Permalänk
Medlem

Bygga om nätagg.

Har ett lite äldre nätagg som har mer molex kontakter än vad jag behöver, dock mindre sata power än jag behöver.

Kan jag ta bort "molex slingan" helt och istället löda dit en med sata power? Det borde väl inte vara något problem?

Eller kan jag dumpa molex delen helt och istället köra en längre sata power slinga?
Hur många sata power kan man sätta på rad eller ska man inte gå över den uppsättningen som är från början?
Sata power ska vara till hårddiskar.

Nätdelen är äldre men funkar bra, den ska sitta i en server dator därför vill jag skrota alla onödiga kontakter men samtidigt behöver jag flera sata power för att driva hårddiskar. Visst finns det adapters från molex till satapower men detta kommer bara se ut som ett råttbo.
Optimala/snyggast vore såklart med en slinga där alla hårddiskar kan kopplas in men det är 8st och det känns som att det är rätt stor skillnad att gå från 3 kontakter som det är nu, till 8?

Sen om någon vill rekommendera kontakter med bra kvalitet och passform och alla verktygen jag behöver för detta vore det nice!

Ska passa på och byta fläkten också då den är lite gnällig, är radiator eller chassi fläktar optimalt?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Avstängd

ehhh!! Köp ett nytt nätagg och släng ditt gamla,Det är väl inget och lägga tid och pengar på.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Byta "kontakter" så som du beskriver är ju ingen fara alls så länge du kopplar rätt och löder bra och isolerar bra.
Eltejp funkar ju men det blir aldrig riktigt bra med det kör då helst med krympslang,heatshrink istället vilket blir mycket bättre.
tex http://www.kjell.com/sortiment/el/elinstallation/krympslang/k...

I övrigt så kan jag bara hålla med mange om att det är nog bättre att du köper ett nytt istället.
Vad är det för nätagg du ska använda och hur gammalt är det? är det ett som har hög watt? hur effektivt är det?
Använder du tex ett 80+brons nätagg på 850w men som medel punkt tar ut 80-90w så är det nätagget inte speciellt effektivt längre.
Om det är en server så drar den väl inte så mycket (och kommer stå i idle en hel del antar jag) och så länge du inte har för många hd inkopplade så kan du tex köpa detta 360w seasonic nätagg http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1377903 då får du ett som är effektivt,tyst och med japanska kondingar som har riktigt bra livstid.
Köpte själv detta till min htpc igår (men inte fått hem ännu).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

ehhh!! Köp ett nytt nätagg och släng ditt gamla,Det är väl inget och lägga tid och pengar på.

Nä, bygga om och modifiera för nöjes skull är det väl ingen som håller på med på sweclockers?

Skrivet av grizzly666:

Byta "kontakter" så som du beskriver är ju ingen fara alls så länge du kopplar rätt och löder bra och isolerar bra.
Eltejp funkar ju men det blir aldrig riktigt bra med det kör då helst med krympslang,heatshrink istället vilket blir mycket bättre.
tex http://www.kjell.com/sortiment/el/elinstallation/krympslang/k...

I övrigt så kan jag bara hålla med mange om att det är nog bättre att du köper ett nytt istället.
Vad är det för nätagg du ska använda och hur gammalt är det? är det ett som har hög watt? hur effektivt är det?
Använder du tex ett 80+brons nätagg på 850w men som medel punkt tar ut 80-90w så är det nätagget inte speciellt effektivt längre.
Om det är en server så drar den väl inte så mycket (och kommer stå i idle en hel del antar jag) och så länge du inte har för många hd inkopplade så kan du tex köpa detta 360w seasonic nätagg http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1377903 då får du ett som är effektivt,tyst och med japanska kondingar som har riktigt bra livstid.
Köpte själv detta till min htpc igår (men inte fått hem ännu).

Öppna upp agget tidigare idag och såg att en konding höll på och ge med sig, så det agget skrotas istället.

Seasonic är alltid nice men det var för lite sata power på den modellen sen har jag faktiskt redan beställt ett nytt, netonnet hade ett CM agg för 399:-.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/icke-...
Inget high end men det räcker nog till utmärkt till det jag ska ha den till och den hade iaf 6 sata power och för 400 hundra kändes det som ett kap. (eller?)

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

Det är ett väldigt bra nätagg och det är seasonic som byggt det, nackdelarna är att det är mindre effektivt,äldre konstruktion (dock en av dom bättre som fanns då).
Sen kommer jag inte ihåg riktigt om det var detta nätagg som hade en mindre bra fläkt som lät betydligt mer än den som seasonic själva använde i sina egna nätagg men jag har för mig att det var så.

Annars så är det inget att anmärka på.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det är ett väldigt bra nätagg och det är seasonic som byggt det, nackdelarna är att det är mindre effektivt,äldre konstruktion (dock en av dom bättre som fanns då).
Sen kommer jag inte ihåg riktigt om det var detta nätagg som hade en mindre bra fläkt som lät betydligt mer än den som seasonic själva använde i sina egna nätagg men jag har för mig att det var så.

Annars så är det inget att anmärka på.

Aha nice
Det är ju åtminstone 80+ bronze och ljudnivån är inte superviktigt då dator ska stå i ett eget rum, låter den som en turbinmotor får man väl överväga att byta fläkten.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB