Nvidia Geforce GTX 780 Ti

Permalänk
Medlem

Så AMD hade tronen i några dagar innan Nvidia tog tillbaka den.

Nu när alla sitter och drar prisskillnader.
Vi har som jag kan se 3 sorters människor i forumet.
De som köper kort för över 6-8k, de som köper kort för 3-4 och de som köper kort för under 2.

Lägger man ner 5k på ett kort, så kan man lägga ner 6. Sluta snåla med 1k när man ändå passerat 4000..Seriöst.

3Gb för övrigt räcker, då 2 idag räcker. Jag kör Bf4 på High med över 100fps men kan inte köra ultra då de kräver 2.2gb, och jag får då fps drops.

Jag tänker nog byta upp mig till en 780ti då den nästan presterar som 2 680s. De sjukt då jag köpte mina 2 för ca 9k... Men att ha ett kort som presterar nära är tillräckligt bra för mig då jag slipper den extra värmekällan. Hellre att ha ett kort på 80 grader än 2 på 65 vardera..

Men alla tänker väl olika

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Lite roligt när alla (till och med i recensionen) gnäller på priset när kortet är både billigare och snabbare än Titan.
Liksom.. vad mer kan man begära egentligen? Att kortet ska vara gratis eller?
Kortet är ett jävla fynd.

Hur kan du säga att det är ett fynd.

Permalänk
Medlem

Yaaa ännu ett grafikkort som är kommen.

AMD när ska ni ligga på topp eller är ni besegrade?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Nja. Lär nog sitta kvar på mitt Titan. Känns dock jävligt surt att köpa ett grafikkort för närmare 9000 kronor för att sedan se samma tillverkare släppa ett bättre kort för 5500~ några månader senare. Titan skulle ju vara ett ultramegapremiumkort och vara på topp i år framöver.

Känns lite FÖR surt, faktiskt.

?? några månader nästan 1 år och varför blev ditt kort sämre bara för att det inte är snabbast längre..

Sen köpte iallafall jag Titan för mer än till enbart spelande och där är fortfarande Titan det enda valet..

Och köpte mitt kontant för 6000 kr visserligen.Men surt för dom med avbetalning och har lika mycket kvar att betala som ett nytt 780Ti kostar hehe

En annan nackdel jämfört mot Geforce GTX Titan är att GTX 780 Ti inte har samma stöd för beräkningar i dubbelprecision, som i det sistnämnda fallet endast är 1/24 av vad den är i singelprecision. Det här är dock enbart är av betydelse för den som utför intensiva beräkningar på grafikkortet.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

Långt ifrån prisprestanda kronan.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

En fråga att ställa sig är ju om Nvidia haft detta kort klart länge och hade kunnat lanserat det tidigare eller om konkurrensen med AMD senast kort nu gav en läglig tid för lansering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Så AMD hade tronen i några dagar innan Nvidia tog tillbaka den.

Nu när alla sitter och drar prisskillnader.
Vi har som jag kan se 3 sorters människor i forumet.
De som köper kort för över 6-8k, de som köper kort för 3-4 och de som köper kort för under 2.

Lägger man ner 5k på ett kort, så kan man lägga ner 6. Sluta snåla med 1k när man ändå passerat 4000..Seriöst.

3Gb för övrigt räcker, då 2 idag räcker. Jag kör Bf4 på High med över 100fps men kan inte köra ultra då de kräver 2.2gb, och jag får då fps drops.

Jag tänker nog byta upp mig till en 780ti då den nästan presterar som 2 680s. De sjukt då jag köpte mina 2 för ca 9k... Men att ha ett kort som presterar nära är tillräckligt bra för mig då jag slipper den extra värmekällan. Hellre att ha ett kort på 80 grader än 2 på 65 vardera..

Men alla tänker väl olika

Som du sa, vi tänker olika För mig är 1k extra fortfarande mycket pengar (mängden pengar).

Trodde också 2GB skulle ge FPS drops i BF4 men har inte märkt av det när jag kör Ultra och 4xMSAA i 1920x1200 Testa och se.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av emilakered:

För den som är sugen på Battlefield 4-resultat kan det finnas en liten uppdatering här (några F5 kan behövas)..
http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-batt...

Vi kommer även att utvärdera BF4 som standardkomponent i GPU-testerna så snart nästa laddning drivrutiner landar, dock lär det ta ytterligare en tid innan detta införs. Dessutom kommer det att handlar om enspelarläget för att skapa repeterbarhet - precis som för Battlefield 3.

Man tackar!

Är det jag som är snurrig eller har ni haft problem med sidan? För jag tyckte häromdagen att artiklarna inte låg i samma ordning så som sist jag var inne, och nu kommer inte BF4 artiklen upp? (What's going on here?)

ONT: F*n, vad kräver BF4 för att man ska kunna spela med 120fps i 1080 på multiplayer. Sitter här och hurrar varje gång man får över 60 fps i bf3. Man köpte inte en 120hz skärm för inget liksom!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hagge:

Så AMD hade tronen i några dagar innan Nvidia tog tillbaka den.

Nu när alla sitter och drar prisskillnader.
Vi har som jag kan se 3 sorters människor i forumet.
De som köper kort för över 6-8k, de som köper kort för 3-4 och de som köper kort för under 2.

Lägger man ner 5k på ett kort, så kan man lägga ner 6. Sluta snåla med 1k när man ändå passerat 4000..Seriöst.

3Gb för övrigt räcker, då 2 idag räcker. Jag kör Bf4 på High med över 100fps men kan inte köra ultra då de kräver 2.2gb, och jag får då fps drops.

Jag tänker nog byta upp mig till en 780ti då den nästan presterar som 2 680s. De sjukt då jag köpte mina 2 för ca 9k... Men att ha ett kort som presterar nära är tillräckligt bra för mig då jag slipper den extra värmekällan. Hellre att ha ett kort på 80 grader än 2 på 65 vardera..

Men alla tänker väl olika

Priset spelar väl roll precis som allt annat? Ett kort som är 40% dyrare men endast 15% snabbare än ett annat nysläppt kort är väl alltid information man vill ha med när man bestämmer nästa köp?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känns som ett onödligt släpp, när det inte är i närheten av att konkurrera med AMD's priser.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Som du sa, vi tänker olika För mig är 1k extra fortfarande mycket pengar (mängden pengar).

Trodde också 2GB skulle ge FPS drops i BF4 men har inte märkt av det när jag kör Ultra och 4xMSAA i 1920x1200 Testa och se.

Jaså, jag fick fps drops i Betan, kan dem ha fixat de?:p kanske inte behövs ett byta då

Skrivet av Tivook:

Priset spelar väl roll precis som allt annat? Ett kort som är 40% dyrare men endast 15% snabbare än ett annat nysläppt kort är väl alltid information man vill ha med när man bestämmer nästa köp?

Ja, men jag sa ju precis, vi tänker olika? Jag tänker inte på 1k när jag ändå lägger ner 5..

Permalänk
Skrivet av Tivook:

Priset spelar väl roll precis som allt annat? Ett kort som är 40% dyrare men endast 15% snabbare än ett annat nysläppt kort är väl alltid information man vill ha med när man bestämmer nästa köp?

Sitter här och skrattar för mig själv...alla sitter och klagar om pris och annat här, en månad efter ser man antal personer med 780 ti i sin sign. Antal personer har redan R9 290X. LOL

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snikki123:

Knepigt att deras siffror mellan ex 780 och 290x skiljer sig mycket från sweclockers resultat?

Har för mig att linus alltid kör alla korten överklockade vid benchmarks, ett överklockat 780 presterar ganska likt ett överklockat 290x eftersom referenskylaren inte tillåter så mycket överklockning på 290x.

Permalänk
Medlem

Ser ju förbannat fint ut. Fast som sagt, prisskillnaden är lite väl stor mellan detta och 290, 290X och 780. Men jag tror nog att de får dem sålda iaf. Även om priset sänker efterfrågan något så balanserar det väl ut om tillgången inte är på samma nivåer heller.

Permalänk
Medlem

290x presterar bättre i BF4 UTAN Mantle. Sedan kommer Mantle garanterat öka frameraten antingen lite eller mycket, vilket oavsett ökar försprånget ännu mer. För min del (säkert många andra också) så är det endast BF4 som är intressant, det är det enda krävande jag spelar på datorn. Samt i och med Frostbite 3 och många kommande spel som bygger på den motorn vilket talar för bra prestanda i kommande titlar. Ett 290x med en bättre kylare är absolut det bästa valet av GPU utan tvekan.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Hymer:

Jag skulle gissa på att majoriteten av alla pc spelare spelar med ett headset så du hör ju inte ljudet ändå så jag förstår inte problemet? Och om du märka ord så jo jag kanske bitfarmar och drar in pengar? Så spring tillbaka till mamma nu.

Mina 7970 med referenskylare är det som låter klart högst i min dator i idle (och i load, vilket dock som du säger inte spelar så stor roll). Det går inte att stänga av fläktarna på dem, så när jag sitter och surfar och sånt hör jag dem ständigt. Och 290X är ännu värre, att döma av SweClockers video. Så ditt argument faller platt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Känns som ett onödligt släpp, när det inte är i närheten av att konkurrera med AMD's priser.

Behöver knappast lägga sig på AMD's priser eftersom korten blir sålda utan problem.. Idag var det redan slutsålt på Inet.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag skulle gissa på att majoriteten av alla pc spelare spelar med ett headset så du hör ju inte ljudet ändå så jag förstår inte problemet? Och om du märka ord så jo jag kanske bitfarmar och drar in pengar? Så spring tillbaka till mamma nu.

En polare som köpte 280X trodde också headset skulle lösa problemet men icke. Det låter verkligen alldeles för mycket. Bara att erkänna att AMD failat med sin stinkande fläkt. Nu är det upp till 3e parts tillverkarna att rätta AMDs misstag.

Skrivet av Hagge:

Jaså, jag fick fps drops i Betan, kan dem ha fixat de?:p kanske inte behövs ett byta då

Jag är helnöjd så ge det ett försök Viss stuttering finns men det är nog med SLI som gör det. Dock försvann lite av det när jag unparkade mina CPU cores så testa det också.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Som vanligt, fan vad det ska vara strid i det här forumet. Var glad över att bättre och bättre grafikkort lanseras, kosta vad det kosta vill.

100% rätt. Häftigt kort, bra jobbat Nvidia.
Mitt 290X med artic ligger på posten.

Permalänk
Medlem

Då är det bara att vänta på 780 TI med DCII kylare så är julklappen till mig själv fixad, precis vad jag vill ha!!! ....<springer hem och kollar vad det nu var för nätagg jag stoppade in i min Prodigy>....^^

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk

Jag nämnde ett ungefärligt pris och inte bara det billigaste, köpte själv 290X för 5K för några dagar sen.

Men bra att du tog fram att det är större prisskillnad än det jag skrev , ger ju bara mer + till 290X

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Känns som ett onödligt släpp, när det inte är i närheten av att konkurrera med AMD's priser.

Det finns folk som bara vill ha det allra bästa, så blir det sålt oavsett pris. Blev förvånad att kortet inte var dyrare än så här tbh. Nvidia kunde lätt ha mjölkat sina trogna kunder på en tusenlapp till.

Permalänk
Medlem

Är det kylarproblem och grejer på den som det är med R290X? Ska man vänta på tredjepartskort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag skulle gissa på att majoriteten av alla pc spelare spelar med ett headset så du hör ju inte ljudet ändå så jag förstår inte problemet? Och om du märka ord så jo jag kanske bitfarmar och drar in pengar? Så spring tillbaka till mamma nu.

Jag skulle inte ha några problem alls att spela på ett 290 x, då jag kör hörlurar... men datorn skulle ligga risigt till med tjejen som inte spelar.

Skrivet av Gambit_2K:

Känns som ett onödligt släpp, när det inte är i närheten av att konkurrera med AMD's priser.

Väldigt bra argument, om det nu var så att AMD skulle släppa ett nytt kort som presterade lika bra och fortfarande låg lägre i pris.

bra liknelse är att Volvo är bra mycket billigare än Ferrari/Lambo/Annan Ikonisk superbil, men du kan inte gå och köpa en Volvo som presterar likadant som en Ferrari även fast du skulle lägga lika mycket pengar som på en Ferarri.
Alltså, AMD billigt, men du kan inte få den prestandan med en AMD som Nvidia levererar, därför kostar det.

I lågprisklassen (sub 4000) tror jag nog att AMD är väldigt konkurrenskraftiga, men innan det släps eftermarknadskylare till 290X så har i min åsikt AMD inte en chans.

290X är ett alldeless för högt pressat kort, som de verkar ha stressat ut för att inte ligga under Nvidias serie som funnits på marknaden ett bra tag.
Om man lägger ner temperaturen på en mer behaglig nivå, runt 80 grader så fungerar kortet bra, men utpresterar inte 780 eller titan.

Möjligen att 290X skulle vara ett alternativ till 780 i flerskärms lösningar tack vare större minne, men samtidigt så klockar 780, 780ti samt titan grymt bra på till och med referenskylaren.

Nu kommer man bli sönderslagen av AMD fanboys, men de måste inse att just nu har Nvidia övertaget, ganska rejält vill du ha det bästa går du och köper Nvidias kort. förr i tiden hade AMD (eller snarare ATI) övertaget.

Skrivet av krox:

Är det kylarproblem och grejer på den som det är med R290X? Ska man vänta på tredjepartskort?

Nej, Linustech Fick upp sin till 1250 Mhz på kärnan, och nådde 83 grader.. visst så kan det vara ett golden, men men.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Lite roligt när alla (till och med i recensionen) gnäller på priset när kortet är både billigare och snabbare än Titan.
Liksom.. vad mer kan man begära egentligen? Att kortet ska vara gratis eller?
Kortet är ett jävla fynd.

om det är ett fynd vad är då 290x och vanliga GTX 780? Gratis? Du betalar 20-30% mer för en försumbar prestandavinst..

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Prestanda tronen tillbaka till Nvidia alltså, vilket var förväntat, tycker väl inte den försvann alls då 290X och Titan var likvärdiga överlag,delat första plats, som vanligt beror det på vilket test och spel det gäller.

Faktum kvarstår,om man äger ett GTX780 eller Titan finns det ingen anledning att köpa GTX780ti, räcker att överklocka för att nå och förbipassera TI, tycker dock att TIs mhz på kärnan är alldeles för låg, GK100/110 är kända för att överklocka bra, hade dom legat runt 950mhz och runt 1000mhz boost hade gapet varit större och gett mer anledning o köpa 780Ti framför 780, men är man ute efter det snabbaste som finns oklockat så är det såklart ti som gäller.

Permalänk
Medlem

Det som imponerar mest är minimumFPS i de flesta titlar.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Bra snabbt kort detta GTX 780 Ti. Nvidia tog tillbaka tronen efter bara några veckor. Antar de satt och slipade på detta när Titan + 780 lanserades men hade ingen anledning att släppa det föräns nu ( AMD )

Betyder det att 290X priserna sjunker ytterligare och med bättre kylare? ( drömma får man väl göra )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chourou:

Bra snabbt kort detta GTX 780 Ti. Nvidia tog tillbaka tronen efter bara några veckor. Antar de satt och slipade på detta när Titan + 780 lanserades men hade ingen anledning att släppa det föräns nu ( AMD )

Betyder det att 290X priserna sjunker ytterligare och med bättre kylare? ( drömma får man väl göra )

Då måste priserna på 290 sjunka också och i sin tur så måste dom lägre korten också sjunka i pris. Så nej, troligen inte. Priset på 290X är bra som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

Bra snabbt kort detta GTX 780 Ti. Nvidia tog tillbaka tronen efter bara några veckor. Antar de satt och slipade på detta när Titan + 780 lanserades men hade ingen anledning att släppa det föräns nu ( AMD )

Betyder det att 290X priserna sjunker ytterligare och med bättre kylare? ( drömma får man väl göra )

varför ska priserna på 290X/290 sjunka när de redan ligger bra i pris med tanke på prestandan man får ut.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C