Lista över TV-apparater för HC-gamern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofotsjanne:

Ok, förstår. Verkar som att jag får betala med lite bildkvallitet om jag tar Sony KDL558/905 över Samsung UE55F7/8005. Frågan är vilket som ger mig mest glädje för pengarna. Känner att ps4 är snäppet viktigare än film men man vill ju ändå ha riktigt bra bil till båda när man lägger en stor summa på tv. Jag ser mig själv mest spela rpg/äventyr/strategi på ps4 i framtiden.

Tycker du Sonys är ett självklart val? Har du sett din Sony brevid en Samsung led?

För mig är Sony ett självklart val med tanke på ren spelglädje. W905 ger dig definitivt samma bildkvalite mot F8005, men för mig alldeles för dyr. Min egen W807 ger en väldigt bra bild när jag sitter framför den, men i sidovinklar blir svärtan sämre, något jag aldrig upplever då jag inte sitter snett mot TVn. Det är svårt att jämföra den övre klassen mot varandra av vad jag sett om man nu som jag sitter framför TVn i nästintill mörklagt rum. Den enda stora (synbara) skillnad jag sett är om jag gör en likvärdig jämförelse mot mörklagt rum mot en plasma från Panasonic.

Jag kan inte välja åt dig, men om jag vore casual gamer som hellre ser film så skulle jag skaffat mig en prisvärd 55tums ST60 från Panasonic

Vill jag ha det bästa från båda sidor och har pengarna så skulle jag tagit Sony W905 eller Panasonic VT60 (båda i 55tum).

Permalänk
Skrivet av koreinu:

För mig är Sony ett självklart val med tanke på ren spelglädje. W905 ger dig definitivt samma bildkvalite mot F8005, men för mig alldeles för dyr. Min egen W807 ger en väldigt bra bild när jag sitter framför den, men i sidovinklar blir svärtan sämre, något jag aldrig upplever då jag inte sitter snett mot TVn. Det är svårt att jämföra den övre klassen mot varandra av vad jag sett om man nu som jag sitter framför TVn i nästintill mörklagt rum. Den enda stora (synbara) skillnad jag sett är om jag gör en likvärdig jämförelse mot mörklagt rum mot en plasma från Panasonic.

Jag kan inte välja åt dig, men om jag vore casual gamer som hellre ser film så skulle jag skaffat mig en prisvärd 55tums ST60 från Panasonic

Vill jag ha det bästa från båda sidor och har pengarna så skulle jag tagit Sony W905 eller Panasonic VT60 (båda i 55tum).

W905 är helt klart intressant, dock lite dyr som du säger. Kanske blir 805. Ska gå till ett par butiker imorgon och kolla hur dom skiljer sig, se vad olika säljare har för åsikter.

Ang. input lag. Det är alltså bara fördröjningen för att visa bilden, har inget med ghosting och eftersläpningar att göra? Mao så kommer en TV med 500ms visa exakt samma bildkvallite som en med 5ms?

Visa signatur

- bequiet! Dark Power 901 - bequiet! Dark Power 13 1000w - MSI MPG Z790 Edge TI Max - Intel 14700K+Liquid freezer III 360 - Corsair Vengeance DDR5 96GB - MSI RTX 4080 Super -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofotsjanne:

W905 är helt klart intressant, dock lite dyr som du säger. Kanske blir 805. Ska gå till ett par butiker imorgon och kolla hur dom skiljer sig, se vad olika säljare har för åsikter.

Ang. input lag. Det är alltså bara fördröjningen för att visa bilden, har inget med ghosting och eftersläpningar att göra? Mao så kommer en TV med 500ms visa exakt samma bildkvallite som en med 5ms?

Säljarna har oftast ingen aning om vilka extrema dyrgripar de har för riktiga spel-entuiaster, men givetvis kan du prova och höra med dem, men jag skulle tro att du inte får någon hjälp om du säger att du är ute efter en TV med väldigt låg input lag i klass med Sony´n (Då de själva inte har den informationen), men de kan nog visa dig en del apparater med bra bildkvalite för samma pris klass+/-.

Input lag är den svarstid det tar för signalen att gå från handkontrollen/musen till att visas på TV-skärmen. Man vill att det skall vara så låg input lag som möjligt. En CRT skärm från stenåldern har till exempelvis 0ms i input lag. Dagens datorskärmar har en högre input lag på några ms mot en CRT, TV-apparater har en mycket, mycket högre input lag än vad en datorskärm har (förutom Sony´s snabbare TV-apparater). Vanligtvist beror det på att alla TV-apparater har olika bildförbättringsfunktioner för att ge en sådan bra bild som möjligt då man ser på film eller sport. Bild-interpolering (som är en vanlig och populär funktion i dagens apparater) ökar TV´ns riktiga hz med en massa extra ritade bilder som ger en enorm input lag.

Exempel

Dold text

De flesta nyare TV-apparater har ett "spel" läge eller PC-läge som stänger av all bildförbättring för att få en lägre input lag, men där skiljer sig det väldigt mycket mellan märken och apparater vad de får för input lag. "Det är också så de TV´s som är med i min lista är uppmätade (i game-mode/pc-mode).

Edit

Citat:

Det stämmer som du säger, men du får bäst bildkvalite i spel-läget på Sony's TV-apparater/kontra input lag.

Permalänk

Tack koreinu! Vet hur begränsad kunskap försäljare kan ha, kommer mest låta dom berätta hur dom tycker bildkvalliteten skiljer sig och förhoppningsvis få en titt på Sonys televisioner som jag inte lagt fokus på tidigare. åter igen, tack!

Visa signatur

- bequiet! Dark Power 901 - bequiet! Dark Power 13 1000w - MSI MPG Z790 Edge TI Max - Intel 14700K+Liquid freezer III 360 - Corsair Vengeance DDR5 96GB - MSI RTX 4080 Super -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofotsjanne:

Tack koreinu! Vet hur begränsad kunskap försäljare kan ha, kommer mest låta dom berätta hur dom tycker bildkvalliteten skiljer sig och förhoppningsvis få en titt på Sonys televisioner som jag inte lagt fokus på tidigare. åter igen, tack!

Välj efter personligt tycke

Varsågod och lycka till.

Permalänk

koreinu Är det någon som helst skillnad i input lagg om man jämför. Sony 47tum W805 / 807 As? Eller är det bara Silver ramen som skiljer dem åt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spoderman:

koreinu Är det någon som helst skillnad i input lagg om man jämför. Sony 47tum W805 / 807 As? Eller är det bara Silver ramen som skiljer dem åt?

Det är samma input lag på 805/807.

Citat:

Input lag (high-speed camera) 6ms compared to lag-free CRT
Leo Bodnar input lag tester 17ms

I Usa heter den W802. Alla tester runt om i världen har visat samma input lag på w800 serien. Skillnaden har varit minimal, ex 16.7ms LBT (som det sig bör, då det består av flera tester med ett avrundat tal).

Edit - Ja skillnaden sitter i ramen för vi gamers som vill få våran estetiska touch hehe, själv har jag 807, men valet bestod helt av priset (visst skulle det sett lite bättre ut med en svart TV nu i efterhand, men det löste jag med silver högtalare från Sharp).

Permalänk

Har varit på hifiklubben, elgiganten och media markt idag och förhört säljare om allt jag kan komma på. W9 från Sony har ju sjuuuk bild, spöar lätt samsung i färger och även svärta. Trodde den skulle ha sämre bild när den är så vass på input lag, men icke. Sjukt sugen på den nu men den kostar ju skjortan och kalsongerna!! Får ta en diskussion med regeringen helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofotsjanne:

Har varit på hifiklubben, elgiganten och media markt idag och förhört säljare om allt jag kan komma på. W9 från Sony har ju sjuuuk bild, spöar lätt samsung i färger och även svärta. Trodde den skulle ha sämre bild när den är så vass på input lag, men icke. Sjukt sugen på den nu men den kostar ju skjortan och kalsongerna!! Får ta en diskussion med regeringen helt enkelt.

Känner igen mig. Slutade med W807 för mig då det helt enkelt inte gick att få ihop slanten till W905 som är som du säger, helt grym!

Fördelen jag har är att min "Regering" vill ha Japanskt före Koreanskt så det fick bli W807 även om Samsungs F8005 har en bättre 3D (som jag inte bryr mig ett skvatt om) ;p

Tanken var helt och hållet mitt spelrum, storleken var en överenskommelse som kom under tankegångarna om att jag börjar i Vardags-rummet fram tills jag sätter in en Panasonics Plasma för enbart filmglädje, men men. Nu sitter vi båda och ser film, spelar och använder TV´n som skärm och jag är nästan rädd att jag inte får in den i spel-rummet om jag inte drar in en massa cash för en ny TV.

Permalänk
Skrivet av koreinu:

Känner igen mig. Slutade med W807 för mig då det helt enkelt inte gick att få ihop slanten till W905 som är som du säger, helt grym!

Fördelen jag har är att min "Regering" vill ha Japanskt före Koreanskt så det fick bli W807 även om Samsungs F8005 har en bättre 3D (som jag inte bryr mig ett skvatt om) ;p

Tanken var helt och hållet mitt spelrum, storleken var en överenskommelse som kom under tankegångarna om att jag börjar i Vardags-rummet fram tills jag sätter in en Panasonics Plasma för enbart filmglädje, men men. Nu sitter vi båda och ser film, spelar och använder TV´n som skärm och jag är nästan rädd att jag inte får in den i spel-rummet om jag inte drar in en massa cash för en ny TV.

Ja, 3D och smarta funktioner är ganska ointressant för mig, det är där samsung är starka.

Har du sett 800 och 900 bredvid varandra? Skiljer ju 6000kr mellan dom så jag vet inte om det är värt det. 800 känns redan som att den har slagit i taket för vad jag vill spendera på en tv,

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofotsjanne:

Ja, 3D och smarta funktioner är ganska ointressant för mig, det är där samsung är starka.

Har du sett 800 och 900 bredvid varandra? Skiljer ju 6000kr mellan dom så jag vet inte om det är värt det. 800 känns redan som att den har slagit i taket för vad jag vill spendera på en tv,

När du mörklägger ser du en rätt så stor skillnad mellan dem. En bekant har den i mindre modell och den är väldigt fin bara att jämföra från erfarenhet. Pallar man skavankerna som följer med en kantbelyst IPS så klarar man sig fint med W807/805, blir dock lite mobbad både från den och min polare som sitter på en plasma.

Permalänk

Vill bara ge min åsikt om Sonys KDL42W653A, har haft den en månads tid nu. Inputlagen är fenomenalt låg. Snygg bild, men jag tycker redan den är liten trots ett uppköp från en 32-tum. Är man känslig för LED-apparater som jag verkar vara så måste man mixtra med inställningarna. Jag fick ögontrötthet och på gränsen till illamående i början. Löste det med att skruva upp bakgrundsbelysningen till Max och stänga av den automatiska kontrastförbättringen. Riktigt bra spel-tv, men som sagt, den kunde varit större

Nämnde PS60F5000 från Samsung nyligen här, om jag tolkat det rätt är det samma som PN60F5300. Blir nog inget köp där, den nämns ha en inputlag på mellan 70-100ms. Och för er som ska köpa TV så kan jag bara tipsa om hur viktigt det är att försöka kolla upp inputlagen innan köpet. Bytte in en LG42LA667 eller något i den stilen efter att ha försökt stå ut med den en veckas tid, men till slut kändes BF3 tråkigt att lira, dog konstant.

Permalänk
Medlem

Tack för input @Krissmeister, gillar när man kommer tillbaka med ett omdöme då det hjälper många andra

Sony´s KDL42W653A är alltså den just nu snabbaste TV´n för gamern som vill ha det bästa för spel-konsol/dator och vill komma i högre storlek än vad dagens datorskärmar kör på. Näst intill för ännu större storlekar får man Sony´s nästan lika snabba skärmar upp till 55 tum med W805/807 och W905.

Det trillar in nya tester hela tiden och jag försöker frekvent hålla tråden uppdaterad när det kommer tester som ligger under *29ms.

Lägger inte in Sony´s 65 tums bjässar i 1080p(ej 4k) som kostar som en bil även om de uppmätt näst intil lika lågt som Sony´s snabba apparater ~18ms LBT.

2013 65" Sony KDL-65W850A 1080p 120hz 3D LED HDTV AVG 18ms

2013 65" Sony KDL-65S990A 1080p 120hz 3D LED HDTV AVG 18ms

De som har cash kan vara intresserade dock

Permalänk
Medlem

Sony Bravia KDL-46W905 kostar just nu 8979kr på Elgiganten samt 8990kr på Media Markt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freds:

Sony Bravia KDL-46W905 kostar just nu 8979kr på Elgiganten samt 8990kr på Media Markt.

Ruggigt bra pris!

Tips till alla som vill ha den absolut lägsta input lag till absolut bästa bild i kombination. Sony W905 har alltid varit för dyr, nästintill en lyxvara för den som har pengarna.

Stort tack för infon Freds

Permalänk

Vad låg den på innan? Känns sjukt att betala 11000 för 9 tum! Hoppas dom sänker 55an också!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofotsjanne:

Vad låg den på innan? Känns sjukt att betala 11000 för 9 tum! Hoppas dom sänker 55an också!

När jag gjorde listan låg den som billigast på 16 980kr med frakt. Detta är alltså TVn för alla inbitna gamers dröm i uppfyllelse, PC/Konsol 24/7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Stort tack för infon Freds

Tack själv för en fantastisk tråd!

Permalänk

Kan inte vara gladare idag!
För er som är inne på att köpa en sony 805 gå till mediamarkt nu denna helg. 905 46tum säljs för endast 8900!!!!! orginalpris 14900.

Kan inte vara mer nöjd med denna tv. Hel grymm!!
Nu inväntar man bara PS4 så man kan testa den på detta monstret!
Tack åter igen för en underbar Tråd!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är verkligen glad att det uppskattas och att informationen går fram till alla gamers därute som är sugen att lira på en TV. Till alla lyckliga handlare, Grattis , lycka till och för all del kom tillbaka med eran spelupplevelse när ni fått testat en del under några intensiva spelkvällar/helger.

Permalänk
Skrivet av koreinu:

Jag är verkligen glad att det uppskattas och att informationen går fram till alla gamers därute som är sugen att lira på en TV. Till alla lyckliga handlare, Grattis , lycka till och för all del kom tillbaka med eran spelupplevelse när ni fått testat en del under några intensiva spelkvällar/helger.

Absolut, kommer lämna lite info om min spelupplevelse så fort jag får min PS4, dock tror jag att jag får vänta ytterligare 2 veckor....

Permalänk

Koreinu. Vet su om det går att fixa viaplay som en app till sin sony bravia w905??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spoderman:

Koreinu. Vet su om det går att fixa viaplay som en app till sin sony bravia w905??

Jag tror inte viaplay finns, jag har Netflix på min TV men använder AppleTV och dator då jag hellre undviker smartfunktioner

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips orkade inte vänta ut rea på Panasonic.

beställde en sony 46 w905 på för 8990 nu på mediamarkt, ville ha större med tycker priset är kanon. Missade precis en Panasonic VT55 för ca 14000 på elgigangen som jag kanske ville ha helst men orkade inte vänta. Något nytt måste man ju ha till jul....

Permalänk
Medlem

Hur står sig samsungs 7-serie (LCD) mot W905?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Hur står sig samsungs 7-serie (LCD) mot W905?

Samsungs 7-serie passar casual spelaren som vill lira solo offline och helst ser på film oftare än spelkonsol/dator körs. Mot W905 får du tänka att Sony'n är en överdimensionerad 1080p datorskärm för den petige spelfantasten som ligger på hög nivå som också arbetar med bildbehandling/färgkorrektur samt kvällsjobbar som filmkritiker. Tidigare, bara för den med fetare plånbok.

Permalänk
Medlem

Ey Koreinu jag har en TV med 7 sekunder input lag.
Du kan få köpa den för 15000:- och du får endast köra BF4 online, vad sägs?
Föressten jag hette jordenxxx förut men bytte namn.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Samsungs 7-serie passar casual spelaren som vill lira solo offline och helst ser på film oftare än spelkonsol/dator körs. Mot W905 får du tänka att Sony'n är en överdimensionerad 1080p datorskärm för den petige spelfantasten som ligger på hög nivå som också arbetar med bildbehandling/färgkorrektur samt kvällsjobbar som filmkritiker. Tidigare, bara för den med fetare plånbok.

Hm, ok. Så W905 är r_i_k_t_i_g_t bra alltså, vad gäller färgåtergivning, kontrast och hela faderullan? Man kan alltså på allvar börja fundera på att lira vissa PC-spel på tv:n? Tänker på t.ex bilspel m.m

Nån recension har klankat ner på betraktningsvinklarna. Kan nån säga något om dessa? Har ju planer på att väggmontera

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ey Koreinu jag har en TV med 7 sekunder input lag.
Du kan få köpa den för 15000:- och du får endast köra BF4 online, vad sägs?
Föressten jag hette jordenxxx förut men bytte namn.

Jasså där är du

Tar den på posten ;p

Du ska skaffa VT60 innan du kommer med review

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Hm, ok. Så W905 är r_i_k_t_i_g_t bra alltså, vad gäller färgåtergivning, kontrast och hela faderullan? Man kan alltså på allvar börja fundera på att lira vissa PC-spel på tv:n? Tänker på t.ex bilspel m.m

Nån recension har klankat ner på betraktningsvinklarna. Kan nån säga något om dessa? Har ju planer på att väggmontera

W905 passar alla spel då den är så pass snabb att du toppar pc listan i Cod exempelvis. Alla icke Plasmor har lite sämre betraktningsvinkel, men som sagt om du tänkt se på TV i extrem betraktningsvinkel så ser bilden dålig ut även på plasman då man bara ser ett litet sträck, som på lcd är lite ljussvagare "sträck" "ler"

Edit ursäkta stavningen, kändes sötare så