Hur mycket ström drar själva nätagget?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jun 2010

Hur mycket ström drar själva nätagget?

Har en corsair power 400w. Hur mycket ström drar den ungefär? (utan moderkort, diskar, cpu, chassifläktar, mm)

Jag har försökt ta reda på hur mycket ström (w) bara nätagget drar men alla diskussioner verkar kretsa kring hur mycket nätagget behöver för ett helt system. Jag skulle tro att ett nätagg behöver runt 10watt (min psu har ju en inbyggt fläkt). Har ingen energimätare som jag kan testa med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av sisyfus:

Har en corsair power 400w. Hur mycket ström drar den ungefär? (utan moderkort, diskar, cpu, chassifläktar, mm)

Jag har försökt ta reda på hur mycket ström (w) bara nätagget drar men alla diskussioner verkar kretsa kring hur mycket nätagget behöver för ett helt system. Jag skulle tro att ett nätagg behöver runt 10watt (min psu har ju en inbyggt fläkt). Har ingen energimätare som jag kan testa med.

Det du pratar om är egentligen verkningsgrad. Man mäter alltså hur stor andel av den förbrukade energin som faktiskt går att använda i systemet.
Ett nätaggregat har även olika verkningsgrad vid olika laster vilket gör det ytterligare lite svårare att besvara din fråga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Helt rätt, energieffiktiviteten som alla pratar om handlar om hur mycket energi som används till sitt syfte, 100w för att dra runt ett grafikkort men efter alla konverteringar mellan styrkor i aggregatet, till grafikkortet är det kanske så att nätagget behöver 110w för att leverera 100w funktionsduglig ström. (Är ingen eltekniker, lekman i området där av all förenkling)
Själva agget behöver oftast en kylare, men detta är marginellt, läs sweclockers senaste nätaggstester, eller grafikkorts tester när de pratar om nätagg.

Edit: nån hann före

www.hugorosenlund.se
Bärbart: Macbook Pro 2015, i7, 16GB,512 SSD, AMD Radeon R9 M370X
Mobilt: Iphone 6s Övrigt: AppleTV 4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jun 2010

Visst, det förstår jag men finns inget ungefärligt minimivärde? drar nätagget ingen ström alls om man bara kopplar igång det utan något annat inkopplat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

nja de drar ju lite själva om du nu tjuvkopplar det...
Skulle nog stämma ganska bra med 10 - 15w skulle jag tro.

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.9 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. blandat 16 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, gtx 780 msi gaming och nätagg plexgear 600w SSD: 60 gb intel 330

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Corsair cw430 drar 5 watt standby, och 11 watt fullload, även om han som testade inte litade på resultaten
Ska leta fram länken.

www.hugorosenlund.se
Bärbart: Macbook Pro 2015, i7, 16GB,512 SSD, AMD Radeon R9 M370X
Mobilt: Iphone 6s Övrigt: AppleTV 4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jun 2007

Ström och effekt är inte samma sak. Effekt (P) har enheten watt (W) och ström (I) har enheten ampere (A). Effekt är en produkt av ström och spänning.

Det du vill veta är ju egentligen hur mycket förluster som sker inne i nätagget, det effektiviteten berättar. Den varierar med lasten ganska friskt. Det är bara att gå in på t.ex. JonnyGURU och kika på deras "Hot Testing" del i nätaggstesterna. Subtrahera "AC Power" med "DC Power" så ser du hur mycket det agget tappar i förluster vid just den lasten. Kan vara allt från 10 Watt till över 100 Watt. Nätagget går inte igång alls om du kopplar det till en AC källa utan last (utan fulkoppling).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jun 2010

Tackar, då har jag fått flera bra svar! (och helt rätt om ström != effekt)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra Sandby
Registrerad
Okt 2004

Ett nätagg med bra verkningsgrad får mindre värmeförluster, större effekt som istället transformeras, och då inte behöver kylas så mycket.
Ser bara fördelar!

Processor: Intel i7-8700K Moderkort: ASUS Strix Z370-i Gaming Grafikkort: GTX 1080 Founder's Edition
RAM: G.Skill TridentZ RGB DDR4 3200MHz 16GB Systemdisk: Samsung Evo 970 NVME 500GB M.2 SpelSSD: WD Blue 1TB M.2 SATA Övrig lagring: 2x Seagate Barracuda 2TB 2,5" HDD 7mm slim Skärm: Philips 27" LED Gioco med Ambilight VR: HTC Vive