Nytt gfx = svart skärm, ingen mus/tgb, inget beep

Permalänk
Medlem

Nytt gfx = svart skärm, ingen mus/tgb, inget beep

Kära vänner

Jag känner hur min livsgnista rinner ur mig. mitt sista hopp står till er kunskap och vilja att hjälpa.

Jag har ett bigtower innehållande
Z68 MSI gen3
750w Corsair
16 ram
i7 2600K @ 4.2
6970 2gb xXx + Catalyst 13.9

Riggen fungerar utmärkt men då jag kör två skärmar och ofta fler spelklienter igång samtidigt vill jag ha lite mer kräm i grafiken.

Jag har precis fått hem mitt nya ASUS R9 280x matrix platinum.
Efter att jag har installerat det och startar datorn så har jag två svarta skärmar (sleepmode verkar det som) och varken mus eller tgb lyser upp.
Grafikkortet visar två gröna lampor vid strömkablarna och fans och dioder går igång som om allt vore bra.
Om jag byter tillbaka till det gamla kortet så fungerar allt som vanligt igen utan anmärkning.

Jag har testat:
Alla möjliga sätt att plugga in både en och två skärmar till kortet.
Att rensa alla drivisar och sedan stoppat i det nya kortet.
Att lägga in senaste 13.9 och sedan startat med nya kortet.
Att lägga in medföljande ASUS drivisar och sedan startat med nya kortet (13.1 följde med på skivan)

Eftersom allting fungerar fint med gamla kortet så undrar jag om det kanske är kortet som är trasigt.
jag har oxå funderat på IRQ problem men är inte kunnig inom det.
Eftersom POST verkar faila (inget beep vid start) så kanske det e nåt med MB?

Men allt fungerar ju perfekt med det gamla kortet så jag vette tusan.

Vänligen hjälp mig med detta.

Hasse

EDIT: Pratade precis med OC.nu och de rekommenderade att jag skulle uppdatera BIOSen via DOS istället för Live Update. jag återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

jahapp se på fasen.

Jag gick in på msi.com och tankade ner BIOS, la på USB sticka och dubbelklickade exe filen.
Allt gick automatiskt efter det. uppdaterade från N.70 till P.80

La in övriga drivisar till MB från MSis sida. Omstart med nya kortet, funkar fint.

installerar nu cata 13.11 beta7 och sen ska det gejmas som fan.

Då vet man dessutom att live Update är ren skit och ska avinstalleras direkt.