Permalänk
Medlem

Om någon ska ta bort IHS'en, gör på det här sättet istället: http://www.youtube.com/watch?v=n3dMgRSEi2Y

Är gjort på någon minut, samt att man slipper oroa sig att skada processorn med rakbladet. Har själv gjort det och det var absolut inga problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det spelar ingen roll då det är uttryckt på sidorna. Det är limmet som är problemet, punkt.

Edit: Visst förlorar du lite på grund av det inte är fastlött från början. Men det är inte kylpastan som är orsaken till problemet.

Känns inte riktigt som om den feta meningen stämmer även om det kanske är den största boven.

Pastan jag har hittat under 2st Ivy's har varit stenhård, kändes väldigt jämförbart med gammal tandkräm.

Sen tycker jag att det är roligt att du "Det spelar ingen roll då det är uttryckt på sidorna." Detta indikerar ju motsatsen av vad du säger, alltså att "limmet" ändå inte var "i vägen".

Men absolut, ge mig fakta, innan dess är jag skeptisk, dessutom lär det vara helt otroligt svårt att testa.

Test 1: Original utförande
Test 2: Utan IHS.. Fast.. nu måste du byta pasta + att man har "luckrat upp" "limmet" och på så sätt förstört testet.

Är ju alltid trevligt med fler personer involverade och ni har båda agerat med sunt förnuft här på forumet tidigare.

(annars är det ju livsfarligt att blanda in fler folk här:P)

Skrivet av DavidtheDoom:

Den tjocka lim-kanten på ivy bridge och haswell ger en värmebarriär innanför ihs:en. delidd gör att man kan ta bort denna och få lägre temperaturer.

Clu är en kylpasta av 100% metall.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Jäkligt svår att se att det finns fler sidor på SweC med endast mobilen
Såg att du hade fått 3-4svar innan mig.

Dold text
Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Curemylife:

Känns inte riktigt som om den feta meningen stämmer även om det kanske är den största boven.

Pastan jag har hittat under 2st Ivy's har varit stenhård, kändes väldigt jämförbart med gammal tandkräm.

Sen tycker jag att det är roligt att du "Det spelar ingen roll då det är uttryckt på sidorna." Detta indikerar ju motsatsen av vad du säger, alltså att "limmet" ändå inte var "i vägen".

Men absolut, ge mig fakta, innan dess är jag skeptisk, dessutom lär det vara helt otroligt svårt att testa.

Test 1: Original utförande
Test 2: Utan IHS.. Fast.. nu måste du byta pasta + att man har "luckrat upp" "limmet" och på så sätt förstört testet.

Är ju alltid trevligt med fler personer involverade och ni har båda agerat med sunt förnuft här på forumet tidigare.

(annars är det ju livsfarligt att blanda in fler folk här:P)

Dold text

Han har tom lämnat en trovärdig opartisk källa till dig. Detta har diskuterats tidigare och det är en vanlig felaktig uppfattning kring de höga temperaturerna i Haswell & Ivy Bridge.

Konsistensen på kylpastan kan inte ses som ett bevis på huruvida den är bra eller dåligt termiskt ledande. Detta kan du endast bevisa via Empiriska studier.

Empiriska studier är även det sättet som Sep.Typhoons källa har använt. Skillnaden mellan hög limkant och ny kylpasta är försumbar jämfört med om man tar bort den höga limkanten och kör på samma kylpasta som redan ligger under IHS:en.

Hur anser du att man ska undersöka detta på bästa sett utan att få tvivelaktiga resultat? Duger inte de tester som har gjorts från källan Sep har tillhandahållit?

Edit: Oj, missade lite vad du syftade på i början av ditt inlägg.
Nej Limkanten är nog 90%+ av problemet, mängden kylpasta har egentligen bara en bromsande faktor och gör att värme avledningen från processorn sker lite långsammare. Dvs kylpastan värms upp och håller temperaturen någon grad högre än om den hade varit "rätt" doserad.

Något som troligen är svårt att göra perfekt på industriell skala.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Han har tom lämnat en trovärdig opartisk källa till dig. Detta har diskuterats tidigare och det är en vanlig felaktig uppfattning kring de höga temperaturerna i Haswell & Ivy Bridge.

Konsistensen på kylpastan kan inte ses som ett bevis på huruvida den är bra eller dåligt termiskt ledande. Detta kan du endast bevisa via Empiriska studier.

Empiriska studier är även det sättet som Sep.Typhoons källa har använt. Skillnaden mellan hög limkant och ny kylpasta är försumbar jämfört med om man tar bort den höga limkanten och kör på samma kylpasta som redan ligger under IHS:en.

Hur anser du att man ska undersöka detta på bästa sett utan att få tvivelaktiga resultat? Duger inte de tester som har gjorts från källan Sep har tillhandahållit?

Edit: Oj, missade lite vad du syftade på i början av ditt inlägg.
Nej Limkanten är nog 90%+ av problemet, mängden kylpasta har egentligen bara en bromsande faktor och gör att värme avledningen från processorn sker lite långsammare. Dvs kylpastan värms upp och håller temperaturen någon grad högre än om den hade varit "rätt" doserad.

Något som troligen är svårt att göra perfekt på industriell skala.

Haha lugnt.

Helt otroligt att jag missade länken, jag skyller på att klockan är 04:ish och jag kör med Swec's mörka tema... som tydligen blandar orange och svart i mina ögon...-__-

Tja, anandtech litar man ju definitivt på men jag hade gärna sett tillägg i testet, t.ex. Intels pasta men utan "lim" men även helt utan pasta.

Problem jag ser i testet som kanske kan utgöra fel i resultatet men dementera gärna:)

"Limmet" vs Papper under tryck, med tanke på att det skapas en hel del tryck under kylaren, ifall det mjuka "limmet" kan pressas ihop mer än pappret och på så vis skapa en större kontaktyta?

Inget test görs med Intels pasta efter IHS:en är borttagen, detta även för att utesluta andra faktorer som kan utgöra en skillnad.

(Godnatt eller godmorgon btw!)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Curemylife:

Haha lugnt.

Helt otroligt att jag missade länken, jag skyller på att klockan är 04:ish och jag kör med Swec's mörka tema... som tydligen blandar orange och svart i mina ögon...-__-

Tja, anandtech litar man ju definitivt på men jag hade gärna sett tillägg i testet, t.ex. Intels pasta men utan "lim" men även helt utan pasta.

Problem jag ser i testet som kanske kan utgöra fel i resultatet men dementera gärna:)

"Limmet" vs Papper under tryck, med tanke på att det skapas en hel del tryck under kylaren, ifall det mjuka "limmet" kan pressas ihop mer än pappret och på så vis skapa en större kontaktyta?

Inget test görs med Intels pasta efter IHS:en är borttagen, detta även för att utesluta andra faktorer som kan utgöra en skillnad.

(Godnatt eller godmorgon btw!)

Kan helt klart finnas sätt att förbättra testet på. Har även sett någon kinesisk sida som har gjort liknande test (var av de testade att bara ta bort limmet men stoppade tillbaka IHS utan att ta bort pastan). Har grymt svårt att hitta sidan igen.

(Off Topic: Gillade inte mörka temat då jag redan kör f.lux med 2700K i färgtemp, gillar det dock på mobilen).
Trevlig hatt på dig med!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Limkanten ökar jy avståndet mellan ihs o kärnan och oavsett hur bra en pasta är "undantag clu/clp inom rimliga mängder" så för mycket pasta blir som isolering därav högre temperaturer.

Min första delidd jag gjorde återmonterade jag med noctua kylpasta o fick ca10 c lägre temp o kärnornas temp var mer lika varandra. Dock sen testade jag clu o fick ytterliggare 10c lägre temp på en i5 3570k @ 4,6ghz 1.296vcore.

Så på den cpu fick jag upp klocken från 4,5 @ 80c till 4,6 @ 60c
Obs med vattenkylning.

Kör idag med en i7 3770k @ 5ghz , 1.410 vcore o ligger runt 70c i prime95.

Tycker intel skulle ha cpu med lös ihs som allternativ eller lödda alla modeller

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Hade skrivit om inlägget utan att kolla igenom vad jag eg. hade skrivit, komiskt nog blev det fel. Redigerat nu.

Edit: Det leder ingenvart om vi håller på att tjata, mer än att vi ev. blir bannade. Bättre att hjälpa TS än att påpeka hans språk. End of discussion.

Skrivet av SysGhost:

Att skapa nya ord där det behövs är en sak. Facktermer är en annan.
Jag brukar själv hålla mig till att använda korrekta engelska facktermer stavade korrekt.
Detta är ett tekniskt forum, och många tekniska termer förekommer där den engelska termen passar bättre än den motsvarande svenska översättningen.
Också en anledning till varför jag inte gillar svenska operativsystem. Man kan även som väl insatt bli förvirrad över de underliga översättningarna i vissa delar av operativsystemet.

Om det svenska språkrådet accepterar ordet ifråga och inför det i det officiella ordlistan, är jag med på det.
Men så länge det bara är en teknisk term, så anser jag att den bör stavas/böjas på korrekt sätt i sitt avsedda språk.

Skrivet av Mogwaii:

Limkanten ökar jy avståndet mellan ihs o kärnan och oavsett hur bra en pasta är "undantag clu/clp inom rimliga mängder" så för mycket pasta blir som isolering därav högre temperaturer.

Min första delidd jag gjorde återmonterade jag med noctua kylpasta o fick ca10 c lägre temp o kärnornas temp var mer lika varandra. Dock sen testade jag clu o fick ytterliggare 10c lägre temp på en i5 3570k @ 4,6ghz 1.296vcore.

Så på den cpu fick jag upp klocken från 4,5 @ 80c till 4,6 @ 60c
Obs med vattenkylning.

Kör idag med en i7 3770k @ 5ghz , 1.410 vcore o ligger runt 70c i prime95.

Tycker intel skulle ha cpu med lös ihs som allternativ eller lödda alla modeller

Skrivet av Maho:

SFI? Svenska för idioter?

Skrivet av Mimematis:

Kunde läsa det sista du skrev utan några som helst problem så att böka runt för att komma på det svenska ordet till något som redan är ett begrepp är inte värt det.
Att gå in mer analt om böjningar om dom är rätt eller fel är så oerhört tråkigt och missvisande när det kommer till det moderna språket i samhället 2013.

Skrivet av SysGhost:

Jag tycker det är helt okej att använda engelska termer, och kan många gånger föredras framför översatta termer.
Däremot är jag emot "svengelska" termer.
T.ex: Termen "Delid" är just vad det betyder: "De-lid", att ta locket av. (Lock, Kåpa: Lid)
Sedan kan man böja ordet enligt det engelska språkets regler: Delidded, delidding ...

Men denna form: "Delidda" är en så kallad "svenskelskt" ord. Det tog mig några minuters fundering innan jag kom på vad det betydde. Hade man däremot använd ren engelska, såsom "delid", eller "delidded", så hade jag förstått det desto snabbare.
T.ex:

Jag håller med de som ser svengelska ord som onödiga.
Använd de korrekta engelska termerna istället för påhittade svengelska ord med konstiga svenska böjningar.

Hålla på med swengelska words in my meningar looks lite ridicilous in some vägar. Det ser så wrong ut. Behövs extra timmar i SFI?

Skrivet av DavidtheDoom:

Kan helt klart finnas sätt att förbättra testet på. Har även sett någon kinesisk sida som har gjort liknande test (var av de testade att bara ta bort limmet men stoppade tillbaka IHS utan att ta bort pastan). Har grymt svårt att hitta sidan igen.

(Off Topic: Gillade inte mörka temat då jag redan kör f.lux med 2700K i färgtemp, gillar det dock på mobilen).
Trevlig hatt på dig med!

Dold text

Killar sluta gå offtopic!

TS. Har du möjlighet att testa din nya CPU i ett annat moderkort?
Det är inte så att du applicerade CLU när processorn satt i sockeln? kan ju möjligtvis ha hamnat något där?

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har säkert missat något men har raderat rätt många onödiga inlägg i tråden med hänvisning till forumreglerna § 1.6.

Att ha synpunkter på i tråden använda termer kan vara ok, men i det här fallet spårade det ur och gjorde tråden mycket svårläst.

/KimTjik