Permalänk
Medlem

Datorn startat om sig vid uppstart

Tja som tråden lyder så startar den om sig vid uppstart först så kommer post screen eller vad det heter och sedan kommer windows loggan och då startar den om sig. Vi bytte moderkort för några dagar för den andra så gick säkringarna sen och sen dess har jag tittat och försökt att hitta nåt fel. Och jag har upptäck att om vi kopplar in usb sladden som leder till frontpanelen så får vi blåskärm med stop koden 0x0000007b och vad jag har läst fram till att det är hårddisk relaterat fel. Och om jag kopplar bort den så startar den om sig bara utan blåskärm.

Det som är konstigt är att om jag kopplar hårddisken i min dator så funkar den, Men om jag kopplar min hårddisk till min brors dator som det är fel på så funkar det inte. Så då är det inte windows som det är fel på och jag vet inte vad felet kan vara då jag har gjort chkdsk och inga fel hittades.

*Chkdsk har jag gjort inga fel
* Gjort en startup repair då säger den att a patch is preventing system to start
*Gjort en system restore till ett annat datum
* Safe mode så är det samma sak den startar om sig bara
* Ändrat så att hårddisken är första boot valet
*Tagit ut ett ram minne och testat samma fel
* Håller på med memtest

Har säkert glömt massa saker jag gjort och här kommer speccs också:
Cpu: Amd phenom 2 x6 1055t 2,8 Ghz
Moderkort: Asus m5a97 r 2.0
Gpu: Xfx 6870 1gb refernskylare
Psu: Corsair vx 550w
Os: Windows 7
Hdd: Samsung SpinPoint F3 HD502HJ 500GB

Med vänliga hälsningar PangarN

Permalänk
Medlem
Skrivet av PangarN:

Tja som tråden lyder så startar den om sig vid uppstart först så kommer post screen eller vad det heter och sedan kommer windows loggan och då startar den om sig. Vi bytte moderkort för några dagar för den andra så gick säkringarna sen och sen dess har jag tittat och försökt att hitta nåt fel. Och jag har upptäck att om vi kopplar in usb sladden som leder till frontpanelen så får vi blåskärm med stop koden 0x0000007b och vad jag har läst fram till att det är hårddisk relaterat fel. Och om jag kopplar bort den så startar den om sig bara utan blåskärm.

Det som är konstigt är att om jag kopplar hårddisken i min dator så funkar den, Men om jag kopplar min hårddisk till min brors dator som det är fel på så funkar det inte. Så då är det inte windows som det är fel på och jag vet inte vad felet kan vara då jag har gjort chkdsk och inga fel hittades.

*Chkdsk har jag gjort inga fel
* Gjort en startup repair då säger den att a patch is preventing system to start
*Gjort en system restore till ett annat datum
* Safe mode så är det samma sak den startar om sig bara
* Ändrat så att hårddisken är första boot valet
*Tagit ut ett ram minne och testat samma fel
* Håller på med memtest

Har säkert glömt massa saker jag gjort och här kommer speccs också:
Cpu: Amd phenom 2 x6 1055t 2,8 Ghz
Moderkort: Asus m5a97 r 2.0
Gpu: Xfx 6870 1gb refernskylare
Psu: Corsair vx 550w
Os: Windows 7
Hdd: Samsung SpinPoint F3 HD502HJ 500GB

Med vänliga hälsningar PangarN

Väldigt säker på att moderkortet är boven i dramat. Om det åskade så kan moderkortet fått en liten stöt som stökat till de tlite

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mack3h:

Väldigt säker på att moderkortet är boven i dramat. Om det åskade så kan moderkortet fått en liten stöt som stökat till de tlite

Nja bytte moderkort för 2 dagar sedan och sen dess har jag hållit på med den i mitt rum och sedan har jag använt min dator sent på kvällarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av PangarN:

Nja bytte moderkort för 2 dagar sedan och sen dess har jag hållit på med den i mitt rum och sedan har jag använt min dator sent på kvällarna

Om jag förstod det hela rätt så har du bytt moderkort i datorn för att säkringen gick med det gamla kortet inkopplat?

Permalänk
Avstängd

Är det ett likadant moderkort som du hade sen tidigare? Hade du och din bror tidigare samma komponenter i datorn..
Har du ett nytt moderkort så kan det mycket väl vara drivrutinerna som spökar. Har du försökt starta datorn i felsäkert läge?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Har ni alls likadana komponenter i era datorer? Annars är det ju en ominstallation av Windows som gäller.
Om ni nu har det, och datorn startar om vid uppstart av windows så kan det ju vara så att den ena datorn har AHCI aktiverat och den andra inte?

Permalänk
Medlem

Ny hårdvara --> ominstallation av windows.

Om du har en annan hårddisk liggande så ta den så kan du sedan enkelt kopiera filer från gamla disken.

Permalänk
Medlem

"om vi kopplar in usb sladden som leder till frontpanelen så får vi blåskärm"

Låter som kortslutning i Front-USB-kablaget.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisse:

Om jag förstod det hela rätt så har du bytt moderkort i datorn för att säkringen gick med det gamla kortet inkopplat?

Ja du har förstått rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Är det ett likadant moderkort som du hade sen tidigare? Hade du och din bror tidigare samma komponenter i datorn..
Har du ett nytt moderkort så kan det mycket väl vara drivrutinerna som spökar. Har du försökt starta datorn i felsäkert läge?

Han hade gigabyte ga-870- ud3 innan. Jag har amd phenom 2 955, xfx 6870 crossfire, corsair tx650w, gigabyte 990xa- ud3. Och jag har testat att starta i felsäkert läge den startar om efter när alla drivrutinerhar laddats in

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Har ni alls likadana komponenter i era datorer? Annars är det ju en ominstallation av Windows som gäller.
Om ni nu har det, och datorn startar om vid uppstart av windows så kan det ju vara så att den ena datorn har AHCI aktiverat och den andra inte?

Kan kolla det där med ahci, min brors dator hade ahci på tror jag fast kan dubbel kolla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

"om vi kopplar in usb sladden som leder till frontpanelen så får vi blåskärm"

Låter som kortslutning i Front-USB-kablaget.

Fo3

Japp du har rätt tror det var därför säkringen gick på det förra

Skickades från m.sweclockers.com