6TB HDD är här!

Permalänk
Medlem

ja dom där diskarna kommer ju inte vara prisvärda för 5 öre. Mycket bättre att köra med 3TB om det inte är så att du har väldigt ont om SATA-portar eller diskvaggor.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det där är ju både rätt och fel, du tror väl inte att datahallar använder SSD.. knappast troligt, dom så kallade molnservrarna lär ju vara fullsmockade med hårddiskar.. och dom lär behöva större diskar garanterat, blir det färre antal rack så är dom nog glada för det... problemet är ju bara att det gått att släppa större diskar men det verkar väldigt segt på den fronten från tillverkarnas sida Seagate/Western Digital... det är väl dom som finns kvar.
Det finns ju platters med högre densitet (upp till 1.5TB per 3.5" platter tror jag, med 2TB på gång 2014).. som går att använda 5st i vanliga hårddiskar (utan helium). Dom kunde säkerligen också använda 7st till helium diskarna.

Det kan ju spekuleras i om det finns något tillverknings problem eller om bitarna avmagnetiseras när dom blir för små ??
Óm det är några sånna problem på dagens 1.2TB-1.5TB platters.. annars vet jag inte varför dom sitter på dom, istället för att lansera nya produkter.

Datahallar använder nog både SSD och hårddiskar men du har rätt i att masslagringen är på mekaniska hårddiskar. Men stora marknaden är väl kanske ändå inom konsumentsektorn? Tor inte att molnet ännu är huvudsakliga stället man lagrar sina filer på. Själv är jag nog heller ingen genomsnittskonsument som sitter på 20 TB lagring hemma så för egen del välkomnar jag större hårddiskar men köper ändå det som är mest prisvärt, typ 3TB-diskar om jag skulle köpa i dagsläget. Men när större diskar släpps såsom 5-6 TB går väl 4TB ner i pris vilket är bra för oss prismedvetna.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

ja dom där diskarna kommer ju inte vara prisvärda för 5 öre. Mycket bättre att köra med 3TB om det inte är så att du har väldigt ont om SATA-portar eller diskvaggor.

Beror på.
I dagsläget nej, men sjunker 6 TB ner till 3000 kr så kan jag mycket väl kunna tänka mig att betala ett premium på 1200kr (3TB kommer vid detta lag att gå på en ca 900kr styck).
Bara tanken att man betalar en hundring mindre till snubben som ser ut som en blandning mellan Ivan Lendl och Frankenstein är värt en hel del :-).

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Datahallar använder nog både SSD och hårddiskar men du har rätt i att masslagringen är på mekaniska hårddiskar. Men stora marknaden är väl kanske ändå inom konsumentsektorn? Tor inte att molnet ännu är huvudsakliga stället man lagrar sina filer på. Själv är jag nog heller ingen genomsnittskonsument som sitter på 20 TB lagring hemma så för egen del välkomnar jag större hårddiskar men köper ändå det som är mest prisvärt, typ 3TB-diskar om jag skulle köpa i dagsläget. Men när större diskar släpps såsom 5-6 TB går väl 4TB ner i pris vilket är bra för oss prismedvetna.

Optimat för pris/TB ligger idag på 3TB-diskar. Iom lanseringen av 5TB och 6 TB lär vi få ett litet prisfall på 4TB och därmed lär de bli billigast avs. pris/TB.

Intressant det där med Copyswede och deras avgifter. Skatten blir i realiteten regressiv. Dvs. man gynnas än mer av att köpa stort. 1or och 2or straffas väldigt hårt procentuellt sett.
Lägg därtill att 6TB He lär ha 5 års garanti...
Köp två sådana diskar och så behöver du inte ha med CS att göra de närmsta 5 åren....

Permalänk
Skrivet av dagobert1:

Disken släpps på vissa konsumentmarknader i utlandet: sen Q1 2014.
Når Sverige: Q2-Q3 2014.
Pris i Sverige vid tidpunkten för lansering: 3000-4500 sek.
Garanti: 5 år.

Kommer att konkurrera med 5TB SMR.

Det verkar nästan att gå som förutsett...

Hittade précis första privatbilden på HGST:n på en japansk blog:

http://blog.livedoor.jp/bluejay01-review/archives/36948404.ht...

Noterar piset på 63 800 Yen, vilket ju pekar på att vi kommer att ligga på spannet som jag nämnde tidigare - då menas givetvis när vi får de riktiga konsumentvolymerna under Q2-Q3 (lägg därtill att konkurrenten också kommer att släppa 6TB inom kort och att 5TB nu är på g).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagobert1:

Optimat för pris/TB ligger idag på 3TB-diskar. Iom lanseringen av 5TB och 6 TB lär vi få ett litet prisfall på 4TB och därmed lär de bli billigast avs. pris/TB.

Intressant det där med Copyswede och deras avgifter. Skatten blir i realiteten regressiv. Dvs. man gynnas än mer av att köpa stort. 1or och 2or straffas väldigt hårt procentuellt sett.
Lägg därtill att 6TB He lär ha 5 års garanti...
Köp två sådana diskar och så behöver du inte ha med CS att göra de närmsta 5 åren....

Jag tvivlar på att 2 stycken 6TB skulle räcka i 5 år för mig utrymmesmässigt. Men trots CS-avgifterna är det mer prisvärt med 3TB eller 4TB i dagsläget så jag köper hellre flera diskar av den storlek som ger mest utrymme för pengarna även om CopySwede tjänar på det. Annars får man väl importera dem från utlandet men det blir inte mycket billigare.

För 4 år sedan kostade 1 TB ungefär 1000 kr (om jag minns rätt). Med dagens priser neråt 30 öre/GB är det alltså 300 kr utrymme. Ofta får man väl själv betala frakten för att skicka in en disk på garantiutbyte? Det är inte alltid värt merkostnaden för att få längre garantitid. Pengarna man sparar på att köpa diskar med kortare garanti kan man använda för att köpa nya diskar när garantitiden gått ut. Men skiljer det inte mycket i pris så är längre garanti bättre förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

ja dom där diskarna kommer ju inte vara prisvärda för 5 öre. Mycket bättre att köra med 3TB om det inte är så att du har väldigt ont om SATA-portar eller diskvaggor.

Fler diskar ökar risken för fel, nyttjar mer energi, genererar mer väme samt kräver mer utrymme. Allt handlar inte alltid om pris

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad som händer om man skulle "råka" tömma disken på Helium? Skulle disken sluta fungera då?

Tänker inte som att man öppnar den helt, utan att en ytterst liten glipa pyser ut allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Fler diskar ökar risken för fel, nyttjar mer energi, genererar mer väme samt kräver mer utrymme. Allt handlar inte alltid om pris

Precis, större disk ju bättre på många plan för mig.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Fler diskar ökar risken för fel, nyttjar mer energi, genererar mer väme samt kräver mer utrymme. Allt handlar inte alltid om pris

om jag inte missförstått det hela så är det väl även så att fler platters per disk = högre risk för fel?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

om jag inte missförstått det hela så är det väl även så att fler platters per disk = högre risk för fel?

"Näääääääääääääää!" - Farbror Barbro

Jo, men givetvis mer data större risk, men mest för att mer vibrationer -> större risk för fel. Jag skulle nog köra HDDs med en platter om jag ville ha pålitligare diskar, samt ett chassi med gummibussningar.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself