Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Förstår ärligt talat inte varför man eftersträvar glas på en mobiltelefon?
Om svaret är en exklusiv känsla så har jag en fråga till, använder du din telefon till att ringa med eller glänsa med?

För mig är en mobil ett verktyg som jag ringer, surfar mm med och då vill jag att den skall vara så tålig som möjligt och hur man än vrider och vänder på det så är plast tåligare än glas.

Men visst om man vill ha sin mobil för att glänsa så kanske...men då tror jag inte man inser hur löjligt det låter.

Hade ju varit roligt om någon kan komma med en enda praktisk fördel för glas, jag kanske har missat något.

Glänsa?
Jag personligen skiter fullständigt i vad andra tycker.

Jag gillar det för känslan när den ligger i handen, det gör att den är betydligt goare att använda.

Så som Nexus 4 och HTC one är mina 2 favoriter.
Medans jag håller i en värdelös samsung S4 där känslan är skräp.

Sen varför skulle det låta löjligt, knappast någon nyhet att folk gillar "premium" känsla/look.

Ska det vara fördel inom hållbarhetens skull så kan man ju göra alla mobiler i Ericsson hajfena modell, då är det ju hållbart.

Sen finns det något som heter personlig åsikt, tror nog många tycker du är lika konstig som du tycker andra är för dom inte håller med dig om X.
Inte direkt något konstigt och kommer alltid vara så på denna planeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Glänsa?
Jag personligen skiter fullständigt i vad andra tycker.

Jag gillar det för känslan när den ligger i handen, det gör att den är betydligt goare att använda.

Så som Nexus 4 och HTC one är mina 2 favoriter.
Medans jag håller i en värdelös samsung S4 där känslan är skräp.

Sen varför skulle det låta löjligt, knappast någon nyhet att folk gillar "premium" känsla/look.

Ska det vara fördel inom hållbarhetens skull så kan man ju göra alla mobiler i Ericsson hajfena modell, då är det ju hållbart.

Sen finns det något som heter personlig åsikt, tror nog många tycker du är lika konstig som du tycker andra är för dom inte håller med dig om X.
Inte direkt något konstigt och kommer alltid vara så på denna planeten.

Nu är det valet av material jag var ute efter och inget annat.
Jag är fullt medveten om att vissa telefoner i plast känns riktigt dåliga, men det beror mer på dålig byggkvalitet än materialet.

Jag kanske även kan köpa att någon tycker det är skönare att hålla i en glasbaksida även om jag anser att valet av material är sämre för en mobil och personligen föredrar jag själv att hålla i en gummibehandlad plastbaksida.

Att jag sen använde ordet "glänsa" är för att många anger just att det ser bättre ut och då kan man ju fråga sig om dom ständigt visar upp sin telefon eller mest tittar på den själv.

Då har jag en fråga till, det finns dag plast som både ser ut och känns som glas, hur ställer man sig till det?

Permalänk
Medlem

Enda gången jag har "problem" med past i en telefon om det är tunn plast så det känns som en pastpåse man håller i som Samsung Galaxy S serien.

Ska vara fastskruvat och rubust, ska kännas som telefonen skulle kunna användas till att döda en oxe utan att gå sönder, varenda telefon som jag använt som är mestadels plast börjar knaka och gnissla med tiden, ren skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Enda gången jag har "problem" med past i en telefon om det är tunn plast så det känns som en pastpåse man håller i som Samsung Galaxy S serien.

Ska vara fastskruvat och rubust, ska kännas som telefonen skulle kunna användas till att döda en oxe utan att gå sönder, varenda telefon som jag använt som är mestadels plast börjar knaka och gnissla med tiden, ren skit.

Du skulle nästa ha haft min fars första mobil, en Motorola fastskruvad ovanpå ett mindre bilbatteri, den bara inte kändes som man kunde döda en oxe med man verkligen kunde det

Skämt o sido, jag kan hålla med om att många tillverkare är för snåla med kvaliteten på den plast dom använder, men återigen är det mer än fråga om dålig byggkvalitet än om dåligt val av material.

Permalänk
Medlem

Nexus 5 har dykt upp igen.
I Google's Play Store. Källa

Priset är 349 dollar. Det blir ungefär 2250 svenska kronor. Men sen har Sverige en moms på 25%, vi har "copyswede", och importtullar med mera.
Räkna med ungefär 10x, alltså 3400-3500 kronor, förhoppningsvis något mindre eftersom många lär köpa luren.

Permalänk
Medlem

En sak till:

Som vi förväntade oss så kommer luren att komma med Android 4.4 KitKat, om man tittar på bilderna så ser man väldigt starka likheter med de bilder som läckt från Android 4.4.

Så, när kan vi förvänta oss att se Nexus 5 i Sverige?
Om vi tittar på Nexus 4-launchen så utannonserades den ut den 28:e Oktober förra året.
Den dök upp i Prisjakt's register första veckan av november.

Med lite tur så kommer vi se samma sak, alltså bör man kunna få tag på en lur inom några veckor om allt går väl.
Dock så skulle jag iaf gissa att efterfrågan på en Nexus 5 idag är större än den var för Nexus 4, och jag har svårt att tro att de har ökat produktionen av luren så enormt. Förhoppningsvis så räcker det till alla, annars får det bli import via Bazula.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att Google och LG har lärt sig läxan med N4, för alla mins väl lanseringen och efterfrågan på N4. Jag hoppas bara att N5 går att köpa i playstore här i Svedala men det är lite långsökt tyvärr.

Skrivet av Umbrellas:

En sak till:

Som vi förväntade oss så kommer luren att komma med Android 4.4 KitKat, om man tittar på bilderna så ser man väldigt starka likheter med de bilder som läckt från Android 4.4.

Så, när kan vi förvänta oss att se Nexus 5 i Sverige?
Om vi tittar på Nexus 4-launchen så utannonserades den ut den 28:e Oktober förra året.
Den dök upp i Prisjakt's register första veckan av november.

Med lite tur så kommer vi se samma sak, alltså bör man kunna få tag på en lur inom några veckor om allt går väl.
Dock så skulle jag iaf gissa att efterfrågan på en Nexus 5 idag är större än den var för Nexus 4, och jag har svårt att tro att de har ökat produktionen av luren så enormt. Förhoppningsvis så räcker det till alla, annars får det bli import via Bazula.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Man kunde inte köpa Nexus 4 via abonnemang hos Halebop

Det var precis vad jag gjorde. Leveransen till Sverige blev försenad av någon anledning men jag kom med i första batchen. Tror den blev utlevererad från mitten av december fram till jul. Jag fick min den 21:a.

Man kan ju hoppas att LG är snabbare/bättre nu eller att de släpper Play Devices här. Det har ju varit rykten om Norge och Finland så varför inte Sverige? Borde vara lätt att importera från våra grannländer oavsett.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk

Den här ser jag fram emot!

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Haha. Google kan verkligen inte hålla saker hemliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Haha. Google kan verkligen inte hålla saker hemliga.

Kan eller vill, det är frågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Det var precis vad jag gjorde. Leveransen till Sverige blev försenad av någon anledning men jag kom med i första batchen. Tror den blev utlevererad från mitten av december fram till jul. Jag fick min den 21:a.

Man kan ju hoppas att LG är snabbare/bättre nu eller att de släpper Play Devices här. Det har ju varit rykten om Norge och Finland så varför inte Sverige? Borde vara lätt att importera från våra grannländer oavsett.

Intressant! För just nu kan man inte köpa en från Halebop, och jag kollade även under sommaren på Nexus 4 då den ännu tillverkades och då gick det inte heller.
Undrar hur länge deras erbjudande räckte.

Finns det någon annan som köpte en N4:a via ett abonnemang hos de andra, tele2, telenor, 3 etc? Om ni gjorde det nära launchen, när fick ni luren?

Mitten av december/slutet av december lät dock ganska sent =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Kan eller vill, det är frågan

Nexus 5 är kanske den mest läckta luren i historien, eller så framstår det som så för mig eftersom jag har följt den så nära. Men jag vill minnas att Moto X också läcktes som tusan och Z1 likaså. Men frågan är inte intensiteten utan hur pass länge det höll på. Vi talar ändå om en lur som har läckt varje vecka, ibland varje dag på rad, i över 2 månader nu.

Man undrar hur det blir med Nexus 6. Börjar de läcka den från februari?

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Nexus 5 är kanske den mest läckta luren i historien, eller så framstår det som så för mig eftersom jag har följt den så nära. Men jag vill minnas att Moto X också läcktes som tusan och Z1 likaså. Men frågan är inte intensiteten utan hur pass länge det höll på. Vi talar ändå om en lur som har läckt varje vecka, ibland varje dag på rad, i över 2 månader nu.

Man undrar hur det blir med Nexus 6. Börjar de läcka den från februari?

Dold text

Läckor är i de allra flesta fall medvetna för att skapa en hype och intresse kring produkten.

Jämför det med namnbytet från Key Lime Pie till KitKat för android 4.4, dom ville inte ha ut detta och där var inga "läckor" heller utan det kom som en stor överraskning för alla vid presentationen.

Permalänk
Medlem

Som på beställning så fortsätter läckorna. Som jag sa, är detta kanske den mest läckta luren någonsin?

Denna gång så handlar läckorna mindre om något nytt än bekräftningar. Det har varit spekulationer om att 32 gigabyte versionen skulle ha ett något större batteri, men detta verkar nu inte vara fallet.

Därutöver så lär vi inte heller få se något SD-kort, något som många av oss väntade oss ändå, men ändå trist att se att vi inte får något.
Jag tror att vi på sikt helt kommer se SD-korts möjlighet att dö ut. Alla vill hänga på Apple-modellen där de kan ta ut 500 kr eller mer för 16 gigabyte mer minne, vilket är ett rån för vanliga konsumenter, vilket de vet, men som ger ett jävla klirr i kassan för megaföretag som Google och LG.

(Personligen använder jag inte mer än 4-5 gigabyte i minne, så jag är ganska opåverkad. Men får räkna med ungefär 10-12 gigabyte minne som man kan använda för en 16 gigabyte's modell. Men jag känner folk som verkligen behöver det där extra minnet för musik, eböcker, filmklipp, foton osv och som inte har råd att betala för dropbox och liknande över en period på flera år).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Intressant! För just nu kan man inte köpa en från Halebop, och jag kollade även under sommaren på Nexus 4 då den ännu tillverkades och då gick det inte heller.
Undrar hur länge deras erbjudande räckte.

Finns det någon annan som köpte en N4:a via ett abonnemang hos de andra, tele2, telenor, 3 etc? Om ni gjorde det nära launchen, när fick ni luren?

Mitten av december/slutet av december lät dock ganska sent =/

Problemet var att LGs leverans till Sverige blev försenad, varför vet jag inte. Att halebop slutat vet jag, men inte varför.

Var aktiv i tråden på SweDroid där alla meddelande (de flesta klagade att de inte fått än) när de fick sina lurar, de som fick först var ca en vecka innan jag fick min.

Skrivet av Umbrellas:

Som på beställning så fortsätter läckorna. Som jag sa, är detta kanske den mest läckta luren någonsin?

Denna gång så handlar läckorna mindre om något nytt än bekräftningar. Det har varit spekulationer om att 32 gigabyte versionen skulle ha ett något större batteri, men detta verkar nu inte vara fallet.

Därutöver så lär vi inte heller få se något SD-kort, något som många av oss väntade oss ändå, men ändå trist att se att vi inte får något.
Jag tror att vi på sikt helt kommer se SD-korts möjlighet att dö ut. Alla vill hänga på Apple-modellen där de kan ta ut 500 kr eller mer för 16 gigabyte mer minne, vilket är ett rån för vanliga konsumenter, vilket de vet, men som ger ett jävla klirr i kassan för megaföretag som Google och LG.

(Personligen använder jag inte mer än 4-5 gigabyte i minne, så jag är ganska opåverkad. Men får räkna med ungefär 10-12 gigabyte minne som man kan använda för en 16 gigabyte's modell. Men jag känner folk som verkligen behöver det där extra minnet för musik, eböcker, filmklipp, foton osv och som inte har råd att betala för dropbox och liknande över en period på flera år).

Anledningen att de inte har SD-kort är att Google anser att det är förvirrande (Var är min musik lagrad? Mina appar? Apparnas data?), dessutom är det långsammare än inbyggt.

För att förtydliga för alla, Google kommer aldrig ha plats för SD-kort i sina Nexus-enheter.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Som på beställning så fortsätter läckorna. Som jag sa, är detta kanske den mest läckta luren någonsin?

Denna gång så handlar läckorna mindre om något nytt än bekräftningar. Det har varit spekulationer om att 32 gigabyte versionen skulle ha ett något större batteri, men detta verkar nu inte vara fallet.

Man får ju skilja på "Läckor" och "Rykten".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Nexus 5 är kanske den mest läckta luren i historien, eller så framstår det som så för mig eftersom jag har följt den så nära. Men jag vill minnas att Moto X också läcktes som tusan och Z1 likaså. Men frågan är inte intensiteten utan hur pass länge det höll på. Vi talar ändå om en lur som har läckt varje vecka, ibland varje dag på rad, i över 2 månader nu.

Man undrar hur det blir med Nexus 6. Börjar de läcka den från februari?

Dold text

HTC Max måste nog vara den mest läckta. Fanns det något som inte var känt långt innan den presenterades, utom priset?

Permalänk
Medlem

"läckor" rent marknadsförings trick, inget annat.
Mer och mer standard att det går till såhär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Problemet var att LGs leverans till Sverige blev försenad, varför vet jag inte. Att halebop slutat vet jag, men inte varför.

Var aktiv i tråden på SweDroid där alla meddelande (de flesta klagade att de inte fått än) när de fick sina lurar, de som fick först var ca en vecka innan jag fick min.

Anledningen att de inte har SD-kort är att Google anser att det är förvirrande (Var är min musik lagrad? Mina appar? Apparnas data?), dessutom är det långsammare än inbyggt.

För att förtydliga för alla, Google kommer aldrig ha plats för SD-kort i sina Nexus-enheter.

Nexus är inte "komplett" utan nergraderas lite lätt från G2 för att det är mening att den inte ska ha alla funktioner som övriga high-end mobiler men till ett lägre pris, det skulle gör obalans i konkurrensen inom Androidmarknaden.

Nexus är inte ens tillför att vara den kompletta värsting telefonen, den är till för bra balans mellan pris och funktioner delvis inriktad på "väldigt prisvärd".

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Nexus är inte "komplett" utan nergraderas lite lätt från G2 för att det är mening att den inte ska ha alla funktioner som övriga high-end mobiler men till ett lägre pris, det skulle gör obalans i konkurrensen inom Androidmarknaden.

Nexus är inte ens tillför att vara den kompletta värsting telefonen, den är till för bra balans mellan pris och funktioner delvis inriktad på "väldigt prisvärd".

Jag tycker den är komplett. Då priset spelar en stor roll så blir den det. Lite sämre kamera kan jag leva med, klenare batteri är inget att hurra över men bättre än N4ans.

Nexus 7 är tillsammans med G Pad och Kindle HDX de tre bästa 7-8" plattorna. Bäst betyder inte att det behöver kosta.

Mjukvaran är enligt mig överlägsen alla tillverkares egna skins vilket gör Nexus 5 bäst enligt mig.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjajjull:

Mjukvaran är enligt mig överlägsen alla tillverkares egna skins vilket gör Nexus 5 bäst enligt mig.

Den enda anledningen till att jag nu för tiden köper Nexus telefoner. Orkar fan mig inte med andra skins och extra bloatware osv. Android Vanilla är det bästa som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Jag tycker den är komplett. Då priset spelar en stor roll så blir den det. Lite sämre kamera kan jag leva med, klenare batteri är inget att hurra över men bättre än N4ans.

Nexus 7 är tillsammans med G Pad och Kindle HDX de tre bästa 7-8" plattorna. Bäst betyder inte att det behöver kosta.

Mjukvaran är enligt mig överlägsen alla tillverkares egna skins vilket gör Nexus 5 bäst enligt mig.

Ur hårdvarusynpunkt är den mindre komplett än flaggskeppen från tillverkarna, det är mer eller mindre en nerbantad G2, samma sak för Nexus 4.
Allt detta för att inte konkurrera direkt mot tillverkarnas toppmodeller. De som vill ha det allra värsta med med stort batteri och riktigt bra kamera eller kanske mer minne köper inte en Nexus.

Sen vad man personligen är ute efter är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Jag tycker den är komplett. Då priset spelar en stor roll så blir den det. Lite sämre kamera kan jag leva med, klenare batteri är inget att hurra över men bättre än N4ans.

Det spekuleras om det tydligen.
http://www.gsmarena.com/nexus_5_memory_options_and_battery_info_leaks-news-7009.php

Permalänk
Medlem

Jag hoppas dom klämmer in en ordentlig kamera i denna luren, N4 och Galaxy Nexus var ju inte direkt vassa på de området. Jag tror många köpare tittar just på hur bra kameran är i en telefon när dom ska köpa nytt. Utbytbart batteri och SD-kort spelar mindre roll för mig, men det får gärna finnas från 16Gb till 64gb att välja på.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Problemet var att LGs leverans till Sverige blev försenad, varför vet jag inte. Att halebop slutat vet jag, men inte varför.

Var aktiv i tråden på SweDroid där alla meddelande (de flesta klagade att de inte fått än) när de fick sina lurar, de som fick först var ca en vecka innan jag fick min.

Anledningen att de inte har SD-kort är att Google anser att det är förvirrande (Var är min musik lagrad? Mina appar? Apparnas data?), dessutom är det långsammare än inbyggt.

För att förtydliga för alla, Google kommer aldrig ha plats för SD-kort i sina Nexus-enheter.

Nexus One hade plats för SD-kort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Nexus One hade plats för SD-kort...

"kommer"

Permalänk
Medlem

Någon vågar gissa på ett pris här i svedala? 349$ för 16 gb låter lockande men jag antar att vårt pris blir väl ~4 lax?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Jag hoppas dom klämmer in en ordentlig kamera i denna luren, N4 och Galaxy Nexus var ju inte direkt vassa på de området. Jag tror många köpare tittar just på hur bra kameran är i en telefon när dom ska köpa nytt. Utbytbart batteri och SD-kort spelar mindre roll för mig, men det får gärna finnas från 16Gb till 64gb att välja på.

Jag tycker inte att N4 kamera är dålig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Läser du noga står det faktiskt att om 3000 mAh batteriet i 32gb var orgrundat, skulle även vara första gången dom i så fall släpper olika hw beroende på minnesstorleken.