Permalänk
Inaktiv

Gigabyte 990xa-ud3 och linux?

Har problem med mitt 990xa moderkort. När jag ska installera Ubuntu eller debian så fungerar inte mina usbportar eller LAN. Har sett något error meddelande på usbportarna rusa förbi men nätverkskortet hittas men det har svåra problem med att få någon IP adress. Har testat med ett extra nätverkskort också som fungerade i min test burk med Ubuntu, men alltså inte på den nya burken. FreeBSD fungerar det på iallafall nätverkskorten. Skumt men de har ju olika grund.

Gigabyte säger att de inte stödjer linux, men va de menar är nog att de inte har support på det eller? Var alltså i kontakt med dem angående om det kunde va BIOS som strula men fick då svar att det är antagligen inte det.

Någon som har tips på att komma igång med nätverket och usbportarna? Hitta noll om det härom dagen på nätet. Annars får jag sälja det och köpa något som verkligen fungerar i Linux miljö.

EDIT!: Det verkar finnas drivturiner på Realteks hemsida för nätverket men har ingen aning om var man ska söka efter USB delen tyvärr.

SOLUTION: Ställ allt på Legacy och aktivera IOMMU, det ändrar 32bit och 64bit input på nått vis. Nu fungerar USBportarna och nätverket, både inbyggda och extrakortet.