Uppgradering: Moderkort+Processor

Permalänk

Uppgradering: Moderkort+Processor

Jag vill börja med att säga att jag är en rätt oerfaren inköpare och byggare. Storebrorsan hjälpte mig sätta ihop en okej dator för runt 7k för ungefär tre år sedan. Uppgraderade med grafikkortet för ett och ett halvt år sedan eller så, och har under det senaste året börjat märka hur datorn inte riktigt uppfyller mina behov som att köra spel som Battlefield 3, Natural Selection 2 och Far Cry 3 med acceptable/bra FPS. Så här ser min dator ut just nu:

Moderkort: Asus m4A78LT-M LE
CPU: AMD Athlon II X4 630 2,8 Ghz
GPU: (MSI TwinFrozll) GTX 560ti
RAM: 2x2GB DDR3
PSU: CX600 600W
Chassi: Antec Three Hundred

Moderkort & Processor:
Jag känner att processorn är främst vad som håller min dator tillbaka och möjligtvis RAM-minnena, men om jag ska uppgradera något av dem så lär jag köpa ett nytt moderkort också. Min budget ligger på max 5000 kronor, helst under 4000 då det är morsan som finansierar.

Efter att ha tittat runt lite och hört mig omkring med bekanta har jag för tillfället siktat in mig på denna kombination:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku...6-284FB69F5D76
+
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=780486

Men storebrosan säger att jag troligtvis bör lägga ned mer pengar på ett moderkort. I så fall har jag tittat på detta moderkortet:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=782066#extra
Varför? Jag tror knappast jag kommer köpa ett till grafikkort att använda mitt 560ti i kombination med, och alla andra funktioner verkar inte heller nödvändiga?

På ett annat forum föreslogs detta:
The processor you want is the 4670k. For the motherboard you can go with the G45-gaming. You'll want to buy a hyper 212 evo or other heatsink along with this, so you can overclock.

Är det dock ens värt det för mig att överklocka? Jag har aldrig gjort det förut och kan inte tänka mig att det skulle göra sådan stor skillnad?

RAM:
När det gäller RAM minnena har jag fyra styckna 2GB DDR3 stickor som är köpta i par. Tyvärr kan jag bara använda två i mitt nuvarande mini-moderkort, men med ett ATX kort borde jag kunna använda alla fyra och få 8GB RAM, och bör därför inte behöva köpa nya?

Tack i förhand!

Permalänk
Hjälpsam

CPUn är det väl 4670/4670K som gäller, det skiljer otroligt lite i pris mellan dessa så du kan lika gärna ta "K" versionen även om du inte täcker klocka...
Moderkort beror lite på om du skall klocka o klara SLI, skall du inget av det kan du klara dig på ett B85 kort runt 700:-
Annars kostar ett bra Z87 kort från 1200:-
En bättre o tystare kylare än stock kostar runt 300:-, inget nödvändigt men trevligt att ha.

O ina minnen kan du behålla

Permalänk
Skrivet av thli72:

CPUn är det väl 4670/4670K som gäller, det skiljer otroligt lite i pris mellan dessa så du kan lika gärna ta "K" versionen även om du inte täcker klocka...
Moderkort beror lite på om du skall klocka o klara SLI, skall du inget av det kan du klara dig på ett B85 kort runt 700:-
Annars kostar ett bra Z87 kort från 1200:-
En bättre o tystare kylare än stock kostar runt 300:-, inget nödvändigt men trevligt att ha.

O ina minnen kan du behålla

Tack, funderade också över priset där, det är ju typ bara 50-100 spänn som skiljer på CPU varianterna. Ska fundera vidare lite då och höra med morsan, så får vi se om det blir en liten beställning nu i veckan!