Var går gränsen för överklockning av grafikkort?

Permalänk

Var går gränsen för överklockning av grafikkort?

Hej, jag spekulerar över överklockning, kan man iprincip klocka den hur mycket man vill eller det finns en gräns.
Klart finns gränsen att den brinner upp men om man bara håller den i normaltemperatur.

Tack för svar!
//Sebastian

Permalänk
Medlem

Svaret är ja.. man kan klocka hur mycket som helst men till sist funkar det inte längre. Detta beror på att om man går ner på atomnivå i transistorerna så är ledningen mellan transistorerna som en kondensator som antingen måste laddas upp eller laddas ur vid varje omslag mellan 0 och 1. När du klockar för högt så hinner den inte byta tillstånd och hamnar på 0,5 hela tiden och då krashar det.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Skrivet av ZecretW:

Svaret är ja.. man kan klocka hur mycket som helst men till sist funkar det inte längre. Detta beror på att om man går ner på atomnivå i transistorerna så är ledningen mellan transistorerna som en kondensator som antingen måste laddas upp eller laddas ur vid varje omslag mellan 0 och 1. När du klockar för högt så hinner den inte byta tillstånd och hamnar på 0,5 hela tiden och då krashar det.

Hej, tack så mycket för svaret men finns det någon avancerade klocknings program som gör att man kan klocka mer än dom vanliga programmen som följer med grafikkorten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av champion1998:

Hej, tack så mycket för svaret men finns det någon avancerade klocknings program som gör att man kan klocka mer än dom vanliga programmen som följer med grafikkorten?

MSI Afterburner är nog det populäraste programmet, för att kunna klocka hur högt du vill kan du behöva ändra i en configfil dock, men det kan du nog googla dig till!

Permalänk
Skrivet av Chimo:

MSI Afterburner är nog det populäraste programmet, för att kunna klocka hur högt du vill kan du behöva ändra i en configfil dock, men det kan du nog googla dig till!

Ska testa, tack för hjälpen!

//Sebastian

Permalänk
Medlem

Överklockning begränsas generellt av spänning, som i sig begränsas av maxtemperatur samt maxspänning för chippet. Strömförsörjningen till grafikkortet har också vissa gränser, en 8+6 pin tillsammans med porten kan ge 300w.

Har man otur har man ett chip som är låst på hårdvarunivå och då får man helt enkelt klocka det som går på spänningen som är satt. Jag hade turen att kunna klocka 10MHz på mina gpuer då dom uppdaterade revisionen precis innan jag skaffade dom, annars hade dom klarat runt 200-300MHz överklockning... Annars är det rätt vanligt att man kan klocka 10-20% utan större problem, efter det kan man få börja ta till extremare metoder som att öka spänning samt fixa extra kylning, speciellt om man har referenskylare då dom ofta är dimensionerade för stockfrekvenser.