Permalänk
Medlem

Tre skärmar i samma PC?

Hej Användare På Sweclockers!

Så jag har sett vissa youtubers som har tre olika skärmar.Köper de tre olika datorer för att detta skall fungera? Eller kan man bara ha en dator?
Tex. Denna video:
http://m.youtube.com/watch?v=s2BWCH1cuoo

MvH, Tedwyl

Permalänk
Medlem

*** raderat ***
Om inte så är det så att med 1 Nvidia kort av modernare snitt kan du driva 4 skärmar (3 i surround och en monitor) och med AMD tror jag det är upp till sex skärmar på ett kort (Här kan jag vara helt fel ute, jag kan inte AMD särskilt bra)

Onödigt
Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk

Du behöver bara en dator, Och ett grafikkort som stödjer just 3 skärmar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

Vi ska inte vara elaka, jag ångrar min inledande kommentar. Vi ligger alla på olika kunskapsnivåer. Det skulle inte förvåna mig om TS är grym på något som vi inte kan.

Ps. AMD användare, var jag ens i närheten med mitt svar angående AMD?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Mitt kort har stöd för 6 skärmar (7970) och jag kör med 3st. För att ha fler än 2 skärmar behöver man en aktiv adapter DP - DVI. Om du ska köra till VGA behöver adaptern inte vara "active".

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Vi ska inte vara elaka, jag ångrar min inledande kommentar. Vi ligger alla på olika kunskapsnivåer. Det skulle inte förvåna mig om TS är grym på något som vi inte kan.

Ps. AMD användare, var jag ens i närheten med mitt svar angående AMD?

Skickades från m.sweclockers.com

6 skärmar stämmer bra hittils på konsument kort sen finns de kanske några andra kort hos amd som kan driva ut mer vem vet men hittils är de 6 skärmar som gäller för 7970 och 290X.

Ska man köra 6 skärmar behöver ju dock till börja med köra några skärmar via mini displayport och då måste man ha inte bara aktiv displayport adapter utan helst också en displayport hubb vilket inte e allt för lätt fåtag i om jag förstått de rätt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Tidigare har man kunnat kört MAX 2 stycken skärmar per grafikkort.

Då kan man alltså ha två skärmar till sin dator.

Somliga nyare grafikkort klarar av att driva fler än så. Hur många varierar lite mellan modell och tillverkare och är något man får kolla upp. Exempelvis har det funnits/finns AMD grafikkort som stöder upp till hela 6 skärmar per grafikkort. Då krävs dock att 4 av dessa skärmar har stöd för displayport.

Det går även att använda flera grafikkort för att driva flera skärmar. Exempelvis Ett starkt grafikkort som man har till skärmen man spelar på och så ett svagt, strömsnålt kort som man bara har för att driva skärmar med.

Jag skulle råda TS att koppla in en till skärm i sin dator och se vad som händer. Högerklickar man på skrivbordet och väljer "skärmupplösning" kan man välja huruvida man vill att skärmarna ska visa samma sak eller olika. Man kan även ställa in vilken skärm som ska agera höger/vänster o dylikt.

Permalänk
Medlem

En dator har ett grafikkort som har uttag bak på datorn som skickar ut en bildsignal till en skärm. T.ex. hdmi uttag som du säkert har hört talas om. Till skillnad från t.ex. ett ps3 har grafikkortet flera bilduttag och har flera skärmar så kan du bara koppla in dem i datorn så ploppar bild upp. Men om du ska spela på 3 skärmar behöver du ett grafikkort av det dyrare slaget. Ca 4K+

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat några onödiga och potentiellt sårande inlägg, vilka bröt mot forumets trivselregler.

Å forumets vägnar ber jag TS om ursäkt för det inträffade.

Mvh
/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

*** tråd modererad ***

Jag har raderat några onödiga och potentiellt sårande inlägg, vilka bröt mot forumets trivselregler.

Å forumets vägnar ber jag TS om ursäkt för det inträffade.

Mvh
/KimTjik

Tack för att du redigerade mitt inlägg, jag skämdes över att jag skrev det. Det var en kneejerk reaction och totalt onödigt.
Varför tog jag då inte bort det själv? För att det är fegt att maska sina misstag, jag uppförde mig fult och då får jag leva med det. Jag blev glad när jag såg att du tagit bort den onödiga inledningen men lämnat resten. Tack

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genell:

Mitt kort har stöd för 6 skärmar (7970) och jag kör med 3st. För att ha fler än 2 skärmar behöver man en aktiv adapter DP - DVI. Om du ska köra till VGA behöver adaptern inte vara "active".

dock behöver man ingen adapter med AMD's nya kort, då är det bara att koppla in på valfri port (i alla fall med R9 korten)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av BaZZe:

Ska man köra 6 skärmar behöver ju dock till börja med köra några skärmar via mini displayport och då måste man ha inte bara aktiv displayport adapter utan helst också en displayport hubb vilket inte e allt för lätt fåtag i om jag förstått de rätt.

Beror ju på vad det är för kort.
Jag hade en gång ett Asus DCII med 4st vanliga display port plus 2st DVI.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TedWyl:

Absolut!

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Beror ju på vad det är för kort.
Jag hade en gång ett Asus DCII med 4st vanliga display port plus 2st DVI.

Jo det är sant, finns ju kort som stödjer det direkt men normalt sätt har dom ju inte den konfigurationen du beskriver och då behöver man en displayport hubb.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|