Häva köp av installerad mjukvara - har jag någon rättighet?

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2002

Häva köp av installerad mjukvara - har jag någon rättighet?

Hej!

Vad har vi som konsumenter för rättigheter när det gäller defekt mjukvara?

Vi kan ta exemplet med nya Total War: Rome 2. Ytterligare ett ofärdigt och buggigt spel. Man ber oss kunder att behålla mjukvaran, medans utvecklarna får mer tid på sig för att fixa problemen som fanns där från början. Problemet är att jag då har betalat för en produkt som inte fungerar, och hade hellre köpt något annat.

Här upplever jag att jag har blivit lurad då produkten inte stämmer överens med något som utlovas, men givetvis också det faktum att produkten är defekt.

Vi har även problemet med de utlovade patchningen, hur lång tid tar det innan spelet kan anses vara komplett? Ett halvår är väl inte helt oväntat ändå? Under denna tid är spelet ospelbart, och värdet på spelet sjunker. Hade jag istället väntat i sex månader hade jag kunnat köpa spelet för 100SEK istället för 300SEK. Notera att summan i sig är ointressant, men det faktum att jag får betala mer för mindre känns väldigt märklig.

Vilka är mina rättigheter för att lämna tillbaks defekt mjukvara? I mina ögon är detta bedrägeri när man säljer en ofärdig produkt och därefter vägrar att ta ansvar för den. Här borde jag ha samma rättigheter som för trasig hårdvara.

För egen del har jag kontaktat tillverkaren (Creative Assembly) samt Greenmangaming, men har än så länge inte fått någon hjälp. Har även mailat den svenska distributören, inte för att jag tror att dom kan ge mig någon ersättning, men för hjälp om var jag kan vända mig.

Dessutom, om jag har förstått saken rätt, så kan Valve ta bort licensen från mitt Steamkonto? Hade jag nu stulit spelet, eller handlat med stulet kreditkort så kan min licens bli borttagen från mitt steamkonto. Till och med EA erbjuder möjligheten för "digitala återköp" i sin egna onlinebutik (för sina egna titlar).

Önskar att för diskussionen skull vi håller oss till en enkel regel:
Mjukvaran/spelet är defekt, min dators konfiguration är inte problemet. Inte heller hårdvarutillverkarnas drivrutiner etc etc.

Vad tror ni, har jag någon chans? Finns det några lagar eller bestämmelser som jag kan hänvisa till? Har personligen tröttnat på dessa affärsmetoder, jag förstår att en mjukvara kan ha sina brister, och det är naturligt med patchar. Men det finns en gräns och den har CA passerat för längesedan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Jag skulle definitivt hävda att spelet inte håller vad reklamen lovat och att du har rätt till ersättning eller hävt köp då detta är möjligt.

http://www.konsumentverket.se/global/konsumentverket.se/best%...

http://www.konsumentverket.se/Anmalan/

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Den_Samme:

Jag skulle definitivt hävda att spelet inte håller vad reklamen lovat och att du har rätt till ersättning eller hävt köp då detta är möjligt.

http://www.konsumentverket.se/global/konsumentverket.se/best%...

http://www.konsumentverket.se/Anmalan/

Ja man har rätt att häva men då har säljaren rätt att försöka åtgärda felet på egen bekostnad. Säljaren har tre försök på sig och varje försök kan ta upp till två veckor så rent tekniskt kan säljaren ta in skivan, sitta på den i två veckor och sedan skicka tillbaks den och sedan upprepa det ett par gånger och hoppas att det har blivit patchat tills dess. Först efter det blir det svårt att neka en hävning.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009

Tror det är svårt, som vanligt godkänner du väl ett användaravtal innan du installerar?
Där är det mesta sådant friskrivet.
Hur menar du att det inte motsvarar reklamen?
Varför köpte du det direkt när du har möjligheten att invänta recensioner och andras åsikter?
Här har du tyvärr gjort ett eget val och det kommer nog tillverkaren hålla rätt hårt på.

Att du kan köpa ett Patchat spel billigare månader efter release är väl inget nytt eller unikt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av NordhNet:

Tror det är svårt, som vanligt godkänner du väl ett användaravtal innan du installerar?
Där är det mesta sådant friskrivet.
Hur menar du att det inte motsvarar reklamen?
Varför köpte du det direkt när du har möjligheten att invänta recensioner och andras åsikter?
Här har du tyvärr gjort ett eget val och det kommer nog tillverkaren hålla rätt hårt på.

Att du kan köpa ett Patchat spel billigare månader efter release är väl inget nytt eller unikt?

Tvingande lag (så som KKL) går alltid före avtal. Men en friskrivning kan fortfarande göra att toleranses för det som friskrivs blir högre. Friskrivs det från buggar måste man anta att köparen också förutsätter att spelet innehåller sådana buggar, vilket inverkar på vad som verkligen är ett fel, se nedan.

För det första måste det vara ett fel på spelet i lagens mening. Mindre buggar av olika typ är normala i dataspel och något man kan förutsätta finns. Dessa kan så inte räknas som fel så länge tillverkaren inte uttryckligen garanterat deras frånvaro. Dessutom beror många buggar på din hårdvara vilket gör att det hela hamnar i en väldigt svårt diskussion huruvida det då är fel på mjukvaran eller hårdvaran. Mjukvaran kan förutsättas fungera till de flesta system, men inte alla.

För hävning av köp måste felet vara väsentligt för dig som köpare, vilket betyder att de måste ospelbart eller näst intil ospelbart. Att det har småbuggar eller bara hänger sig ibland är knappast väsentligt för varan som helhet. Om det däremot inte funkar alls finns det anledning att godta en hävning efter att säljaren fått en viss tid på sig att fixa felet. Tiden är vad som inte är en "väsentligt olägenhet". För ett rent nöjesspel som du faktiskt inte måste spela är nog tolleransen för lång tid hög.

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning.

Sitter just nu med en snoröverklockad i5 och ett nytt 1080.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av Aresz:

Önskar att för diskussionen skull vi håller oss till en enkel regel:
Mjukvaran/spelet är defekt, min dators konfiguration är inte problemet. Inte heller hårdvarutillverkarnas drivrutiner etc etc.

Det var ett ganska saftigt antagande... Som självklart är till din fördel.

Hur tänkte du bevisa det, vad är det som inte funkar och hur bryter det mot de löften du fått etc? Hur fick du dessa löften, är mjukvaran oanvändbar på de system som den lovats till? När du har solida och väl understödda svar på de frågorna har du ett fall att gå vidare med och därifrån är det nog inte så svårt. Problemet blir som sagt att bevisa att varan i fråga de facto är defekt, något du vill kringå genom att bara säga att det är så utan att presentera någon form av dokumenterad bevisning.

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Om man köper ifrån ett land utanför sverige gäller väll inte dom vanliga reglerna, det hade ju varit rätt absurt

Han köpte det ifrån GMG.
Hur ska våra lager hjälpa mot det? GMG kan göra precis vad dom vill, och antagligen ger dom inte tillbaka redan köpt mjukvara.

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Galactica
Registrerad
Feb 2005

Mjukvaran är inte defekt. Mjukvaran är ny och kommer att patchas. Försöker du häva köpet kommer ditt Steamkonto stängas av eftersom de har den rättigheten.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av JimmieSan:

Om man köper ifrån ett land utanför sverige gäller väll inte dom vanliga reglerna, det hade ju varit rätt absurt

Han köpte det ifrån GMG.
Hur ska våra lager hjälpa mot det? GMG kan göra precis vad dom vill, och antagligen ger dom inte tillbaka redan köpt mjukvara.

GMG ligger väl i England? Isf. har man 2 års reklamationsrätt. Hur som helst är det inte lätt när det gäller mjukvara :/

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av JimmieSan:

Om man köper ifrån ett land utanför sverige gäller väll inte dom vanliga reglerna, det hade ju varit rätt absurt

Han köpte det ifrån GMG.
Hur ska våra lager hjälpa mot det? GMG kan göra precis vad dom vill, och antagligen ger dom inte tillbaka redan köpt mjukvara.

Sant, och då det är en steamkod från ett annat land kickar även steams användaravtal in.
Jag skulle vilja säga (för att förenkla det enormt mycket) att spelet gör det den utlovar. Hade du fått ett spel som hade varit ett fps i rymden när man utlovat ett rts hade saken varit annorlunda

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2009

Jag tycker att det är helt rätt att ställa rimliga krav på ett spel!

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av kobb3:

Jag tycker att det är helt rätt att ställa rimliga krav på ett spel!

Absolut, men med det kommer problemet: hur man definierar "rimliga krav" rent juridiskt?

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Den_Samme:

Jag skulle definitivt hävda att spelet inte håller vad reklamen lovat och att du har rätt till ersättning eller hävt köp då detta är möjligt.

http://www.konsumentverket.se/global/konsumentverket.se/best%...

http://www.konsumentverket.se/Anmalan/

Tack, precis vad jag har hävdat. Finns liknande exempel från den brittiska konsumentköpslagen. Ska bli kul att se vad svaret från dom blir.

Skrivet av Zotamedu:

Ja man har rätt att häva men då har säljaren rätt att försöka åtgärda felet på egen bekostnad. Säljaren har tre försök på sig och varje försök kan ta upp till två veckor så rent tekniskt kan säljaren ta in skivan, sitta på den i två veckor och sedan skicka tillbaks den och sedan upprepa det ett par gånger och hoppas att det har blivit patchat tills dess. Först efter det blir det svårt att neka en hävning.

Sant, en viss tid måste väl gå för att dom ska försöka reparera sina misstag. I just CAs fall verkar det dock vara på rutin att släppa ett halvfärdigt spel, ta betalt för det och sen låta sina betalande kunder vara betatestare. Istället skulle dom släppt det på Steam som early access.

Skrivet av NordhNet:

Tror det är svårt, som vanligt godkänner du väl ett användaravtal innan du installerar?
Där är det mesta sådant friskrivet.
Hur menar du att det inte motsvarar reklamen?
Varför köpte du det direkt när du har möjligheten att invänta recensioner och andras åsikter?
Här har du tyvärr gjort ett eget val och det kommer nog tillverkaren hålla rätt hårt på.

Att du kan köpa ett Patchat spel billigare månader efter release är väl inget nytt eller unikt?

Lag går över användarvavtal, så vad har jag för rättigheter?

Jag menar bland annat att de klipp som CA själva har lagt upp på youtube inte alls motsvarar hur spelet ser ut eller uppför sig i verkligheten.
Det liknar mer hur Ubisoft visade en build för Far Cry 3, och därefter släppte en annan.

Jag inväntade recensioner, och det hyllades av de flesta stora sidorna. Givetvis borde jag väntat längre, men ville köra coop på releasedagen. Trodde faktiskt att dom hade lärt sig att göra ett någorlunda färdigt spel, men jag hade fel. Jag litade på att dom skulle släppa en färdig produkt, låter ganska knäppt eller hur?

Nej varken inget nytt eller unikt, bara tråkigt att det inte är klart från början, och att jag får betala för ingenting.

Skrivet av thomas_skane:

Tvingande lag (så som KKL) går alltid före avtal. Men en friskrivning kan fortfarande göra att toleranses för det som friskrivs blir högre. Friskrivs det från buggar måste man anta att köparen också förutsätter att spelet innehåller sådana buggar, vilket inverkar på vad som verkligen är ett fel, se nedan.

För det första måste det vara ett fel på spelet i lagens mening. Mindre buggar av olika typ är normala i dataspel och något man kan förutsätta finns. Dessa kan så inte räknas som fel så länge tillverkaren inte uttryckligen garanterat deras frånvaro. Dessutom beror många buggar på din hårdvara vilket gör att det hela hamnar i en väldigt svårt diskussion huruvida det då är fel på mjukvaran eller hårdvaran. Mjukvaran kan förutsättas fungera till de flesta system, men inte alla.

För hävning av köp måste felet vara väsentligt för dig som köpare, vilket betyder att de måste ospelbart eller näst intil ospelbart. Att det har småbuggar eller bara hänger sig ibland är knappast väsentligt för varan som helhet. Om det däremot inte funkar alls finns det anledning att godta en hävning efter att säljaren fått en viss tid på sig att fixa felet. Tiden är vad som inte är en "väsentligt olägenhet". För ett rent nöjesspel som du faktiskt inte måste spela är nog tolleransen för lång tid hög.

Det visste jag inte.
Däremot hävdar jag att buggarna inte beror på min hårdvara (därav min disclaimer, för diskussionens skull) utan på att CA inte har testat spelet tillräckligt. Spelet är ospelbart för ett stort antal användare, och det är en stor skillnad på denna release och låt oss säga releasen av Starcraft 2, lite buggar kan jag räkna med, men inte att spelet inte fungerar.
Men är det som du säger, att toleransen är hög, då har jag inga rättigheter alls, utan det går att sälja mjukvara och därefter mer eller mindre strunta i att åtgärda några problem överhuvudtaget.

Tack för ditt utförliga svar.

Skrivet av Willhelm:

Det var ett ganska saftigt antagande... Som självklart är till din fördel.

Hur tänkte du bevisa det, vad är det som inte funkar och hur bryter det mot de löften du fått etc? Hur fick du dessa löften, är mjukvaran oanvändbar på de system som den lovats till? När du har solida och väl understödda svar på de frågorna har du ett fall att gå vidare med och därifrån är det nog inte så svårt. Problemet blir som sagt att bevisa att varan i fråga de facto är defekt, något du vill kringå genom att bara säga att det är så utan att presentera någon form av dokumenterad bevisning.

Antagandet gjordes för att jag ville att diskussionen skulle handla om defekt mjukvara och inget annat. Det är alltid enkelt att hänvisa till dåliga drivrutiner (Nvidia självar hävdar att så inte är fallet), och sen på ett magiskt sätt så blir spelet bättre och bättre efter varje patch. Då har det inte med mina drivrutiner att göra. Därtill så fungera allt annat perfekt, förutom en enda mjukvara. Vi kan ju inte sticka under stolen med att många företag släpper mjukvara utan riktiga tester, just för att vi inte kan få pengarna tillbaks, eller hur? Läs gärna lite själv på CAs officiella forum så får du kanske en annan bild av hur mjukvaran har släppts, det är något annat än ett par buggar. Hursomhelst, diskussionen skulle handla om att man medvetet släpper en defekt mjukvara som inte testats tillräckligt, och låter kunderna stå för testandet. Det finns trots allt andra företag som faktiskt testar korrekt innan och undviker en katastrofal lansering.

Skrivet av JimmieSan:

Om man köper ifrån ett land utanför sverige gäller väll inte dom vanliga reglerna, det hade ju varit rätt absurt

Han köpte det ifrån GMG.
Hur ska våra lager hjälpa mot det? GMG kan göra precis vad dom vill, och antagligen ger dom inte tillbaka redan köpt mjukvara.

Vad är det som gäller? Lagen i EU, sverige eller england?

Skrivet av FribBe:

Mjukvaran är inte defekt. Mjukvaran är ny och kommer att patchas. Försöker du häva köpet kommer ditt Steamkonto stängas av eftersom de har den rättigheten.

Mjukvaran är defekt, min reklamation gäller mot GMG/CA/Sega, inte Valve. GMG har ingen möjlighet att stänga av mitt steamkonto.
Ja, mjukvaran kommer att patchas. Dom har nästan omedelbart efter lansering lovat att komma med nya patches varje vecka, låter som att dom är smärtsamt medvetna om det skick dom lanserat sin produkt i. Några ytterligare månader i testbänken hade varit mer rimligt.

Skrivet av Laaxxeen:

Uhm grabbar detta är nog en troll, lixom 300 kr måste vara en troll..

suck..läs mitt första inlägg igen.

Skrivet av NordhNet:

Absolut, men med det kommer problemet: hur man definierar "rimliga krav" rent juridiskt?

Precis det som jag vill veta. Varför litar inte företagen på sina produkter? En bra deal för oss kunder hade ju varit att om vi inte är nöjda, ja då får vi lämna tillbaks produkten, istället nekas vi och får förlita oss på deras godwill.

För någon månad sedan gick EA ut med sitt refundåtagande, dvs köper jag en av deras egna titlar via Origin, så kan jag få pengarna tillbaks om jag inte är nöjd. Det här är suveränt, och är något som alla andra utgivare borde ta efter. Först då kan vi ju lita på att våra pengar inte blir stulna.

Vi har ju sett det förut, Diablo 3, Sim City, Total War: Empire, Alien: Colonial Marines..listan kan göras längre för spel där många ville ha sina pengar tillbaks. Våra chanser att få pengarna tillbaks? Mer eller mindre noll. Maxis och EA hade dock någon form av refund samt kompensation för Sim City, men det krävdes lång tid av förnedring och korkade uttalande innan någon vaknade.

Önskar själv ett starkare konsumentskydd för digitala köp framöver.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av NordhNet:

Tror det är svårt, som vanligt godkänner du väl ett användaravtal innan du installerar?
Där är det mesta sådant friskrivet.
Hur menar du att det inte motsvarar reklamen?
Varför köpte du det direkt när du har möjligheten att invänta recensioner och andras åsikter?
Här har du tyvärr gjort ett eget val och det kommer nog tillverkaren hålla rätt hårt på.

Att du kan köpa ett Patchat spel billigare månader efter release är väl inget nytt eller unikt?

Sen så är spelet knappast ospelbart. Det argumentet kommer aldrig att hålla. Eller ts har ju inte ens skrivit vad han har för problem så det är ju svårt att säga.

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Aresz:

Precis det som jag vill veta. Varför litar inte företagen på sina produkter? En bra deal för oss kunder hade ju varit att om vi inte är nöjda, ja då får vi lämna tillbaks produkten, istället nekas vi och får förlita oss på deras godwill.

För någon månad sedan gick EA ut med sitt refundåtagande, dvs köper jag en av deras egna titlar via Origin, så kan jag få pengarna tillbaks om jag inte är nöjd. Det här är suveränt, och är något som alla andra utgivare borde ta efter. Först då kan vi ju lita på att våra pengar inte blir stulna.

Vi har ju sett det förut, Diablo 3, Sim City, Total War: Empire, Alien: Colonial Marines..listan kan göras längre för spel där många ville ha sina pengar tillbaks. Våra chanser att få pengarna tillbaks? Mer eller mindre noll. Maxis och EA hade dock någon form av refund samt kompensation för Sim City, men det krävdes lång tid av förnedring och korkade uttalande innan någon vaknade.

Önskar själv ett starkare konsumentskydd för digitala köp framöver.

Origins initiativ är riktigt trevligt och ska hyllas, inget snack om saken

När det gäller att sätta press på utvecklarna att släppa mer slipade produkter så hade det såklart varit trevligt, men jag tror där är en drös med faktorer som spelar in (bortser från TS exempel). Utgivare har deadlines som måste mötas, betatester där folk bara vill spela och skiter att rapportera buggar osv.
Det absolut största problemet (som vanligt) är de miljontals olika konfigurationer som spelet ska köras på.
Hade man introducerat ett högre konsumentskydd hade priserna nog gått upp rejält, detta pga utvecklarna hade fått lägga ner mer tid och pengar på att testa fler konfigurationer, längre alfa/beta tester för att förhindra reklamationer (som även dessa kostar att hantera).
Ett sådant skydd hade dock varit enklare att implementera på konsollsidan.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av deadich:

Sen så är spelet knappast ospelbart. Det argumentet kommer aldrig att hålla. Eller ts har ju inte ens skrivit vad han har för problem så det är ju svårt att säga.

Tror diskussionen till stor del är teoretisk och att TS tar ett exempel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungälv
Registrerad
Nov 2007

Allt beror ju på hur stora problem det är med spelet. Om det är HELT ospelbart (inte går att starta/kraschar direkt etc (så länge det inte beror på din dator utan är samma för alla)) så borde du helt klart ha rätt att reklamera det och få pengarna tillbaka, oavsett om du har köpt fysisk eller digital kopia av spelet. Samma sak om spelet inte stämmer med beskrivningen eller reklamen för spelet, tex att funktioner saknas.

Vissa buggar får man dock räkna med, speciellt med ett nysläppt spel. Men om det finns stora buggar som påverkar spelupplevelsen väldigt mycket som inte blir fixade inom rimlig tid borde man ha rätt att reklamera även för det.

Vore bra om ts kunde beskriva vilka problem spelet faktiskt har så man kan bedöma själv.

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av NordhNet:

Tror diskussionen till stor del är teoretisk och att TS tar ett exempel

Japp

Skrivet av deadich:

Sen så är spelet knappast ospelbart. Det argumentet kommer aldrig att hålla. Eller ts har ju inte ens skrivit vad han har för problem så det är ju svårt att säga.

Som NordhNet sa, även om jag själv har problem med just detta spel. Inser att jag för diskussionens skull borde hittat på en egen fiktiv titel.

Skrivet av NordhNet:

Origins initiativ är riktigt trevligt och ska hyllas, inget snack om saken

När det gäller att sätta press på utvecklarna att släppa mer slipade produkter så hade det såklart varit trevligt, men jag tror där är en drös med faktorer som spelar in (bortser från TS exempel). Utgivare har deadlines som måste mötas, betatester där folk bara vill spela och skiter att rapportera buggar osv.
Det absolut största problemet (som vanligt) är de miljontals olika konfigurationer som spelet ska köras på.
Hade man introducerat ett högre konsumentskydd hade priserna nog gått upp rejält, detta pga utvecklarna hade fått lägga ner mer tid och pengar på att testa fler konfigurationer, längre alfa/beta tester för att förhindra reklamationer (som även dessa kostar att hantera).
Ett sådant skydd hade dock varit enklare att implementera på konsollsidan.

Det tror jag absolut att du har rätt i. För egen del skulle jag lätt kunna betala mer för ett fungerande spel. Priserna har ju stått stilla eller gått ner ända sen jag var fjortis o pangade CS, medans utvecklingskostnaderna har skjutit i höjden (nu säljer man ju såklart mer exemplar än förr också). Istället får jag för vissa spel betala mer, och för mig som kund skapar det en stor osäkerhet. Då går jag hellre till indiemarknaden, där risken är lägre, och iaf för min del, högre utdelning.

Det leder iaf mig till slutsatsen att:

Aldrig aldrig förhandsboka spel, eller att köpa på releasedagen.
Vänta minst en vecka på användarkommentarer/betyg/foruminlägg.
Köp spelet på första rean istället.

Kommer givetvis att fortsätta att ta diskussionen med GMG för att se vad som händer, även om jag själv inte tror på något bra slut för min egna del.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av Aresz:

Antagandet gjordes för att jag ville att diskussionen skulle handla om defekt mjukvara och inget annat. Det är alltid enkelt att hänvisa till dåliga drivrutiner (Nvidia självar hävdar att så inte är fallet), och sen på ett magiskt sätt så blir spelet bättre och bättre efter varje patch. Då har det inte med mina drivrutiner att göra. Därtill så fungera allt annat perfekt, förutom en enda mjukvara. Vi kan ju inte sticka under stolen med att många företag släpper mjukvara utan riktiga tester, just för att vi inte kan få pengarna tillbaks, eller hur? Läs gärna lite själv på CAs officiella forum så får du kanske en annan bild av hur mjukvaran har släppts, det är något annat än ett par buggar. Hursomhelst, diskussionen skulle handla om att man medvetet släpper en defekt mjukvara som inte testats tillräckligt, och låter kunderna stå för testandet. Det finns trots allt andra företag som faktiskt testar korrekt innan och undviker en katastrofal lansering.

Jag trodde att frågan var den som ställdes nedan:

Skrivet av Aresz:

Vad tror ni, har jag någon chans?

Jag säger att om du har god dokumentered bevisning som inte går att ifrågasätta torde du ha en god chans. Jag tror alltså att du problematiserar fel del av din situation.

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Aresz:

Som NordhNet sa, även om jag själv har problem med just detta spel. Inser att jag för diskussionens skull borde hittat på en egen fiktiv titel.

Rent teoretiskt så kommer argumenten att spelet är ospelbart och att det inte är pga din hårdvara inte att hålla. Skulle jag tro iallafall.

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Willhelm:

Det var ett ganska saftigt antagande... Som självklart är till din fördel.

Hur tänkte du bevisa det, vad är det som inte funkar och hur bryter det mot de löften du fått etc? Hur fick du dessa löften, är mjukvaran oanvändbar på de system som den lovats till? När du har solida och väl understödda svar på de frågorna har du ett fall att gå vidare med och därifrån är det nog inte så svårt. Problemet blir som sagt att bevisa att varan i fråga de facto är defekt, något du vill kringå genom att bara säga att det är så utan att presentera någon form av dokumenterad bevisning.

Skaparna av mjukvaran sätter kraven. Om kraven är uppfyllda och utrustningen som används inte kan antas vara defekt så är antagandet att dator/drivrutiner m.m. inte är problemet väldigt rimligt. Att utrustningen som används inte är defekt kan enkelt kontrolleras genom att se om annan mjukvara av liknande art kan köras utan problem.

Med andra ord: Om andra spel med liknande systemkrav fungerar som de skall så är antagandet att dator och drivrutiner är ok rimligt.

Om sen de systemkrav som listats är felaktiga på något sätt (t.ex. om de listar amd-gpu som kompatibla men dessa sen visar sig fungera dåligt) så är det ju inte konsumentens ansvar.

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av belga:

Skaparna av mjukvaran sätter kraven. Om kraven är uppfyllda och utrustningen som används inte kan antas vara defekt så är antagandet att dator/drivrutiner m.m. inte är problemet väldigt rimligt. Att utrustningen som används inte är defekt kan enkelt kontrolleras genom att se om annan mjukvara av liknande art kan köras utan problem.

Med andra ord: Om andra spel med liknande systemkrav fungerar som de skall så är antagandet att dator och drivrutiner är ok rimligt.

Om sen de systemkrav som listats är felaktiga på något sätt (t.ex. om de listar amd-gpu som kompatibla men dessa sen visar sig fungera dåligt) så är det ju inte konsumentens ansvar.

Jag menade dock mer antagandet om att mjukvaran var defekt, vilket jag tycker framgår av den argumentation jag gör? Att bara säga att den är defekt gör ju varken från eller till, du måste bevisa det.

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Willhelm:

Jag menade dock mer antagandet om att mjukvaran var defekt, vilket jag tycker framgår av den argumentation jag gör? Att bara säga att den är defekt gör ju varken från eller till, du måste bevisa det.

Jag menade bara på att det inte behöver vara något "saftigt antagande" även fast det är till sin egen fördel då det via uteslutning är relativt enkelt att ha en rimlig grund för antagandet. Och kan man vara rimligt säker på att hårdavaran är ok och drivrutinerna till hårdvaran är ok, ja då är det bara mjukvaran kvar.

Sen kanske man inte kan bevisa exakt vad som är fel då det kräver att man är insatt i mjukvaran vilket är kunskap reserverad för utvecklarna, men att påvisa problem går utmärkt då symptomen kan påtalas även om orsaken är okänd.

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av belga:

Jag menade bara på att det inte behöver vara något "saftigt antagande" även fast det är till sin egen fördel då det via uteslutning är relativt enkelt att ha en rimlig grund för antagandet. Och kan man vara rimligt säker på att hårdavaran är ok och drivrutinerna till hårdvaran är ok, ja då är det bara mjukvaran kvar.

Sen kanske man inte kan bevisa exakt vad som är fel då det kräver att man är insatt i mjukvaran vilket är kunskap reserverad för utvecklarna, men att påvisa problem går utmärkt då symptomen kan påtalas även om orsaken är okänd.

Jag tror att vi missförstår varandra återigen. Jag är hundra procent ointresserad av hårdvaran och huruvida denna kan ge upphov till konstiga problem eller ej. Det är själva antagandet att mjukvaran de facto är defekt i sig själv jag hänvisar till som ganska saftigt. Står det någonstans i reklamen för mjukvaran att den aldrig kommer krascha? Vilka saker är det som utlovats och inte levererats? Dvs vari ligger själva defekten i mjukvaran, vad är det som inte fungerar som utlovat och utgör detta grund för att kalla mjukvaran defekt.

Jag argumenterar, som jag tidigare nämnt, för att problematiseringen i denna tråd har lagts på fel ställe. Om vi förutsätter att mjukvaran rullar på "Guds dator", med vilket avses en oändligt kompatibel dator med ofelbar hårdvara och ofelbara drivrutiner, vad är det då i programmet som är defekt? När defekten klargjorts, nedtecknats och bevisats torde det vara en smal sak attbegära återköp enligt svensk lag. Problemet torde ligga i att de facto bevisa defektheten och då speciellt dess beskaffenhet och inte i att jiddra runt i lagrum och söka misstolka saker till sin fördel.

Notera gärna att jag inte säger att det inte är fel på mjukvaran jag säger bara att det måste bevisas och att det är där det primära problemet bör ligga. Om nu TS har oemotsägliga bevis på mjukvarans defekthet och inte får göra ett återköp är det intressant att diskutera runt. Att diskutera runt möjligheten till återköp baserat på en känsla eller ett antagande av att mjukvaran är defekt känns dock ganska dött då det genast blir bias åt alla möjliga håll. Det är därför och av ingen annan anledning som jag anser att antagandet är något i hästväg.

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

Nu brukar ju iofs bevisbördan ligga hos säljaren den första tiden. För att kunna neka reklamationen så är det då de som måste visa att det sannolikt är kunden / kundens dator som är problemet.

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Willhelm:

Jag tror att vi missförstår varandra återigen. Jag är hundra procent ointresserad av hårdvaran och huruvida denna kan ge upphov till konstiga problem eller ej. Det är själva antagandet att mjukvaran de facto är defekt i sig själv jag hänvisar till som ganska saftigt. Står det någonstans i reklamen för mjukvaran att den aldrig kommer krascha? Vilka saker är det som utlovats och inte levererats? Dvs vari ligger själva defekten i mjukvaran, vad är det som inte fungerar som utlovat och utgör detta grund för att kalla mjukvaran defekt.

Jag argumenterar, som jag tidigare nämnt, för att problematiseringen i denna tråd har lagts på fel ställe. Om vi förutsätter att mjukvaran rullar på "Guds dator", med vilket avses en oändligt kompatibel dator med ofelbar hårdvara och ofelbara drivrutiner, vad är det då i programmet som är defekt? När defekten klargjorts, nedtecknats och bevisats torde det vara en smal sak attbegära återköp enligt svensk lag. Problemet torde ligga i att de facto bevisa defektheten och då speciellt dess beskaffenhet och inte i att jiddra runt i lagrum och söka misstolka saker till sin fördel.

Notera gärna att jag inte säger att det inte är fel på mjukvaran jag säger bara att det måste bevisas och att det är där det primära problemet bör ligga. Om nu TS har oemotsägliga bevis på mjukvarans defekthet och inte får göra ett återköp är det intressant att diskutera runt. Att diskutera runt möjligheten till återköp baserat på en känsla eller ett antagande av att mjukvaran är defekt känns dock ganska dött då det genast blir bias åt alla möjliga håll. Det är därför och av ingen annan anledning som jag anser att antagandet är något i hästväg.

Du missförstår verkligen trådens syfte helt och hållet, teoretiskt är det bevisat att mjukvaran är defekt, hänger du med nu? Hela diskussionen hänger på att det är konstaterat att mjukvaran är sönder, trasig, inte testad tillräckligt väl, medveten släppt som defekt av tillverkaren. Förstår du syftet? Givetvis kommer du med värdefulla åsikter, och det är bra. Men frågan är fortfarande, vad jag har för rättigheter om jag har köpt defekt mjukvara? Att defekt mjukvara släpps vet vi ju alla om, vad har vi som konsumenter för rättigheter då? Din diskussion om huruvida en mjukvara kan bedömas defekt osv, får du gärna skapa en egen tråd om, det du gör nu är att förstöra tråden genom att gå off topic.

Vill du diskutera huruvida det är Total War 2 som är defekt, eller om det beror på användarnas hårdvara, finns det ett forum för det:
http://forums.totalwar.com/forumdisplay.php/134-Total-War-ROM...

Vi pratar om konsumenträtt i denna del, så återigen, vilken rätt har jag som konsument om jag har köpt en defekt mjukvara?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Willhelm:

Jag tror att vi missförstår varandra återigen. Jag är hundra procent ointresserad av hårdvaran och huruvida denna kan ge upphov till konstiga problem eller ej. Det är själva antagandet att mjukvaran de facto är defekt i sig själv jag hänvisar till som ganska saftigt. Står det någonstans i reklamen för mjukvaran att den aldrig kommer krascha? Vilka saker är det som utlovats och inte levererats? Dvs vari ligger själva defekten i mjukvaran, vad är det som inte fungerar som utlovat och utgör detta grund för att kalla mjukvaran defekt.

Jag argumenterar, som jag tidigare nämnt, för att problematiseringen i denna tråd har lagts på fel ställe. Om vi förutsätter att mjukvaran rullar på "Guds dator", med vilket avses en oändligt kompatibel dator med ofelbar hårdvara och ofelbara drivrutiner, vad är det då i programmet som är defekt? När defekten klargjorts, nedtecknats och bevisats torde det vara en smal sak attbegära återköp enligt svensk lag. Problemet torde ligga i att de facto bevisa defektheten och då speciellt dess beskaffenhet och inte i att jiddra runt i lagrum och söka misstolka saker till sin fördel.

Notera gärna att jag inte säger att det inte är fel på mjukvaran jag säger bara att det måste bevisas och att det är där det primära problemet bör ligga. Om nu TS har oemotsägliga bevis på mjukvarans defekthet och inte får göra ett återköp är det intressant att diskutera runt. Att diskutera runt möjligheten till återköp baserat på en känsla eller ett antagande av att mjukvaran är defekt känns dock ganska dött då det genast blir bias åt alla möjliga håll. Det är därför och av ingen annan anledning som jag anser att antagandet är något i hästväg.

Fast antagandet behöver inte vara något i hästväg.
Man kan genom uteslutningsmetoden komma fram till om felet ligger i mjukvaran eller ej och det är allt som behövs. Inte till 100% då det är en praktisk omöjlighet när det gäller datorer, men man kan med rimlig säkerhet sluta sig till det.

Och kan man sluta sig till att allting utöver mjukvaran fungerar ok, jag då är det bara mjukvaran kvar som felkälla. Och där kan man konstatera att mjukvaran är defekt/ej komplett. Och då skall vår lagstifning hjälpa till.

Att exakt kunna bevisa vart felet ligger kräver djupgående kunskap i både hårdvaran och mjukvaran. Detta är någonting som inte är möjligt för en konsument utan som ligger helt i händerna på utvecklarna. Det skulle alltså vara helt befängt att kräva den nivån av bevisning från konsumenten utan det bör räcka med att påvisa att problem existerar och att problemet ligger i den produkt man köpt.

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av Aresz:

Du missförstår verkligen trådens syfte helt och hållet, teoretiskt är det bevisat att mjukvaran är defekt, hänger du med nu? Hela diskussionen hänger på att det är konstaterat att mjukvaran är sönder, trasig, inte testad tillräckligt väl, medveten släppt som defekt av tillverkaren. Förstår du syftet? Givetvis kommer du med värdefulla åsikter, och det är bra. Men frågan är fortfarande, vad jag har för rättigheter om jag har köpt defekt mjukvara? Att defekt mjukvara släpps vet vi ju alla om, vad har vi som konsumenter för rättigheter då? Din diskussion om huruvida en mjukvara kan bedömas defekt osv, får du gärna skapa en egen tråd om, det du gör nu är att förstöra tråden genom att gå off topic.

Vill du diskutera huruvida det är Total War 2 som är defekt, eller om det beror på användarnas hårdvara, finns det ett forum för det:
http://forums.totalwar.com/forumdisplay.php/134-Total-War-ROM...

Vi pratar om konsumenträtt i denna del, så återigen, vilken rätt har jag som konsument om jag har köpt en defekt mjukvara?

Jag är faktiskt helt ointresserad av att diskutera huruvida Total War 2 är defekt eller ej, jag är intresserad av vad man måste bevisa för att kunna kalla något defekt. Se nedan för mitt svar där.

Om den nu är defekt torde svensk lagstiftning fixa ärendet väldigt omgående vilket väl svarades på ganska tidigt i tråden? Det är först när vi fått mer information från de mail du sänt till återförsäljare som det blir intressant att diskutera igen. Gick du via konsumentverket?

Skrivet av belga:

Fast antagandet behöver inte vara något i hästväg.
Man kan genom uteslutningsmetoden komma fram till om felet ligger i mjukvaran eller ej och det är allt som behövs. Inte till 100% då det är en praktisk omöjlighet när det gäller datorer, men man kan med rimlig säkerhet sluta sig till det.

Och kan man sluta sig till att allting utöver mjukvaran fungerar ok, jag då är det bara mjukvaran kvar som felkälla. Och där kan man konstatera att mjukvaran är defekt/ej komplett. Och då skall vår lagstifning hjälpa till.

Att exakt kunna bevisa vart felet ligger kräver djupgående kunskap i både hårdvaran och mjukvaran. Detta är någonting som inte är möjligt för en konsument utan som ligger helt i händerna på utvecklarna. Det skulle alltså vara helt befängt att kräva den nivån av bevisning från konsumenten utan det bör räcka med att påvisa att problem existerar och att problemet ligger i den produkt man köpt.

Men jösses... kan vi vänligen släppa hårdvaragrejen? Jag förstår det som att du försöker påvisa att fel som inträffar ska vara mjukvarurelaterade eftersom hårdvaran är korrekt och därför finns det inga andra felkällor? Vilken tur för det är precis vad jag också säger men med den viktiga destinktionen att man måste förklarar vilka felen är i själva ärendet. För att simplifiera ytterligare tar jag ett exempel:

Tänk att du ska RMA'a en hårddisk för att du upplever att den inte fungerar. Självklart kan du sända in den till tillverkaren rakt av och hoppas att felet faktiskt existerar och om så inte är fallet åka på frakt/undersökningsavgifter. Eller så kan du konkret rada upp vilka fel som ett par godtyckliga HDD felsökningsprogram. Att rapportera HUR problemen artar sig och vad felsökningsprogrammen rapporterar kräver ingen som helst kunskap om VARFÖR det är så. Det krävs bara att du som kund beskriver felet och skickar med bevis för att felet du beskrivit de facto existerar. Du kan som sagt strunta i bevisen men då finns chansen att du inte får igenom ärendet lika snabbt/måste betala för en onödig felsökning.

I samma exempel med en defekt mjukvara anser jag alltså inte att man måste förstå VARFÖR, som det känns som att du försöker fortsätta säga att jag säger, något inte fungerar som det ska. Allt man behöver göra är att berätta HUR det inte fungerar som det ska och HUR den produkt man fått inte levererar det förväntade resultatet. Ett synnerligen okomplicerat exempel skulle kunna vara följande:

Jag har köpt en mjukvara som används för att beräkna pi. Jag kör detta på min ofelbara hårdvara, för att simplifiera exemplet. När beräkning är färdig spottar min dator ur sig pi = 4.4587... Här är det väldigt enkelt att säga HUR problemet artar sig men för den sakens skull har jag ingen aning om VARFÖR det är så. Vidare är det enkelt att säga att jag köpte en mjukvara specifikt avsedd för att beräkna pi och mjukvaran gör inte detta. Alltså ett solklart fall av återköp och om detta vägras -> konsumentombudsman, ARN etc

Frågan blir dock hur det blir med en mer komplex mjukvara så som ett helt spel. Vad är mjukvarans egentliga syfte och går funktionen som erhållits emot den? Jag får gå tillbaka med mitt exempel med krascher. Det förtar självklart upplevelse om ett spel kraschar var ~30 min men om det under hela tiden det inte kraschar fungerar som det ska, är det då defekt? Har jag någonsin blivit lovad att det inte ska krascha? I mitt exempel ovan var jag lovad att kunna beräkna pi och det kunde jag inte. Men ett spel, eller vilken mjukvara som helst som sporadiskt/systematiskt kraschar, går ändå att använda även om det inte på något sätt är roligt. Är det då defekt i sådan grad att det faktiskt inte uppfyller sitt syfte och kan återköpas?

Oavsett hur tråkigt det är så tror jag att det är en diskussion liknande ovanstående som kommer att föras fram av företag om en mängd spelare försöker skicka tillbaka spel/annan mjukvara och hävda dem vara defekta.

Om vi ser till konsumentköpslagen nedan

Skrivet av Konsumentköpslagen:

16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

är det väl kanske sista stycket "3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta." som skulle kunna vara relevant sådär vid första anblick.

Vidare finns ju även följande i lagen:

Skrivet av konsumentköpslagen:

19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Varan ska vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Första och andra styckena gäller inte, om säljaren visar att uppgifterna har rättats i tid på ett tydligt sätt eller att uppgifterna inte har inverkat på köpet. Andra stycket gäller inte heller, om säljaren visar att han varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna.

Varan är felaktig också om säljaren har underlåtit att efter föreläggande enligt produktsäkerhetslagen (2004:451) lämna säkerhetsinformation om varan eller underlåtit att lämna sådan information om varans egenskaper eller användning som säljaren enligt marknadsföringslagen (2008:486) har ålagts att lämna. Detsamma gäller om föreläggandet eller åläggandet har meddelats varans tillverkare eller någon annan som i tidigare säljled tagit befattning med varan och säljaren har känt till eller borde ha känt till underlåtenheten att fullgöra föreläggandet eller åläggandet. En förutsättning för att varan ska anses felaktig enligt detta stycke är dock att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet. Lag (2008:492).

Vilket ju verkar spännande i just exemplet mjukvara då det här rör sig om marknadsförda funktioner som ska matcha erhållna sådana, något som torde vara enklare att påvisa för ordentligt marknadsförd mjukvara så som t.ex. större spelreleaser. Dock finns det ju, som alltid i lagtexter, undantag men hur dessa ska tolkas finns det säkerligen många som är mer lämpade än mig att uttala sig om.

Vidare kan vi titta på vad lagen säger ska hända om nu någon av §§16-21 (de som avser fel på varan) kan anses vara i effekt.

Skrivet av konsumentköpslagen:

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162)

Skrivet av konsumentköpslagen:

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.

Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.

Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).

Baserat på lagen, så som jag som oinsatt lagläsare tolkar det, borde det inte vara ett problem med reklamation av mjukvara så länge ett fel faktiskt har konstaterats, däremot kanske tillverkarnas system inte klarar av det i vilket fall det lär bli en väldig cirkus av det hela.

Så för att runda av detta monster till en post då. Jag ser fram emot att få höra vad de olika parter som TS hört av sig till säger.

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Willhelm:

Jag är faktiskt helt ointresserad av att diskutera huruvida Total War 2 är defekt eller ej, jag är intresserad av vad man måste bevisa för att kunna kalla något defekt. Se nedan för mitt svar där.

Om den nu är defekt torde svensk lagstiftning fixa ärendet väldigt omgående vilket väl svarades på ganska tidigt i tråden? Det är först när vi fått mer information från de mail du sänt till återförsäljare som det blir intressant att diskutera igen. Gick du via konsumentverket?

Men jösses... kan vi vänligen släppa hårdvaragrejen? Jag förstår det som att du försöker påvisa att fel som inträffar ska vara mjukvarurelaterade eftersom hårdvaran är korrekt och därför finns det inga andra felkällor? Vilken tur för det är precis vad jag också säger men med den viktiga destinktionen att man måste förklarar vilka felen är i själva ärendet. För att simplifiera ytterligare tar jag ett exempel:

Tänk att du ska RMA'a en hårddisk för att du upplever att den inte fungerar. Självklart kan du sända in den till tillverkaren rakt av och hoppas att felet faktiskt existerar och om så inte är fallet åka på frakt/undersökningsavgifter. Eller så kan du konkret rada upp vilka fel som ett par godtyckliga HDD felsökningsprogram. Att rapportera HUR problemen artar sig och vad felsökningsprogrammen rapporterar kräver ingen som helst kunskap om VARFÖR det är så. Det krävs bara att du som kund beskriver felet och skickar med bevis för att felet du beskrivit de facto existerar. Du kan som sagt strunta i bevisen men då finns chansen att du inte får igenom ärendet lika snabbt/måste betala för en onödig felsökning.

I samma exempel med en defekt mjukvara anser jag alltså inte att man måste förstå VARFÖR, som det känns som att du försöker fortsätta säga att jag säger, något inte fungerar som det ska. Allt man behöver göra är att berätta HUR det inte fungerar som det ska och HUR den produkt man fått inte levererar det förväntade resultatet. Ett synnerligen okomplicerat exempel skulle kunna vara följande:

Jag har köpt en mjukvara som används för att beräkna pi. Jag kör detta på min ofelbara hårdvara, för att simplifiera exemplet. När beräkning är färdig spottar min dator ur sig pi = 4.4587... Här är det väldigt enkelt att säga HUR problemet artar sig men för den sakens skull har jag ingen aning om VARFÖR det är så. Vidare är det enkelt att säga att jag köpte en mjukvara specifikt avsedd för att beräkna pi och mjukvaran gör inte detta. Alltså ett solklart fall av återköp och om detta vägras -> konsumentombudsman, ARN etc

Frågan blir dock hur det blir med en mer komplex mjukvara så som ett helt spel. Vad är mjukvarans egentliga syfte och går funktionen som erhållits emot den? Jag får gå tillbaka med mitt exempel med krascher. Det förtar självklart upplevelse om ett spel kraschar var ~30 min men om det under hela tiden det inte kraschar fungerar som det ska, är det då defekt? Har jag någonsin blivit lovad att det inte ska krascha? I mitt exempel ovan var jag lovad att kunna beräkna pi och det kunde jag inte. Men ett spel, eller vilken mjukvara som helst som sporadiskt/systematiskt kraschar, går ändå att använda även om det inte på något sätt är roligt. Är det då defekt i sådan grad att det faktiskt inte uppfyller sitt syfte och kan återköpas?

Oavsett hur tråkigt det är så tror jag att det är en diskussion liknande ovanstående som kommer att föras fram av företag om en mängd spelare försöker skicka tillbaka spel/annan mjukvara och hävda dem vara defekta.

Om vi ser till konsumentköpslagen nedan

är det väl kanske sista stycket "3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta." som skulle kunna vara relevant sådär vid första anblick.

Vidare finns ju även följande i lagen:

Vilket ju verkar spännande i just exemplet mjukvara då det här rör sig om marknadsförda funktioner som ska matcha erhållna sådana, något som torde vara enklare att påvisa för ordentligt marknadsförd mjukvara så som t.ex. större spelreleaser. Dock finns det ju, som alltid i lagtexter, undantag men hur dessa ska tolkas finns det säkerligen många som är mer lämpade än mig att uttala sig om.

Vidare kan vi titta på vad lagen säger ska hända om nu någon av §§16-21 (de som avser fel på varan) kan anses vara i effekt.

Baserat på lagen, så som jag som oinsatt lagläsare tolkar det, borde det inte vara ett problem med reklamation av mjukvara så länge ett fel faktiskt har konstaterats, däremot kanske tillverkarnas system inte klarar av det i vilket fall det lär bli en väldig cirkus av det hela.

Så för att runda av detta monster till en post då. Jag ser fram emot att få höra vad de olika parter som TS hört av sig till säger.

Dold text

Det som jag intresserar mig av är: 16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.

Man nämner "avtalet". Kan EULAN/motsvarande räknas som just avtalet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av NordhNet:
Dold text

Det som jag intresserar mig av är: 16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.

Man nämner "avtalet". Kan EULAN/motsvarande räknas som just avtalet?

Nu är jag långt ifrån en rättsvetare men det tycks mig logiskt att så ska vara fallet. Du accepterar det ju för att få använda varan. En relevant fråga i sammanhanget vore kanske huruvida du kan läsa avtalet innan köp och om så inte är fallet, kan du häva köpet genom att läsa avtalet och inte acceptera det och sedan lämna tillbaka mjukvaran?

Måste erkänna att jag aldrig ens tänkt tanken att försöka finna EULAn/avtalet innan köpet är gjort för mjukvara men det låter som en intressant vinkel för den intresserade att titta på. I alla andra köp är det ju något av standard att först signera avtalet och sedan genomföra köpet emedan det med mjukvara är i det närmaste tvärtom.

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |