NetOnNet - Seriösa?

Permalänk
Medlem

NetOnNet - Seriösa?

Hallå,

Jag har haft ärenden hos NetOnNet i flertalet månader ang. en BenQ-projektor och Andersson-duk. Det började så att jag ville ha en hemmabio färdig till sommaren så jag råkade svänga över till NetOnNet då de hade den jag letade efter på lager. Beställde projektor för ca 8k kr samt en duk för ca 1.6k kr som dök upp ett tag senare.

Då till problematiken, det visade sig projektorduken (duk nr1) var skadad i plåten och den gick inte heller att rulla upp så efter kontakt med kundservice så åkte den på RMA. Ett tag senare kom duk nr 2 som jag genast monterade upp på betongväggen, återigen så är den bucklig, rostig och går inte att rulla upp så RMA igen. NetOnNet anser naturligtvis att detta är postens fel och kontaktar att posten utreder saken och skall kontakta mig inom kort. Posten har ännu inte hört av sig nu efter månader och nu har jag tre dukar hemma, duk nr 1 på golvet, duk nr 2 på väggen och duk nr 3 på golvet inslagen med extra emballering som jag inte pallat sätta upp, eller verifierat om den är hel. Det är inte heller några smådukar, 135" (3x2m) som väger bly.

Projektorn han jag köra några småstunder över sommaren när pga semester och att jag fick vänta på duk. Tidigt tyckte jag att projektorn lät konstigt men var lite osäker på hur den skulle låta, efter några tiotal minuter så började den surra, eller mer vibrera pga. dålig fläkt och när man väl körde på kvällen så vart man galen. Efter strul med post så fick jag iväg den till NetOnNet och efter en vecka fick jag tillbaka en ny. Självklart så var inte den nya felfri, genast kontaktade jag kundservice ang. pixelfel/spegelfel (DLP) och iväg gick den. Nån vecka senare kom det tillbaka en projektor, på medföljande papper stog det att den blivit testad på verkstad under 18 timmar och enligt specifikationerna var helt felfri.

Efter ihärdig kontakt med kundservice så fick jag svaret att jag skulle få den utbytt (om den var felfri), av anledning att jag inte är nöjd med projektorn pga bildfelet. Öppetköp/ångerrätten hade ju gått ut innan jag fick den här med pixelfelet, hade jag fått denna först så hade jag direkt ångrat köpet men nu hade jag inget val. Så, skickade in den för utbyte, men så var ju inte fallet, de skickade den nämligen till service igen där de nu upptäckt att det sitter ett dammkorn som tydligen bara skall visas i endläge. Då får jag mailet om jag vill betala så att dom putsar den eller om jag vill ha tillbaka den som den är. Jag svarar med att det inte är jag som skall stå för kostnaden då "felet" uppstod innan mottagandet, jag frågade också om de kunde sända vidare uppgifter (mått och monteringsuppgifter från mig) till verkstaden för att bekräfta vart felet sitter då jag är lite tveksam till att det är damm i en ny projektor. Inte bara det, jag frågade också varför dom skickat den på service när den skulle bytas ut (den var ju ändå konstaterad felfri enligt verkstaden från början).

Jag fick inom kort svaret att en viss person jag haft kontakt med skulle letas upp och jag skulle bli kontaktad dagen efter, vilket inte riktigt stämde då jag en vecka senare fick kontakta NetOnNets kundservice om dom hade hittat kollegan. Svaret jag fick av den försvunna kollegan? Teknikerna har inte hittat något fel som går på garanti, du har blivit tillfrågad om du vill stå förför att få problemet åtgärdat.

Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig, vilken galenskap.
Varken projektorn eller duken har knappt vart använd sedan köpet, vilket var för flera månader sedan. Första besöket hos verkstaden hittade de inget fel, andra gången gjorde de det och vill dessutom att jag står för kostnaden för ett problem som fanns när jag mottog varan!?

Kan tillägga att jag fått två presentkort värda 400 kr styck, men vad hjälper det?
Man jobbar länge varje dag och man har varken tid eller lust med detta.

Ärenden skickas fram å tillbaks mellan personer, de har noll koll på läget, de ignorerar frågor, de skiter i att återkomma, de upplyser inte vad som pågår och dessutom så säger de emot varandra så hur ska man möjligen veta vad man ska göra?

Jag kan inte mer än tro att de har inkompetent kundservice som varken kan läsa eller skriva.
I senaste mailet begärde jag kontaktuppgifter till chefen, inga stora förhoppningar över att få något svar dock...

Här sitter man flera månader senare med en gammal trasig duk (2) på betongväggen posten inte bryr sig om att hämta då man inte har energin att plocka upp den nya (3) som ligger på golvet. Projektorn vet jag inte om jag får återse igen, men fästet hänger fint på väggen iaf.

Vad skulle ni göra för att få fart på saker?

Permalänk
Rekordmedlem

Kontakta kommunens konsumentvägledare om du inte kommer nån vart med NoN.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kontakta kommunens konsumentvägledare om du inte kommer nån vart med NoN.

Yep, får jag inget svar inom kort så har man ju inte direkt något val...

Permalänk
Medlem

Jag har bara beställt från netonnet en gång, och då sket de i att ens slå in varan så den kom med papprena tejpade rakt på originalförpackningen...

Känner med dig hoppas du har ork att fortsätta tills du vinner.

Permalänk
Medlem

Sen jag köpte en Mionix mus därifrån som saknade hela viktlådan alla papper samt var smutsig så nej, jag skulle inte säga att dom är seriösa. Lådan hade band om sig också, vilket i princip gjorde det till bedrägeri (sälja en icke komplett återlämnad vara i en original förpacking som man kan öppna (lucka), men alltså plastbandat av Netonnet så man inte kunde öppna o se). Tänkte inte så långt när man plocka lådan. Nåja, lämnade tillbaka.

Tyvärr inte mycket råd på de ovan förutom att hålla sig undan från Netonnet :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av murklor:

Sen jag köpte en Mionix mus därifrån som saknade hela viktlådan alla papper samt var smutsig så nej, jag skulle inte säga att dom är seriösa. Lådan hade band om sig också, vilket i princip gjorde det till bedrägeri (sälja en icke komplett återlämnad vara i en original förpacking som man kan öppna (lucka), men alltså plastbandat av Netonnet så man inte kunde öppna o se). Tänkte inte så långt när man plocka lådan. Nåja, lämnade tillbaka.

Tyvärr inte mycket råd på de ovan förutom att hålla sig undan från Netonnet :/

Kan även vara en kund som har blåst Netonnet. Tror det är en som har en ej komplett/trasig Mionix mus, beställer en ny och byter ut med hans gamla. Är man lite försiktig kan man oftast plocka av dessa band utan det syns.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har handlat ett par ggr från non och allt va som de skulle.

Visa signatur

6600k Asus z170 16gig ddr4| Custom vatten loop | Corsair HX750 Gold | xl2411 | U2711 | Corsair Carbide Air 540 | Corsair force 3 ssd | Creative Sound Blaster Z | Sh 650hd | Røde Podcaster
Ducky Mini/ Razer DA 2013

Permalänk
Medlem

Haft problem med NetonNet också, fick fel vara först och sedan krånglade de till fakturan i samma vända så ärendet gick till inkasso. Slutade iofs efter ett par samtal bra då jag betalat allt korrekt men sånt krångel kostar mig som kund.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av Crillie:

Jag har bara beställt från netonnet en gång, och då sket de i att ens slå in varan så den kom med papprena tejpade rakt på originalförpackningen...

Känner med dig hoppas du har ork att fortsätta tills du vinner.

Beroende vad det är för vara så brukar inte återförsäljare packa in sakerna. T.ex chassin, datorskärmar och andra varor i liknande storlekar är aldrig inpackade, dom ska klara av att fraktas i sina originalkartonger. Så det är inget konstigt. Är det däremot något mindre, typ, mus eller tangentbord ska det självklart vara packat i låda.

Har bara haft ett RMA ärende hos NoN, med min HK CD spelare, var in och sa hur det var att den började hoppa ibland, inga problem, dom tog in den och fick sms ca 5 dagar senare att den kommit tillbaka från service med helt ny mekanik. Full pott av mig i alla fall.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem

Här kan du läsa om Konsumentköplagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htm
Klockan är 00:01 natten och jag har läst cirka en månad på min juridiska grundkurs. Så ha överseende med mina lagrum.

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

KKL 22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.
Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.
Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC