Permalänk
Medlem

Router i kallvind - Isolerad låda?

Jag skulle vilja placera min router i kallvinden där det kan bli så mycket som -20 på vintern. Jag vet att kondensen som kan skapas är ett problem. Kan man bygga någon slags låda att placera routern i tror ni? En låda med frigolitväggar kanske?

Permalänk

-20? Bygg en låda med 90 isolering i alla väggar och ett tätt och tjusigt lock

Permalänk
Medlem

Om routern är igång, så kommer den avgivna värmen att motverka kondens.
Något som skyddar mot ev. dropp uppifrån kan vara bra.

Finns det risk för överhettning på sommaren? (Sol mot tak)
Undvik även tät låda pga överhettningsrisk.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Kondens bildas när varmt möter kallt, då fukten i luften kylks ner och blir till vatten.
Detta betyder att så länge din router är varmare än omgivningen kommer inget kondens att bildas på den.

Men för att vara på den säkra sidan är det nog ingen dålig ide att följa Brannigans förslag och bygga in den i en isolerad låda.
Lådan skyddar den även mot möss och annat otyg.

Se bara till att täta igen alla öppningar, annars finns det risk att alla skogens frusna insekter flyttar in i lådan när det blir kallt....

Permalänk

En låda med stora hål för typ fläktfilter, så kmr det skapas naturligt luftdrag igenom lådan om det är varmt i lådan och utanpå?

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5