bild!? Detta måste jag få se!

Visa signatur

FD Define R4 White/ ASRock Z77 Pro3/ Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz/ Corsair 8.00 (2x4) GB DDR3/ 120GB SAMSUNG SSD 830 Series/ AMD Radeon HD 7800 Series/ SyncMaster 226BW (1680x1050@60Hz)/ Intel(R) HD Graphics 4000/ AL2016W (1680x1050@60Hz)/ MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1/ 500GB Western Digital (SATA)/ TSSTcorp CDDVDW SH-222BB/ Realtek High Definition Audio

Permalänk

Såga ut något hål så du får lite luftgenomströmning så lär det inte vara något problem.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Det blir inte mera problem med tempen att ha det i en kartong än en plåtlåda, så het blir inte datorn att pappret antänds, då har man större problem än en ful kartong, kylningen påverkas inte heller, det är ju bara att ordna luftflödet, skär upp fläkthål bara.
Det är det mekaniska som blir värst, det blir rangligt men det lär funka så länge det inte är nån som rör nått och naturligtvis har du en bordskniv som "startknapp"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp ett chassi för 250 på komplett, finns många bättre lösningar.

Förresten - det är inte kartong, det är wellpapp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av Skingken:

A ok, gör så, men jag vill inte läsa att någons hus bran ned pga en dator i en kartong

Varför skulle huset brinna upp? ;o

Skrivet av MultiMan:

Skruva fast den på insidan av kylskåpsdörren istället, så kan du överklocka mer.

Haha men då får man ju problem med kondens, dvs mindre bra

Skrivet av FudgieCars:

Såga ut något hål så du får lite luftgenomströmning så lär det inte vara något problem.

Ja precis, skar ut för nätaggets in/ut och grafiikkortet får ju ut sitt via baken, så ett eller 2 hål för lite insug, hade väl planer på att ställa bordsfläkten så den blåste in luft i "chassit" då, dock ej direkt på komponenterna.

Skrivet av mrqaffe:

Det blir inte mera problem med tempen att ha det i en kartong än en plåtlåda, så het blir inte datorn att pappret antänds, då har man större problem än en ful kartong, kylningen påverkas inte heller, det är ju bara att ordna luftflödet, skär upp fläkthål bara.
Det är det mekaniska som blir värst, det blir rangligt men det lär funka så länge det inte är nån som rör nått och naturligtvis har du en bordskniv som "startknapp"

Hade faktiskt en startknapp från ett gammalt chassi, detta chassit är dock ett speciall, kontorsdator -.-, så kan bara använda knappar osv. Synd.
Men knapp och även främre ljus/usb utgågnar går att fixa

Skrivet av saturday_sun:

Köp ett chassi för 250 på komplett, finns många bättre lösningar.

Förresten - det är inte kartong, det är wellpapp.

Köpa ett chassi är out of the box, pga att jag inte vill lägga pengar på det. Dock har jag nog fått tag i ett chassi av en kompis som har ett över. Så hann aldrig bli färdig med denna idé =/ om jag inte leker lite mer imrn för skojs skull med denna ideen.
Beror på när jag kan hämta chassit.

Och ja, men om jag säger kartong så förstår alla vad jag menar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kommer fungera fint.
Jag hade en "server" med 2 ölflak som chassi, ett som botten och ett som lock, dock men hål för nätagg och fläktar.
Stog så inne i en garderob i ca 3 månader.

Permalänk
Rekordmedlem

Appropå allt å inget, se vad som fanns under skänkes http://www.sweclockers.com/annons/82460-gamla-prylar-skankes
Chassi ATX. Ett saknar ena plåten, lite buckliga. Inte hundra skick. 4st

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Appropå allt å inget, se vad som fanns under skänkes http://www.sweclockers.com/annons/82460-gamla-prylar-skankes
Chassi ATX. Ett saknar ena plåten, lite buckliga. Inte hundra skick. 4st

Tyvärr är det på Gotland =/ Lite långt att åka = inte värt det.
Men självklart håller man utkick efter sånt oxå

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Klick_Swe:

Hahaha! Snälla, kan du fixa en bild!? Detta måste jag få se!

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

(en massa bilder)

Gud, det var något av det roligaste jag har sett på hela året

Visa signatur

<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem

Körde min dator(den i sig) på moderkortslådan i en månad före jag köpte ett chassi, gick bra

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem

Episk påsdator!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Den datorn medför en helt ny medning till "working out of the box"

Visa signatur

<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem

hehehe Jag har hellre delarna i en plåtlåda Är inget kul om man råkar stöta till datorn och lådan viker sig

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Nätagget har sin låda

har gjort så själv på ett par andra delar funkade fint ^^
äldre socket 478 p4 @ 2,0 ghz
random moderkort ifrån en äldre acer
512 mb ram
radeon 9700 pro 128 mb
80 gb ide disk med win xp på
modernare 400w nätagg
och en 120 mm fläkt som drar luft iväg från grafikkortet bättre (blev varmast där när man spelade lite heh)
planerar på och sätta grejerna i en skrivbordslåda eller micro atx chassie senare dock...

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Wellpapp... jag vet inte när man läste/hörde det ordet senast.

Inte ens på återvinningsstationerna här finns det. O.o

OT är det ju, men wellpapp känns igen på att det är tre lager papper, ett rakt, ett vågigt (därav ordet well) ytterligare ett rakt. Ibland kan det finnas fem lager (med två vågiga), då är det dubbelwell. Finns också miniwell, det påminner om kartong ibland. Lagren i wellpapp limmas med majsstärkelse och fiberna i pappret är återvinningsbart ungefär 8 gånger.
Min familj har i tre generationer arbetat med wellpapp på olika sätt. Emballage som görs i wellpapp kallas "lådor", inte "kartonger".
Det går väldigt bra för wellpappbranchen, så det är inget som är på väg ut eller så. Well är slitstarkt och det skyddar varor bra, det mesta som transporteras förpackas i wellpapp.

Frågan är om wellpapp eller kartong är lämpligt för bygge av dator - men wellpappföretaget där jag jobbade hade som slogan "Allt du vill i well"...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av saturday_sun:

OT är det ju, men wellpapp känns igen på att det är tre lager papper, ett rakt, ett vågigt (därav ordet well) ytterligare ett rakt. Ibland kan det finnas fem lager (med två vågiga), då är det dubbelwell. Finns också miniwell, det påminner om kartong ibland. Lagren i wellpapp limmas med majsstärkelse och fiberna i pappret är återvinningsbart ungefär 8 gånger.
Min familj har i tre generationer arbetat med wellpapp på olika sätt. Emballage som görs i wellpapp kallas "lådor", inte "kartonger".
Det går väldigt bra för wellpappbranchen, så det är inget som är på väg ut eller så. Well är slitstarkt och det skyddar varor bra, det mesta som transporteras förpackas i wellpapp.

Frågan är om wellpapp eller kartong är lämpligt för bygge av dator - men wellpappföretaget där jag jobbade hade som slogan "Allt du vill i well"...

Wellpapp är en av världens stora uppfinningar (möjligen i det fördolda för de som inte begriper bättre ). Dess betydelse kan inte inte överskattas. Någon nedgång i efterfrågan har jag också svårt att se, snarare tvärtom.

Kanske inte en "flashig" produkt, men utan well står världen stilla, eller iaf med väldigt mycket trasiga leveranser. Dessutom betydligt mer miljövänligt än alla olika plaster som tyvärr används istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Hm... man säger ju alltid banankartonger, trots att dessa är gjorda av wellpapp?

Kartong är ju ett kraftigt pappersmaterial så visst är det väl lite fel egentligen att kalla wellpapp-förpackningar för kartong istället för låda.

Bananlådor!!

Alltså, jag är ingen språkpolis, men i branschen säger man alltid lådor.

På den tiden det stod yrke i Televerkets telefonkatalog stod det "Kartongarbetare" under min pappas namn. Jag tror aldrig han har kommit över den skymfen...

Visa signatur