Permalänk
Medlem
Skrivet av RealizeGG:

Ser väldigt cleant ut.
kommer följas

Tack för visa intresse!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Hej igen alla!
Var ju ett bra tag sedan sist, pga ett flertal anledningar... Har även varit tvungen att prioritera gymnasiearbetet lite mindre för att koncentrera mig på annat i skolan och i vardagen. Nu har jag dock kommit ett litet steg längre i processen då jag äntligen fått min prototyp fräst på CPU-underdelen. Tog ett braaaa tag då CNC-läraren aldrig hade tid, så sa han till mig iallafall. Någon färdig prototyp på CPU- eller GPU-blocket kommer nog aldrig dyka upp, åtminstone inte de kommande par månaderna. Syftet med att fräsa en prototyp är framför allt att ha något att kunna ta och se på, men också kunna "testmontera" det i datorn. Nu har prototypen varken skruvhål eller något att montera fast den med, men det handlar om att få en helhetsuppfattning. Ska se om jag kan göra blocket större eller annorlundare, men antagligen kommer den vara som den är just nu även i fortsättningen.

Denna prototyp är även med i ett sammarbete med MSCB här i forumet.
Nu till lite bilder jag tagit i min nya kamerastudio!

Halleluja! Kan ni gissa vilken megaproffessionell lampa och kamera jag använder?

Här ser man ännu tydligare hur fräsen har gått, för de som är intreserade.

Baksidan. Tror inte det blir mycket mer än en helt platt, blank baksida i slutgiltiga versionen. Denna var inte lika blank, trots det försökte jag få lite reflexer.

Kanalerna.

The setup of DOOM!

Där trodde du allt att det var superdyra studion jag hyrde för ett kilo riksdaler i timmen, men icke! Här snackar vi billig pannlampa med papper framför och en inte allt för gammal/dålig kamera(eller?)

Vet inte när nästa inlägg kommer, antagligen inte förrens januari då saker & ting börjar dra igång på riktigt. Har inte köpt in övriga vattenkylningskomponenter ännu och det lär också dröja till efterjuls-tiden innan det blir av. Får hoppas att ni kan stå ut med min top notch-kamera, det är ju tanken som räknas.

Ni får ha en jävligt bra jul, så hörs vi kanske nästa år. Fridens!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Jag hälsar alla SweC:are åter, efter en lång tystnad.
Jag kan inte säga att det hänt särskilt mycket sedan sist, men jag behöver såklart meddela lite saker om projektet och hur det ser ut i framtiden.

Den största och trevligaste anledningen till en uppdatering är att jag har fått en sponsor!
Låt mig presentera; Aquatuning!

I'm very grateful for the support Aquatuning and especially Andreas Walter has given me. I will do my best to make this project a success!
Vielen Dank Andreas!

Förutom denna nyhet har det inte skett avsevärt mycket. Har köpt in kopparn jag ska använda till kylblocken, dock inga bilder att visa av det. Ligger just nu i skolan, redo för fräsen. Har också spenderat några timmar i att montera ner en gammal Power Mac G5, då jag finner chassit väldigt snyggt och stilrent. Rätt intressanta funktioner i datorn dock, och även lite oväntat med två enkärniga processorer under rejäla kylflänsar! Även ett klumpigt nätaggregat satt monterat i botten på 600W. Kan man göra något kul med alla dessa komponenter? Blir nog tippen annars. Datorn var för övrigt ur funktion då den stått ute i en loge x antal år, så vissa detaljer hade en rostig/ärgad beläggning. Till slut kom jag iallafall fram till att det skulle bli för mycket arbete med att modda chassit för att det skulle passa dödliga standarder...

Till de framtida uppdateringarna innehållande bilder ska jag försöka slänga ihop lite lakan och rejäl ljuskälla för lite bättre bilder till byggloggen. Detta för att varken svika er, Aquatuning eller mig själv. Om inte detta skulle bli bra så har jag antagligen tillgång till någon studio i skolan.

Vi får se hur det blir med vilket chassi jag ska ha till projektet. Har inte köpt något ännu, så förslag är välkomna! Har varit extremt taggad att köpa Phanteks Enthoo Primo, då funktionaliteten underlättar installation av vattenkylning i brist på tidigare erfarenheter. Prislappen är aningen saftig, men om inget annat alternativ nalkas är jag villig att lägga pengarna på det. Som sagt, kommentera gärna och ge förslag om ni känner för det!

Våren nalkas snart och för de som går i skolan går denna tid snabbt som attan! Projektet väntas vara klart med inlämning av preliminär rapport den 4 april.

Men tur då att jag kommer ha lov för att ägna lite tid åt mitt gymnasiearbete! De två kommande veckorna kommer jag dessutom ha praktik och därefter är det sportlov. Tyvärr blev det ingen praktik(ej obligatorisk) pga lite omständigheter och tidsbrist, men istället kommer jag ägna mig åt matte, fysik, webbutveckling och gymnasiearbetet.

Så ja.., kan åter påpeka att det är väldigt mycket i skolan nu i slutet med många kurser samtidigt och långa dagar(=korta kvällar). Jag hoppas ni inte tappar hoppet för projektet, även om det kan tyckas att några livstecken inte alltid tillkännager sig.

Ha det bra i snöyran!
Fridens!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Hej igen alla! Nu har jag lite bilder att dela med mig av.

Jag har införskaffat ett stycke chassi, vid namn Phanteks Enthoo Primo. Stort och rymligt, och passar precis vad jag tänkt mig. Hur väl jag än visste hur stort chassit var, blev jag ändå rätt överraskad hur stort det var i verkligheten! Ni får än en gång ursäkta mina bilder. Önskar att jag hade tillgång till en bättre kamera och ljus, men så är tyvärr inte fallet. Har iallafall försökt få lite "rena" bilder, men trots det finns mycket brus i bilderna.

Paketet för chassit!

Insidan

______________________________________________________________________________________________________

Sen har äntligen vattenkylningsdelarna från Aquatuning kommit! Jag ska åter tacka Andreas Walter på Aquatuning för den trevliga mejlkonversationen.

Här kommer alla delarna.

Kompressionsnipplar

Som man ser så kommer jag köra på ett färgschema med koppar i, då jag inte kommer färgbehandla kylblocken som då också är i koppar.

Närbild

Otroligt snygga IMO, dessutom gediget tunga!

Ett till par nipplar, dock 90-graders sådana.

Några fläktar och kylpasta.

Slang

Och slutligen alla andra komponenter!

Så ja, det som fattas nu innan jag kan montera ihop allt är de delarna jag ska göra själv; kylblocken till CPU och GPU. De problem som behöver lösas på vägen är monteringsbiten och monteringen av över- och underdel(plexi+koppar). Har sedan tidigare ritat en monteringsram till processorn och jag lär ju ha en liknande ram på baksidan. För grafikkortet är det något annorlunda, men där finns å andra sidan andra monteringsmöjligheter. Som någon påpekade kommer ju delar av grafikkortet inte bli kylt, som behöver kylning. Hur kan man lösa detta på bästa sätt? Tips och åsikter mottages tacksamt!

Sen är det även ihopmonteringen av kylblocken som jag måste fundera lite till på. Har allt material klart för bearbetning, men sådant jag ska klura lite till på är placering av skruvhål samt dess diameter. Men det löser sig säkert vid en senare tidpunkt när jag kan se de frästa detaljerna.

Som vanligt, kommentera, diskutera, ge feedback och tipsa!

Fridens

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Grymt snygga nipplar det där :F
Roligt att se någon som går på koppar tema. För lite koppar nu för tiden i min mening ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Grymt snygga nipplar det där :F
Roligt att se någon som går på koppar tema. För lite koppar nu för tiden i min mening ^^

Eller hur! :3
Ja, jag hoppas verkligen det går bra med svart+koppar-tema då jag har lite andra färger i datorn som inte är valda med tanke på framtida teman och som ev. kan förstöra lite. Chassit har ju en blå LED-stripe längs fram- och ovansidan, samt fläktar framsidan.(edit: dessa kan man dock stänga av.) Sen är har mitt moderkort röda detaljer också, men å andra sidan har jag valt rödfärgad slang och kylmedium. Kanske inte var särskilt genomtänkt, men nu får det bli som det blir. Hade kanske en liten tanke eller förhoppning att det röda skulle smälta in i koppartemat lite snyggt, men vi får se hur det blir med det.

På tal om färger; hur får man lättast UV-färgen i slangen/kylmediumet att lysa? Små dioder, stavar eller stripes? Kan väldigt lite om hur man kopplar saker o ting elektroniskt. Finns däremot anslutningar till ljus förinstallerat i chassit. Det finns kanske 4-5 stycken lediga anslutningar. Var kan man få tag på ljus som är kompatibelt med dessa anslutningar? (får väl googla lite själv också...)

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marelix:

Eller hur! :3
Ja, jag hoppas verkligen det går bra med svart+koppar-tema då jag har lite andra färger i datorn som inte är valda med tanke på framtida teman och som ev. kan förstöra lite. Chassit har ju en blå LED-stripe längs fram- och ovansidan, samt fläktar framsidan.(edit: dessa kan man dock stänga av.) Sen är har mitt moderkort röda detaljer också, men å andra sidan har jag valt rödfärgad slang och kylmedium. Kanske inte var särskilt genomtänkt, men nu får det bli som det blir. Hade kanske en liten tanke eller förhoppning att det röda skulle smälta in i koppartemat lite snyggt, men vi får se hur det blir med det.

På tal om färger; hur får man lättast UV-färgen i slangen/kylmediumet att lysa? Små dioder, stavar eller stripes? Kan väldigt lite om hur man kopplar saker o ting elektroniskt. Finns däremot anslutningar till ljus förinstallerat i chassit. Det finns kanske 4-5 stycken lediga anslutningar. Var kan man få tag på ljus som är kompatibelt med dessa anslutningar? (får väl googla lite själv också...)

Sånahär har jag i Alumex, funkar helt OK Sen finns de ju massor av olika led-stripes osv. men de lyser ofta väldigt mycket lila och lite fluorecerande effekt De jag länka kopplas iaf in med vanlig 4pin molex

Najs med koppar! Glöm inte att behandla blocken med nån ytbehandling bara! Annars är de inte så vackra efter ett par månader när de oxiderat o börjar bli gröna! Har själv funderat på ett bygge med koppartema, har hittat koppar sleeve som jag är sugen på att testa då! Här är en länk till något liknande, hittade inte exakt de ja tittat på innan

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Sånahär har jag i Alumex, funkar helt OK Sen finns de ju massor av olika led-stripes osv. men de lyser ofta väldigt mycket lila och lite fluorecerande effekt De jag länka kopplas iaf in med vanlig 4pin molex

Najs med koppar! Glöm inte att behandla blocken med nån ytbehandling bara! Annars är de inte så vackra efter ett par månader när de oxiderat o börjar bli gröna! Har själv funderat på ett bygge med koppartema, har hittat koppar sleeve som jag är sugen på att testa då! Här är en länk till något liknande, hittade inte exakt de ja tittat på innan

Jag drog iväg en beställning av en bra bit led-strip som jag hoppas gör bra ifrån sig. Hoppas att den kommer de kommande veckorna för jag börjar bli riktigt sugen att montera ihop allt nu. :3 De skickade led-rullen imorse! Men om det nu blir en del lila ljus, som det med all säkerhet blir, så är det ju inte hela världen. Det är ju trots allt mitt första vattenbygge!

Jao, ytbehandlig har jag tänkt på. Vill som sagt ha kvar kopparfärgen så det blir väl någon lack eller vad man nu använder. Hur gör man med den kopparytan som vattnet rör vid, alltså vattenkanalerna? Man bör väl rimligtvis förlora en del av värmeledningsförmågan då man ytbehandlar. Vad ska man ytbehandla med?

Släng mig i väggen, den sleeven var otroligt snygg. Kan mycket väl tänka mig hur bra det skulle passa in i mitt bygge! Nu blev jag riktigt sugen, ska kolla närmare på det. Om jag ska sleeva så kommer det nog dröja till i slutet av våren när gymnasiearbetet är klart. Tack för den infon!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marelix:

Jag drog iväg en beställning av en bra bit led-strip som jag hoppas gör bra ifrån sig. Hoppas att den kommer de kommande veckorna för jag börjar bli riktigt sugen att montera ihop allt nu. :3 De skickade led-rullen imorse! Men om det nu blir en del lila ljus, som det med all säkerhet blir, så är det ju inte hela världen. Det är ju trots allt mitt första vattenbygge!

Jao, ytbehandlig har jag tänkt på. Vill som sagt ha kvar kopparfärgen så det blir väl någon lack eller vad man nu använder. Hur gör man med den kopparytan som vattnet rör vid, alltså vattenkanalerna? Man bör väl rimligtvis förlora en del av värmeledningsförmågan då man ytbehandlar. Vad ska man ytbehandla med?

Släng mig i väggen, den sleeven var otroligt snygg. Kan mycket väl tänka mig hur bra det skulle passa in i mitt bygge! Nu blev jag riktigt sugen, ska kolla närmare på det. Om jag ska sleeva så kommer det nog dröja till i slutet av våren när gymnasiearbetet är klart. Tack för den infon!

ja i vissa fall kan det ju vara snyggt med lite lila ljus också! beror helt på resterande tema Ja skulle nog säga att du inte ska ha nån ytbehandling inuti blocket! Det kommer bara förorena vattnet Finns medel man kan ha i vätskan så de inte bildas alger eller oxiderar i loopen Har du färgad vätska är det dock stor chans att det missfärgar kopparn efter ett tag.. men de går o tvätta bort va ja vet

ja sleeven är sjukt najs! Om du nu beställer den.. Var försiktig för det är riktig koppar, med andra ord strömförande och blir vassa ändar när du kapar skiten Istället för krympslang får du nog ta en typ av koppar ring som du kniper åt runt för att få fast sleeven Vet ej om den jag länka är passande tjocklek för t.ex en 24pin dock så de bör kontrolleras med

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

ja i vissa fall kan det ju vara snyggt med lite lila ljus också! beror helt på resterande tema Ja skulle nog säga att du inte ska ha nån ytbehandling inuti blocket! Det kommer bara förorena vattnet Finns medel man kan ha i vätskan så de inte bildas alger eller oxiderar i loopen Har du färgad vätska är det dock stor chans att det missfärgar kopparn efter ett tag.. men de går o tvätta bort va ja vet

ja sleeven är sjukt najs! Om du nu beställer den.. Var försiktig för det är riktig koppar, med andra ord strömförande och blir vassa ändar när du kapar skiten Istället för krympslang får du nog ta en typ av koppar ring som du kniper åt runt för att få fast sleeven Vet ej om den jag länka är passande tjocklek för t.ex en 24pin dock så de bör kontrolleras med

Ah okej. Ja, nu har jag ju fått ett färdigblandat, färgat kylmedium så där finns ju allt för att missgynna korrision och alger. Någon beläggning är väl inte hela världen; lär ju ta ett tag innan den bildas och när jag märker att perstandan försämras tillräckligt så får jag väl rengöra det.

Ja, nu när jag sökte lite så förstod jag att det var faktisk koppar. Trodde först det bara var färgat, men då det är koppar är det en annan femma. Om jag nu kommer använda det, så lär jag läsa på lite mer om det och reflektera lite över nackdelarna. Känns ju trots allt lite fel att ha massa oisolerade "sladdar" i chassit... Aja, får kolla närmare på det. Finns det kopparfärgad plast-sleeve som ser bra ut, så skulle det kunna vara ett värdigt alternativ.

EDIT: Funderar för övrigt på om jag ska blästra kanalerna i kylblocken. En kamrats far har en verksamhet i närområdet, man kanske skulle ge det ett försök.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB