Söker läskiga PC-spel

Permalänk
Skrivet av PeanutPowerz:

Silent Hill 2!

Silent Hill 1-4 är otroligt bra och läskiga. Atmosfären är det som skrämmer dig mest men det finns jump-scares också. Spelen hamnar under psychological horror genren. Story-mässigt är de helt underbara.

Dock har de ett par år på nacken men det spelar ingen roll för mig. 1an finns endast till ps1 men det är inga problem att använda en emulator. Resten av spelen finns till dator.

Jag rekomenderar speciellt 2an eftersom den inte hör ihop med de andra spelen och den har den bästa storyn. Grafiken är bra om miljöerna och atmosfären är fantastiska.
Att springa runt i bostadshuset när du vet att Pyramid Head kan dyka upp var som helst är nog det läskigaste spelvärlden kan erbjuda dig

2:an är ett av de bästa spelen jag spelat. Tycker det var läskigast när man rodde båten över till stugan på andra sidan sjön och dessa "hund" monster traskade omkring där. Annars har AvP (1) och Dead Space skrämt mig mest. Köpte Outlast men jag vågade faktiskt inte spela det mer än 10-15 minuter in i spelet. Och då är jag inte lättskrämd :I

Permalänk
Medlem

Slenderman i din ensamhet, helt mörkt rum, headsets med max volym och jag lovar dig att du kommer ha mardrömmar i 10 år framöver.

Permalänk
Medlem

STALKER - shadow of chernobyl - fakk va ja crappa på mig en jävla massa gånger när man är på vissta ställen...
spelat igenom det säkert 7-8 gånger med olika mods och även när ja vet ungefär vad som finns var så är det ngt med stämningen som sätter sig...

kan varmt rekkomendera... 2an sög, spela inte klart, trean var okej, men inte lika mkt skräck

Edit: längesen ja spela sånna här, fastnade inte för metro2033 eftersom mit ljud inte funkar så bra...men man kanske ska prova outlast då'?

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Latka:

Outlast, där har du ett par roliga timmar

Har precis köpt spelet på Steam och spelat en kvart. Såhär långt måste jag säga att det verkar vara det bästa skräckspel jag spelat (med Amnesia som god tvåa).
Grafiken är suverän, liksom ljudet (påminnner en del om Amnesia där man hör hur spelkaraktären ger ljud ifrån sig när han är rädd).

Måste säga att jag tror aldrig jag blivit så skrämd i ett spel som när jag stötte på den första jump scare situationen. Blev fan skrämd på riktigt.

Edit : Finns det någon egen tråd för Outlast förresten ?

Har nu kört en bra bit in. Monstrena/psykpatienterna är betydligt värre än i Amnesia tycker jag (nu kör jag iofs på "nightmare"). Dom här verkligen rusar efter en och kollar dessutom under sängar och i skåp. När dom väl får tag på en uppstår mysiga krasljud när dom krossar ens huvud...
Apropå ljud så var jag nästan tvungen ta av mig hörlurarna ett tag när jag fastnade ett tag i ett rum med psykpatienter som dunkade sina huvuden mot betongväggen så att det krasade rejält. Rikigt äckligt att lyssna på.

Jag skulle verkligen uppskatta ett spel som detta fast med lite mer varierande miljöer. Mentalsjukhus miljön är dock ett väldigt bra val om man nu ska hålla sig till en typ av miljö. Skulle gärna tex vilja gå runt i någon spooky skog eller större trädgård.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

outlast, klarar du spelet utan att hoppa till mindre än 5 gånger så gör du det jävligt bra.
amnesia, båda spelen, samma där, du kommer känna skräck, det lovar jag.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Jag körde lite slender - the arrival igår och det var rätt jävla läskigt. Det händer inte så mycket men det är just det som är skrämmande. Känslan i det är verkligen att man är helt ensam i skogen och det är läskiga saker där.
Outlast körde jag igenom igår, mycket bra spel. Dock lite kort och inget återspelsvärde.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kripp666:

Har du kört det första Amnesia? Sedan finns Dead space, dock gillade jag inte det spelet pga 3-person kamera vinkeln.. men det är smaksak.

Edit: Sedan finns också slenderman.

Dead Space är ju mer en action shooter. Det finns totalt två läskiga tillfällen sammanlagt från ettan och trean.

Permalänk
Medlem

Battlefield 3- Läskigt buggigt, och skräckinjagande net-code!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Här har dom listat ett gäng skräckspel både sådana som släppts och kommande :
http://survivalhorroronline.com/2013/07/04/all-upcoming-horro...

Själv längtar jag också en del efter The last Crown - Hauting of Hallowed isle.
http://www.thelastcrown.com/
Skaparen är känd från bland annat Dark fall 1-3.
Spelen brukar rent tekniskt vara rätt enkla av närmast peka klick karaktär, men han har en förmåga att förmedla en spooky atmosfär som saknar motstycke enligt mig.
Här är det dock inte fråga om några jump scares, utan mer kalla kårar..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Det är inte ett spel jag rekommenderar i dag; jag misstänker att det är svårt både att få tag på och att få igång på en modern dator. Men "Realms of the Haunting" skrämde slag på mig någon gång på 90-talet (jag är förvisso lättskrämd). Bara en sådan sak som en grammofon som gick igång av sig själv och spelade en man och en kvinna som skrattade kompade av ett gråtande spädbarn. Fy fan vad obehagligt.
Tja. Man kanske var tvungen att vara där.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av bobani:

STALKER - shadow of chernobyl - fakk va ja crappa på mig en jävla massa gånger när man är på vissta ställen...

Jag såg nyss att Stalker-spelen nu funkar med Oculus Rift... Snacka om att crappa på sig! Fy fan vad scary.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

haha du måste skämta det spelet var ju inte alls läskigt, kanske nån enstaka gång i nån scen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Det är inte ett spel jag rekommenderar i dag; jag misstänker att det är svårt både att få tag på och att få igång på en modern dator. Men "Realms of the Haunting" (...)

Okej, det verkar faktiskt gå att få tag på och få igång, i alla fall i princip.
http://www.realmsofthehaunting.com/
Gammalt är det förstås fortfarande.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Herregud, verkar ju grymt fräckt med en sån där occulus rift.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

haha du måste skämta det spelet var ju inte alls läskigt, kanske nån enstaka gång i nån scen.

Jag tyckte det var nervigt, det var alltid mörkt och man hade ständigt ont om ammo och batterier. Det var creepy med alla manusskript man hitta också, i övrigt var det en grym story.

Edit: Grammar

Permalänk

Kan rekommendera att kika på IGN's artikel angående årets skräckspel.
http://www.ign.com/articles/2013/02/09/the-horror-games-of-20...

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem

OUTLAST

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro