Permalänk
Medlem

Vilken redigeringsprogram

Vilken redigeringsprogram för att redigera filmer på är den bästa just nu ?

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att börja med budget... vad får den kosta?

Sen kan du ju också nämna vilka program du kommer att använda för redigeringen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RAJ:

Jag tänkte bygga ihop en dator för att redigera HD filmer, och eventuellt bilder.
(Kommer inte spela på datorn)
Så jag har en liten lista som jag undrar över, innan jag köper delarna för att kunna bygga.

Vilken: processor, modekort, Chasi, grafikkort, RAM-minne, nätaggregat, hårddisk, och SSD-hårddisk, behöver jag för att kunna använda datorn? Om jag har glömt något som jag måste ha, så får du gärna upplysa mig.

Tack på förhand

Redigera Filmer är en grej som är parallelliserbart och minnestungt.

Det du är ute efter är en Intel i7:a eller en AMD 83x0 processor.
AMD:n är lite bättre på minnesintensiva uppgifter men har sämre singeltrådsprestanda. Amd saknar även Integrerad Grafik och möjlighet till Intel Quick Sync som kan ge bra med prestanda i de mjukvaror som stödjer det.

Amd processorn kostar ungefär hälften av vad i7:an gör men ger bra prestanda (ibland tom bättre prestanda än vad i7:an ger). Oftast bara några procent bakom.

Vill du ha det bästa men är beredd att betala pengarna så kan en X79plattform vara något för dig med Quad memory channels och 6kärniga processorer.
Ska du få mycket för pengarna så är det AMD 8320 med bra minne som gäller.

Jag rekommenderar snabbt minne men framförallt korta minneslatenser då det påverkar mer vid rendering. Korta accesstider har större påverkan än snabb minnesklocka.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Enklast är väl att börja med budget... vad får den kosta?

Sen kan du ju också nämna vilka program du kommer att använda för redigeringen.

Max 10.000 kr.
Jag kommer redigera med Sony Vegas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Redigera Filmer är en grej som är parallelliserbart och minnestungt.

Det du är ute efter är en Intel i7:a eller en AMD 83x0 processor.
AMD:n är lite bättre på minnesintensiva uppgifter men har sämre singeltrådsprestanda. Amd saknar även Integrerad Grafik och möjlighet till Intel Quick Sync som kan ge bra med prestanda i de mjukvaror som stödjer det.

Amd processorn kostar ungefär hälften av vad i7:an gör men ger bra prestanda (ibland tom bättre prestanda än vad i7:an ger). Oftast bara några procent bakom.

Vill du ha det bästa men är beredd att betala pengarna så kan en X79plattform vara något för dig med Quad memory channels och 6kärniga processorer.
Ska du få mycket för pengarna så är det AMD 8320 med bra minne som gäller.

Jag rekommenderar snabbt minne men framförallt korta minneslatenser då det påverkar mer vid rendering. Korta accesstider har större påverkan än snabb minnesklocka.

Okej.
Jag kikar runt lite nu på nätet för att kolla på dom processor som du rekommenderar. Men jag har en fråga. Hur ser man om processorn har:
"snabbt minne" och "korta minneslatenser" ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Redigera Filmer är en grej som är parallelliserbart och minnestungt.

Det du är ute efter är en Intel i7:a eller en AMD 83x0 processor.
AMD:n är lite bättre på minnesintensiva uppgifter men har sämre singeltrådsprestanda. Amd saknar även Integrerad Grafik och möjlighet till Intel Quick Sync som kan ge bra med prestanda i de mjukvaror som stödjer det.

Amd processorn kostar ungefär hälften av vad i7:an gör men ger bra prestanda (ibland tom bättre prestanda än vad i7:an ger). Oftast bara några procent bakom.

Vill du ha det bästa men är beredd att betala pengarna så kan en X79plattform vara något för dig med Quad memory channels och 6kärniga processorer.
Ska du få mycket för pengarna så är det AMD 8320 med bra minne som gäller.

Jag rekommenderar snabbt minne men framförallt korta minneslatenser då det påverkar mer vid rendering. Korta accesstider har större påverkan än snabb minnesklocka.

Skulle du rekommendera denna grafikkort:
PNY Quadro 2000 Dual-DisplayPort 1GB ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

Skulle du rekommendera denna processor:
PNY Quadro 2000 Dual-DisplayPort 1GB ?

Det är ingen processor. Det är ett grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Det är ingen processor. Det är ett grafikkort

Tack för att du rättade mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Redigera Filmer är en grej som är parallelliserbart och minnestungt.

Det du är ute efter är en Intel i7:a eller en AMD 83x0 processor.
AMD:n är lite bättre på minnesintensiva uppgifter men har sämre singeltrådsprestanda. Amd saknar även Integrerad Grafik och möjlighet till Intel Quick Sync som kan ge bra med prestanda i de mjukvaror som stödjer det.

Amd processorn kostar ungefär hälften av vad i7:an gör men ger bra prestanda (ibland tom bättre prestanda än vad i7:an ger). Oftast bara några procent bakom.

Vill du ha det bästa men är beredd att betala pengarna så kan en X79plattform vara något för dig med Quad memory channels och 6kärniga processorer.
Ska du få mycket för pengarna så är det AMD 8320 med bra minne som gäller.

Jag rekommenderar snabbt minne men framförallt korta minneslatenser då det påverkar mer vid rendering. Korta accesstider har större påverkan än snabb minnesklocka.

Skulle du rekommendera denna grafikkort:
PNY Quadro 2000 Dual-DisplayPort 1GB ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

Vilken redigeringsprogram för att redigera filmer på är den bästa just nu ?

Bra att du ändrar första inlägget till att handla om något helt annat och sedan skapar en ny tråd om föregående fråga... :-/

För att svara på din fråga..
Adobe Premiere PRO och Sony Vegas till PC

Final Cut Pro är väl annars bäst enligt mig, men det är till Mac.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RAJ:

Okej.
Jag kikar runt lite nu på nätet för att kolla på dom processor som du rekommenderar. Men jag har en fråga. Hur ser man om processorn har:
"snabbt minne" och "korta minneslatenser" ??

Det gör du inte.

Skrivet av RAJ:

Skulle du rekommendera denna grafikkort:
PNY Quadro 2000 Dual-DisplayPort 1GB ?

Nej.

Skrivet av niclasc:

Det är ingen processor. Det är ett grafikkort

Nej.

Skrivet av RAJ:

Skulle du rekommendera denna grafikkort:
PNY Quadro 2000 Dual-DisplayPort 1GB ?

Nej.

Skrivet av DaBone:

Bra att du ändrar första inlägget till att handla om något helt annat och sedan skapar en ny tråd om föregående fråga... :-/

För att svara på din fråga..
Adobe Premiere PRO och Sony Vegas till PC

Final Cut Pro är väl annars bäst enligt mig, men det är till Mac.

Helt klart upp till var och en.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin