LG:s smarta tv-apparater spionerar på tittare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Aldrig koppla in internet på TV:n snarare, men jo jag är nöjd med min Samsung tv ^^

Samtidigt är det så käckt att använda TVns Netflix app istället för att behöva koppla till datorn :/ Blir faktiskt sämre flyt i bilden via datorn tycker jag. Sen tror jag väl att delning av filer sker via routern och då blir ju TVn ansluten mot internet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem

Har kommit upp flera inlägg där folk säger att det är tur att man har en SamsungTV (har själv en SamsungTV men ej smart). Tror att man lurar sig själv där om man tror att det är bättre ;). Vad säger att de inte har samma loggning... eller andra problem som exempelvis följande:

How an Internet-connected Samsung TV can spill your deepest secrets

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Megacrash:

Aldrig koppla in internet på TV:n snarare, men jo jag är nöjd med min Samsung tv ^^

Inte snarare. Aldrig koppla in till Internet heller.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ingen tv från LG när min Panasonic plasma lägger av.

Permalänk
Inaktiv

Fan vad illa!

Inte tänkt köpa nån tv, men om jag skulle lär det inte bli en sån iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Ingen tv från LG när min Panasonic plasma lägger av.

Håller med, fast om nu LG släpper en med webOS får jag svårt att hålla mig, de har som bekant köpt licens av HP så med tiden dyker det nog upp i deras apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparvone:

Dags att sälja min LG tv :/

Skulle ha valt en Samsung.

Pest eller kolera, säger jag. Samsungs Smart TV appar är riktigt skräp. De har en YouTube app som på de billigare modellerna (< 5000 kr) inte klarar av att streama utan att hänga sig (dokumenterat problem, utan lösning) och de har börjat flytta på dina ikoner på "skrivbordet" för att kunna lägga in sin bloatware baserat på vad de råkar tycka du ska se på, trots att du lagt dem där själv för att du vill ha dem där.

Vidare lyser åtminstone min och en polares TV om nätterna när den är på standby. Också ett dokumenterat problem och ska vara en bugg, men såklart utan en lösning.

Nej, de har blivit så otroligt mycket sämre både på telefonsidan (bloatware, slöare GUI än standard Android) och tevesidan (bloatware, buggar, etc.). Har alltid varit nöjd tidigare men nu börjar det bli riktigt illa.

Permalänk
Medlem

Det här med att jag som användare skall vara produkten i affärsidén är nått som jag med lite vilja till viss del kan acceptera om jag får nått utan att betala pengar. Tex om jag använder Google. Men en Tv betalar man ju för och då är det TV'n som är slutprodukten inte jag. Detta tycker jag inte är acceptabelt. Om det skall vara så att LG skall få spiondata på detta sätt så borde det vara så att man får deras TV apparater utan att betala. Användardata=pengar och jag har redan givit dem tillräckligt när jag betalat för deras djävla dumburk!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

haha skönt att de döper den till "watchinformation.xml" gg

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Curik:

Pest eller kolera, säger jag. Samsungs Smart TV appar är riktigt skräp. De har en YouTube app som på de billigare modellerna (< 5000 kr) inte klarar av att streama utan att hänga sig (dokumenterat problem, utan lösning) och de har börjat flytta på dina ikoner på "skrivbordet" för att kunna lägga in sin bloatware baserat på vad de råkar tycka du ska se på, trots att du lagt dem där själv för att du vill ha dem där.

Vidare lyser åtminstone min och en polares TV om nätterna när den är på standby. Också ett dokumenterat problem och ska vara en bugg, men såklart utan en lösning.

Nej, de har blivit så otroligt mycket sämre både på telefonsidan (bloatware, slöare GUI än standard Android) och tevesidan (bloatware, buggar, etc.). Har alltid varit nöjd tidigare men nu börjar det bli riktigt illa.

Vi har en Samsung TV för 3000 där youtube funkar fint (menyerna kan vara sega, men när man väl får igång filmen så rullar det alltid på bra), inga problem med att de flyttar ikoner och inga problem med att den lyser på natten.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Vidare lyser åtminstone min och en polares TV om nätterna när den är på standby. Också ett dokumenterat problem och ska vara en bugg, men såklart utan en lösning.

Avstängningsknapp (fysisk strömbrytare) saknas.
Självklart!

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Skönt att man har Sony Tv.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Avstängningsknapp (fysisk strömbrytare) saknas.
Självklart!

Skärmen ska bannemig inte lysa trots att den är på standby.

Skrivet av DunderKlumpen:

Vi har en Samsung TV för 3000 där youtube funkar fint (menyerna kan vara sega, men när man väl får igång filmen så rullar det alltid på bra), inga problem med att de flyttar ikoner och inga problem med att den lyser på natten.

Vad skönt för dig! Tyvärr är vi en hel del som har problem med YouTube appen (vilket man kan utläsa från deras forum bl.a.l) och att de flyttar ikoner är något de själva påstår sig göra med avsikt när de fasar in/ut olika tredje-parts appar. Att TV'n lyser om nätterna påstår de vara på grund av att firmwaren uppdateras då, men när vi sedan avaktiverade det så kvarstod problemet och då påstod man att en factory-reset behövdes, följt av service.

Självklart händer det inte på alla enheter de skickar ut, det behöver man väl inte ens säga..

Permalänk
Medlem

Åh vad jag längtar till den dag då företag kan ta sig direkt in i hjärnan på folk för att läsa våra tankar samt ge oss reklam i våra drömmar så att vi är konstant medvetna vilka produkter som är bäst att köpa! Och det finns inget att oroa sig för eftersom att vi är laglydiga människor så är det helt ok för företag och myndigheter att veta allt om oss, tycker man nått annat är man en idiot i foliehatt.

Jag menar, vi vanliga människor ska ju vara glada att företag och myndigheter bryr sig om oss. Vi är ju endast levande tack vare dom annars skulle vi dö ut illa kvickt om vi försökte leva i så kallad frihet, vi skulle bli tjuvar och mördare och våldta stackars barn hela tiden om inte dessa hjältar har 100% kontroll över oss!

Det så skönt att vi lever i en värld där kyrkan och religion inte längre försöker kontrollera oss utan att det är företag och stat som gör det istället eftersom att dom kan man lita på, dom vill alltid det bästa för oss!

/s

EDIT: Om man ska vara lite seriös... så är det viktigt att företag har med sådan här info i licensavtal och att de inför Privacy Control i sina produkter och tjänster så att kunden kan ställa in om man vill dela med sig av information eller ej och vilken typ av information man är villig att dela med sig av. Då skulle detta och liknande informationsinsamling av företag bli ett icke-problem, men som det är just nu att företag kan roffa åt sig i stort sätt vilken typ av information de önskar är oacceptabelt, omoraliskt och hör endast hemma i diktaturer.

Permalänk
Medlem

Att inte köpa LG pga detta är bara dumt då förmodligen gör alla likadant, nästan alla i alla fall.
Sedan så ser jag inte problemet, varför ska man ha internet i TVn överhuvudtaget?
Visst har man en smart TV hemma men den har inte internet. Då kan man kanske undra vad meningen
men smart TV är då, ptja, ingen mening alls men dom flesta TV apparater jag ser idag är smart TV.
I alla fall tycker jag det är helt okej att dom gör detta, samma sak som Google och många andra gör
för att rikta "rätt" reklam mot dig. Man vill ju gärna veta vad dom sysslar med dock.
Borde vara krav på att nämna sånt här så folk vet om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Det är gött att ha Netflix direkt på TVn istället för att behöva ha på datorn eller valfri konsoll. Speciellt på kvällen innan man ska sova så man inte behöver ha massa flkäktar surrande.

NUC är din vän. Jag älskar verkligen mina två NUCar. Tummen upp Intel

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk

riktigt jävla ruttet!
ett slag i ansiktet på sina kunder.. fy fan!
Tur man inte har så tv inkopplad med internet..är väl ända sättet att vara säker numera
att man ger fan i att koppla in internet kabeln

Permalänk

1984 kommer man tänka på där Tv:n spionerar, och dom där jobbiga tåövningar eller jerks) som huvudpersonen måste göra..
Inte så långt borta kanske

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk

Verkar vara en väldigt låg förståelse för utvecklarna här och mycket foliehattar på. De flesta som vet något alls om utveckling på lite mer avancerad nivå skulle förmodligen hålla med om att när det kommer till mjukvara så är information kung. Det finns en anledning till att "big data" blivit ett sådant trendord inom mjukvaruutveckling. Ju mer data man har, desto mer kan man göra och desto bättre saker kan man göra liksom.

Med det sagt har jag även viss förståelse för folk som inte gillar det här. Förstår man inte vad datan ska användas til kan man lätt tycka att LG inte behöver den här information och därför inte borde skicka det. Kanske gör man något man inte vill att någon annan ska veta om (porrexemplet har dykt upp några gånger) eller så tycker man bara att det är läskigt när någon vet något du inte berättat om.

Jag tycker dock man ska fundera lite närmare på vad det är för data man skickar och hur "privat" det egentligen är. Till exempel kan man kontrollera är om det går att spåra till en specifik person. Vilket i det här fallet såvitt jag kan se inte går. Det enda som sparas som kan användas för identifiering är TV:ns ID (och land, men det kan man inte göra så mycket med). Detta ID går i absolut värsta fall att spåra till en butik, men efter att en TV är i butik har inte LG en aning om var den tagit vägen. Jag skulle gissa att ett ID inte säger LG något alls, förutom att det är samma TV-apparat som förra veckan tittade på BBC som nu tittar på CNN...

Tyvärr gör ju LG här misstaget att skicka datan fullständigt okrypterad, vilket innebär att din bredbansleverantör (som kan koppla IP till person) kan koppla denna data till dig som person. Men du skickar förmodligen bra mycket mer privat information än vilka TV-kanaler du tittar på till din operatör, så förhoppningsvis har du valt en operatör som du litar på.

Sammanfattningsvis ser jag inte vad som är så farligt här, informationen går ju inte ens att koppla till enskilda personer...

Permalänk
Medlem

Dags att konfa sig brandvägg att inte släppa ut viss trafik nu då.
Kan iofs bli jobbigt med tanke på att samma IP-port behöver få släppas ut för patcher
Hmmm

Permalänk
Medlem

Perfekt, ännu ett skäl till att undvika kvalitetsprodukter från Lucky Goldstar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetsen_nr11:

Verkar vara en väldigt låg förståelse för utvecklarna här och mycket foliehattar på. De flesta som vet något alls om utveckling på lite mer avancerad nivå skulle förmodligen hålla med om att när det kommer till mjukvara så är information kung. Det finns en anledning till att "big data" blivit ett sådant trendord inom mjukvaruutveckling. Ju mer data man har, desto mer kan man göra och desto bättre saker kan man göra liksom.

Med det sagt har jag även viss förståelse för folk som inte gillar det här. Förstår man inte vad datan ska användas til kan man lätt tycka att LG inte behöver den här information och därför inte borde skicka det. Kanske gör man något man inte vill att någon annan ska veta om (porrexemplet har dykt upp några gånger) eller så tycker man bara att det är läskigt när någon vet något du inte berättat om.

Jag tycker dock man ska fundera lite närmare på vad det är för data man skickar och hur "privat" det egentligen är. Till exempel kan man kontrollera är om det går att spåra till en specifik person. Vilket i det här fallet såvitt jag kan se inte går. Det enda som sparas som kan användas för identifiering är TV:ns ID (och land, men det kan man inte göra så mycket med). Detta ID går i absolut värsta fall att spåra till en butik, men efter att en TV är i butik har inte LG en aning om var den tagit vägen. Jag skulle gissa att ett ID inte säger LG något alls, förutom att det är samma TV-apparat som förra veckan tittade på BBC som nu tittar på CNN...

Tyvärr gör ju LG här misstaget att skicka datan fullständigt okrypterad, vilket innebär att din bredbansleverantör (som kan koppla IP till person) kan koppla denna data till dig som person. Men du skickar förmodligen bra mycket mer privat information än vilka TV-kanaler du tittar på till din operatör, så förhoppningsvis har du valt en operatör som du litar på.

Sammanfattningsvis ser jag inte vad som är så farligt här, informationen går ju inte ens att koppla till enskilda personer...

Helt rätt men hur kan dom utveckla en bättre och stabilare produkt genom att veta vilka kanaler jag tittar på eller vad mina filer heter på mina anslutna enheter? Det kan dom inte för den infon är inte relevant till det avseendet, däremot att man samlar in info om appars krasch-rapport är relevant.

Det viktiga är att företag respekterar sina kunder och informerar klart och tydligt om vad för info man vill samla in, varför man vill ha den informationen och att kunden får välja om man accepterar att dela med sig av den informationen eller ej och även gärna ha möjlighet att välja vilken typ av info man vill dela med sig av t.ex att man endast vill dela med sig av krasch-rapporter och resursinformation eller all information eller ingen information alls. Det bästa av allt skulle vara om man fick välja detta när man startar produkten för första gången och sedan ha möjlighet att redigera detta i inställningarna om man så önskar.

Mozilla är ett bra exempel på en organisation som låter kunden välja vilken information man vill dela med sig av och deras produkter är ju inte precis dåliga även fast flera av deras kunder väljer att inte dela med sig av speciellt mycket information till dom. Jag ser gärna att fler företag gör på detta viset.

Permalänk
Skrivet av Spetsen_nr11:

Verkar vara en väldigt låg förståelse för utvecklarna här och mycket foliehattar på. De flesta som vet något alls om utveckling på lite mer avancerad nivå skulle förmodligen hålla med om att när det kommer till mjukvara så är information kung. Det finns en anledning till att "big data" blivit ett sådant trendord inom mjukvaruutveckling. Ju mer data man har, desto mer kan man göra och desto bättre saker kan man göra liksom.

Med det sagt har jag även viss förståelse för folk som inte gillar det här. Förstår man inte vad datan ska användas til kan man lätt tycka att LG inte behöver den här information och därför inte borde skicka det. Kanske gör man något man inte vill att någon annan ska veta om (porrexemplet har dykt upp några gånger) eller så tycker man bara att det är läskigt när någon vet något du inte berättat om.

Jag tycker dock man ska fundera lite närmare på vad det är för data man skickar och hur "privat" det egentligen är. Till exempel kan man kontrollera är om det går att spåra till en specifik person. Vilket i det här fallet såvitt jag kan se inte går. Det enda som sparas som kan användas för identifiering är TV:ns ID (och land, men det kan man inte göra så mycket med). Detta ID går i absolut värsta fall att spåra till en butik, men efter att en TV är i butik har inte LG en aning om var den tagit vägen. Jag skulle gissa att ett ID inte säger LG något alls, förutom att det är samma TV-apparat som förra veckan tittade på BBC som nu tittar på CNN...

Tyvärr gör ju LG här misstaget att skicka datan fullständigt okrypterad, vilket innebär att din bredbansleverantör (som kan koppla IP till person) kan koppla denna data till dig som person. Men du skickar förmodligen bra mycket mer privat information än vilka TV-kanaler du tittar på till din operatör, så förhoppningsvis har du valt en operatör som du litar på.

Sammanfattningsvis ser jag inte vad som är så farligt här, informationen går ju inte ens att koppla till enskilda personer...

så du tycker det är roligt att du hamnar i diverse databaser om du kollar på t.e.x bögporr eller annat....
finns faktiskt mer kontroversiella kanaler..om du inte trodde det.

spelar ingen roll om det är privat eller ej det är spioneri likt förbannat..ungefär som att du skulle ha en person ett steg bakom dom dig som skriver ner allt du gör och kollar på med anteckningsblock..

Permalänk
Medlem

Perfekt! Nu kan ju radiotjänst bara avlyssna trafiken på det trådlösa nätverket utanför ens bostad! Dom kan säkert få lite tips och utrustning av FRA...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

diggar att dom länkar vart man kan köpa den spionerande tv:n... typ som att någon skulle bli sugen eller så ^^

Permalänk
Skrivet av krilliz:

Helt rätt men hur kan dom utveckla en bättre och stabilare produkt genom att veta vilka kanaler jag tittar på eller vad mina filer heter på mina anslutna enheter? Det kan dom inte för den infon är inte relevant till det avseendet, däremot att man samlar in info om appars krasch-rapport är relevant.

Med information om vilka kanaler du tittar på kan man till exempel:

  • Konstatera att många tittar på en specifik kanal och göra den mer lättillgänglig på något sätt

  • Konstatera att personen med den här TV-apparaten tittar väldigt mycket på SVT, så föreslå SVT Play-appen

Det var väl ungefär de jag kom på som kräver att informationen skickas till deras servrar (det sistnämnda för att jämföra med andra som tittar mycket på SVT, där SVT Play verkar vara populär) men sedan kan man förstås också till exempel märka att någon brukar titta på en viss TV-serie och visa någon form av notifiering när en ny säsong börjar, men då krävs det inte riktigt att man skickar informationen till servern.

Sedan kan man förstås använda det för att göra bättre riktad reklam, men eftersom jag antar att de flesta inte direkt är positiva till reklam tog jag inte upp det som en fördel för användaren. Dessutom kan sådan här information faktiskt vara relevant för att leta buggar, men jag tror inte den är tänkt att användas till det. Många buggar kan vara svåra att hitta anledningen till och därför vill man ha så mycket information som möjligt.

Filnamn har jag ingen aning om vad de skulle göra med eftersom filnamnet i sig ju verkligen inte säger någonting. Till exempel hade ju källan till nyheten testat med en "midget porn"-fil, som inte hade något med varken dvärgar eller porr att göra. Det skulle möjligtvis vara om det var något teckenkodningsproblem som gjorde att en fil inte kan spelas upp på grund av dess namn, men det känns ju lite... Här handlar det nog snarare om att utvecklare hellre tar med för mycket information än för lite utifall man skulle komma på något bra användningsområde för informationen.

Skrivet av Immersion:

så du tycker det är roligt att du hamnar i diverse databaser om du kollar på t.e.x bögporr eller annat....
finns faktiskt mer kontroversiella kanaler..om du inte trodde det.

spelar ingen roll om det är privat eller ej det är spioneri likt förbannat..ungefär som att du skulle ha en person ett steg bakom dom dig som skriver ner allt du gör och kollar på med anteckningsblock..

Jag skulle väl inte ha extremt mycket emot om det hamnade i databaser att jag kollar på bögporr. Jag har inget emot varken bögporr eller folk som tittar på bögporr. Jag bryr mig inte nämnvärt om någon på LG skulle få reda på att jag kollar på bögporr. Framförallt vet jag att ingen på LG bryr sig tillräckligt mycket om mig för att kolla upp om jag kollat på bögporr eller inte. Inte ens om min mamma jobbade på LG och tekniskt sett skulle kunna komma åt den informationen vet jag att hon inte skulle göra det. Inte för att hon bryr sig om min integritet eller något, utan bara för att det är fullständigt ointressant information.

Men nu hamnar det ju inte i diverse databaser att jag kollar på bögporr. Dels eftersom jag sällan kollar på bögporr, men framförallt för att ingen lagrar sådant. Skulle jag kolla på bögporr på en LG-TV skulle det kunna lagras att en TV-apparat med ID 2yxQ5kEhf45fjUD35G+E/xdq7xxWE2ghu0j4an9kbGoNcyWaSsoLgyk8JJoMtjRrYRsVS6mHKy/Zdd6nZp+Y+gK6DVqnbQeDqr16YgacdzKU80sCKwOAi1TwIQov/SlB
(eller liknande, exemplet hämtat från källan till nyheten) har använts för att kolla på bögporr. Ingen kan ta reda på att den TV:n tillhör mig (förutom min bredbandsoperatör möjligtvis).

Din liknelse fallerar därmed ganska rejält. För att den ska få någon form av verklighetsförankring skulle personen som antecknar allt jag gör skicka in anteckningarna till någon annan som får in en massa anteckningar från personer som antecknar allt andra personer gör. Personen som tar emot anteckningarna skulle inte ha något sätt att ta reda på att det är mig det handlar om och personen som antecknar skulle jag ha laglig rätt att döda precis när jag vill.

Permalänk
Skrivet av Spetsen_nr11:

Med information om vilka kanaler du tittar på kan man till exempel:

  • Konstatera att många tittar på en specifik kanal och göra den mer lättillgänglig på något sätt

  • Konstatera att personen med den här TV-apparaten tittar väldigt mycket på SVT, så föreslå SVT Play-appen

Det var väl ungefär de jag kom på som kräver att informationen skickas till deras servrar (det sistnämnda för att jämföra med andra som tittar mycket på SVT, där SVT Play verkar vara populär) men sedan kan man förstås också till exempel märka att någon brukar titta på en viss TV-serie och visa någon form av notifiering när en ny säsong börjar, men då krävs det inte riktigt att man skickar informationen till servern.

Sedan kan man förstås använda det för att göra bättre riktad reklam, men eftersom jag antar att de flesta inte direkt är positiva till reklam tog jag inte upp det som en fördel för användaren. Dessutom kan sådan här information faktiskt vara relevant för att leta buggar, men jag tror inte den är tänkt att användas till det. Många buggar kan vara svåra att hitta anledningen till och därför vill man ha så mycket information som möjligt.

Filnamn har jag ingen aning om vad de skulle göra med eftersom filnamnet i sig ju verkligen inte säger någonting. Till exempel hade ju källan till nyheten testat med en "midget porn"-fil, som inte hade något med varken dvärgar eller porr att göra. Det skulle möjligtvis vara om det var något teckenkodningsproblem som gjorde att en fil inte kan spelas upp på grund av dess namn, men det känns ju lite... Här handlar det nog snarare om att utvecklare hellre tar med för mycket information än för lite utifall man skulle komma på något bra användningsområde för informationen.

Jag skulle väl inte ha extremt mycket emot om det hamnade i databaser att jag kollar på bögporr. Jag har inget emot varken bögporr eller folk som tittar på bögporr. Jag bryr mig inte nämnvärt om någon på LG skulle få reda på att jag kollar på bögporr. Framförallt vet jag att ingen på LG bryr sig tillräckligt mycket om mig för att kolla upp om jag kollat på bögporr eller inte. Inte ens om min mamma jobbade på LG och tekniskt sett skulle kunna komma åt den informationen vet jag att hon inte skulle göra det. Inte för att hon bryr sig om min integritet eller något, utan bara för att det är fullständigt ointressant information.

Men nu hamnar det ju inte i diverse databaser att jag kollar på bögporr. Dels eftersom jag sällan kollar på bögporr, men framförallt för att ingen lagrar sådant. Skulle jag kolla på bögporr på en LG-TV skulle det kunna lagras att en TV-apparat med ID 2yxQ5kEhf45fjUD35G+E/xdq7xxWE2ghu0j4an9kbGoNcyWaSsoLgyk8JJoMtjRrYRsVS6mHKy/Zdd6nZp+Y+gK6DVqnbQeDqr16YgacdzKU80sCKwOAi1TwIQov/SlB
(eller liknande, exemplet hämtat från källan till nyheten) har använts för att kolla på bögporr. Ingen kan ta reda på att den TV:n tillhör mig (förutom min bredbandsoperatör möjligtvis).

Din liknelse fallerar därmed ganska rejält. För att den ska få någon form av verklighetsförankring skulle personen som antecknar allt jag gör skicka in anteckningarna till någon annan som får in en massa anteckningar från personer som antecknar allt andra personer gör. Personen som tar emot anteckningarna skulle inte ha något sätt att ta reda på att det är mig det handlar om och personen som antecknar skulle jag ha laglig rätt att döda precis när jag vill.

Jag tycker du är lite naiv, grejjen är att LG säljer vidare informationen till 3e part som i sin tur säljer vidare om och om igen till flera..
Tro inte att informationen inte missbrukas för det är då informationen blir mer värdefull.

Förresten är en smart tv med internet anslutning att betrakta som en dator, du kan göra i stort sett allt du gör på en dator på en TV, du kan skypea du kan surfa du kan maila, så man kan ju undra vad du är för filur igentligen släkt med Ponten kanske som tycker det verkar vara helt okej att dom buggar din dator/tv, förstår att du har "rent mjöl" i påsen och inget emot att skylta med att du kollar på diverse olika porr, men tyvärr så tycker inte alla det är lika förtjustande. Snart kommer varenda jävla tv ha en kamera med mikrofon detta är en skrämmande utveckling....

Permalänk
Skrivet av Immersion:

Jag tycker du är lite naiv, grejjen är att LG säljer vidare informationen till 3e part som i sin tur säljer vidare om och om igen till flera..
Tro inte att informationen inte missbrukas för det är då informationen blir mer värdefull.

Är det jag som är naiv eller är det du som är paranoid?

Permalänk
Medlem

In Soviet Russia, TV watches you!

Naiv sweclockersmedlem: ni får gärna spionera på mig och ge mig bra erbjudanden, jag godtar alla era förklaringar att detta spioneri enbart kommer användas i forskningssyfte.

LG: jahaa här sitter naiv sweclockersmedlem och tittar på tveksam porr.
SÄPO: GE OSS ALL INFO ANNARS
Antipiratbyrån: Piratkopierad porr?!?
Expressen: Är användaren b-kändis? Vi vill skriva snaskig historia!
Banken: Naiv sweclockersmedlem vill låna pengar, utöver den sedvanliga kreditupplysningen vill vi kolla nationella snaskregistret efter denne persons hemligheter. Vi vågar ju inte låna ut pengar till nån potentiell slusk.

LG: här får ni all info, ge oss bra deals i utbyte HEH.

Naiv sweclockersmedlem: ödöööh jag drog ju för gardinerna när jag kollade på porr, hur kan någon veta?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Sparvone:

Dags att sälja min LG tv :/

Skulle ha valt en Samsung.

köpte precis en LG för min 3 år 1 mån gamla samsung gick sönder. Samsung är skit köper aldrig mer en samsung tv. Känner flera som haft samsung som pajat dels under garantitiden och strax efteråt.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate