Jag har Com hem, dynamisk ip med en netgear router. Hur kan jag byta IP adress?

Permalänk
Medlem

Jag har Com hem, dynamisk ip med en netgear router. Hur kan jag byta IP adress?

Hej,

Jag har Com hem bredband och en Netgear router som är kopplad via internetkabel direkt mot min dator. Jag har googlat överallt men hittar inte hur jag ska kunna byta IP. Jag testade slå av NAT via router settings då fick jag ett nytt IP adress men dock får inte andra i hemmet uppkoppling mot internet så jag var tvungen att sätta på den igen.

De står på min router sida att jag har dynamisk ip men jag har samma ip hela tiden jag har testat flera sätt som jag har läst här och även via google men får inte till det.

Finns det någon här som kanske kan hjälpa mig?

Tack!

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha en annan IP? Men du kan ju alltid skriva in en IP manuellt inom ditt subnät i nätverksinställningarna.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem

Stäng av routern en stund, gärna över natten så kanske du får en ny adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cammen3:

Varför vill du ha en annan IP? Men du kan ju alltid skriva in en IP manuellt inom ditt subnät i nätverksinställningarna.

Vart i finns nätverksinställningar? Förstår inte riktigt vad du menar.

Visa signatur

CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avar:

Hej,

Jag har Com hem bredband och en Netgear router som är kopplad via internetkabel direkt mot min dator. Jag har googlat överallt men hittar inte hur jag ska kunna byta IP. Jag testade slå av NAT via router settings då fick jag ett nytt IP adress men dock får inte andra i hemmet uppkoppling mot internet så jag var tvungen att sätta på den igen.

De står på min router sida att jag har dynamisk ip men jag har samma ip hela tiden jag har testat flera sätt som jag har läst här och även via google men får inte till det.

Finns det någon här som kanske kan hjälpa mig?

Tack!

Du leasar en IP-adress från din ISP, hur länge beror på vilken leverantör du har, samt vilka inställningar de kör med. För att få ny måste du därför koppla ur din nuvarande router så länge som det nu krävs, allt ifrån några timmar till flera veckor [källa behövs, drog bara till med något ]. Ett annat sätt är att koppla in en annan enhet. Din ISP ser då att det är en ny MAC-adress och ger dig därför ett nytt IP. Sista alternativet är väl att ringa Com hem och be dem att förnya din IP.

Edit: Frågan är väl varför vill du byta? Kan inte komma på ett enda bra skäl, möjligtvis en (D)dos/flood-attack, men det har jag svårt att tro att en privatperson skulle råka ut för...

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av csoLs:

Du leasar en IP-adress från din ISP, hur länge beror på vilken leverantör du har, samt vilka inställningar de kör med. För att få ny måste du därför koppla ur din nuvarande router så länge som det nu krävs, allt ifrån några timmar till flera veckor [källa behövs, drog bara till med något ]. Ett annat sätt är att koppla in en annan enhet. Din ISP ser då att det är en ny MAC-adress och ger dig därför ett nytt IP. Sista alternativet är väl att ringa Com hem och be dem att förnya din IP.

Edit: Frågan är väl varför vill du byta? Kan inte komma på ett enda bra skäl, möjligtvis en (D)dos/flood-attack, men det har jag svårt att tro att en privatperson skulle råka ut för...

Jag streamar mycket och det är alltid nån som Ddosar mig, ska testa stänga routern. Hur menar du med att koppla in en annan enhet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avar:

Jag streamar mycket och det är alltid nån som Ddosar mig, ska testa stänga routern. Hur menar du med att koppla in en annan enhet

Om det e folk som DDOS'ar dig så är det bara att:
1. Ringa din ISP och säga att du blir utsatt för DDOS
2. Säga i din stream att du kommer göra anmälan på de som attackerar
3. Fortsätter dom så gör du en anmälan.
4. Fortsätter dom så skaffa en VPN

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av csoLs:

Jag testade alla de sätt som du beskrev fast det funkade inte Ringde även Com hem och de var inge vidare med det heller...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

DHCP Release .... vänta 15min ... DHCP Renew.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

hur gör man det? Är det ipconfig /release sen /renew?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Skrivet av Avar:

hur gör man det? Är det ipconfig /release sen /renew?

Det där hjälper ingenting såvida man inte vill ha en ny ip-adress från sin router...

Permalänk
Medlem

Logga in på din router, och byt MAC-adress på den, om den har stöd för det. Sedan bara starta om den och du har en ny IP-adress. Det borde vara den snabbaste vägen, och är inte så svårt om du pillat på inställningarna till din router innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avar:

Jag testade alla de sätt som du beskrev fast det funkade inte Ringde även Com hem och de var inge vidare med det heller...

Provade du att sätta in en dator innan modemet/routern i väggen, eller går det? Är det comhem kabeltv-bredband?

Din router frågar eventuellt efter samma adress som den hade innan och är den ledig så får routern den. Jag är osäker på hur man ska gå tillväga med en sådan router, om du inte har provat så kan det hjälpa att koppla in en dator innan routern så att comhem:s utrustning delar ut ett nytt IP och samtidigt göra en reset på routern.

Beroende lite på vad comhem har för utrustning så kan de dockkomma ihåg din routers MAC-adress.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Logga in på din router, och byt MAC-adress på den, om den har stöd för det. Sedan bara starta om den och du har en ny IP-adress. Det borde vara den snabbaste vägen, och är inte så svårt om du pillat på inställningarna till din router innan.

har kollat inställningar de finns ingen funktion där man kan byta mac-adress

Visa signatur

Permalänk

Vad får dej att tro att du blir ddosad? Jag tror du måste ringa comhem för att byta ip. Jag har haft samma i 2 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Det där hjälper ingenting såvida man inte vill ha en ny ip-adress från sin router...

Skojar du med oss? Varför ligger den under WAN då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Skojar du med oss? Varför ligger den under WAN då?

Skojar inte det minsta.

Så här såg frågan ut:

Citat:

Är det ipconfig /release sen /renew?

Detta förutsätter att kommandot ipconfig /release (och renew) körs i en kommandotolk på en dator, eller hur?!
Därmed blir det helt verkningslöst "utåt" eftersom kommandot inte körs i routern.

Det sätt du sedan visar är såklart rätt men innefattar inte kommandot "ipconfig /release".

förolämpning borttagen
Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Skojar inte det minsta, däremot tycks din läsförståelse vara ett skämt...

Så här såg frågan ut:

Detta förutsätter att kommandot ipconfig /release (och renew) körs i en kommandotolk på en dator, eller hur?!
Därmed blir det helt verkningslöst "utåt" eftersom kommandot inte körs i routern.

Det sätt du sedan visar är såklart rätt men innefattar inte kommandot "ipconfig /release".

Varför citerar du mig om det inte gäller mig? fortfarande är det så att man gör som jag skrev & inte f*n gör man det i datorn utan i comhems router/modem.. Svara han rätt istället för att skriva gör du så så bara förnyar du IP från routern, korrigera honom att man gör det i Comhems modem, MEN om modemet är bryggat så torde man göra det från den separata routern istället, tycker man!

svar och förolämpning på borttagen kommentar borttagen
Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tog bort ett par inlägg som inte förde diskussionen framåt samt ett par otrevliga kommentarer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av startrekfan:

Du skrev att du har en Netgear router. Vilken modell har du?

CG3100

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av startrekfan:

Om du stänger av NAT i CG3100 och byter MAC-adress på ditt nätverkskort så får du automatiskt en ny IP-adress från Com hem.
http://i.imgur.com/kXYoJq0.png

Din nuvarande MAC-adress hittar du genom att skriva ipconfig /all i Kommandotolken (Command Prompt)

En annan metod om du har stängt av NAT i CG31000 är att koppla in en separat router mellan CG3100 och datorn och ändra MAC-adressen i den separata routern istället och på så sätt få en ny IP-adress.

NAT kan jag inte stänga av eftersom den begränsar uppkopplingen med 4 anslutningar. Däremot kan jag testa byta mac adress. Den bilden som du bifoga är det där jag ska ändra mac adressen? Vad är det för värde man ska ange i den textboxen? Ska man göra något speciellt efter att ha ändrat mac adressen? Reboota? Starta om router?

Visa signatur