Köpa dator och allt vad det innebär

Permalänk
Medlem

Köpa dator och allt vad det innebär

Tjenare,

Nu har det blivit dags att banta plånboken lite och en dator stod först på listan. För att göra saken kort så sitter jag just nu med en nästan värdelös laptop, så det behövs även: mus, tangentbord och skärm. Allt som allt så har jag väl 10 000-13 000:- att spendera på det hela (men jag vill såklart få det så billigt som möjligt). Så tanken är väl att datorn ska ta up ca 10 000:- av den budgeten och skärmen ca 2000:-

Jag spelar en hel del, håller på med 3D modellering, animering och rendering (bara på väldigt liten hobbynivå) samt surf osv. Tanken är att datorn ska klara sig bra i alla spel och helst klara att hänga med de närmaste åren.

Tänker köra på 1-2 1080p skärmar så det är inte fantastiska saker grafikkortet ska klara ur den aspekten.

Jag är inte särskilt insatt i hur alla krumelurer i specsen förändrar upplevelsen i verkligheten så därför ber jag om hjälp!

En liten första tanke är bara att använda GTX 770 och 4770k. Vad är mest prisvärt i denna prisklass? Och om någon kan slänga ihop ett vettigt alternativ så vore jag tacksam!

Tack
/Nils

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Hjälpsam

GTX 770 och 4770k låter som en bra idé, tyvärr säger di budget nått annat, BARA dom två sakerna går på över 6k

Men skall du ha OS med o kan du bygga själv?

"3D modellering, animering och rendering " kräver endel av datorn

Permalänk
Medlem

Alltså, "3D modellering, animering och rendering" är bara en liten hobby, och jag gör inget avancerat. Så jag tror att jag ska stå ut med att det kanske tar lite längre tid att "rendera" allt.

Vad skulle en dator med GTX 770 och 4770K hamna på, ungefär? Kan man byta ut dessa mot AMD för att kanske få ner priset lite med ungefär samma prestanda eller?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Hjälpsam

En variant med den 200:- billigare 4770 utan "K" . . . http://www.inet.se/kundvagn/visa/3889537/2013-09-15